Kertokaa, miksi tulen huonovointiseksi kaurapuurosta
Lapsuudessa aamulla syötiin kaurapuuroa ja muistan, kuinka mahani oli sen jälkeen aina kipeä ja sekaisin. Nyt vuosien jälkeen olen yrittänyt aloittaa puuron syönnin uudelleen, mutta sama ilmiö toistuu. Mahassa kiertää muutaman tunnin ja on sellainen yleisesti epämiellyttävä olo. Päässäkin vähän kivistää. Muuten kaura sopii mulle hyvin, syön päivittäin 100 % kauraleipää. Olen kokeillut luomukaurahiutaleet ja tavalliset ja molemmissa sama juttu. :/
Mistä tämä voi johtua?
Kommentit (77)
Mulla kans menee nykyisin vatsa sekaisin puurosta. Kolme vuotta söin puuroa joka arkiaamu ilman ongelmia, mutta sitten oireet alkoivat pikkuhiljaa, lopulta piti juosta vessaan viimeisen lusikan jälkeen. Lopetin puuron syönnin, eipä enää tee mielikään. En saa oireita mistään muusta ruuista.
Sama täällä. Kaura muuten esim leipänä on mulle paras eka ruis pahin mutta kaurapuuro tekee samaa eikä nälkä pysy. Spelttipuuro o toista! Ja pysyy nälkä. Valmistus vaan pitempi.
Sama juttu.
Ihmettelen aina sitä hehkutusta,kuinka puuroa syömällä nälkä pysyy loitolla.Mulle kaurapuuro on aiheuttanut aina sellaisen kiljuvan näläntunteen jo suunnilleen tunti syömisen jälkeen, vatsaa oikein väänsi siitä nälästä. Muistan koulussa kun piti odottaa ruokailua puuroaamiaisen jälkeen. Äitini ei ollenkaan uskonut tätä, koska puurohan pitää parhaiten nälkää.
Vaikka söisin vain yhden viipaleen leipää, jossa vaikka vain jotain kinkkuleikkelettä ja vihanneksia päällä, nälkä pysyyparemmin loitolla kuin kaurapuurolla - vaikka laittaisin sekaan marjoja tai voisilmänkin.
Luojan kiitos löysin googlettamisen jälkeen tänne! Olen kärsinyt pahasta närästyksestä noin 3 kuukautta. Rennietä kulunut rasiakaupalla, kahvimerkki vaihdettu 5 kertaa....kaikki kokeiltu ja närästys senkun paheni! Kaurapuuroa lähes päivittäin syönyt. Sain tänään niin voimakkaan kipukohtauksen, puristusta oikealla rinnassa, valtava polte ja kipu, että olin jo tilaamassa ambulanssia. Hätäpäissäni join kuitenkin vettä, sitä meni 5 lasillista....pikkuhiljaa polte ja puristus hellitti, hikikin kuivui. Suuhun alkoi tulla hapanta nestettä, jossa maistui kaura. Olin syönyt kaurapuuron voisilmällä 2 tuntia ennen tuota kohtausta. Viikon ajan käytössä ollut pikakaurahiutaleet, sitä ennen Elovena yms. Tuskinpa tämä täti enää kaurapuuroa keittelee!
Kirjoittaja 30: sinuna menisin lääkäriin. Pitkäaikainen närästys voi olla oire jostain vakavammasta sairaudesta, etenkin jos siihen liittyy oksentaminen.
Onneksi google löysi tänne! Viikko sitten kärsin useana päivänä mahakivusta. Mahaa väänti ja se turposi ja kurisi kamalasti. Olin syönyt kaurapuuroa ja laittanut hiutaleita smoothien sekaan. Kipu lakkasi viimein, kunnes se iski tänään tunti kaurapuuron syönnin jälkeen. En keksi muuta syytä. Tässä välillä en ole puuroa syönyt.
En näköjää olekkaan ainut. Itselläni alkoi vähä aikaa sit puuron syönnin jälkee mahakipu, väsynyt/kyllästynyt tunne ja voi myös kyllä johtua siittä että söin hieman liikaa puuroa sillä oireet tuli heti ku olin saanut syötyä.
Enpä taida vähään aikaan syödä kaurapuuroa (ainaskaa hirveen paljoo).
Mulla tulee kaurapuurosta hetikohta huono ja etova olo yhdistettynä näläntunteeseen (niin oudolta kuin se kuulostaakin). Mikään muu viljatuote ei aiheuta oireita. Kumma juttu.
Ei sovi kaurapuuro mullekaan. Huono olo siitä aina tulee. Eikä sovi kauraleivätkään. Välillä yritin niitä syödä mutta närästysoireita ja vatsakipua tulee heti.
Mä en usko, että kaura on mitenkään terveellistä. Ei se voi olla jos niin monen vatsa ei sitä kestä. Tai sitten viljelijät pilaa sen jotenkin. Enkä käytä enää ruista enkä ohraakaan.
Parhaiten vatsani sietää vehnää. Mutta ei sitäkään ylen määrin.
Löysinpä vahingossa tämän sivun ja olen suorastaan päästäni pyörällä, sillä kaura jos joku on se vatsaystävällinen vilja, ainakin ollut? Olen kärsinyt kohta 10 vuotta vatsan ongelmista. Milloin vatsa turpoaa, milloin on ilmaa, uloste on ripulia jne. Suolisto on tähystetty 2 kertaa, ei vikaa, mahalaukku tähystetty ja lääkkeeksi Somacia. Vaivat vaan eivät lopu? Nyt kokeilen elämää ilman kauraa. Olen syönyt joka aamu kaurapuuroa, kupin kahvia ja voileivän, mutta kahden tunnin päästä on jo nälkä ja usein maha sekaisin.
Laitan tänne palautetta, kun olen elänyt ilman kauraa muutaman viikon.
Ei minullakaan kaurapuuro pidä nälkää jos en tee sitä maitoon ja laita raejuustoa (proteiinia) joukkoon. Marjoja vielä päälle. Hyvä olo kyllä tulee vatsaan ja nälkä pysyy ainakin 3-4h loitolla.
Mutta ei kaikki kaikille sovi, jokainen on yksilö. Syökää sitä mistä teille tulee hyvä ja kylläinen olo. Itselläni taas tulee leipäaamiaisesta paha ja ähkyinen olo.
Mulla taas auttoi vatsaongelmiin, kun rupesin syömään kaurapuuroa aamuisin. Mutta ruista mun maha ei kestä. Ihmiset on tosiaan erilaisia ja kannattaa kuunnella sitä omaa kroppaa et mikä sopii ja mikä ei.
Mulle on aina tullut aamupuurosta etova olo. Oli puuro mikä tahansa. Päivällä tai illalla pystyn syömään ilman oireita.
Onko -ap- kenties Kokoomuslainen? Silloin se täysin normaali hylkimisreaktio, koska tavallinen köyhäkansa syö puuroa ja sitähän Kokoomuslainen ruoansulatuselimistö ei sulata edes ihan periaatteesta...
MInulla ei tule maha kipeäksi , mutta nälkää puuro ei kyllä pidä ! Jos syön klo 7.00 kaurapuuron, minulla on jo 9.00 töissä niin kiljuva nälkä, etten meinaa kestää lounaaseen saakka!
Haluaisin kovasti tietää, mistä tulee käsitys kaurapuuron täyttävyydestä?
Kaurapuuro & peruna ovat suomalaisten pyhiä ruokia. Ei saa sanoa, että peruna turvottaa ja kaurapuuro närästää.
Mies tekee itselleen joka aamu mikrokaurapuuron ja yhteen aikaan tuputti sitä minullekin. Jonkin aikaa otin hieman puuroa aamulla, mutta tuli nälkä melkein heti syönnin jälkeen. Siirryin takaisin paahtis- ja kahviaamiaiseen ja se pitää nälkää paljon paremmin. Sitäpaitsi kaurapuuro haisee pahalle, etten sanoisi kuselle.
Tattaripuuro on hyvää ja sillä voi korvata esimerkiksi perunan.
Ei auttanut kauran poistaminen ruokavaliosta! Täytynee taas kokeilla jotain muuta. Lääkäri vain pyörittelee päätään ja tuntuu, että hän ei ymmärrä koko asiaa tai sitten ei halua ymmärtää?
Teidän oireet kuulostaa siltä, että joskus olette altistuneet tai parhaillaankin altistutte hometoksiineille, ja niitä löytyy myös kaurahiutaleista. Nivelkivut, närästys, aamuinen huono olo, kaikki voivat olla homeasunnon aiheuttamia.
Näinhän se on, puuroa hehkutetaan terveellisenä ravintona neuvolasta alkaen. Sitä syödään, vaikka suolisto verta vuotais :) Kun meet lääkäriin valittamaan hoito-ohjeeksi annetaan: syö puuroa :)