Pakko tunnustaa, että mulle tuo lapsikorttien vihaamisketju oli _järkytys_
Olen varmaan elänyt jossakin kuplassa, kun olen luullut ilahduttavani ihmisiä lapsikuva -joulukorteillani. Tosiaankin voin sanoa kalikan kalahtaneen. En ole mestarivalokuvaaja ja kuvat ovat olleet epätarkkoja ja silmät joskus punaisia. Ajattelin kuitenkin naiivisti, että ainakin sukulaiset ja läheiset kaverit näkee, miten lapset on kasvaneet ja muuttuneet...
Tietenkään kukaan ei ole ääneen sanonut, että meidän joulukortit on kamalia, mutta täällä av:lla ilmeisesti ihmiset uskaltaa sanoa oikean mielipiteensä asiasta kuin asiasta.
Mulle oikeasti tuli tästä jonkinmoinen kriisi, vaikka lapselliselta varmaan kuulostaakin.
T. usean lapsen äiti, joka on lähetellyt lapsikuvista tehtyjä joulukortteja jo yli 10 vuotta, mutta ei ole aiemmin ehtinyt/tajunnut tulla vauva-palstalta lukemaan mitä mieltä semmoisista korteista oikeasti ollaan..
Kommentit (86)
Niin, minäkään en ymmärrä sitä, että mikä siinä on niin pahaa jos "elvistelee" lapsiensa kuvilla, tai haluaisi että muutkin lasta ihailee ja pitää ihanana?? Onko se tämä ihme suomalainen mentaliteetti, että se on HÄPEÄLLISTÄ jotenkin ylpeillä omilla asioillaan (tai vaikka lapsillaan...)?
Pitää olla NÖYRÄ ihminen, ja VAATIMATON, ja VÄHÄTELLÄ omia lapsiaankin tässä maassa!! Ei mikään ihme että ihmisillä on huono itsetunto, kun jo lapsista asti oppivat etteivät ole ihailtavia tai suloisia, että tuttavatäti PAHASTUU jo pelkästä lapsen valokuvastakin. Herranjumala sentään.
huolestuttavan agressiivisia vastauksia. Ja toinen asia, moni ilmoitti laittavansa kortit roskiin.
Itse olen iloinen kun tulee ystävien tai tuttujen lapsista kuvia (vaikka sitten joulukortissa), laitan albumiin ja mielestäni mukava kun jaksavat laittaa ja lähettää, jää muistoja, lapset kasvavat niin vauhdilla.
Miksi toisen onni ja sen näyttäminen on toiselle myrkkyä!??!
"Kel onni on sen kätkeköön..." Siinä Suomalainen ajattelumalli... :(
Meille on tullut niin tiimarin valmiita kortteja, aikuisten kauniita omatekoisia kortteja, lasten hellyyttäviä söherrys kortteja ja kuvia lapsista, perheistä ja lemmikeistä. En minä etsi kortille mitään syitä ja tarkoituksia vaan iloitsen muistamisesta ja toisten kuulumisista. Eniten pidän kun kortissa on joku henkilökohtainen lisäys... Kuva, kuulumisia ja enemmän teksiä tai oma käden jälki. Mutta iloitsen myös tavallisesta tiimarikortissa jossa on valmiin tekstin alla allekirjoitus.
Huolestuttavaa nykymaailman asenne ja synkkyys... Tämä ei suinkaan on pelkkä joulukortti ongelma vaan tämä sama asenne heijastuu todella moneen asiaan. Olen aivan varma että tämä negatiivisuus on yksi vaikuttava asia lastemme ja nuortemme pahoinvointiin...
On kiva saada joulukortteja, ihan sama onko ne Tiimarista, varustettu lapsen kuvalla tai askarreltu itse. Kyllä ne minua ainakin aina ilahduttaa.
MUTTA
jos puhutaan siitä millaiset kortit ovat _mieluisimpia_ niin silloin sanona että en tykkää lapsikorteista, ihan vaan siksi koska ne mitä itselle on tullut eivät yleensä ole mitenkään ihmeellisiä. Tosi usein ovat arkisia tai sitten teennäisen oloisia. Kaikkein eniten pidän kauniista kuvakorteista(ja ainakin meille on tullut myös nättejä Tiimari-kortteja) tai itse tehdyistä.
Tämä joulukorttikeskustelu on kuitenkin minusta vähän sama asia kuin kirjan kannet: sisältö on tärkein, mutta jos valittavina on useita eri painoksia niin yleensä joistain kansista tykkää enemmän kuin toisista. Jos sanoo että minä pidän entiten tästä kannesta mutta tuosta en niin välitä, niin eihän se sitä tarkoita etteikö se kirja olisi silti yhtä mieluisa.
syytäminen kaikkialle, sinnekin missä niitä ei kaivata, sehän ei ole aggressivista ollenkaan? Kun MULLA ON OIKEUS lähettää lapseni kuvia vaikka maailman joka kotiin...
not
Aina olisi hyvä ottaa ihmisiä huomioon, jopa äitimammojen, jotka omasta mielestään ja lastensa varjolla saavat pilata vaikkapa lapsettoman mielialan ihan joulun alla, kas kun heillä on siihen OIKEUS.
Että lapsikortin saa lähettää, jos tarkoitus on vain toivottaa hyvää joulua, mutta jos on vähääkään sitä mieltä, että oma lapsi on suloinen tonttulakissa, ja ajattelee sen ilahduttavan muitakin, niin seon ihan nounou, ja paha juttu?
Ja mistäs se joka sen kortin saa, voi tietää mistä on kysymys? Ja miten se sitä kortin saajaa vahingoittaa, jos kortin lähettäjä on sitä mieltä että oma lapsi on suloinen? ONko siinä pelkona, että lähettäjä pitää omaa lapseaan suloisempana kuin saajan lasta? Onko tässä nyt taustalla taas joku perisuomalainen ahdistus ja kateus toisten onnea kohtaan?
Ja ihan oikeasti, kenen mielestä joku tusinakortin joulukuusen kuva on niin perkeleen mielenkiintoinen?
Mä en kestä tätä paikkaa enää!!
Isovanhemmille lähettämisen vielä ymmärrän. Mutta eikö se voisi jäädä siihen?
Miksi nimenomaan isovanhemmille jotka kuitenkin ehkä näkevät lasta useamminkin. Eikö nimenomaan joulukortteja haluta lähettää vähän kaukaisimmellekin tutuille ja ystäville. Eikä noissa kuvakorteissa sen syvällisempää tarkoitusperää edes ole!
Ettekö ole tulleet ajattelleeksi että joku haluaa vain yksinkertaissesti TOIVOTTAA HYVÄÄ JOULUA! Jos ette sitä arvosta, ette ole sen arvoisiakaan...
kiinnostuneita siitä lapsesta. Ihan oikeasti, vaikka se tarkoitus olisikin vain se hyvän joulun toivotus, niin miksi siihen pitää se lapsen kuva laittaa? Miksi ei tavallinen kortti riitä? Kun kuitenkaan muut ihmiset ei välttämättä siitä lapsesta tai hänen kuvastaan ole kiinnostuneita. Ehkä tässä on juuri se ongelma, että te kuvakorttien lähettäjät ette koe että siinä on mitään syvällisempää tarkoitusperää, mutta monet vastaanottajat kokevat että on. Ja se on se asia, joka sitten ärsyttää. Eli tässä monet ajattelee nämä tarkoitusperät jotenkin eri tavalla. Mutta, JOS tarkoitus ihan oikeasti on vain ja ainoastaan toivottaa hyvää joulua niin tottakai ne lastenkuvat on tervetulleita! Mutta, jos tarkoitus on vähänkään yrittää näytellä sitä lasta ja hänen "suloisuuttaan" niin sitten mieluummin se tavallinen kortti :). Miettikää itsekin näitä tarkoitusperiänne, ihan oikeasti onko tarkoitus todellakin teilläkin vain ja ainoastaan toivottaa hyvää joulua? Itse lähetin näitä kuvakortteja silloin kun lapseni olivat vielä pieniä, ja myönnän, että toki se tarkoitus oli toivottaa hyvää joulua, mutta syy siihen että miksi laitoin lapsikortin menemään oli myös se, että mielestäni se lapseni oli niiiin suloinen siinä tonttulakissa että halusin muidenkin näkevän sen. Muutenhan olisin ihan hyvin voinut lähettää sen tavallisenkin kortin :). Mutta, se siitä, kiva kun joulu -ja joulukortit!- kuitenkin pian taas tulee!
Ja jatkuva lastentonttukuvakorttien syytäminen kaikkialle, sinnekin missä niitä ei kaivata, sehän ei ole aggressivista ollenkaan? Kun MULLA ON OIKEUS lähettää lapseni kuvia vaikka maailman joka kotiin...
not
Aina olisi hyvä ottaa ihmisiä huomioon, jopa äitimammojen, jotka omasta mielestään ja lastensa varjolla saavat pilata vaikkapa lapsettoman mielialan ihan joulun alla, kas kun heillä on siihen OIKEUS.
Sinä olet SAIRAS kun noin ajattelet! Ei kukaan lähetä joulukorttia agressiivisin mielin! :D Käkääääääk! Sä et taida luottaa tai edes pitää sun tuttavista kun noin negatiivisesti heidän lähettämistään ystävällismielisistä JOULUtervehdyksistä ajattelet.
Hae apua!
Minusta tässä nyt molemmat osapuolet tekee kärpäsestä härkäsen. On kiva saada joulukortteja, ihan sama onko ne Tiimarista, varustettu lapsen kuvalla tai askarreltu itse. Kyllä ne minua ainakin aina ilahduttaa.
MUTTA
jos puhutaan siitä millaiset kortit ovat _mieluisimpia_ niin silloin sanona että en tykkää lapsikorteista, ihan vaan siksi koska ne mitä itselle on tullut eivät yleensä ole mitenkään ihmeellisiä. Tosi usein ovat arkisia tai sitten teennäisen oloisia. Kaikkein eniten pidän kauniista kuvakorteista(ja ainakin meille on tullut myös nättejä Tiimari-kortteja) tai itse tehdyistä.Tämä joulukorttikeskustelu on kuitenkin minusta vähän sama asia kuin kirjan kannet: sisältö on tärkein, mutta jos valittavina on useita eri painoksia niin yleensä joistain kansista tykkää enemmän kuin toisista. Jos sanoo että minä pidän entiten tästä kannesta mutta tuosta en niin välitä, niin eihän se sitä tarkoita etteikö se kirja olisi silti yhtä mieluisa.
Jaa... Kun haukutaan toisten lapsia apinaamoiksi, korttien lähettäjiä söpöillä lapsillaan leveilijöiksi tai halveksutaan halpojen tiimari-korttien lähettäjiä ollaan semmoisella tasolla, että voiko sitä edes keskusteluksi sanoa. Kaikkien ei tarvitse tykätä kaikesta, mutta miten sen asiansa ilmaisee.... sitä voi vähän miettiä. Entä onko kaikki asiat maailmassa yhtä sopivia hyökkäyksen kohteeksi.... Siinä toinen asia mietittäväksi.
Pohdiskelee..
Joulukorttiristiretkeläinen XD
Onko vaikea ymmärtää, että maailmassa on muutakin kuin sinun lapsesi ja lapsesi joulukortissa? Tuliko yllätyksenä, että myös sinulta voidaan odottaa hienotunteisuutta ja käytöstapoja?
Ristiretkeläinen kuvaa sinua oikein hyvin. Läheisesi joko saa korttisi tai itkee ja saa korttisi. Niin tai näin, sinua ei liikuta. Sinulla on missio ja väsymättä monistat lastesi naamoja maailmalle.
vaan sinulla. Sinä itse olet vastuussa reaktioistasi, ei se koritn lähettäjä. Hakeudu hoitoon, jos et jo ole. Sun mielenterveytesi ei ole ihan kunnossa. Sinulla on siihen hoitoon oikeus.
syytäminen kaikkialle, sinnekin missä niitä ei kaivata, sehän ei ole aggressivista ollenkaan? Kun MULLA ON OIKEUS lähettää lapseni kuvia vaikka maailman joka kotiin...
not
Minä olen vain todennut etten tykkää niistä, ja että kauniit kuvakortit ovat minusta nätimpiä. Ei kai se nyt mikään hyökkäys ole?
Jos joku kysyy mielipidettä lapsikorteista, sanon etten tykkää. Jos joku kysyy miksi, niin sanon että minusta ne eivät yleensä ole kovin ihmeellisiä. Jos omille korteilleen haluaa kuulla avain ylistystä, niin silloin ei kyllä kannata kysyä niistä mielipidettä! Joku ei tykkää uskonnollisista korteista, toinen ei lapsikorteista, kolmannesta ne perinteiset joulupukit ja kynttilät sun muut ovat tylsiä. Ihmisillä nyt vaan on eri makuja.
Jaa... Kun haukutaan toisten lapsia apinaamoiksi, korttien lähettäjiä söpöillä lapsillaan leveilijöiksi tai halveksutaan halpojen tiimari-korttien lähettäjiä ollaan semmoisella tasolla, että voiko sitä edes keskusteluksi sanoa. Kaikkien ei tarvitse tykätä kaikesta, mutta miten sen asiansa ilmaisee.... sitä voi vähän miettiä. Entä onko kaikki asiat maailmassa yhtä sopivia hyökkäyksen kohteeksi.... Siinä toinen asia mietittäväksi.Pohdiskelee..
Joo, oletkohan lukenut kaikkia viestejäni? Minä puolustan kaikenlaisia joulukortteja! Tiimari-kortit, valokuvakortit, itseaskarrellut... KAIKKI on hyviä! Joulukortit on lämminhenkinen perinne, joulu iloinen juhla.
Miksi käyn tätä yhden naisen sotaani teitä ankeita joulukorttien ylikritisoijia vastaan? Joulukortin lähettäjän on mahdoton tietää minkälainen kortti on vastaanottajalle se ainoa oikea. Koska joulukortin lähtökohtainen idea on ilahduttaa vastaanottajaa, on ongelma vastaanottajan päässä, jos alkaa siitä jotain negatiivista piiloviestiä etsiä.
Edelleen... mikä kellekin on jouluista on täysin SUBJEKTIIVINEN käsite. Yhdelle kynttilät ja punaviini, toiselle lapset tonttupuvuissa, kolmannelle hyvän kirjan lukeminen omassa rauhassa nojatuolissa yöpaita päällä suklaata mussuttaen.
Olet kieroon kasvanut yksilö joka ei tule tätä pointtiani ikinä ymmärtämään, mutta ei se mitään! Halauksia ja hyvää joulua sinulle :)
Onko vaikea ymmärtää, että maailmassa on muutakin kuin sinun lapsesi ja lapsesi joulukortissa? Tuliko yllätyksenä, että myös sinulta voidaan odottaa hienotunteisuutta ja käytöstapoja?
Ristiretkeläinen kuvaa sinua oikein hyvin. Läheisesi joko saa korttisi tai itkee ja saa korttisi. Niin tai näin, sinua ei liikuta. Sinulla on missio ja väsymättä monistat lastesi naamoja maailmalle.
Itse tiedostin ensimmäistä kuvakorttia lähettäessäni viime jouluna että siitä ei välttämättä kaikki pidä. Toki kuvani oli sekä mestariluokkaa (mieheni on valokuvaaja) että parin kuukauden ikäinen lapsi tonttulakki päässä ja pumpulikarvat ylähuulen päällä oli -ainakin luulen useimman mielestä olevan- humoristinen näky.
Ajattelin kuitenkin, että otan siitä perinteen meidän perheelle. Mielestäni muiden on vuosien saatossa kiva huomata, miten meidän perhe on kehittynyt ja kasvanut. Mummujen ja vaarienkin on helpompi pysyä perässä lastensa lapsista ja kasvusta.
Ystäväpiirissäni on paljon sekä lapsellisia pariskuntia että lapsettomia. Sellaisilla, joilla ei lapsia jostakin syystä vielä ole, niin olenkin sanonut että reilusti vaan lähettää kortin, jossa kummatkin kurkkaa puun takaa tonttulakki päässä tms. Ei sitä kannata vakavasti ottaa!!!
Täh? Miksi tämä viestini sinuun kalahti jos olet kerran omasta mielestäsi pysynyt asiallisena etkä hyökännyt mitään vastaan? Moni täällä on todella agressiivisia ja ilkeitä viesteissään, joissa puhutaan lapsista ja joulusta. PELOTTAVAA! Mun mielestä joulu ja lapset on hyviä ja viattomia asioita täällä maailmassa, joita tulee vaalia, ei irvailla. Siksi täällä kirjoitan omaa kantaani, vaikka vastapuoli ei pointtiani ikinä tajuaisikaan.
No eihän kaikki ole haukkuneet tai halveksineet. Minä olen vain todennut etten tykkää niistä, ja että kauniit kuvakortit ovat minusta nätimpiä. Ei kai se nyt mikään hyökkäys ole?
Jos joku kysyy mielipidettä lapsikorteista, sanon etten tykkää. Jos joku kysyy miksi, niin sanon että minusta ne eivät yleensä ole kovin ihmeellisiä. Jos omille korteilleen haluaa kuulla avain ylistystä, niin silloin ei kyllä kannata kysyä niistä mielipidettä! Joku ei tykkää uskonnollisista korteista, toinen ei lapsikorteista, kolmannesta ne perinteiset joulupukit ja kynttilät sun muut ovat tylsiä. Ihmisillä nyt vaan on eri makuja.
Jaa... Kun haukutaan toisten lapsia apinaamoiksi, korttien lähettäjiä söpöillä lapsillaan leveilijöiksi tai halveksutaan halpojen tiimari-korttien lähettäjiä ollaan semmoisella tasolla, että voiko sitä edes keskusteluksi sanoa. Kaikkien ei tarvitse tykätä kaikesta, mutta miten sen asiansa ilmaisee.... sitä voi vähän miettiä. Entä onko kaikki asiat maailmassa yhtä sopivia hyökkäyksen kohteeksi.... Siinä toinen asia mietittäväksi.Pohdiskelee..
kuin painettu joulupukinkuva tiimarikortissa.
On kiva saada joulukortteja, ihan sama onko ne Tiimarista, varustettu lapsen kuvalla tai askarreltu itse. Kyllä ne minua ainakin aina ilahduttaa.
MUTTA
jos puhutaan siitä millaiset kortit ovat _mieluisimpia_ niin silloin sanona että en tykkää lapsikorteista, ihan vaan siksi koska ne mitä itselle on tullut eivät yleensä ole mitenkään ihmeellisiä. Tosi usein ovat arkisia tai sitten teennäisen oloisia. Kaikkein eniten pidän kauniista kuvakorteista(ja ainakin meille on tullut myös nättejä Tiimari-kortteja) tai itse tehdyistä.Tämä joulukorttikeskustelu on kuitenkin minusta vähän sama asia kuin kirjan kannet: sisältö on tärkein, mutta jos valittavina on useita eri painoksia niin yleensä joistain kansista tykkää enemmän kuin toisista. Jos sanoo että minä pidän entiten tästä kannesta mutta tuosta en niin välitä, niin eihän se sitä tarkoita etteikö se kirja olisi silti yhtä mieluisa.
not
Kerrotko vielä mistä sen tietää ja erottaa kenelle nämä kortit ovat myrkkyä? Sovitaanko että jokainen lapsikorttien vihaaja ja vastustaja piirtää punaisen pallon otsaansa niin osaamme varoa...?
Tyhmää äkäillä kun monivarmasti tietämättään teitä asialla suututtaa... ja lisäksi kehoitan käsittelemään asiaa hiukan oman pään sisällä...
En silti aio saada raivaria eikä jouluni mene siitä pilalle, jos joku lähettää minulle uskonnollisaiheisen jeesustelukortin.
on söpön näköinen, so. Mitä se on poissa näiltä pimeiltä lapsikorttien vastustajilta???
Kun kaikki ei halua niitä teidän mielestä söpöjä lapsia katsoa! Siitähän tässä koko jutussa on kyse. Eli älkää sitten raivotko täällä jos kaikki ei niistä korteista tykkää, kaikki ei vaan jaksa katsella vieraiden lasten kuvia. Ja vielä korostan, että tässä siis kyse siitä, että niitä lasten kuvia lähetellään suunnilleen kumminkaimallekin, lähisukulaiset tietenkin eri asia! Ja se on se syy, miksi ne kortit ärsyttää ihmisiä, kun lähettäjä selvästi luulee, että kaikkien mielestä se hänen lapsensa on niin söpö. Eihän hän muuten niitä lähettäisi! Eli tässä todistetaan nyt se, että näitä lapsikortteja ei todellakaan lähetellä vaan sen takia, että toivotetaan hyvää joulua. Ja se on se syy, miksi ne ärsyttää. Mikä ihme siinä on niin vaikea ymmärtää?
ottaisi vastuun siitä, että lähetetyt vauvakortit menevät koteihin jossa ne ilahduttavat. En ymmärrä logiikkaasi että erikseen pitää toimia ja varmistaa, etteivät tuttavat pahoita mieltäsi.
Jos näitä kuvakortteja TODELLA lähetettäisiin puhtaassa ilahduttamis- ja muistamistarkoituksissa, ei tässä olisi mitään epäselvää.
Valtaosaa palstalla kävijöistä ei nämä joulukorttikeskustelut kiinnosta pätkääkään.