Miksi ihminen hankkii pitbull-tyyppisen koiran?
Usein kuultu perustelu on, että koirassa itsessään ei ole mitään vikaa, vaan kaikki lukuisat kuolemantapaukset ovat väärän kasvatuksen tulosta. Varmaan näin onkin, mutta ymmärtääkseni pitbullista on paljon helpompi "kasvattaa" tai olla kasvattamatta tappaja kuin esim. kultaisesta noutajasta tai tanskandogista. Lisäksi muitakin lähtökohtaisesti turvallisempia rotuja on, mutta joilla on sama energiataso, joten mikä ihme voi olla syy hankkia pitbull?
Kommentit (299)
Olen kaksi pittiä ostanu italiasta ja yhden jenkeistä. Kyllä suomestakin saa aitoja pittejä toki paljon on sekotuksia esim amstaffin ja muiden molossi rotujen kanssa.minun pitit rakastsvat lapsia. Minun mielestä pitbull soveltuu lapsi perheeseen korkean kipukynnyksen vuoksi, ajatelkaa joku (villakoira/pinseri) jos lapsi vähän korvasta repii niin kyllä pikku koirat/jotkut isotkin koirat purevat.mutta pitbull on korkean kipukynnyksen vuoksi todella hyvä perhe koira.
Ja alunperin pitbull on ollut työkoira jonka jälkeen sitä on käytetty villisika metsästykseen joka eivät tiedä rodusta mitään muuta kuin että tappaa ja raatelee ihmisiä ja muita liikkuvaa niin kannattaa ottaa selvää esim google tai kasvattajilta. On myös sekopäisiä pittejä kuin myös muitakin rotuja löytyy. Ja siittä vielä että pitbull on tappanu eniten ihmisiä niin tässä teille selitys. Jos joku muu koira esim kultainennoutaja puree/tappaa ihmisen nii siittä ei tule mitään haloota mutta pitbull jos puree niin heti on lehdissä ym ym sen takia jos pitbull puree nii jälki on pahempaa mutta joka koira pystyy tappamaan ihmisen myös pikku räksyttäjät.älkää yleistäkö kaikkia pittejä kun ette tiedä tutustukaa rotuun tarkemmin joka koira on tapauskohtainen ja löytyy niitä pittejä ihan kilttejäkin niinku nämä minun pittini.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:22"]
Ja alunperin pitbull on ollut työkoira jonka jälkeen sitä on käytetty villisika metsästykseen
[/quote]
Todista tämä. Wikipedia kertoo aivan muuta. Ja kuulostaa siltä että itse kaipaisit oman ja muiden turvallisuuden vuoksi kipeästi tutustumista rotuun. Kun kultainen noutaja tappaa, kyllä siitäkin haloo nousee. Ongelma vain on tässä suhteessa se, että kultainen noutaja tappaa äärimmäisen paljon harvemmin kuin pitbull.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatal_dog_attacks_in_the_United_States
Listaan sulle vielä tämän vuoden tappajakoirat Usasta
Pit bull, pit bull, pit bull , pit bull , pit bull , pit bull , pit bul, Pit bull Mix (2) or Bulldogs, Pitbull-Mastiff mix, American Staffordhire Terrier (pit bull), American Staffordhire Terrier mix (pit bull mix), german shepard, 4 pit bulls or feral dogs, pack of pit bulls.
Että näin paljon niitä kultaisia noutajia.
Älkää nyt hyvät ihmiset luottako sokeasti niihin kultaisiin noutajiinne ja labbiksiin! Täällä yksi, jota molempien rotujen edustajat ovat purreet. Myös alle 5kiloisten fifien hampaat ovat pohkeitani purreet.
Eipä yksikaan amsu tai muu pittbull tyyppinen rotu vaikka niitä meillä kotona elääkin :)
Ikävä kyllä mun kokemusta näistä "vaarallisista" roduista on myös se, että omistaja ei aina hahmota lainkaan koiran käytöstä kun tämä ei ole länsä. Eräällä tutulla on rotweiler, joka on todella hyvin kasvatettu, ja tämä omistaja on kasvattanut koiria vuosia. Koira on söpö kuin vauva omistajan ja tämän miehen käsittelyssä ja tottelee kuin kone.
Kerran tähän kasvatukseen luottaen suostuin hoitamaan koiraa muutaman päivän, ja tätä siis harjoiteltiin ensin omistajan kanssa, jolloin koira totteli myös minua kuin unelma. Kun vihdoin jäin koiran kanssa yksin, oli todellisuus jotain ihan muuta. Koira totteli jos totteli, mutta kun ei halunnut totella, murisi uhkaavasti ja näytteli hampaitaan ja jatkoi puuhiaan.
Hyökkäsi pienen koiran kimppuun kaksi kertaa lenkillä, onneksi mitään ei vakavaa ei ehtinyt tapahtua, mutta koira oli aivan pitelemätön ja kiskoi sillä voimalla, ettei mulla ollut siihen sanottavaa. Mitään käskyä ei uskonut päätettyään hyökätä. Omistaja ei näitä juttuja jälkeenpäin uskonut, väitti minun ylireagoineen ja vannoi, että hänen koiransa ei koskaan, siis EI KOSKAAN hyökkäisi ilman mitään syytä. Tämä kaikki perustui siihen, että koira oli ihan eri persoona omistajan aikana, muuta totuutta ei voinut olla...
Tyypillinen tarina
"It was really a shock, it was strange, you know, my heart goes out to the family because I have a child of my own," said Kendra Clopton.
She was among the first on the scene Wednesday when a neighbor across the street, Angela Rutledge, came out of her home screaming that the dog had killed her son.
Clopton said she never thought of the 8-year-old dog as aggressive.
"The dog was a family dog, so they always had the dog," Clopton told 11 Alive.
"The children was always happy to see the dog when she got home from school, when the baby was there; it was a complete shock, to this community it was a shock," she added.
"Miksi ihminen hankkii Pitbull-tyyppisen koiran?"
No miksi ihminen on "suurta viisauttaan" jalostanut esimerkiksi juuri kyseen omaisen koirarodun? Tai miksi jatkaa jalostusta? Tai miksi on pentutehtaita? Tai miksi kukaan hankkii jo sairaaksi asti jalostetun rodun kuten jonkun Tiibetinspanielin? ...miksi miksi miksi...
Se on se omistaja, joka pilaa koiran!
Tai ei osaa tarjota koiralle asioita, joita juuri se koira tarvitsee.
Ei jokin tietty rotu ole itsessään paha, ihminen itse on suurin paha.
Koiranomistajan tehtävä päivittäin töitä koiran kanssa, varsinkin vaativamman koiran ja kannettava vastuu.
Meidän katukoira-seropilla on pari näitä "taistelukoiran" maineessa olevia koiria koirapuistokavereina ja ei todellakaan mitään ongelmia. Tosin, ovat eri sukupuolta, jolloin harvinaista, että tulisi mitään rähinöitä esim. reviiristä.
Mieti, jos joku sylikoira esim. jokin räksyttäjä terrieri olisi vaikka saksanpaimenkoiran kokoinen ja sitä vaan nostettais syliin ja hyssyteltäisiin sen räksyttäessä-- huh huh, siis ihan idiootimaista toimintaa omistajilta.
KOIRA-AJOKORTTI PAKOLLISEKSI kaikille perheenjäsenille.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:13"]
Jos ottaisitte selvää.... kultaisella noutajalla ja labradorinnoutajallillaki on tilastojen mukaan enemmän kimppuun käyntejä sekä purema rekisteriä kuin pitbulleilla... älkää uskoko kaikkeen mitä telkkaris näytetään... hävetkää vähä!
[/quote]
No varmaan niin koska niitä on enemmän. Mutta ne ei halua tappaa. Katso nyt tuota tappajakoiralistaa tuossa yläpuollella, montako kultaista noutajaa siinä on?
kuka jalostaa chiuhahuhua koiraa säälitävää pikku rimpulaa jotka yleensä (mitä minä olen nähnyt) pelkäävät kaikkea.siinä teille vasta koira mikä hankkittaan "egon" jatkeeksi muoti koira ostetaan vaan kun kaikkilaa on ja on pieni pystyy kuljettaa joka paikkaan mukanaan,alkaa hermot menemään kun lukee teidän tilityksiä pittistä,koiran käyttäytyminen yleensä johtuu omistajasta/ja luonteesta itse olen ollut koko lyhyen elämäni koirien parissa pienempänä meillä oli seefereitä nyt aikuisena omistan kaksi tuommoista "tappajakoiraa" kun aikuisella iällä olen niitten kanssa ollut paljo tekemisissä olen rakastunut rotuun kaikki pittit mitä olen tavannut ovat olleet rauhallisuuden perikuvia,joita pahoja tapauksia olen nähnyt mutta silloin on huommanut myös että omistajalla ei todellakaan ole hajua mitä tehdä koiran kanssa tai luulee tietävänsä mitä tehdä silloin huomaa että se on munan jatkeeksi hankkittu.en nyt sano että itse olen pro koiran kouluttaja,minä olen vaan ollut niin paljon rodun kanssa tekemisissä että tiedän mitä tehdä,ja kysymyksiä saa laittaa ja niitä varmasti tulee asiaa olisi viellä paljon muttta nyt pitää lähteä viemään "tappajakoirat" ulos t:2 narttu pittin omistaja
Joka koira on tappaja. Koittakaa tajuta se. Joka kerran keksitään sitä aina arvellaan kuten pitbulin kohdalla.
Todista tämä. Wikipedia kertoo aivan muuta. Ja kuulostaa siltä että itse kaipaisit oman ja muiden turvallisuuden vuoksi kipeästi tutustumista rotuun. Kun kultainen noutaja tappaa, kyllä siitäkin haloo nousee. Ongelma vain on tässä suhteessa se, että kultainen noutaja tappaa äärimmäisen paljon harvemmin kuin pitbull.
Listaan sulle vielä tämän vuoden tappajakoirat Usasta
Pit bull, pit bull, pit bull , pit bull , pit bull , pit bull , pit bul, Pit bull Mix (2) or Bulldogs, Pitbull-Mastiff mix, American Staffordhire Terrier (pit bull), American Staffordhire Terrier mix (pit bull mix), german shepard, 4 pit bulls or feral dogs, pack of pit bulls.
Että näin paljon niitä kultaisia noutajia.
-----
Voihan näitä tilastoja näinkin lukea. Propaganda toimii niille, jotka ovat liian laiskoja ottamaan asioista selvää. Sama hypetys kaikissa asioissa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatal_dog_attacks_in_the_United_States
Aikuisten oikeasti kysymys kuuluu: luitko itse tuon linkittämäsi wikin jutun? Minusta näyttää vahvasti siltä, ettet selvästikään lukenut yksityiskohtaisia raportteja koirien aiheuttamista kuolemantapauksista.
Ei ole mitään hyötyä linkittää infoa ja luetteloida 'tappajakoiria', jos ei vaivaudu lukemaan olosuhteista joissa lapset/aikuiset kuolivat koirien raatelun seurauksena. Lähtökohtaisesti yksikään tapaus ei johtunut vastuullisesta koiranomistajasta, koska ne joko juoksivat vapaana (vastuu kuuluu koiran omistajalle). Tai olivat kytkettyjä, jolloin lapset ilman vanhempien valvontaa oma-alotteisesti lähetyivät koiria. Näissä tapauksissa vastuu siirtyy vanhemmille tai huoltajille. Yhdessä tapauksessa lapsi oli jätetty narkkari/taparikollisen koiranomistajan luo hoitoon. Haloo!
Fatal dog attacks in the United States are a small percentage of the relatively common occurrences of dog bites While at least 4.5 – 4.7 million Americans (2%) are bitten by dogs every year, only about 0.0002% of these (less than 0.00001% of the U.S. population) result in death.
Siellähän lukee, että 4.5 - 4.7 miljoonaa amerikkalaista eli 2% koko 316 miljoonan väestöstä joutuu vuosittain koiran puremaksi. Kuolemaan johtavaia tapauksia on alle 0.00001% koko USAn populaatiosta.
Näitä lukuja katsellessa, lähes jokainen suomalainen saisi kerran vuonna 2013 maistaa koiranpuremaa tai 12877 amerikkalaista joutusi päivittäin koiranpuremaksi.
Isoon maahan mahtuu kaikenlaista, myös paljon täysin vastuuttomia koiranomistajia ja vanhempia/huoltajia/hoitajia, jotka päästävät lapsensa koirien luo ilman valvontaa. Koira ja pieni lapsi ilman aikuisen läsnäoloa on aina huono yhdistelmä.
Carlton Freemanin tapauksestakin on luettavissa, että Freemanin päälle hyökkänneiden koirien rotu ei ole selvillä ja koirat juoksivat vapaana, vastuu kuuluu omistajille.
Nephi Selu yritti kiivetä ratsastamaan koiralla.
After the bite, the family did not think he had been seriously injured and expected him to be fine "after a couple of stitches". He was brought to the hospital 2 1/2 hours after being bitten and died two hours later. The dog had up-to-date rabies shots and was properly licensed.
Daniel Doe was mauled by 3 mix-pit bulls at his babysitter’s home.
Samuelin tapauksessa isoäidin pitbullit hyökkäsivät taaperon kimppuun talon takapihalla. Paikalla oli isoäidin lisäksi eno/setä, jonka tehtävänä oli vahtia lasta. Eipä vahtinut ja molemmat läsnäolleet aikuiset joutuivat rosikseen.
http://www.latimes.com/opinion/opinion-la/la-ol-death-toddler-pit-bull--20130925,0,4001087.story
Näitä juttuja riittää, kun vaivautuu lukemaan.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 23:12"]
Noh, Pitbullit on alunperin jalostettu tappamaan härkiä ja karhuja, sitten rottia ja toisia koiria. Onneksi Pitbullien omistajat kuitenkin vakuuttaa meille, ettei pitbullit varmasti ikinä eikä koskaan toteuta sitä tarkoitusta mitä varten ne on jalostettu, eli tappamista. Jenkkilässä tosin pitbull on nro 1 tappajakoira, tappaa pari kolme ihimistä kuukaudessa.
[/quote]
Uskomatonta miten vähään tietoon ihmiset tyytyvät puolustaessaan mielipidettä.
Viitsitkö lukea olosuhteet, joissa kuolemantapaukset ovat vuonna 2013 tapahtuneet. Yhdenkään kuolemaanjohtaneen tapauksen koiranomistaja tai uhrin vanhempi/huoltaja/babysitter ei välty vastuulta, koska A) koirat olivat vapaana tai B) vanhemmat tai muut läsnäolleet aikuiset eivät vahtineet lapsia.
Koira itsessään ei ole syypää, kysymys on aina siitä kenen käsissä tai ei-käsissä koira on. Jos koira on jalostuksen seurauksena luonnevikainen, vastuullinen omistaja hoitaa koiralle paremman elämän jossain muualla kuin ihmisten läheisyydessä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatal_dog_attacks_in_the_United_States#Fatalities_reported_in_2013
[quote author="Vierailija" time="14.08.2013 klo 17:13"]
Jos ottaisitte selvää.... kultaisella noutajalla ja labradorinnoutajallillaki on tilastojen mukaan enemmän kimppuun käyntejä sekä purema rekisteriä kuin pitbulleilla... älkää uskoko kaikkeen mitä telkkaris näytetään... hävetkää vähä!
[/quote]
Kiinnostais tietää kuinka moni niistä johtaa kuolemaan sen takia, että omistaja on kykenemätön pitämään koiria.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2013 klo 17:38"]
kuka jalostaa chiuhahuhua koiraa säälitävää pikku rimpulaa jotka yleensä (mitä minä olen nähnyt) pelkäävät kaikkea.siinä teille vasta koira mikä hankkittaan "egon" jatkeeksi muoti koira ostetaan vaan kun kaikkilaa on ja on pieni pystyy kuljettaa joka paikkaan mukanaan,alkaa hermot menemään kun lukee teidän tilityksiä pittistä,koiran käyttäytyminen yleensä johtuu omistajasta/ja luonteesta itse olen ollut koko lyhyen elämäni koirien parissa pienempänä meillä oli seefereitä nyt aikuisena omistan kaksi tuommoista "tappajakoiraa" kun aikuisella iällä olen niitten kanssa ollut paljo tekemisissä olen rakastunut rotuun kaikki pittit mitä olen tavannut ovat olleet rauhallisuuden perikuvia,joita pahoja tapauksia olen nähnyt mutta silloin on huommanut myös että omistajalla ei todellakaan ole hajua mitä tehdä koiran kanssa tai luulee tietävänsä mitä tehdä silloin huomaa että se on munan jatkeeksi hankkittu.en nyt sano että itse olen pro koiran kouluttaja,minä olen vaan ollut niin paljon rodun kanssa tekemisissä että tiedän mitä tehdä,ja kysymyksiä saa laittaa ja niitä varmasti tulee asiaa olisi viellä paljon muttta nyt pitää lähteä viemään "tappajakoirat" ulos t:2 narttu pittin omistaja
[/quote]
Eikös nuo taskussa kannettavat pikkukoirat ole kasvaneet muotikoiriksi juuri jonkun Hiltonin laukkukoristeesta. Kuinka tyhmiä ihmiset voivat oikeasti olla. Millä tavalla Miss Hilton voisi edustaa vastuullista koiranomistajaa kantaessaan koiraansa käsilaukussa joka ikisessä kissanristiäisissä. Sellaisen ihmisen kannattaisi täyttää veskansa pehmoleluilla.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2012 klo 06:47"]
Itselläni on ollut monia koiria, labradorinnoutajia, saksanpaimenkoiria, rottweilereitä, Ranskan bulldoggi sekä chihuahua. bitbullin ulkonäkö viehättää suuresti ja jos ei olisi lapsia talossa voisinkin ottaa kasvatus "missioksi". Vaatii elämäntilanteen jossa aikaa ja halua panostaa koiraan. Toki näitä otetaan "munan jatkeeksikin". Minusta saisi antaa vain ihmiselle jolla paljon kokemusta vaikeimmista koirista.
[/quote]
Aivan!
Se on vahvojen ja kokeneiden koiraihmisten koira. Kaikki koirat tarvitsevat koulutusta, mutta haasteellisia koiria pitäisi antaa vain ihmisille, joilla on henkisiä resultsseja.
Rakastan kaikkia bull-tyyppisiä koiria. Mutta nämä koirat eivät ole kokemattomien koiria. Pitäisi varmaan myös lisätä, etteivät ole köyhien koiria, millä tarkoitan eläinlääkärikuluja jne. Täytyy olla valmis panostamaan koiraan jos tarve vaatii. (Koskee kaikkia eläimiä, mutta kun näistä on tullut trendikkäitä rotuja niin kaikki eivät ymmärrä mihin ovat ryhtymässä.)
Kyllä meidän pitti
on maailman kiltein koira. Se on niin hyväluonteinen ja lapsirakas. Ja hyvä vahti, se on maailman vaarallisin rotu, mutta samaan aikaan niin mussu. Kyllä se kaikkien muiden koirat hakkaa jos tarve tulee ja murtovarkaat syö suihinsa, mut muutenhan se on niiiiiiin ihana. Te ketkä haukutte pittejä, ette ymmärrä mistään mitään. Ja me pittien omistajat ollaan pikkasen kovempia ja rikkaampia ihmisiä kun muut. Toiset väistää kun me kävellään kadulla ja se on siisitä. Ensi kesänä meille tulee vauva ja tiedän jo, että Rocky-pittimme ja vauvamme tulevat olemaan maaailman parhaat kaverit!
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 23:41"]
Usassa mieti nyt itsekin olemme Suomessa katso Suomen tilastot niin eipä ole pit bull ensimmäisenä PÄSSI
[/quote]
No tämä kyllä johtuu vain ja ainoastaan siitä ettei pitbullien pitämisestä ole tullut koko wt-kansan harrastusta. Vielä, nythän niitä otetaan jos asusteiksikin.
Helvetinmoista jeesustelua. Ihan turhaa yhtään kenenkään kuvitella että pittbull sopii kotikoiraksi kaupunkiasuntoon. Viimeisimpien uutisten koirat ovat kaupungin vuokra-asunnon kasvatteja asunnon koosta ei tietoa mutta god knows mitä syntyperää ovat...pois tällaiset yleisvaaralliset koirat Suomesta!!!!!!
Miksi "jalostetaan" tappajakoiria kohottamaan omistajan huonoa itsetuntoa?
Koiran omistaja vastaa seurauksista kuten Helsingin tapauksessa joutui maksamaan yli 10000€ naiselle korvauksia bitbullien hyökkäyksestä. Entäpä jos koirat olisivat raadelleet naisen hengiltä. Sitähän ei voi rahalla korvata. Mielestäni silloin pitäisi koiran omistaja tuomita ehdottomaan vankeuteen taposta. Kysyn vaan onko koiranomistajat oikeasti vastuussa koiristaan ja tajuavatko oikeasti että bitbullit voivat tappaa ihmisiä ja muita eläimiä.
Onneksi tässä tapauksessa bitbullit lopetettiin.
Hei koiranomistajat! Onko teillä niin heikko itsetunto että narun päässä pitää olla koira vetämässä ja haukkumassa. Ei mitään järkeä varsinkaan kaupunkiin ei koirat sovi paskantamaan joka kulmille. Se on nähty. Hävetkää perkele!
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:08"]
Toisia koiria kohtaan voivat olla varautuneempia kuin jotkut toiset rodut.
[/quote]
Joo, joku kuvaili joskus täällä tuota "varautuneisuutta" suurin piirtein niin, että yrittää syödä muut koirat. Ja joskus niillä sitten vaan niinsanotusti napsahtaa, ja se vaisto joka yleensä kohdistuu muiden koirien kimppuun käymiseen, kohdistuukin ihmiseen ja ruumiita tulee.