Ope kertoo esimerkkejä, mistä kannattaa nostaa mekkala vanhempainillassa.
Siis vuosien varrelta koottuja urputuksen aiheita, joihin opea on vaadittu tarttumaan:
-Opella kun on niin lyhyet päivät, iltapaäiväkerhoa voisi pitää päivän päätteeksi
-Nykylapset kun ovat levottomia, liikkaa olisi syytä olla joka päivä 1-2 tuntia
-Open pitää järjestää muuta puuhaa jumppatuntien ajaksi lapsille, jotka eivät pidä liikunnasta.
-Aamulla lasten on saatava tulla sisälle puoli kahdeksalta
-Kaikki kotitehtävät on open kirjoitettava lapsen reissariin ylös
-On open syy, jos lapsi ei tee läksyjä, koska ope puhuu niin epäselvästi ettei lapsi ymmärrä, että läksyt pitää tehdä
-Ope on huolimaton, koska lapsen jumppasortsit ovat kadonneet
-Ope on vastuuton, koska vie ryhmän uimahalliin
-Ope on tiukkapipo, koska lasten pitää tulla kouluun tasan kahdeksalta eikä esim kaksikymmentä minuuttia yli
-Open pitää tarkistaa lapsen reppu joka päivä, ettei siellä ole mitään turhaa kannettavaa
-Open pitää tiedottaa kotiin joka päivän päätteeksi jokaiseen perheeseen erikseen, kuinka on mennyt
-Open tulisi pohtia, mitä saa aikaan 27 lapsen elämässä jos jää oman lapsen tai oman sairauden vuoksi kotiin yhdeksikin päiväksi
-Tekipä lapsi mitä tahansa, open on sanottava hyvin tehty ja annettava leimoja. Lapsia pitää kannustaa.
-Open pitää neuvoa lapsia olemaan niin, että esimerkiksi viikonloppuna osaavat olla kauniisti. Nyt tässä on ollut puutteita.
-Ope ei ymmärrä, että lapset ovat aina oikeassa, eivätkä koskaan valehtele. Johtajatkaan eivät valehtele. Jotkut opettajat valehtelevat.
-Open pitää siirrellä lapsia rinnakkaisluokilta toiselle sen mukaan, missä kulloinenkin kaveri on.
-Jos lapsi ei opi samaa tahtia muiden kanssa, kyse ei ole yksilöllisyydestä vaan siitä, että ope ei osaa opettaa
-Jos lapsi mekastaa tunnilla, kyse on yksilöllisyydestä, joka pitää sallia
-Kaikille on annettava samat tehtävät
-Jos lapsi ei pidä jostakin asiasta, lapsen ei tarvitse sitä asiaa tehdä vaikka opetussuunnitelma niin sanookin.
Kommentit (134)
Ihmettelen todella joitain vanhempia - pyöriikö maailma yhtä paljon heidän napansa ympärillä kuin open pitäisi pyöriä heidän mussukkansa ympärillä.
kaikista asioista kotona vanhempien kanssa?
-Open pitää neuvoa lapsia olemaan niin, että esimerkiksi viikonloppuna osaavat olla kauniisti. Nyt tässä on ollut puutteita.
urputtajat.
Kaikki eivät voi saapua koulun ovelle 7:58.
Uimahalli taas voi olla varsin riskialtis paikka. Luokkia on monenlaisia, ja jos luokalla on parikin typerystä ´jotka harrastaa käytännön piloja muiden ksutannuksella, niin ei paljoa naurata.
Kyllä teidän lapsillanne on edessään loistava tulevaisuus!
Vierailija:
Uimahalli taas voi olla varsin riskialtis paikka. Luokkia on monenlaisia, ja jos luokalla on parikin typerystä ´jotka harrastaa käytännön piloja muiden ksutannuksella, niin ei paljoa naurata.
Ykköselle: Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Niin, tämä nyt vaan näyttää kuuluvan tähän työhön, että osalla vanhemmista menee puurot ja vellit sekaisin. Vanhempainillassa kulutetaan toisten aikaa jauhamalla jotakin, josta syytellä ja sättiä tai jotakin, jolle ei siinä tilanteessa mitään mahda. Yleensä on vielä niin, että ne samat ikävät jauhajat kehittävät jokaiseen vanhempainiltaan jonkun aiheen, josta voi purnata ja jolla mässätä. En nyt osaa sanoa, olenko yleisesti erityisen negatiivinen ihminen, ehkä otsikostakin jo huomaat että kyseessä ei ole positiivisia asioita otettavaksi esiin vanhempienillan keskustelun aiheeksi.
puoli kahdeksalta. En ole kuullutkaan, että ei pääsisi.
Kyllä ope voisi katsoa ainakin ekaluokkalaisen jumppashorsien perään. Eli huolimaton on myös ope, jos jotain jää.
Uimahallissa voisi alkaa kyllä käydä vasta kolmannella luokalla. Ihan liian aikaista aloittaa ekalla.
Olisi hyvä, että opettaja kertoisi miten päivä on mennyt. Päiväkodissa saa aina päivän päätteeksi rupatella hoitajan kanssa, jos haluaa. Se on luontevaa, mutta kaikki muuttuu äkisti ekaluokalla.
Kyllä noissa on ihan järkeviäkin muutama. Ope taitaa olla vähän laiska ja työhönsä leipääntynyt.
Toivottavasti minusta ei tule tuollaista koululaisen vanhempaa.
Ainoastaan tuo sisälle pääseminen ennen kahdeksaa oli sellainen, jonka puolesta voisin itse nostaa mekkalan.
Joku kova pakkanen on tietysti eri asia, mutta miksi ihmeessä esm näinä mukavina syysaamuina lasten pitäisi odotella opea sisällä. Johan siinä lapsi on aika levoton jos puoli tuntia on ihan vaan odottanut, eikä leikkinyt ulkona.
Vierailija:
Olisi hyvä, että opettaja kertoisi miten päivä on mennyt. Päiväkodissa saa aina päivän päätteeksi rupatella hoitajan kanssa, jos haluaa. Se on luontevaa, mutta kaikki muuttuu äkisti ekaluokalla.
Vierailija:
Kyllä ope voisi katsoa ainakin ekaluokkalaisen jumppashorsien perään. Eli huolimaton on myös ope, jos jotain jää.Olisi hyvä, että opettaja kertoisi miten päivä on mennyt. Päiväkodissa saa aina päivän päätteeksi rupatella hoitajan kanssa, jos haluaa. Se on luontevaa, mutta kaikki muuttuu äkisti ekaluokalla.
Kyllä noissa on ihan järkeviäkin muutama. Ope taitaa olla vähän laiska ja työhönsä leipääntynyt.
ihan totta, luuletko että opettajalla on 25 päätä ja käsiparia? millä AJALLA ope tuon kaiken tekisi? mietis nyt vähän elämän realiteetteja ensin..
En ole nyt töissä, vaan omien lasteni kanssa kotona vielä mahdollisimman pitkään. Nämä ikävät tarniantuokiot tuli mieleeni, kun olin oman ekaluokkalaiseni vanhempien illassa. Siellä opeparka posket punoittaen koitti selittää, että vaikka hän on vähän pyylevä, niin kyllä hän silti osaa opettaa liikuntaa. Alanvaihtoa olen harkinnut, kuten turhan moni kolleeganikin, en tosin törppöjen vanhempien takia vaan kovan kysynnän vuoksi =D. Pätevistä opettajista on paikoin jo pulaa. Jos haluatte, että teidän pätevä openne pysyy, tehkää oma osuutenne. Ja muuten, olen varmaan aivan kamala, vanhemmat muistivat minua ä-lomalle lähtiessäni ihanalla, mutta todella kalliilla korulla. Olin sanaton hämmästyksestä.
alakoulun aikana tulla opettamaan oman lapsensa luokkaa yhdeksi päiväksi. Opettaminen voisi olla vaikka sellaista oman ammattialan, harrastuksen tms. kertomista lapsille, mutta sen lisäksi siihen kuuluisi tehtävien laadintaa ja niiden ohjausta lapsille. Vanhemmat saisivat vähän paremman kuvan siitä koulun arjesta, kun tulisivat opettamaan edes yhdeksi päiväksi. Samalla lapset saisivat kokemuksia monenlaisista aikuisista siellä luokan edessä.
Vierailija:
Olin sanaton hämmästyksestä.
jos nää vanhemmat jotka tollasista asioista todellakin on valittanut, niin kokeilisi itse vkon ajan open saappaissa. Veikkaanpa että monella menisi jauhot suuhun?
Aivan älytöntä tollanen...
Mä ainakin olen tyytyväinen meidän opeihin.
Tietäisitpä mitä kaikkea minulta kysytään... (olen töissä helpdeskissä) Mutta en mä sitä ota henkilökohtaisesti. Kerron miten asiat ovat ja mistä saa avun (sen mitä en pysty antamaan), tai minne pitää valitukset/ muutosehdotukset osoittaa.
Menetkö sinäkin töihisi puoli tuntia etuajassa, saamatta siitä palkkaa, koska asiakkaat vaativat? Eli tuo ei ole open harkinnassa oleva asia. Valvomisvastuu on sitten seuraava asia, josta tulisi kyse jos jotakin sattuisi.
Oman pojan luokalle on osunut näitä vanhempia, vaikka luulin, että asutaan ns. " vähemmän vaativien vanhempien" alueella. Olen saanut jo näissä kahdessa vanhempainillassa kokea miltä tuntuu myötähäpeä.
Keskustelun aiheita ovat olleet mm. se, että miksi koulu alkaa joinain päivinä (huom ei kaikkina vaan ehkä kahtena päivänä viikossa) jo kahdeksalta - silloin kukaan ei ehdi syödä aamupalaa, puhumattakaan että ehtisi pestä hampaita. Eikö osa lapsista voisi siis tulla vasta yhdeksään tai kymmeneen kouluun? Tai eikö luokkia voisi jakaa sen mukaan, että ketkä haluaa tulla kahdeksaan ja ketkä yhdeksään. On siis selvää, että koulu aiheuttaa hampaiden reikiintymistä ja aamupalan syömättömyyttä.
Tai jos koulun retkillä (julkisilla paikoilla) otetaan lapsista kuvia, niin onko totta, että opettaja saa laittaa näistä otettuja kuvia oman luokan seinälle (ei siis nettiin tai julkaista jossain kirjassa). Eikö se nyt ole vähintään arveluttavaa, kun eivät nämä oppilaat ole mitään julkisuuteen hakeutuneita henkilöitä, kuten vaikka poliitikot? On siis täysin selvää, että kun koulu on julkinen paikka, niin koko Suomihan toki haluaa käydä katsomassa luokan seinältä näitä kuvia vapaa-ajallaan ja koulun ovethan ovat sitä varten helposti tiirikoitavissa.
Aikaisemmasta elämästä olen kuullut mm. sen, että tyttö ei voinut osallistua yläasteella liikuntaan, koska rakennekynnet eivät kestäisi mm. koripalloa. Samoin sehän on nyt itsestään selvää, että opettaja on huono jos kirjaa ei käydä alusta loppuun järjestyksessä läpi, puhumattakaan siitä, että joitain tehtäviä hypättäisiin yli.
tää oli hyvä