Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietävätkö 10-vuotiaat lapsenne mikä on itse_murha?

Vierailija
19.05.2026 |

Terapeutti ihmetteli, kuinka lapseni tiesi jo kymmenvuotiaana mikä itsemurha on. 

En muista, että asiasta olisi ollut puhetta, eikä lähipiirissä ollut sellaista tapahtunut, mutta lapseni tiesi mitä se tarkoittaa. 

Tietävätkö teidän kymmenvuotiaat, mitä se tarkoittaa? 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/7 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivat hyvinkin tietää mutta eivät ymmärtää lopullisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin. Tiesi. 

Ihan normaalia elämää viettänyt lapsi,  joten terapeutti taitaa olla ammattitaidoton .

Vierailija
4/7 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse ainakin tiesin, kun 11-vuotiaana olin niin masentunut, että aloin jo viiltelemään ja toivoin kuolevani. Mutta silloin ei tosin ymmärrä täysin vielä mitä elämä on. Ei sen ikäinen tiedä mistä itse murhan tekevä luopuu ja saattaa kuvitella, että esimerkiksi pääsee taivaaseen tai aloittamaan elämänsä alusta uudelleen tai jotakin vastaavaa vähän enemmän fantasiaa kuin todellisuutta muistuttavaa.

Lapsi voi tietää mikä on itsemurha, mutta 10-vuotias ei aina ymmärrä kuoleman lopullisuutta tai sitä, miten helposti lopulta voi tehdä itse murhan tai tappaa jonkun vahingossa vaikka ei ole tarkoitus. Siinä mielessä olisin vähän varuillaan, että mitenköhän tämä sen ymmärtää. Ei välttämättä ymmärrä sitäkään, että aikuinen päätyy siihen yleensä hyvin pitkän masennuksen tuloksena. Joskus lapsi saattaa vaikka tietää sanan ja uhkailla, että jos ei saa mitä haluaa, tekee itsemurhan, kun on kuullut sanan ja aistii sen pelottavan voiman. Siitä kannattaa sitten kyllä keskustella terapeutin kanssa jos lapsi juttelee itse murhasta. 

Viime aikoina on ollut niitä nuorison itse murhia, esim. Helsingissä sieltä katolta ne teinit. Voi jostain tuollaisesta tulla, TikTokista tai vanhemmilta lapsilta.

Vierailija
5/7 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivat hyvinkin tietää mutta eivät ymmärtää lopullisuutta.

Noin 9-vuotias lapsi ymmärtää kuoleman lopullisuuden. Tavallaanhan se on vaikea aikuisenkin hyväksyä ja ymmärtää. 

Vierailija
6/7 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo asia tulee 10-vuotiaalle esiin jo uutisista, televisiosta ja kirjoja lukemalla vaikka ei olisi mitään kaukaistakaan henkilökohtaista yhteyttä asiaan.

Vierailija
7/7 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse ainakin tiesin, kun 11-vuotiaana olin niin masentunut, että aloin jo viiltelemään ja toivoin kuolevani. Mutta silloin ei tosin ymmärrä täysin vielä mitä elämä on. Ei sen ikäinen tiedä mistä itse murhan tekevä luopuu ja saattaa kuvitella, että esimerkiksi pääsee taivaaseen tai aloittamaan elämänsä alusta uudelleen tai jotakin vastaavaa vähän enemmän fantasiaa kuin todellisuutta muistuttavaa.

Lapsi voi tietää mikä on itsemurha, mutta 10-vuotias ei aina ymmärrä kuoleman lopullisuutta tai sitä, miten helposti lopulta voi tehdä itse murhan tai tappaa jonkun vahingossa vaikka ei ole tarkoitus. Siinä mielessä olisin vähän varuillaan, että mitenköhän tämä sen ymmärtää. Ei välttämättä ymmärrä sitäkään, että aikuinen päätyy siihen yleensä hyvin pitkän masennuksen tuloksena. Joskus lapsi saattaa vaikka tietää sanan ja uhkailla, että jos ei saa mitä haluaa, tekee itsemurhan, kun on kuullut sanan ja aistii sen pelottavan voiman. Siitä kannattaa sitten kyllä keskustella terapeutin kanssa jos lapsi juttelee itse murhasta. 

Viime aikoina on ollut niitä nuorison itse murhia, esim. Helsingissä sieltä katolta ne teinit. Voi jostain tuollaisesta tulla, TikTokista tai vanhemmilta lapsilta.

Lapseni on jo aikuinen. Nuorempana oli itsetuhoinen. Puhuimme siitäkin aikoinaan perheneuvolassa psykologin kanssa, mutta psykologi oli ammattitaidoton ja lapsi ei saanut sieltä lähetettä psykiatrille, vaikka pyysin sitä. Lapsi päätyi osastolle. Lapsi ei saanut myöskään aikaa tk-lääkäriltä, sillä "perheneuvola hoitaa". Niinpä niin, päivystyksestä sitten osastolle. 

Myöhemmin saimme perheterapiaa, jossa terapeutti tuota itsemurha-asiaa ihmetteli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi