Ope kertoo esimerkkejä, mistä kannattaa nostaa mekkala vanhempainillassa.
Siis vuosien varrelta koottuja urputuksen aiheita, joihin opea on vaadittu tarttumaan:
-Opella kun on niin lyhyet päivät, iltapaäiväkerhoa voisi pitää päivän päätteeksi
-Nykylapset kun ovat levottomia, liikkaa olisi syytä olla joka päivä 1-2 tuntia
-Open pitää järjestää muuta puuhaa jumppatuntien ajaksi lapsille, jotka eivät pidä liikunnasta.
-Aamulla lasten on saatava tulla sisälle puoli kahdeksalta
-Kaikki kotitehtävät on open kirjoitettava lapsen reissariin ylös
-On open syy, jos lapsi ei tee läksyjä, koska ope puhuu niin epäselvästi ettei lapsi ymmärrä, että läksyt pitää tehdä
-Ope on huolimaton, koska lapsen jumppasortsit ovat kadonneet
-Ope on vastuuton, koska vie ryhmän uimahalliin
-Ope on tiukkapipo, koska lasten pitää tulla kouluun tasan kahdeksalta eikä esim kaksikymmentä minuuttia yli
-Open pitää tarkistaa lapsen reppu joka päivä, ettei siellä ole mitään turhaa kannettavaa
-Open pitää tiedottaa kotiin joka päivän päätteeksi jokaiseen perheeseen erikseen, kuinka on mennyt
-Open tulisi pohtia, mitä saa aikaan 27 lapsen elämässä jos jää oman lapsen tai oman sairauden vuoksi kotiin yhdeksikin päiväksi
-Tekipä lapsi mitä tahansa, open on sanottava hyvin tehty ja annettava leimoja. Lapsia pitää kannustaa.
-Open pitää neuvoa lapsia olemaan niin, että esimerkiksi viikonloppuna osaavat olla kauniisti. Nyt tässä on ollut puutteita.
-Ope ei ymmärrä, että lapset ovat aina oikeassa, eivätkä koskaan valehtele. Johtajatkaan eivät valehtele. Jotkut opettajat valehtelevat.
-Open pitää siirrellä lapsia rinnakkaisluokilta toiselle sen mukaan, missä kulloinenkin kaveri on.
-Jos lapsi ei opi samaa tahtia muiden kanssa, kyse ei ole yksilöllisyydestä vaan siitä, että ope ei osaa opettaa
-Jos lapsi mekastaa tunnilla, kyse on yksilöllisyydestä, joka pitää sallia
-Kaikille on annettava samat tehtävät
-Jos lapsi ei pidä jostakin asiasta, lapsen ei tarvitse sitä asiaa tehdä vaikka opetussuunnitelma niin sanookin.
Kommentit (134)
Miten ihmeessä te ITSE olette selvinneet koulusta? Ei minun oppilasaikana mitään läksylistoja tulosteltu, jokainen oppilas huolehti ITSE läksyistä, se on katsokaas osa sitä vastuuntuntoiseksi opettelua. Jo oli unohtanut tehdä läksyt niin sitten sai merkinnän " pääkallovihkoon" ja aina lukukauden päättyessä opettaja laski merkit ja niiden määrä vaikutti käytös ja huolellisuus numeroon. Ei tästä kenellekään mitään traumoja jäänyt vaan ihan vastuullisia kansalaisia on meidänkin luokasta kasvanut vaikka opettaja " vaati" muistamaan läksyt itse.
Eikös koulun pitäisi valmentaa ja opettaa lapsia itsenäiseen elämään ja tulevaisuuteen? Miten ihmeessä teidän kullannuput tulee pärjäämään tulevaisuudessa jos opettajan on niiden p*rseetkin pyyhittävä vielä 6-luokalla?
Mikä ihme tekee meidän lapsista niiiiin erikoisia että heiltä ei voisi vaatia samaa mitä meiltä vaadittiin 10 tai 20 vuotta sitten ala-asteella?
Voi hyvänen aika. Ethän sitä silloin sinä vaadi. Jäikö jotakin keskeistä ekassa viestistäsi mainitsematta? Tässä ketjussa ei ole kyse siitä, että erityisoppilasta ei tarvitse pitää huolta. Lue huolellisemmin, niin saat ajatuksen päästä kiinni.
Kyllä tästä nyt paistaa se, että opettajat ovat todella laiskaa porukkaa, kun eivät huomioi oppilaita yksilöllisesti. Mitä ne oikein siellä koulussa tekee, kun eivät ehdi muka laskea joka lapasta?! Siis, mikä voisi olla tärkeämpää?
Pitäisi ottaa käyttöön koulupuvut, niin näkisi heti puuttuuko joltakulta jotakin.
t. tuleva ope.
Jos vanhemmat eivät ymmärrä mitä siellä koulussa tehdään, niin ehkä niiden mielestä se lapanen on tosiaan tärkeintä, mitä koulussa tapahtuu.
Hän on kognitiivisesti ja älyltään " vähintään normaali" , ja tarvitsee siksi normaalin luokan opetusta (juu, maan toiseksi suurimmassa kaupungissa on yksi luokka autistisille mutta normaaliälyisille lapsille, sinne on PIIIITKÄ jono, eikä minun lapsi ole siellä, joten hänelle vaihtoehto normaaliluokalle olisi entinen " apukoulu" , joka taas ei ole pitkän päälle hyvä ratkaisu normaaliälyiselle lapselle - tiedän koska sitäkin kokeiltiin.) mutta hänellä on vakavia toiminnaohjauksen ongelmia, eli hän ei saa asioita tehtyä loppuun koska unohtuu autistisiin mielensä sopukoihin.
Minäkin olen siis pyytänyt opettajaa pitämään huolta siitä, että läksyt tulevat merkityiksi, koska tuo toiminnanohjauksen ongelma iskee aina juuri silloin kun aisat ovat vähän sekaisin ja yksi homma alkamassa ja toinen loppumassa. Eli esim silloin kun läksyt pitäisi merkitä ja samaan aikaan kirjat pitäisi pakata reppuun ja lähteä välitunnille. Ei se oikeasti vie kuin puoli minuttiia joka tunnin lopusta. Tiedän, koska olen itsekin opettanut luokia, joissa on erityislapsia. Kaikkien oppilaiden kohdallahan samaa EI tarvitse tehdä, vain sen yhden, jolla on normaalia suurempia ongelmia. Minä EN myöskään ole pyytänyt tai vaatinut tätä vanhempainillassa, koska ei se kuulu muille vanhemmille mitenkään. Olen esittänyt pyyntöni ihan erikseen silloin kun lapsen tulosta tälle luokalle sovittiin.
Opettaja ei kuitenkaa halua tehdä sitä, eikä mitään muitakaan niistä toimenpiteistä, jotka tekisivät lapseni olon tuolla luokalla helpommaksi. Ne kuulemma vievät liikaa aikaa ja kaikille muille riittää se mitä hän tekee, joten yksikään ei saa vaatia enempää. Lapseni on kuulemma muutenkin hankala, on aina ihan pihalla siitä mitä pitäisi tehdä ja läksyt tekemättä. No niin kai, mutta kun nämä pikkujutut ovat juuri niitä, joilla hänet saisi HELPOSTI pysymään mukana, tietämään mitä pitää tehdä, a esimerkiksi tekemään ne läksyt. Opettaja ei halua nähdä, että uhraamalla sen puoliminuuttia tunnin päätteeksi läksymerkinnän vilkaisemiseen ja toisen puoli minuuttia siihen että sanoo ENSIN että ottakaa kirjat esiin, odottaa hetkin ja sanoo vasta SITTEN, että kääntäkää sivu 46 ja taas odottaa hetken ja vasta sitten sanoo että lukekaa kappale, voisi saada aikaa koko päivän ihan rauhallista kouluntyöaikaa, kun sen sijaan niistä kieltäytymällä hän saa luokalleen lapsen joka on ihan pihalla, rauhaton, hermostunut, turhautunut ja jopa agressiivinen. Näillä pikku vippaskonsteilla se minun erityislapseni kuitenkin olisi PALJON helpompi kuin naapurien ja työkaverien " normaalit" lapset. Opettaja ei vaan halua niitä edes kokeilla.
Kyllä minusta siinä opettajassakin silloin on vähän asennevikaa, ja kritisoisin sitä ääneen ja rehtorillekin, jos uskaltaisin, mutta pelkään sen heijastuvan lapseni kouluoloihin ja tekevän niistä vielä huonommat.
Ihan uskomatonta. Minkä ihmeen takia? Mm siksihän koulussa ollaan, että opitaan huolehtimaan asioista.
Tuo lasten jättäminen vieraaseen kaupunkiin ei kuulu tähän keskusteluun. Toki opekin voi tehdä virhearviointeja. siitä taas ei ole mitään tietoa, miksi piti lähteä juuri silloin ja oliko kyse vain viidestä minuutista.
Vierailija:
opintosuunnitelma ja siihen on kirjattu, että opettajan täytyy noista asioista huolehtia. t.110
asiaan.
jälkeen. Tarkoitan siis juuri koulunsa aloittaneita. He ovat vielä niin pieniä ja jännittävät niin paljon, että eivät vielä osaa täysin huolehtia vaatteistaan.
Kyllä jokainen vaatekappale on tärkeä. Ne voivat olla itse työllä tehtyjä tai sitten kalliilla rahalla ostettuja. Ei meillä ole varaa ostella ylimääräisiä vaatteita. Sitä paitsi sopivien löytäminen on joskus työlästä.
Vierailija:
Tämä helpottaisi myös niitä, jotka ovat olleet vaikka vesirokon vuoksi poissa.
käytänteitä. Yleensä opettajat ovat järkeville ja normaalisti esitetyille _ehdotuksille_ avoimia.
Kun itse olin pois koulusta lapsena, äitini soitti kouluun ja ilmoitti asiasta ja pyysi läksyjä. Läksyjä kyseltiin myös mm. luokkakavereilta jne. Ihan kaikesta ei opettajankaan tarvitse viime kädessä vastata.
uskoa, etteikö jokainen opettaja antaisi nuo perusohjeet ihan " viran puolesta" . Siis pyytää ottamaan kirjat esiin jne. ja odottelee hieman hitaampia. Sitten voi taas kysyä, miten pitkään on järkevää odotella ja hidastella toisten kustannuksella. Osa oppilaista on taas heti levottomia, jos on hetkenkin paussi tekemisessä. Ja tähän voi riittää se, ettei ohje avata kirja siltä ja siltä sivulta tule riittävän nopeasti.
Vierailija:
Kyllä jokainen vaatekappale on tärkeä. Ne voivat olla itse työllä tehtyjä tai sitten kalliilla rahalla ostettuja. Ei meillä ole varaa ostella ylimääräisiä vaatteita. Sitä paitsi sopivien löytäminen on joskus työlästä.
Aikuistakaan ei saisi jättää mistään retkibussista, saati lasta. Onhan voinut vaikka sattua jotakin. Todella vastuuton opettaja.
Olin aikuisena kurssiretkellä Lontoossa, josta retki Liverpooliin, kun yksi toinen aikuinen katosi. Häntä etsittiin pari tuntia. Oli eksynyt. Sitten lähdimme. Oli päässyt itse hotellillemme Lontooseen.
Meillä on kyllä ekaluokkalaiset osanneet uida hyvin kun ovat aloittaneet uimakoulun 4 vuotiaina.
Toiseksi, esikoisen opeksi sattui vastavalmistunut lapseton mies. Hän oli hyvin reipasotteinen, eikä tyhjiä höösännyt. Alussa lapset kakistelivat, kuten vanhemmatkin kun läksyt oli hukassa ja lasten piti olla itsenäisiä ja huolehtia omista tavaroistaan.
Mutta kas, juuri tämän miesopettajan luokka on tällä hetkellä yksi parhaiten menestyineitä luokkia koulussa. Nämä 5 luokkalaiset osaavat hoitaa asiat itse ja hoitavat läksynsä ja lukevat hyvin kokeisiin. Ei tarvitse perseen takana vahtia kun vastuuta on annettu heille.
Luokalla on pari sellaista, jotka ovat kiikun kaakun siinä ja siinä, miten pärjäävät. Toisen äiti varsinkin on sellainen, että teki joka läksyt lapsen puolesta ekat vuodet ja kuskasi ja haukkui ja huusi jne..
Mutta kun opettaja jatkoi samaan tahtiin (antaen kyllä erittäin hyvää yksilöllistä opetusta), poika reipastui ja on selvinnyt hyvin luokalta toiselle. Jos opettaja olisi lähtenyt leikkiin mukaan ja tehnyt kaiken pojan puolesta, poika ei pärjäisi itse.
Yhden lapsen kohdalla on ollut sitten sellainen opettaja, joka merkitsi läksyt jokaisen lapsen kirjaan, huolehti vaatteet ja kaiken mahdollisen ja antoi hymynaamoja yms. Tämä luokka joutui toiselle opettajalle ja olivat ihan hukassa. Eivät osanneet tehdä mitään kun olivat tottuneet, että opettaja tekee kaiken. Heille oli kova koulu alkaa yhtäkkiä " isoiksi" kun olivat tottuneet siihen, että opettaja paapoo ja huolehtii.
Enemmän olen tyytyväinen siihen opettajaan, joka vaati itsenäisyyttä ja sitä, että oppilaat ovat itse vastuussa teoistaan. Jos hommat jää hoitamatta, istutaan koulun jälkeen ne tekemässä. Kummasti oppivat tekemään läksynsä ja hoitamaan velvollisuutensa.
Todella harmillista alkaa uusia ostamaan ja niillä voi olla tunnearvoakin.
Kaikki löytyisi paremmin, jos opettajat käskisivät vanhempia merkkaamaan vaatteet tarkoin.
opettajaan. Lapseni oikeusturva ei toteudu kun opettaja on huono. Pakko viedä asia ylemmälle taholle.
lapseni paikka olisi ehdottomasti sellaisella normaaliälyisille autisteille tarkoitetulla luokalla. Mutta kun sinne ei pääse, normaaliluokka on se " lähinnä oikein" . Opettajaahan minä en voi valita, enkä voi vaatia, että lapsi vaihdetaan toiseen luokkaan, koska opettajaa ei kiinnosta häntä opettaa. Sääli sinänsä, sekin voisi ratkaista parikin ongelmaa.
Minähän en sinänsä tiedä, mitä opettaja TEKEE, viran puolesta, tiedän vain, mitä hän SANOO TEKEVÄNSÄ - siis hän itse, lapsen kertomia kuuntelen sen saman suodattimen läpi kuin kaikki muutekin vanhemmat. Hän sanoo itse ettei odottele hitaampia eikä ryhdy pätkimään ohjeitaan, koska lasten joka tapauksessa ennen pitkää itsenäistyttävä, ja koska " se mitä teen riittää muille ja jos ei riitä niin lapsessa on sitten jo jotain vikaa" . (Hei Iso Uutinen: minä tiedän että lapsessa on vikaa! Sillä on diagnoosi! Pointti onkin, että lapsi pitää autaa vikans yli, jotta hänestä tulee joskus vastuullinen aikuinen ja yhteiskunnalle hyödyllinen kansalainen!)
Ja minä taas tiedän, että niillä pikku vippaskonsteilla lapsi muuttuu paljon helpommaksi, sillä olen kokeillut. Näitä vippaskonsteja on myös tutkittu autismitutkimuksessa ympäri maailmaa. Suurinta osaa minä en ole itse keksinyt, ne toimivat muuallakin. Opettaja ei vain halua ottaa tätä tietoa vastaan minulta, eikä mene tarjottuun (ilmaiseen) koulutukseen voidakseen kuulla sen saman tiedon esim lapstenpsykiatrian erityisasiantuntijoilta.
Jos homma ei toimi open kanssa keskustelemalla, niin velvollisuutesi lastasi kohtaan on puhua asiasta rehtorin kanssa.
Lapsellesi on varmasti tehty hojks, jota opettajan on noudatettava. Ja nuo mainitsemasi jutut tulee olla siellä hojksissa. Ne sinä voit sinne helposti vaatia, sillä siihenhän tulee sinunkin allekirjoituksesi. Jos taas allekirjoitat puutteellisen hojksin, niin se on oma mokasi, josta lapsesi joutuu maksamaan. Mutta ei hätää silloinkaan, hojksin päivityksessä asia on korjattavissa.
Jos opettaja ei kykene hoitamaan hojksin määräämiä tehtäviä, niin olisiko luokalle mahdollista saada avustaja? Ei erityislapsia sijoiteta normaaliluokalle ilman, että mitään erityistoimia laitetaan täytäntöön. Tavallisimmat erityistoimet ovat kouluavustajan ottaminen tai sitten opettaja käyttää ylimääräistä aikaa siihen, että tekee erityisoppilaalle esim. erilliset materiaalit, kirjalliset ohjeet, tms. Rahaahan koulu saa erityisoppilaasta tavallista enemmän, joten jonkin verran erityistoimia voidaan maksaa sillä rahalla.
Pukuhuoneisiin jää myös iltakäyttäjien, iltapäiväkerholaisten ja muitten kerholaisten vaatteita. Löytövaatteista saa jokainen lapsi itse käydä etsimässä omiaan tai vaikka vanhemmat koulussa käydessään. Näin ainakin meidän lasten koulussa. Ei ole tullut mieleenkään, että opettajan tehtävä olisi huolehtia löytövaatteistakin.
Luulisi opettajan käyvän korit vaikka parin viikon välein läpi ja ottavan sieltä oman luokkansa oppilaiden vaatteet. Taas sitä laiskuutta. Ei kuulu mulle, ei ole aikaa.
Vierailija:
Eli ihan eri juttu. Totta kai open pitääkin hoitaa ne työt mistä palkan saa.