Pakko tunnustaa, että mulle tuo lapsikorttien vihaamisketju oli _järkytys_
Olen varmaan elänyt jossakin kuplassa, kun olen luullut ilahduttavani ihmisiä lapsikuva -joulukorteillani. Tosiaankin voin sanoa kalikan kalahtaneen. En ole mestarivalokuvaaja ja kuvat ovat olleet epätarkkoja ja silmät joskus punaisia. Ajattelin kuitenkin naiivisti, että ainakin sukulaiset ja läheiset kaverit näkee, miten lapset on kasvaneet ja muuttuneet...
Tietenkään kukaan ei ole ääneen sanonut, että meidän joulukortit on kamalia, mutta täällä av:lla ilmeisesti ihmiset uskaltaa sanoa oikean mielipiteensä asiasta kuin asiasta.
Mulle oikeasti tuli tästä jonkinmoinen kriisi, vaikka lapselliselta varmaan kuulostaakin.
T. usean lapsen äiti, joka on lähetellyt lapsikuvista tehtyjä joulukortteja jo yli 10 vuotta, mutta ei ole aiemmin ehtinyt/tajunnut tulla vauva-palstalta lukemaan mitä mieltä semmoisista korteista oikeasti ollaan..
Kommentit (86)
Jos näitä kuvakortteja TODELLA lähetettäisiin puhtaassa ilahduttamis- ja muistamistarkoituksissa, ei tässä olisi mitään epäselvää.
Tuossa kiteytyy tämä ongelman ydin. Joulukorttien lähettää korttinsa tarkoittaen hyvää, ei hän voi tietää että vastaanottaja on vainoharhainen ja hakee kortista piiloviestejä :(
No ylläri, sinullehan minä kirjoitin kun sinun tekstiäsi lainasin, haloo!
Toisten joulukorttien halveksuminen on sairas piirre ihmisessä, ei siitä pääse mihinkään. Jos vainoharhaisesti hakee hyvän joulun toivotuksista piilomerkityksiä ja pottuilua, niin ei ole kaikki kyllä pääkopassa ihan kohdillaan, jossain on mennyt pieleen!
Jos juuri sinä kerran et ole halveksunut, irvaillut tai mennyt asiattomuuksiin niin mitä sä yrität mulle vastineeksi niinkuin sanoa?
Enhän mä ole väittänytkään että joulu on kaikille pyhä tai kaikki lapset viattomia. Mä vaan olen huolissani kun täällä lähinnä äideille suunnatulla palstalla pyörii näin negatiivista lapsi- ja jouluvastaista porukkaa. Tosi monelle kun nuo asiat edustavat elämässä HYVÄÄ, sellaista mitä haluaa suojella ja vaalia. Sen takia hyökkäys niitä kohtaan kolahtaa ja lujaa. Siksi haluan tätä toista kantaa tuoda esiin uudestaan ja uudestaan.
Eli on parempiakin kohteita hyökätä höyryineen kuin lapset ja joulu. :(
Koska lainasit tekstiäni, oletin sinun kirjoittavan vastineen siihen. Olet oikeassa siinä etät monet ovat menneet asiattomuuksiin, mutta minusta sitä on tapahtunut molemmin puolin (nimitetty niitä jotka ei lapsikorteista tykkää häiriintyneiksi tms.)
Mitä irvailuun tulee, niin tosiaan sitä eivät kaikki ole tehneet. Lasten viattomuudesta voidaan olla montaa mieltä (hmm. miksi tarvitaan kasvatusta jos lapset ovat viattomia?), eikä se joulukaan ole kaikille pyhä, ihmisillä on erilainen maailmankatsomus.
Täh? Miksi tämä viestini sinuun kalahti jos olet kerran omasta mielestäsi pysynyt asiallisena etkä hyökännyt mitään vastaan? Moni täällä on todella agressiivisia ja ilkeitä viesteissään, joissa puhutaan lapsista ja joulusta. PELOTTAVAA! Mun mielestä joulu ja lapset on hyviä ja viattomia asioita täällä maailmassa, joita tulee vaalia, ei irvailla.
No mutta tämä on se syy miksi nämä kortit ärsyttävät!
on söpön näköinen, so. Mitä se on poissa näiltä pimeiltä lapsikorttien vastustajilta???
Kun kaikki ei halua niitä teidän mielestä söpöjä lapsia katsoa! Siitähän tässä koko jutussa on kyse. Eli älkää sitten raivotko täällä jos kaikki ei niistä korteista tykkää, kaikki ei vaan jaksa katsella vieraiden lasten kuvia. Ja vielä korostan, että tässä siis kyse siitä, että niitä lasten kuvia lähetellään suunnilleen kumminkaimallekin, lähisukulaiset tietenkin eri asia! Ja se on se syy, miksi ne kortit ärsyttää ihmisiä, kun lähettäjä selvästi luulee, että kaikkien mielestä se hänen lapsensa on niin söpö. Eihän hän muuten niitä lähettäisi! Eli tässä todistetaan nyt se, että näitä lapsikortteja ei todellakaan lähetellä vaan sen takia, että toivotetaan hyvää joulua. Ja se on se syy, miksi ne ärsyttää. Mikä ihme siinä on niin vaikea ymmärtää?
"kun lähettäjä selvästi luulee, että kaikkien mielestä se hänen lapsensa on niin söpö"
Mistä sinä päättelet, että lähettäjä selvästi luulee että kaikkien mielestä hänen lapsensa on niin söpö?????? Tämä inhoittava ajatus nousee SINUN päästäsi, ei lähettäjän. Hae apua! Ongelma on sinun, ei lähettäjän. Joulukortit on ystävällishenkinen perinne, jolla on tarkoitus muistaa ja ilahduttaa hyvää joulua toivottaen. Siihen ei ole yleispätevää yhtä ainoaa oikeaa tapaa.
Siksi minusta on hauska edes kerran vuodessa tehdä käsilläni jotain. Niinpä teen itse joulukortit. Koskaan, koskaan en hankkisi Tiimarin parinkymmenen sentin kortteja kuin enintään itse askarreltujen joulukorttien detaljeiksi.
Silti otan ihan yhtä ilomielellä vastaan niin Tiimari-kortit, kalliit hyväntekeväisyyskortit, valokuvat kuin itse tehdyt kortitkin. Tärkeintähän on muistaminen, eikö?
Kaikkein rakkaimpia joulutervehdykset ovat joidenkin kauempana asuvien kavereiden tekemät joulukirjeet, joissa on kerrottu perheen kuulumiset, lasten viimeisimmät tempaukset ym. valokuvien kera. Pitäisiköhän minun varoittaa näiden kirjeiden lähettäjiä, etteivät missään nimessä lähetä näitä sinkuille, lapsettomille eikä ehkä myöskään sekundaarisesti lapsettomille.
Uskomatonta. Siis aivan käsittämätöntä, että tällaisestakin aiheesta jaksetaan väitellä. En käsitä mitä väliä sillä on mikä kuva siinä joulukortissa on. Eiköhän pääasia ole vain toivottaa hyvää joulua. Sama kai se on onko siinä kortissa joulupukin vai oman lapsen naama. Ei kai kukaan sitä niin voi tulkita, että "No niin, nyt tuo ääliö luulee, että sen lapsi on jotenkin söpömpi kuin muut, kun sen kuvankin viitsii lähettää kaikille. Ällöttävä leveilijä koko tyyppi". Aika suppea maailmankatsomus, jos viitsii ja jaksaa jostain lapsikorteista närkästyä. Yksilöllisempiä ne ainakin ovat kuin tusinajoulukortit.
Taidanpa tänä jouluna ensimmäistä kertaa lähettää lapseni kuvalla varustetun joulukortin.
Olet oikeassa siinä etät monet ovat menneet asiattomuuksiin, mutta minusta sitä on tapahtunut molemmin puolin (nimitetty niitä jotka ei lapsikorteista tykkää häiriintyneiksi tms.)
Mitä irvailuun tulee, niin tosiaan sitä eivät kaikki ole tehneet. Lasten viattomuudesta voidaan olla montaa mieltä (hmm. miksi tarvitaan kasvatusta jos lapset ovat viattomia?), eikä se joulukaan ole kaikille pyhä, ihmisillä on erilainen maailmankatsomus.