*** HELMIEN syyskuun viimeinen vko ***
JA TÄSTÄ SITTEN EDELLISEEN VIIKKOON:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11283202&p=1&tmo…
Kommentit (44)
Meillä flunssa kiertää koko porukan taas läpi..Kaikki ukkelit on kipeenä, minä niitä sitten toistaseks terveenä hoitelen!
Viimeyö meni Peetun kanssa tosin paremmin kuin edellinen, poika nukkui ihan hyvin.
Mies on kuumeessa, olis ollu iltavuoro. Isommat pojat niiskuttaa mutta lähtivät kouluun.
KOLOMONEN:
Mun mies on kans sellanen unikeko, että jos joskus haluan (tai siis oon niin väsyny, etten kykene nousemaan) nukkua aamulla pisempään, niin mun on ensin heräteltävä ukkoa n.½tuntia, että saan sen tajuaan mistään mitään ja sit yritän itse saada uudestaan unta.
Mies ei herää edes herätyskelloon, vaan mun on herätettävä se aamuisin töihin..Turha kuvitellakaan, että yöllä heräis Peetun itkuun.
HERKKUSOSEET:
Meillä uppoaa oikeestaan kaikki itsetehty oikein hyvin. Ainoo on joku ruoka missä on riisiä, se tökkii, mutta muut maistuu.
Uusia ideoita on kiva saada, joten jos vaan Kolomonen löydät ja viitsit etsiä sen pinon niin kiva!
Meillä saatiin eka pissa eilen pottaan. Ihan vahingossa tietty, eikä vielä tarkotus ole edes yrittää opettaa kuivaks. Kunhan kokeillaan päivittäin miltä tuntuu istua potalla!
Esikon synttäreitä pitää alkaa valmisteleen pikkuhiljaa.. Torstaina täyttää 9vuotta ja me ollaan miehen kans oltu tasan 10vuotta kihloissa (samana päivänä siis kun poika täyttää 9)!
Parin viikon päästä pitää sit alkaa leipoon isän 60-vee juhliin..
Voi sen jälkeen taas hetki mennä, että viitsii alkaa leipoon.. Tykkään kyllä leipomisesta, mutta isoihin juhliin on ihan eri tehdä kun omaan käyttöön.. Kaiken pitää onnistua ja olla hyvän näköistä!
no mut se siitä, päivän jatkoja!
m
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8461609&p=2&tmode=1&smode…
toivotaan et linkki toimii....
T. Kaisa ja Ronja
Niinpä on aika vierähtänyt runsaat 8 kk, kun olen viimeksi ollut tällä palstalla aktiivisesti mukana.
Juniorimme syntyi 15.1. vaikka la oli 13.2., joten oltiin niitä ekoja helmiksiä (sorry vaan tämä kertaus ;)).
Nyt meille on tullut ongelma. Poika syö todella hyvin soseita ja välipalavellejä, mutta maitoa ei suostu juomaan mukista/tuttipullosta/nokkamukista ei sitten millään!!!! Ruoan mukana korvike menee, mutta kun ei enää joka ruokaa viitsisi velliksi tehdä, kun on jo 2 hammastakin.
Imetän poikaa vielä öisin ja joskus päivälläkin (niitä viimeisiä tippoja taitaa tulla). Tuttipulloa ei meillä koskaan opittu juomaan. Olen laittanut vielä ruoan joukkoon NAN2-korviketta. Eikös se ollut 8 kk:n kieppeillä, kun sai siirtyä norm.maitoon. Näin muistelin.
Meidän 8 kk neuvola oli yhtä hulinaa, kun lääkärinä oli reilu 2-kymppinen just valmistunut nuori neito ja th:n piti neuvoa sitä joka asiassa. Jäipä siis th:n kanssa keskustelut aika vähiin.
Kertokaapa konstejanne miten saada poika juomaan maitoa.
Terveisin
Äippä & Tomi 8 kk 9 pv
Meillä mausteina eri sörsseleissä on käytetty ananasmehua, basilikaa, tomaattia, mustapippuria, valkopippuria, persiljaa, tilliä, sipulia...
Lempparit on:
kalkkuna-peruna-kukkakaali-kesäkurpitsasose
kana-riisi-kukkakaalisose ananaksella
kana-riisi-maissisose ananaksella ja basilikalla
possu-peruna-bataatti-porkkanasose maustettuna mustapippurilla
possu-kanttarelli-peruna-porkkanasose maustettuna sipulilla
Punainen liha uppoaa vähän huonommin mutta sekin menee. Kalasoseet toistaiseksi kaupan purkeista kun ei ole tullut suolatonta kalaa laitettua.
Kaer: Maitoa suositellaan aloitettavaksi maistella vasta 10kk alkaen ja täysin siihen siirryttävän vasta vuoden iässä. Ja hapanmaitotuotteilla tulisi aloittaa kun ovat vatsaystävällisimpiä. Suurin syy maidon myöhäiseen aloitusikään on korkea proteiinimäärä, joka kuormittaa munuaisia (samasta syystä lihan määrä ruuissa pitäisi olla aika minimaalinen). Ja maidon allerisoivuus on tietty myös yksi syy.
Mä olen näistä ohjeista lipsunut koska en usko että vähäinen maidon maistelu tekee munuaisille yhtään mitään, ennemmin on aika rajua jos yhtäkkiä siirrytään suureen lehmänmaitotuotteiden kulutukseen vuoden iässä ja samalla vielä suolakin tulee mukaan ruokavalioon jos lapsi syö samaa ruokaa kuin muu perhe. Jotenpa meillä on jo maisteltu pieniä määriä maustamatonta jugurttia, kastiketta jossa oli tuorejuustoa, pari tl jäätelöä, perunan päällä margariinia. Mitään oireita ei ole tullut. Ruuan kanssa vauva ottaa muutaman hörpyn vettä nokkamukista, hyvä jos menee desi päivässä näin. Kiinteitä ruokia aamupala (leipää tai puuroa), lounas ja iltapuuro, muuten elelee imetyksellä. Ruuan päälle ei huoli rintaa. Terve lapsi kyllä juo riittävästi jos juomaa tarjotaan. Kun ruuat on soseita niin niissäkin on aika paljon nestettä. Mukista hörpyttämällä tai nokkamukista koittaisin juomaa tarjota ruoka-aikojen väleilläkin. Jos vaippoja kastuu ja lapsi on " normaali" niin ei varmaan itseään kuivumaan päästä.
ruokaohjeet aiemmassa ketjussa ovat siis kirjasta
Aila Paganus, Helena Voutilainen : Herkullista kotiruokaa lapselle
(tämä tuli esiin siellä ketjun loppupuolella) Joten jos kirjastossa käy niin minusta on helpompaa lainata ja kopioida kirjaa kun haalia ohjeita yksittäin netistä. Mut kukin tietty tyylillään.
Leppoisaa viikkoa kaikille!
Kiitos vauva0207 vinkeistä! Kerään nimenomaan sähköisiä reseptejä, en halua enää yhtään lippua ja lappua katoamaan ja töhriintymään keittiööni :) Koneella ohjeet säilyy aina hyvässä järjestyksessä, ja löytyy nopsaan ,kun niitä tarvitaan. ja aina voi halutessaan tulostaa uuden siistin ohjeen jos haluaa, ja jakaa niitä helposti kavereille!
Laitelkaapa muutkin salaiset reseptinne kiertoon ! Etukäteen kiittäen ja kumartaen, viherrys ja uusia makuelämyksiä odottava vauva 7kk
mammutti; Mä jotenkin oletinkin että on mukavaa, kun saa edes hiukan jonkinlaista vihiä noista yöheräilyistä :) Ilmeisesti sitten lähes jokaisessa ikäkaudessa on jonkinlaisia itkuja yms. Mua ainakin helpotti kun sai jonkinlaisen selityksen arvailujen sijaan.
kolomonen; Meillä kanssa ukko on jonkinsortin unikeko [kirjaimellisesti!] Ei herätä mikään herätyskello eikä oikein muutkaan vekottimet.. Imuriin saattaa joskus vavahtua, ja nousee sillonki ylös kiukkusena kuin ampiainen. Heillä on kuulemma kotona tehty joskus vessaremonttia ja meteli on ollu melkein katujyrän luokkaa, eikä ole heränny.. On siinä herralla unenlahjat..
Sitten mua on ihmetyttäny tuttavani kommentti kananmunasta, jos teillä on enempi tietoa niin kertokaa ihmeessä mulleki.. Tossa alotuksen linkki http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=93&m=11339873&p=1&tmo…
Tämä samainen tuttava on nyt ilmottanu kanssa odottavansa pikkukakkosta, esikotkin kun ovat melkein samanikäisiä ღ Veikkasi että tällä kertaa oltaisiin jopa samaan aikaan synnyttämässä, jos meillä syntyy taas yli lasketun ja heillä aiemmin :)
HERKKUSOSE: meillä on ehdottomia suosikkeja ollu äidin tekemät
Tomaattinen possu (peruna, porkkana, porsaanliha, tomaattipyre, maissi),
Hedelmäpossu (pe, pors.liha, päärynäsose, mandariini, paprika),
Kana-ateria (pe, broileri, tomaatti, sipuli, kukkakaali)
Mitä enemmän makua, sen parempi. Nyt on vallan syöty kaupan 8kk soseita niin niissä on ihan hirveet määrät mausteita, eikä vatsa oikein tykkää..
Ja sitten alkuviikkoon uusia galluppeja:
[b]LAULATTEKO vauvalle ja jos laulatte niin mitä? [b]
Mulla nyt ei ole mitenkä erityiset laulunlahjat, mut joskus saatan jotain lauleskella. Oon laulanu lähinnä sellaisia lauluja, joita harjoiteltiin mun työssäoppimisjaksolla päiväkodin kevätjuhlaan. Jakso päättyi ennen tuota, mut olihan niitä eskarilaisia pakko mennä silloin katsomaan. Viivi on tykänny Pingviinitanssi (tätä ei kyllä silloin harjoteltu..), Pieni tytön tylleröinen, Tiitiäisen tuutulaulu, Oon äiti pieni lintu vain jnejne..
[b]Entä miten teidän KYLPEMISET nykyisin, kuinka usein, käytättekö saippuaa ja onko leluja? Entä kylvyn jälkeen, rasvaatteko yms? [b]
Meillä kylvetään kerran viikossa ja Viivi viihtyy kerralla reilun puolen tuntia. Itse ilmoittaa kun haluaa pois. Kylvyssä on leluina kolme pikkuankkaa, yks iso ankka, Fisher-Price avaimet sekä 5x9cm keltainen pesusieni. Täytyy vaan tarkkaan katsoa ettei se mene suuhun. Kylvyn loppupuolella hiukset ja iho pestään Natusanin kosteuttavalla pesugeelillä. Kylvyn jälkeen pitää nopeasti laittaa vaippa, tai muuten pissii pyyhkeelle tms. Eikä neiti tykkää yhtään kylmästä. Korvat putsataan, iho rasvataan ja peppu jauhotetaan tarpeen mukaan :)
Piti vaan lyhyesti ja pikasesti...
Mukavaa viikkoa,
t.Ufa & Viivi, jolle taitaa olla tulossa hampaita = kiukuttelua :)
Täällä on ollut aivan ihana ilma tänään! Ollaan oltu Ronskun kanssa kokopäivä ulkona, mitä välillä käyty sisällä päikkärit vetäisemässä ;)
Nyt kun Ronja on oppinut ryömimääm, on ulkoilu todella mukavaa kun pääsee itse vähän paikasta toiseen ja näin ollen viihtyy todella hyvin. Tänään sain leikattua 1,5 metriä aidasta joka ympäröi pihaamme samalla kun Ronja tutki pihaa ja kukkapenkkejä. Toki se oli semmoista että joka toisen oksan leikattuani sain sanoa ; Ei Ronja ei kukkia ei saa laittaa suuhun, laitetaas nyt tutti suuhun jooko? taas muutaman oksan leikattuani sama homma ;) Anyway ihanaa oli puuhastella ulkona kun Ronjakin oli ihan super hyvällä tuulella ja sain jotain aikaiseksi. Hyvin huomaa kun ulkoilee paljon, niin kylläpä ruokaa uppoaa uskomaton määrä ja päikkärit maistuvat. Toivotaan että huomenna on yhtä hyvä ilma.
Kivoja galluppeja olit UfaKuk keksinyt, siispä niihin
LAULAMINEN: Laulan todella paljon Ronskulle joskus ihan oikeita lauluja ja joskus keksin itse ;) Aamuisin herätän aina pikkuisen laulamalla ; Onko täällä pikkuisia vauvoja? Äitin söpöjä vauvoja? Maailman parhainta pippu vaavia? Äitin Ronsku possua? sitten meen pinniksen luo ja yllättyneenä huudahdan ; Onhan täällä maailman paras Ronja!! Ronsku tukkää ja on ihan hiljaa niin kauan kun menen pinnikselle ja sitten kiljuu innoissaan kun nostan häntä sängystä ylös ja hihkun viimeistä laulua. Pitkin päivää lauleskelen mitä milloinkin esim; täti moonikaa, pientä nokipoikaa, pienen pientä veturia, autolla ajetaan varo varo vasti ettei kaatuisi kallis lasti,, Kuuletko kuinka madot yskii (on ihan suosikki Ronjan mielestä pakko pomppia koko laulun ajan) leipuri hiiva, jne jne,, Päikkäreiltä kun herää ja sykkysessä juo maitoa niin usein laulan peikkolaulua.
KYLPEMINEN; Kylvyssä käydään noin 3 kertaa viikossa joista yhden kerran myös saunassa (lämmintä noin 60-70 astetta) Saunassa ollessa Ronja istuu pesuvadissa joka on täynnä vettä ja loiskuttelee pikkuankan ja pikkusammakon kanssa. Tiedän ettei vauvoja saisi viedä saunaan ennen kun 1-vuotiaana, mutta me ollaan käyty jo 3kk astija Ronsku nauttii. Kylvyssä leluina noiden pikkuankan ja pikkusammakon (vähän Ronjan nyrkkiä isommat) lisäksi muovi vene ja iso ankka sekä hiirihelistin. Hiukset pestään shamppoolla ja laitetaan myös hoitoainetta, muuten oriflamen vauvasaippualla. Kylvyn/saunan jälkeen Ronsku köllöttelee nakupellenä mun sängyllä ja nautiskelee. Sitten vaippa ja yökkäri ja puuroa jamaitoa ja nukkumaan.
Ei kai tässä ihmeempiä tällä erää! Nautitaan näistä ihanista syyspäivistä ennen kun vettä taas alkaa tulemaan!
äippä ja Ronksu 7kk
Mä lauleskelen lähinnä omin sanoin vauvalle + sitten kuorossa ihan oikeilla sanoilla :-) Ja unilauluja on ihan kunnon sanoilla. keräsin niitä muutama vuosi sitten yhteen vihkoon kun hoidin kesän Pinksun serkkuja äitinsä ollessa iltavuorossa. Muuten lastenlaulut on aika unohduksissa. Sanoja muistan kauheesti kun eka keksin kivan laulun.
KYLVYSSÄ käydään kerran-pari viikossa ja leluina on paketti johon kuuluu ankka, krokotiili, rapu, meritähti ja simpukka. Kivoja, kirkkaanvärisiä, vähän vauvan nyrkkiä suurempia otuksia. Jotka ottavat vettä sisäänsä ja purskusttavat sitä sitten puristettaessa :-) Jos joku niistä tippuu yli ammeen laidan, vauva on vauhdilla kiipeämässä perään hakemaan! Kylvyn lisäksi saunotaan kerran viikossa (on kiellettyä joo, tais olla pirpana ekan kerran saunassa 5 viikkoisena. Nyt on aikakin jos kasvanut minuutista kymmeneen minuuttiin). Muuten käydään sitten suihkussa ja uimahallissa kerran viikossa. Päästä varpaisiin vauva tulee siis vesipestyä noin joka toinen päivä. Pesuaineena Avecyd tai Dailyn vauvashampoo (käy koko kropalle) saunailtana niin tukkaan kuin varpaisiin ja korvantauksiinkin.
TURVAISTUIN G: vieläkö vauvanne matkustaa kaukalossa ja koska olette siirtymässä istuimeen? Millaiseen istuimeen?
Meillä toistaiseksi on menty tuossa Britaxin Baby Safe Plussassa ja pituussuunnassa tilaa olis vielä varmaan vuoden ikään asti ainakin, samoin painon puolesta kun on max 13 kg, mutta leveydestä toppahaalari ei taida siihen kovin kivasti mennä. Ja enää muutamaan kuukauteen en ole kaukaloa juuri raahannut mukana vaan pelkän lapsen. Nyt sitten ostin käytetyn Britaxin vain selkä menosuuntaan kiinnitettävän istuimen vuodelta 2005. Ei olla siihen vielä siirrytty, mutta kylmempien kelien tehdessä tuloaan on varmaan pakko.
nyt katsomaan kymppiuutisia - kerrankin! Olen ottanut missioksi saada pirpanan klo 22 sijaan jo klo 21 nukkumaan ja tänään ainakin onnistui. Aamulla se sitten kostautunee ja herätys on aiemmin :-)
Täällä kiroan heti aamusta...
Avasin lehden (paikallinen sanomalehti) ja yleisöosastolla oli seuraava kirjotus:
" älkää hyvä äidit tuoko rääkyviä sylilapsianne uimahallin terapia-altaaseen. lastenallas on heitä varten ja onhan mahdolliset hätäulosteetkin mahdollisia."
" #¤#" ¤%Tää on ihan takuulla meistä ja pikkasen ottaa pannuun!
(me käytiin viimetiistaina ja Peetu itki)
Ensinnäkin lastenaltaan vesi on ihan liian kylmää ja voi #" ¤%&
ihan kun se terapia-allas olis pelkästään mummoille!
Kirjotin jo paperille alustavasti vastauksen seuraavaan lehteen, mutta muokkaan sitä vielä ja hyviä ehdotuksia otetaan vastaan!!!!
Loppuun tulee ainakin teksti -pysy kotona jos itku häiritsee!!!
nyt ei muuta..
" #¤#" #¤
Eikös vedenpaine estä vauvaa kakkaamasta aika hyvin ?!
Muistanko väärin..?
Asiasta jotain tietävät kertokaa niin saan faktaa lehteen!!!
enpä tiedä tuosta veden hydrostaattisen paineen vaikutuksesta ulosteen tuloon mutta yleensä vauvat ovat uinnista niin jännittyneitä ja innostuineita etteivät rupea kesken kakkaa vääntämään. Ja kiinteitä syövän lapsen uloste on sen verran kiinteääkin enimmäkseen että kyllä se uimahousuissa pysyy. Ja meillä ainakin lapsesta kyllä näkee kun alkaa vääntää, ei se kakka ihan huomaamatta tule. Pissathan vauvavalla varmasti tulee kesken uinnin, mutta virtsan bakteeripitoisuus ei ole mikään hirmuinen ja se pikku liraus ei paljoa niissä vesimäärissä tunnu. Enemmän altaita varmaan likastavat itsensä heikosti ennen altaaseen tuloa pesevät ihmiset.
meillä ei edes ole mitään terapia-allasta ja lastenaltaan vesi on 28 asteista. Tunti siellä eilenkin pulikoitiin, minä taisin taas olla eka joka paleli. Ja meillä esim. lasten kahluuallas ja poreallas ovat samassa vesikierrossa, joten samat bakut uivat molemmissa eli käydään porealtaassakin kun ei se sen epähygieenisempää ole kuin muutkaan altaat. Miten mahtaa olla terapia-altaan vesikierto suhteessa hallin muihin altaisiin?
Uimahalliin jos lähtee niin on syytä varautua ääniin, minustakin on ihan asiatonta jos vauvan itkusta lehteen kirjoitellaan! Ja jos uimahallin henkilökunta ei huomauta vauvan uittamisesta terapia-altaassa niin eiköhän se silloin ole ihan sallittua?
Valittajia löytyy aina, anna mammutti mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja nauttikaa uinnista jatkossakin hyvillä mielin!
t. vesipedon äiti
Joo mammutti, tuollaiset jutut saavat mut myöskin kiehumaan. Tässä on linkki missä on nyt jotakin infoa, koita googlettaa vielä niin voi jotakin muutakin löytyä.
http://www.helsinginvauvauimarit.fi/peseytyminen.html
Ärsyttää kun jotkut eivät ymmärrä yhtään lasten päälle, mun mielestä on paljon riskialttiinpaa että ne vanhat mummut (niitä kun on hallissa yleensä ainakin 100/1 vauva) päästelevät tarpeensa sinne altaaseen kuin pienet vauvat, mutta en silti asiasta menisi lehteen kirjoittelemaan.
Mun täytyy nyt lähtee kiikuttaa tyttöä tanssitunnille, joten palaan myöhemmin.
T.Kaisa ja Ronja ja jälleen yksi huonosti nukuttu yö takana päin!
On taas pitänyt kiirettä kun en ole yhtään kerennyt kirjoittelemaan enkä oikein lukemaankaan.
Nyt ajattelin nopsasti vastailla gallupeihin:
LAULAMINEN: Aika paljon tulee lauleskeltua pitkin päivää. Lastenlauluja oikeilla ja keksityillä sanoilla. Iltaisin laulan aina iltasadun päälle sikermän lauluja.
KYLPEMINEN: Meillä kylvetään n. kerran viikossa ja sitten suihkussa pari kertaa viikossa. Saippualla ei ole vielä pesty kertaakaan. Muistaakseni esikoisenkin kanssa pesuaineet tuli mukaan kun meni tarhaan vuoden ikäisenä. Hiuksiakaan ei juurikaan vielä ole, joten ei niitäkään tarvitse vielä shampoolla pestä. Joka aamu pyyhitään kosteilla pyyhkeillä kaikki poimut ( paitsi kylpypäivinä ).
Ja nyt puistoon kun ulkona on ihan loistava ilma!
Pirriäinen ja poju 6kk 22pvää
Alkaa hiukan kiukku laantuun!
[color=orangered]
Vauva:
Meidän hallissa terapia-allas on uusi pari vuotta sitten remontin yhteydessä tehty ja siinä oma kierto. Lastenaltaan ja isonaltaan kierrot on yhdessä.
(Olin ko. hallissa töissä melkein pari vuotta)
Ja ihmiset ei tosiaan ajattelekaan sitä, että vanhemmatkin ihmiset päästelevät tarpeitaan altaisiin.. Pienen lapsen pissa ei varmasti ketään haittaa. Aikuisen pissa ainakin ajatuksena tuntuu iljettävämmältä.
Kakkaa oon joskus hallissa töissä ollessani imuroinut altaasta, eikä se ollut edes vauvan!!!!
Eikä mun mielestä vauvat päästele mitään hätäkakkoja/-pissoja..
On tainnut lehteen kirjoittavalla mummolla (tiedän aika varmasti kuka se oli) mennä ihmislapset ja eläinlapset sekaisin!!! =)
Sen sanon, että uimassa käyntiä ei lopeteta ja mummeli saa seuraavasta lehdestä lukea pari uutta mielipidettä asiaan!!
No jos lopettas aiheesta jauhamisen tähän! Kiitos kolomoselle linkistä!
[/color]
palaan muilla aiheilla myöhemmin
Ajattelin tulla jakamaan teidän kanssa neuvot, joita sain hammaslääkäristä käydessäni siellä esikoisen kanssa.
Samalla kysäisin, että miten noita vauvan hampaita kannattaisi hoitaa ja ihan vedellä saa kuulemma puhtaaksi. Vuoden iästä voi alkaa käyttää lasten tahnoja kun laittaa vaan ihan vähän. Ihmisen suu sisältää kaikki muut tarpeelliset mineraalit paitsi fluorin ja hammastahnan tarkoitus on lisätä fluori suuhun. Muuten hampaat saa ihan vedellä puhtaaksi.
Esikoisen ( 3v. ) hampaista sain neuvon pestä makuuasennossa, jolloin saa kaikkein parhaiten pestyä myös takahampaat. Ja huuhdella ei tarvitse niin kauan kun käyttää lasten tahnaa.
Pirriäinen
jokin aika sitten muistaakseni PILTTI-lehdessä oli juttu, että vauvat käyvät saunassa keskimäärin 4 kuukauden iässä ensimmäiset kerran. Taisi siinä olla jokin prosenttimääräkin noista vauvoista. Joten mun mielestä saa huoletta saunottaa kunhan muistaa;
1. alalauteella miedossa lämmössä
2. 10 minuuttia on liian pitkä aika
3. saunan jälkeen juomista vauvalle, ettei tule nestehukkaa
ps. samainen juttu oli näköjään nettiartikkeleissa :) http://www.piltti.fi/index/hoidetaan/lehtiartikkelit_kehitysjaterveys/0…
t.Ufa & Viivi (vähän paremmalla päällä)
Äsken syötiin Saariston kalapataa (Semper) niin johan saatiin makeet naurut.. Yhtäkkiä kesken ruokailun Viivi sanoi ´Hyvää´ (ei tietenkään ihan oikeasti, mut niin selvästi kuulosti), taputti käsillään pöytään ja nauroi vielä makeasti päälle =D Tällasta ei ole koskaan ennen käyny. Kyl ne vaan niin pian oppii kaikkea....
t.Ufa
Siltä ainakin tuntui päivällä, kun t-paidassa ulkoiltiin, luksusta viettää tällaisia syyspäiviä!
Uimahalli-asiasta: nehän on tarkoitettu kaikille vauvoista vaareihin, ne joita asia häiritsee, pysykööt vaikka järvissä, jotka on edellisten lisäksi tarkoitettu kaloille...
Ja kiva kun olet käynyt Frog myös jutustelemassa opintojen lomassa :)
Ja eikä muuta kuin heti galluppeihin:
Meillä kylvetään kerran viikossa ja ilman saippuaa. Yksi kylpylelu ja sitä imeskellään, niin että kylpyvettä menee suuhun vähän kyllä. Kiva on potkia ja läiskyttää vettä : )
Viikon varrella pestään peppua, naamaa ja käsiä päivittäin, mutta ei muuta. Hampaiden pesukin on jäänyt vähän satunnaiseksi, ei muka muista tai jaksa.. Että tällaisia jöröjukkia ollaan...
Laulut: Etenkin kärrytellessä esim. kauppaan laulelen mm. Saku Sammakkoa, Magdalenaa ja omia pikkulauluja, ja välillä hypellään sylissä kun hepo hirnahtaa. Ei kauhean paljon laulua tule harrastettua, mutta pari kertaa päivässä kuitenkin.
Turvaistuin: kovin tuntuu kapoiselta Graco Autobaby. En tiedä vielä milloin vaihtaisi isompaan, mutta ahdistaa katsellakin toista, kun tunkee takki päällä sinne : /
Lempiruoka: ehdottomasti Hipp-luomusarjan penne-pasta-tomaatti- kesäkurpitsasose! Sitä söisi vaikka kuinka. Tosi hyvää, itsekin söisi : )
Taidan olla nurinkurin-äiti, kun teen hedelmämössöt itse ja vihannes+kala ym. ruuat ostan valmiina, yleisempää taitaa olla toisinpäin.
Yksi galluppi lisää näin kesäpäivän iltana: joko olette hankkineet talvihaalarin, ja aiotteko hankkia jonkun muun kuin äp-haalarin? Sehän ei pidä vettä, vaikka taitaa kooltaan olla 80-senttinen. Ja mihin merkkiin + kokoon olette päätyneet?
Minä ostin huuto.netistä tosi suloisen Lenne pupunkorva-haalarin 74cm, mutta täytynee ostaa joku Reimatec tai vastaava vielä 80-senttinen sitten 1-vuotispäivän tienuville, tuo Lenne kun ei vaikuta kovin isolta.
Iloisin terkuin,
Sporttari ja Milli - huh huh, 8 kk häämöttää 1,5 viikon päästä!
Jaahas, se olis sitten taas uusi viikko edessä. Viikonloppu meni taas jälleen remontin parissa ja taas kerran pientä kränää tuli ukon kanssa kun ei se jaksa aamulla herätä. Nukkui sitten taas kerran tyytyväisenä puolille päiville asti ja sen takia jäi osa hommista taas tekemättä. Kyllä ketutti jälleen, mutta en kyllä jaksa joka ikinen viikonloppu enää valittaa. Toivottavasti tuo isäntä joskus havahtuu tekemisistään. Mä kun en ole nukkunut 5 vuoteen aamulla pitkään ja herään siis aina tekemään aamiaista lapsille!! Olis kiva kyllä kokea tuokin ihanuus joskus, mutta nyt en jaksa enää valittaa eli siis vastailen viikonloppuisiin gallupeihin:
Meillä Ronja " NUKKUU" meidän huoneessa pinniksessä ekan pätkän unistaan ja lopun yön sitten meidän välissä. Viime yö meni kyllä melkein valvoessa kun Ronja kiehnasi koko yön eikä oikein jostakin syystä saanut unenpäästä kiinni. Siinä sitten paijaillin ja taputtelin häntä ja vasta 5.00 hän nukahti kunnolla ja sitten herättiin vasta klo 8.00 kun kakkonen tuli vaatimaan aamupuuroa ja telkkaria päälle!
KOLMAS LAPSI: Meillä myös on nyt kolme lasta ja kaikki on alle 5 vuotiaita, joten hulinaa riittää, mutta ei se haittaa. Kolmas lapsi oli meille sellainen unelmien täyttymys ja hän on vienyt meidän molempien vanhempien sydämmen ihan täysin eli ei ainakaan tartte pelätä etteikö rakkautta olisi riittänyt kaikille kolmelle lapselle. Enempää lapsia tuskin meille tulee, ainakin nyt tämä tuntuu olevan aika toimiva paketti ja koska meillä on haaveena vielä matkustella, veneillä ja puuhata muuta sellaista niin ei kovin suuri perhe tule siinä tapauskessa kuuloonkaan. Mutta olen todennut että parempi ettei koskaan sano ei koskaan! Elämä kolmannen lapsen myötä ei kyllä ole muuttunut miksikään käytännössä, kyllä se toinen lapsi oli niinkuin isompi muutos joskin toki ensimmäinen kai sen elämän muuttaa sitten kuitenkin rajuimmin, mutta ei kolmas muuttanut meidän elämässä mitään, paitsi että isompi auto hankittiin.
LEMPIRUOKAA ei meillä oikein ole kun ei neiti oikein suostu noita liha-ruokia syömään ja me ollaan nyt vasta totuttelu asteella kaupan purkkien kanssa. Muistaakseni tässä lähiaikoina tuossa ihan etusivulla (vauva-keskusteluissa) pyöri joku resepti-pino ja siinä oli minusta tosi herkullisen kuuloisia ohjeita yli 6 kk. Voin myöhemmin koittaa ettiä sitä pinoa.
Nyt en kerkiä enää muuta höpötellä, täytyy joutua kauppalistan tekoon. Mukavaa viikkoa toivotellen,
Kaisa ja Ronja reilu 6 kk