Lasten- / kodinhoitajalle palkkaa 15 e / t?
Heippa,
tarvitsisimme lastenhoitajaa kotiin. Lapsi on muutaman kuukauden ikäinen, kun tarve alkaa. Opiskelen ja asumme lähellä yliopistoa eli en ole montaa tuntia pois päivisin. Lisäksi ois kiva, jos hoitaja jaksaisi joskus työnnellä vaunuja yo:lle, kun tarvitsee imettää.
Koska lastenhoitoa ei ole ihan kamalasti, ajattelimme, että ois kiva, jos lastenhoitaja auttaisi myös kotihommissa, eli pyykinpesussa, siivouksessa ja ehkä myös ruoanlaitossa. Meillä on myös pieni koira, jota ehkä joskus pitää ulkoiluttaa, mutta teen sen mielelläni itse.
Työaika voisi olla vaikka 35 tuntia viikossa tai miten sovitaan. Riittääköhän tällaisesta työstä palkaksi 15 euroa tunnissa? Saankohan osaavan ihmisen töihin?
Kommentit (22)
Yhden lapsen (vauvan) hoito on helppoa, lapsi ei sotke, ei tarvitse askarrella ym ja nukkuukin välillä. Eli todellakin hyvää palkkaa meinaatte maksaa!
Itse maksaisin ehkä 8-10 e tunti (tämän saa esim. vammaisten henkilökohtaiset avustajat)
Terv. lasten erityisavustaja
En siis halua maksaa ihan kamalasti liikaakaan, vaikka olen valmis maksamaan riittävästi, jotta pienokaisemme saa hyvää hoitoa.
ap
jos hoitaja hoitaa 35 tuntia viikossa!
jos hoitaja hoitaa 35 tuntia viikossa!
Jos haluan esim. käydä kaupassa, koiran kanssa ulkona, lukea tai nukkua, hoitaja olisi lapsen kanssa. Jos olen itse lapsen kanssa, hoitaja voi tehdä kotitöitä.
Voisin ottaa pienemmänkin tuntimäärän, vaikka 20 tuntia, mutta epäilen, ettei kukaan pätevä tule osa-aikatöihin.
ap
Kai sitä nyt koiran ulkoiluttaa yhden lapsenkin kanssa ja nukkuu ja opiskelee, kun se yksi ainokainen lapsi nukkuu tai kun isä on kotona.
Kai sitä nyt koiran ulkoiluttaa yhden lapsenkin kanssa ja nukkuu ja opiskelee, kun se yksi ainokainen lapsi nukkuu tai kun isä on kotona.
Miksei me saada palkata kodin- ja lastenhoitajaa, jos haluamme? Miten se on sinulta pois?
ap
Sairaanhoitajan lähtöpalkka on reilu 12 eikkaa/tunti ja takana AMK ja lukio.
vertailun vuoksi lastentarhanopen lähtöpalkka on kai jotain 1900e ja lähihoitajien 1600-1700e :)
525€ /viikko minä ainkain tulis. Olis parempi kuukausi palkka kuin nykyisessä työssä, kk palkkahan tuossa olis jotain 2200€!
että viidellä sadalla kukaan täysipäinen tulisi lasta ja huushollia hoitamaan.
Miten se hoitaja tulisi toimeen noin pienellä palkalla. Ei jäisi juuri mitään käteen kun verojakin pitää maksaa.
Miten se hoitaja tulisi toimeen noin pienellä palkalla. Ei jäisi juuri mitään käteen kun verojakin pitää maksaa.
Siis palkka on 15 euroa tunnissa ja töitä on 35 tuntia VIIKOSSA.
ap
Tuun saman tien teille laitteleen ruokaa ja hoitelemaan vauvaa!!!!
AMK-tutkinnolla ei noille palkoille pääse millään, vaikka leipätyötään tekee täysipäiväisesti!!!!!
Missä päin mahdatte asustella? :) Ja milloin tarve alkaisi?
ja jos lastenhoito sisältää kodinhoitotöitä, niin hinta on 20 € tunnilta.
Kyllä 15 eurolla varmasti tulijoita on. Jos maksatte itse tuohon päälle työnantajakulut, niin teille tulee maksettavaa n. 22 € tunnilta. Jos taas työntekijä maksaa itse ne kulut, niin silloin hänelle jää tuntipalkaksi n. 10 € / tunti (miinut verot).
jos se on kustannus työnantajalle, eli kodinhoitajalle jää tuo 10 €/kk.
tuo 15 €/kk vastaa AMK tutkinnon saaneen muutaman vuoden työkokemuksella olaven palkkaa.
Tuo 16 € kuulostaa omituiselta. Lienee pikkuisen paremipi perhe jolla on varaa maksaa moista. Tuo kodinhoitaja voi pitää itseään myös varsin onnekkaana.
Vielä 70-luvulla oli yleistä, että paremmissa perheissä oli kodinhoitaja. Itse olen ns. paremmassa perheessa, mutta minull aolisi varaa maksaa max. 4€/h kodinhoitajalle, huomioiden kotitalousvähennyksen.
Joko kodinhoitajien palkat ovat euroon siirryttäessä nousseet 50 % tai sitten akateemisella koulutuksella ei ole juurikaan mitään virkaa.
Yhtäkaikki, lopputulos on sama.
Vierailija - 24.10.2008 08:23 (ID 880908)
Meidän kodinhoitaja ottaa lastenhoidosta 16 € tunnilta,
ja jos lastenhoito sisältää kodinhoitotöitä, niin hinta on 20 € tunnilta.
Kyllä 15 eurolla varmasti tulijoita on. Jos maksatte itse tuohon päälle työnantajakulut, niin teille tulee maksettavaa n. 22 € tunnilta. Jos taas työntekijä maksaa itse ne kulut, niin silloin hänelle jää tuntipalkaksi n. 10 € / tunti (miinut verot).
tuo 10 €/h siis OK pääkaupunkiseudulla "koulutetusta" kodinhoitajasta. Pienemmissä kunnissa ja etäämmällä Helsingistä siten reilustikin alle tuon hinnan.
Meillä ainakin kohtalaisen suuressa metallialan yrityksessä AMK:n käyneet (insinöörit) tienaavat 3500-4500e/kk ja me DI:t 3500-6500e/kk. Ja siis tuohon ei ole laskettu korkeinta johtoa jotka ovat suurin osa inssejä ja dippainssejä. Niiden palkat pyörivät varmaan sadoissa tuhansissa :D
Että jos AMK käyty ja palkka on 2000e/kk tai alle niin ei muuta kuin erästä sketsiä lainaten "puhelu liittoon"
vaan meidän vuositulot on yhteensä jotain 40 000 vuodessa. Ja me maksetaan sille meidän kodinhoitajalle tuo 20 € tunnista ja siivouksista 25 € tunnista. Hän maksaa noista itse työnantajakulut, eli me maksetaan vain hänen jättämänsä lasku. Niistä voidaan tietysti tehdä kotitalousvähennykset.
Ja meillä on tuohon varaa, sillä ei olla muuten kovin tuhlailevaisia. Eikä tuo kodinhoitaja ole meillä kokopäiväisesti, olenhan itse kotiäitinä. Hän vain käy meillä siivoamassa ja kerran viikossa päästämässä mut asioille ilman lapsia ja hoitaa kotia sen ajan. Lasku on kuukaudessa n. 300 €, joten ei vaadi mitään ylirikkauksia tuo.
mulle KÄTEEN jäävä osuus (työnantaja maksoi maksut) oli nettona noin 900e/kk.
Mulla ruoka oli siellä aina valmiina ja kotityöt sisälsi pyykkikoneellisen pesun silloin tällöin,astianpesukoneen tyhjennyksen ja imuroinnin 2 x viikossa.
Muuten oli vaan lasten kanssa oloa ja leikkimistä. Kerran viikossa pidettiin videopäivä jolloin katsottiin 2h dvd:tä ja syötiin karkkia (lapset 4v ja 6v,äidin toivomus).
Minusta 900e/kk jäi käteen oli ihan ok. Olen ammatiltani lastenhoitaja. Työ oli kuitenkin HYVIN kevyttä ja aika helppoa,lapset olivat omatoimisia ja kilttejä :)
Etsi muita äitejä, jos kaipaat seuraat ja ulkoista ne kotityöt, jos et niistä pidä, mutta hoida nyt herran tähden edes muutama kuukausi itse vielä sitä lastasi!
Aika hurjaa, että joku on niin yksinäinen, että joutuu palkkaamaan itselleen seuraa. Missä se miehesi oikein on? Oletko ihan varma, että sinulla on kaikki kunnossa?