Laboratoriohoitaja närkästyi lapsen emla-laastarista, kun mentiin näytteenottoon.
Ei saanut heti näytettä otettua, joten alkoi paasata miten näitä emla-laastareita ei pitäisi laittaa, kun vaikeuttaa näytteenottoa. Tuli paha mieli lapsen puolesta, jännitti muutenkin sitä näytteenottoa. Lapsillehan ne pääasiassa kai on suunniteltukin?
Miten ne vaikuttaa siihen näytteen ottamiseen?
Kommentit (56)
Lapsi ei ole edes huomannut koko näytteenottoa, vaan on naureskellut hoitajalle koko ajan. Minä myös pyrin lievittämään lapsen kipua kaikin mahdollisin keinon, ihan riippumatta siitä sattuuko se nyt tekemään jonkun labrahoitajan työn hankalammaksi tai ei. Mun lapsen ei tarvi olla mikään elävä neulatyyny siksi että jonkun työ olisi helppoa.
Vierailija:
Varmaan suurin syy kiputuntemukseen on pelko. Kun ei pelkää, niin rentoutuu eikä tunne kipua. Tytöltä sujui muuten tosi hyvin pari viikkoa sitten ENMG-tutkimuskin, kun lääkäri osasi rauhoitella hänet rennoksi. Alkuun tuli itku, kun lääkäri sanoi, että sitten laitetaan neuloja...Pelkkä neula-sana sai tytön ensin itkemään.
Kyse on juuri tästä: lapsi pelkää ja joutuu siksi jopa paniikkiin. Meidän lapsemme ovat valitettavasti olleet sairaalahoidossa kumpikin jo parivuotiaina ja senkin jälkeen on pistämistä riittänyt. Molemmat ovat olleet tiputuksessa useita kertoja. Silti he eivät ole koskaan panikoineet pistämistä tai mitään muutakaan hoitotoimenpidettä. Olemme keskustelleet asian aina etukäteen emmekä ole mm. misään vaiheessa kieltäneet, etteikö toimenpide sattuisi. Lasta on rauhoittanut tieto siitä, mitä tehdään.
Viimeksi kun jouduimme keväällä viisivuotiaan kuopuksen kanssa turvautumaan ensi apuun, hän kysyi jo autossa, että laitetaanko hänelle taas se letku käteen. Kerroin, että todennäköisesti niin tehdään ja että se auttaa sinua paranemaan. Asia ei siten tullut lapselle yllätyksenä. Hoitohenkilökunta on sanonut meille, että lapsemme ovat harvinaisen tasapainoisia hoidettaessa ja olemme itse 100% varmoja, että se johtuu siitä, ettei heitä ole koskaan petetty tai valehdeltu hoitotoimenpiteisiin liittyen.
En ole lääkäri enkä psykologi, vaan ensisijaisesti lapsilleni äiti. Olen sitä mieltä, että minun tehtäväni äitinä on rauhoittaa lapsen levottomuus ja pelko, eikä odottaa lääkärin sitä tekevän.
Älkää ihmeessä luvatko lapselle, ettei näytteenotto satu! Näin ollen petätte lapsen luottamuksen ja seur kerta on sitten hankalampi. Itse näytän lapselle tarrarasiaa, jos ei ole kiireellinen näytteenotto kyseessä. Ja taskun liepeesä on sammakkoklipsi, mihin kiinnitän lapsen huomion kun asennan neulaa paikoilleen.
Emlan syyksi laittavat kokemattomat näytteenottajat. Minä olen aina saanut otettua nätisti verta putkiloon. Olenkin taitava tässä asiassa. Monet vanhemmat ovatkin kiitelleet taitoani =).
Mutta siitä olen samaa mieltä, että vanhemoien käyttäytymisellä on suuri merkitys kokeen onnistumiselle. Jos vanhempi opastaa labrantätiä suu vaahdossa, niin lapselle tulee epävarma olo.
Vierailija:
Emlan syyksi laittavat kokemattomat näytteenottajat. Minä olen aina saanut otettua nätisti verta putkiloon. Olenkin taitava tässä asiassa. Monet vanhemmat ovatkin kiitelleet taitoani =).
Meillä ei ole kertaakaan jäänyt " Emlan takia" näyte saamatta :-), kiitos kaltaisesi labratätien!
Vierailija:
Jos et ymmärrä, mitä tarkoittaa " kuten syöpäkipujen hoito" , niin ei voi mitään. Tuo on yksittäinen esimerkki eikä rajaa muita vaikeita kiputiloja pois. Rokottaminen pistämällä EI ole lähelläkään vaikeaa kiputilaa, ja tässä on jo muutama labrahoitaja kommentoinut, että monesti se Emlalla puudutettu paikka on kipeämpi kuin ilman Emlaa pistetty. Eli ihan pelkkää curlausta, sori vaan.t. syöpälapsen äiti
Emlaa on meillä käytetty verikokeiden ottoon, ei rokotukseen. Tosin Emlaa on käytetty myös ihon pintapuuduttumiseen laserilla hoitamisen vuoksi (muutaman kk:n ikäisesti parivuotiaaseen), mihin se ei riittävästi ikävä kyllä auta (sattuu reilusti), sekä esim. rakkopunktion ottamisen yhteydessä.
Teille ehkä pikkujuttuja, mutta meille silloin (mm. tuo laserhoito) isohkoja asioita.
Voi ei teitin ajatusmaailmaa. Itse joudun joka viikko käymään sairaalassa saamassa lääkettä suonee, joten en ole mitenkään piikkikammoinen tai hysteerinen. Lapsemme saa sairaalassa hoitoa, ja verikokeita otetaan ljoka viikko. Itse pyysin ekalla kerralla, ettei lapselle emlaa käytettäisi mutta sairaalasta sanoivat että lapsen parasta ajatellen olisi suotavaa laittaa laastari.
Ei sitten laastaria laitettu ja näytteen otto oli ekalla kerralla täysin mahdotonta vaikka mitä muumikuvia siinä näyteltiinkin. Väkisin verikoe saatiin lopulta otettua. Seuraavalle kerralle sitten emla laitettiin, ja kaikki kävi näppärästi. poikakin totesi, että ei tuntunu kipua yhtään. Joten kyllä se mun mielestä on parastakin parempi keksintö.
Vierailija:
Emla todellakin kadottaa suonet joten jos lapsella on ohuet ja liikkuvaiset suonet, ei EMLA aiheuta kuin tuskaa.
Asiaan sen kummemmin perehtymättömänä olen ymmärtänyt, että toisilla ihmisillä on suuremmat ja näytteenoton kannalta helpommat suonet kuin toisilla? Itselläni ei ole koskaan jouduttu suonta kaivamaan näytteenotossa eikä tipan laitossa, tai sitten aina sattuu tosi hyvä hoitaja? ;) Lapsillakin näyte on saatu nopeasti eka pistolla, vaikka aina Emla käytössä.
Meillä on käytetty aina kaikilla lapsilla Emlaa johtuen siitä, että esikoisen eka verinäyte otettiin rokotetutkimuksessa, ja siellä se oli itsestäänselvyys. Myöhemmin laitoin tietenkin myös tk:n näytteenottoon Emlan ja törmäsin tällaiseen emlanvastustajaan, joka motkotti minulle ensin 5 min. Emlan haitoista. Minä kuuntelin tyynenä, otin lasta kädestä kiinni ja sanoin, että ota nyt se näyte. Ja ekalla löytyi...
Meillä ei kyllä lapsilta ole kovin usein näytteitä otettu (yhdellä ei koskaan), mutta rokotetutkimusten lisäksi muutaman kerran muuten, ja olen tosiaan " vanhasta tottumuksesta" tuon Emlan kannattaja. Lisäksi tietenkin me vanhemmat kerromme näytteenotosta lapselle ikätasolle sopivan asiallisesti ja käyttäydymme itse rauhallisesti. Toki jättäisin Emlan laittamatta, jos suonia jouduttaisiin sen takia kaivamaan!
En ymmärrä, miksi lapsen pitäisi jossain kasvatuksellisessa mielessä antaa tuntea kipua, kun se kerran hyvin yksinkertaisesti on estettävissä.
Olen itse tällä viikolla jo pariin otteeseen käynyt kaksivuotiaan kanssa labrassa ja tietysti emlat käytössä. Lapsi ei antanut minun ottaa laastareita irti, joten hoitaja poisti ne pari sekuntia ennen näytteenottoa. Suonen löytämisessä ei ollut pienintäkään ongelmaa, eikä lapsi tuntenut kipua, eikä näin ollen pelästynyt ollenkaan.
Niille, jotka väittivät emlojen vaikutuksen vain psyykkiseksi, kokeilkaa itse. Minä olen huvikseni kokeillut emlaa ja voin omasta puolestani sanoa, että se teki verikokeen täysin kivuttomaksi, en tuntenut yhtään mitään.
Vierailija:
Parasta se on totuttaa lapsi alusta asti siihen, että pistäminen ja jotkin muutkin terveydenhuollon toimenpiteet voivat vähän sattua.
lapsille ei ole koskaan valehdeltu, eikä huijattu tai lahjottu. On sanottu, mitä tuleman pitää ja oltu paikalla pitämässä sylissä tai tarjoamassa kättä jos tahtovat puristaa. Molemmilta otettu useampia verinäytteitä, eikä ole koskaan itkeneet tms ko. tilanteessa.
verikokeiden ottoa niin ovat valehdelleet, huijanneet tai lahjoneet lapsia?? Tai ettei olisi oltu pitämässä sylissä kun verikoetta otettu. Vitsi te ootte niin yksioikoisia ihmisiä. Se mikä pätee teidän lapsilla pitää myös päteä toisten lapsilla, eihän erilaisia lapsia ole olemassa. Mitä sitten kun sisaruksista toinen pelkää ja toinen ei. Heitä on varmaan kasvatettu ja ohjeistettu niin eritavalla. Luonnekysymyshän se pelko ei ole.
Olkaa kuulkaa onnellisia äidit, keiden lapset eivät pelkää piikkejä tms. Ehkä teillekin joku muu " ongelma" vielä eteen tulee, niin avartuu teidän katsomuksenne lasten erilaisuudesta.
Vierailija:
lapsille ei ole koskaan valehdeltu, eikä huijattu tai lahjottu. On sanottu, mitä tuleman pitää ja oltu paikalla pitämässä sylissä tai tarjoamassa kättä jos tahtovat puristaa. Molemmilta otettu useampia verinäytteitä, eikä ole koskaan itkeneet tms ko. tilanteessa.
Ja kun emlalla on suonet kutistettu, niin on todennäköisempää, että suonta joutuu hakemaan. Emla puuduttaa vain ihon pinnan.
Vierailija:
Verikoetta otettaessa sattuva kohta on juuri se, kun neula lävistää ihon.
Tottakai se sattuu, eikä lapselle pidä valehdella. Lapsella, joka ei joudu kuitenkaan toistuvasti verikokeissa käymään, ei mielestäni emloja tarvita yksittäisillä näytteenottokerroilla.
Ihan vaan siihen että " tottakai se sattuu" , niin ei se ole mitenkään tottakai.
Suonet muuten pakenee ilman emlaakin. Kokemuksia on meidän perheessä, en ymmärrä miksi tästä verikokeesta ei saisi tehdä kivuttomampaa??
sitä kun ronkitaan suonia. Ihan hyvähän tuollainen puudute on. Itsekin mietin, että jos vauvalla käyttäis sellaista kun mennään siihen Tampereen yliopiston H5N1 rokotuskokeiluun.
Vierailija:
Jos et ymmärrä, mitä tarkoittaa " kuten syöpäkipujen hoito" , niin ei voi mitään. Tuo on yksittäinen esimerkki eikä rajaa muita vaikeita kiputiloja pois. Rokottaminen pistämällä EI ole lähelläkään vaikeaa kiputilaa, ja tässä on jo muutama labrahoitaja kommentoinut, että monesti se Emlalla puudutettu paikka on kipeämpi kuin ilman Emlaa pistetty. Eli ihan pelkkää curlausta, sori vaan.
t. syöpälapsen äiti