Kamalia ihmisiä olette te, jotka irvailette valokuvajoulukorteille, joissa lapset
on aseteltu poseeraamaan tonttulakit päässä ja kuusenkoristepallot käsissä. Jouluun kuuluu just tollanen lapsiaiheinen kitch, joulun pitää olla vähän hassu. Se tekee joulusta joulun, ei sellainen laitettu Pentik-maailma, jossa "kuosit on vaihdettu jouluisiksi sesongin mukaan". Camoon mammat.
Kommentit (142)
...jos eivät ole lastesi kanssa tekemisissä. Minä, sinkkuihminen, tapaan lapset samalla kun kaverit. Tietysti!
Minä pystyn aivan hyvin ymmärtämään, että joidenkin ihmisten mielestä lapsikuvakortit on mauttomia. Itse voisin sellaiset lähettää mummeille ja kummeille, mutta en kyllä ystävilleni.
Minun ystäväni ovat minun ystäviäni, eivät lasteni. En usko, että heitä kiinnostaisi saada lasteni kuvaa, eiväthän he muutenkaan ole lasteni kanssa tekemisissä.
Perhetutut taas näkevät lapsiani ihan livenä sen verran usein, että kuvan lähettäminen heille tuntuisi kohtalaisen typerältä.
Minä yleensä lähetän joulukortteina lasten tekemiä kortteja tai sitten vaihtoehtoisesti itse piirrän tai maalaan. (Juu, olen taiteellisesti lahjakas)
Mitään Tiimari -kortteja tai Tiimari -materiaaleista valmistettuja en myöskään lähettäisi.Jokainen tyylillään, eikö?
koska mulla ei kiinnosta pätkääkään saada kenenkään lapsista kuvia joulukortteina. Roskiin ne menee kuitenki.
Irvailetko sä niille ennen roskiin laittamista erityisesti?
kuvia lapsista jouluna, entä niitä iänikuisia 10 sentin Tiimarin karseita joulukortteja. Kuvat voi sentään pistää albumiin muistoksi
mutta mun mielestä ne lapsikortit on jotain tosi koomista. Siellä ne äidin ja isän Nico-Petterit poseeraa juhlapuvuissaan ja ovat maailman suloisimpia lapsia. Niin, suloisimpia varmaan omien vanhempiensa mielestä - tuskin muiden.
Eiku roskiin vaan...
Muulloinkin ihmisillä tulisi oikeus olla "mauton". Vaikkei tuo poseeraaminen tonttulakit päässä tai kuusenkoristeet kädessä sitä olekaan.
Ainakin meillä lapsista on kiva saada kuvansa joulukortteihin. Tuntevat itsensä tärkeiksi.
Ja lapsista on kivempi poseerata tonttulakeissa ja kuusenpallot käsissä kuin punaisissa unikkoasuissa tunnelmallisten vanhanajan kynttelikköjen edessä tai vanhanajan essuissa esittämässä piparkakkutaikinan kaulitsemista marmorikaulimella söpöt rusetit päässä (ja pojilla tietenkin vanhanajan pappahousut henkseleineen).
Vaadin ihmisille oikeutta koristella talonsa yhteensopimattomilla, itselle tärkeillä esineillä, vaikka ne olisivatkin ostettu etelänmatkan matkamuistomyymälästä tai Tiimarin alekorista!
Vaadin oikeutta olla vaihtamatta vanhoja, mukavaksi istuttuja Sotkan alesohvia uusiin, muuhun kokonaisuuteen sopiviin, pelkistettyihin desing-kalusteisiin!
mutta mun mielestä ne lapsikortit on jotain tosi koomista. Siellä ne äidin ja isän Nico-Petterit poseeraa juhlapuvuissaan ja ovat maailman suloisimpia lapsia. Niin, suloisimpia varmaan omien vanhempiensa mielestä - tuskin muiden.
vilkaisen pikaisesti ja pistän kaappiin joulukorttikasaan joka lentää roskiin heti joulun mentyä.
Irvailetko sä niille ennen roskiin laittamista erityisesti?
jotka niitä lähettelette, että haluatte, että kaikki katsoo ja ihastelee lastanne?? Vai miksi muuten niitä lähettelisitte? No, mä en ihastele ainakaan, päinvastoin.
odottavat sinun kehystävän ne seinälle ;)
Mekin noita lasten kuvista tehtyjä kortteja ollaan lähetetty, eikä todellakaan odoteta niille mitään erityiskohtelua verrattuna muihin kortteihin. Tietenkin voivat mennä roskikseen siinä kun muutkin kortit . Persoonallisempia ne ovat kuin tusinakoritit - miksi niillä muka pitäisi joku sen ihmeellisempi merkitys? Miksi ylipäätään tämä asia vaivaa..? Meille ovat kaikki kuvakortit tervetulleita, oli niissä sitten lapset, koira, talo omistajineen (tällainenkin on saatu:), auto tai ihan mikä vaan. Kahta samanlaista ei näissä kuvakorteissa ole.
en minäkään niistä tykkää, mutta en laita roskiinkaan. Vähän niille tulee vinosti hymyiltyä - johtuu varmaan siitä, että omia "kullannuppujani" ei saisi poseeraamaan moista otosta varten asiallisesti mitenkään, joten olen tietysti kateellinen!
Ei kenelläkään tutullani ole nicopettereitä eikä jessicajeminoita, vaan herttaisen ihania pieniä ihmisiä, jotka ovat minullekin rakkaita ja tärkeitä ja joiden kuvia on minusta kiva katsella - oli ne sitten "mauttomia" tai ei, ei sillä väliä, vaikka visuaalisella alalla itse toiminkin.
Minusta on mukava kun ystävät muistavat ja laitan kaikki kuvat esille - jopa usean kuukauden ajaksi - huolella sisustettuun kotiini. Eivät ne sitä rumenna, päinvastoin. Tuovat inhimillisyyttä ja hyvää mieltä.
Lähettääkää siis kaikki tutut minulle niitä tonttukorttejanne, pidän niistä kovasti!
Joka ikinen vuosikerta on säilytetty huolella.
elämässäni tehdä meidänkin lapsikatraasta kuvajoulukortteja.
Miksi te haluatte lähettää ihmisille kuvia teidän lapsista? Miksi ette lähetä tavallista joulukorttia, miksi haluatte nimenomaan että se lapsi on siinä kortissa? Jos haluatte lähettää jotain persoonallista, niin miksi ette sitten itse väsäile jotain kivaa joulukorttia? Miksi ihmeessä siinä pitää olla sen lapsen kuva?? Tätä en ymmärrä. Kyllähän siinä väkisinkin tulee ajatus, että eihän siinä muuta syytä voi olla kuin se, että haluatte "näytellä" lastanne, joka omissa silmissänne näyttää niin suloiselta siinä kuvassa.
Monet niistä tulevat tuttavilta ja sukulaisilta, joita ei nähdä niin usein, ei välttämättä edes joka vuosi (kuulumisia vaihdetaan sähköpostitse ja puhelimitse) ja siksi on ihana nähdä miten on lapset kasvaneet.
Ja mitä sitten että ne menevät roskiin? Eiköhän suurinosa ihmisistä heitä kaikki kortit roskiin, en ole ajatellut että niitä pitäisi säästää kun niissä on valokuva. Senkö takia te niin monet vedätte herneet nenään näistä korteista, että luulette että lähettäjän mielestä pitäisi säästää nämä kortit?
Omituista että monen mielestä on oikeasti kivempi saada Tiimari-kortti kuin tuttavan lapsen kuva. Tai omituista se, miksi tämä lapsen kuva herättää niin suurta inhoa mutta muut massakortit eivät?
sukulaiset haluavat lastemme kuvia joulukortteihin. Ja olen sen verran laiska, etten ala perkaamaan lapsettomia ystäviäni korttipinosta erikseen, vaan he saavat samat kortit kuin muutkin. Vaikea uskoa, että ne heitäkään loukkaisivat sen enempää, kuin valmiskortitkaan.
Ja se on, ettei kyse ole inhosta, vaan väärinymmärryksestä.
Osa luulee, että kuvakorttien lähettäjät haluavat jotain erityistä palvontaa tai vaalimista kuvakorteilleen. Että lähettäjien mielestä he ja lapsensa olisivat jotenkin Erityisiä. Ja siksi niitä kuvia pilkataan ja väheksytään: eihän suomalaisen kuulu olla omastaan (lapsistaankaan) ylpeä!
Väitän, että se on harhaluulo. Minä otan vastaan kuvakortteja ja olen lähettänytkin niitä mielelläni siksi, että ne ovat henkilökohtaisempia tervehdyksiä kuin ostokortit. Ja niistä näkee kertasilmäyksellä, miten isoja ja minkä näköisiä perheen lapset ovat - kaikkia tätejä ja serkkuja kun ei vuosittain näe IRL.
En oleta, että niitä kortteja kukaan kohtelee sen kummemmalla arvostuksella kuin ostokorttejakaan. Jos jonkun kutyymiin kuuluu joulun jälkeen heittää kaikki kortit roskiin (minäkin teen niin), niin totta kai myös valokuvakortit menevät samaan osoitteeseen!
Joten. Valokuvakortti on vain joulukortti, ei sen enempää.
Meillä monet sukulaiset ja kaveriperheet ym. pitävät näistä korteista. Emme me ainakaan siksi lähetä että jonkun pitäisi ihastella lapsemme kuvaa tai että kuvakortti olisi jotenkin persoonallinen. Eihän se sitä ole! Eikös moni lapsiperhe näitä lähetä, niin miten joku voisi ajatella että on persoonallinen? Miksi siinä kortissa ei saisi olla lapsen kuvaa? Miksi Tiimarin kortti on parempi kuin kortti jossa lapsen kuva?
Miksi te haluatte lähettää ihmisille kuvia teidän lapsista? Miksi ette lähetä tavallista joulukorttia, miksi haluatte nimenomaan että se lapsi on siinä kortissa? Jos haluatte lähettää jotain persoonallista, niin miksi ette sitten itse väsäile jotain kivaa joulukorttia? Miksi ihmeessä siinä pitää olla sen lapsen kuva?? Tätä en ymmärrä. Kyllähän siinä väkisinkin tulee ajatus, että eihän siinä muuta syytä voi olla kuin se, että haluatte "näytellä" lastanne, joka omissa silmissänne näyttää niin suloiselta siinä kuvassa.
Kun itellä ei ollut lapsia sain tutuilta semmosia kortteja, joissa muksut istuu tonttupuvut päällä sohvalla rivissä. En oikein ymmärrä, että mikä idea. Sellaiset pitkulaiset, kiiltävät valokuvakortit olivat kaikista kamalampia. Sain myös pari ihan normi kokoista valokuvaa, jossa oli jokin erityinen tunnelma. Esim lapsi katsoi hämärässä kynttilää. Teitty siinä pitää olla hyvä kamera, että saa tommosen kuvan otettua. Tai sitte jotkut rekikuvat ja kehto/lampaantaljakuvat, joissa lapsi on lähes nakuna. Ne on suloisi, kun on joku idea, eikä vaan joku teennäinen kuva.
Nyt aion omasta lapsesta ottaa kuvan, jossa hän istuu puulaatikossa, joka on vuorattu taljalla. Siinä on koristenauhaa ja tonttulakki tai pallot. En ole vielä päättänyt. Teetän niistä postikortteja. jos joku heittää heti roskiin, ni asia ok.
väittävät ja se on helppo uskoa, koska he pitävät lapsestamme muutenkin. Kuten lapsi ystävistäni. Niille tutuille joilla tiedän lapsettomuuden olevan kipeä asia lähetän aina jonkin muunkaisen kortin kuin lapsikortin, en halua kääntää veistä haavassa - kortinhan on tarkoitus ilahduttaa!
Niiltä tutuilta joilla ei ole lasta/lapsia saatamme saada hauskoja aikuistonttukortteja, hauskoja nekin! Ehkä emme ole liian vakavia ihmisiä muutenkaan...pienet ja isot tontut käyvät!
Herranisä!! Valittaa nyt sellaisesta, että minkälaisia kortteja lähetetään. Jos noin vaivaa niin teille ei pitäis edes lähettää mitään kortteja!
Itse ainaki lähetän kortteja kuin kortteja. Olen tehnyt myös kuvakortteja, joita ei ole väsäämällä väsätty vaan annettu lapsen hassutella tonttupuku päällä. Niin ja nämä kortit on lähetetty rakkaille ystäville ja sukulaisille, jotka haluavat nähdä miten naperot kasvaa vuoden mittaan.
Jotenkin myös ihmetytti se, että kortit heitetään roskiin joulun jälkeen. Itse olen säästänyt varmaa teini-iästä asti joulukortteja. Joskus saan katsoa niitä kortteja ja muistella vanhoja kavereita ja ihmetellä miten maailma on muuttunut. (ilmeisesti se on muuttunut joulukorttivalittelijoidentyyssijaksi) Niin ja hyvää tulevaa joulua!! Toivottavasti postilaatikko tukkeutuu niistä kuvakorteista.=)