Vauva kuristui lastenrattaisiin
Tän osaa varmaan jokainen av:lainenkin ihan itse mennä lukemaan Iltiksen sivuilta. Jotain kommenttia jos oisit laittanut niin viestissäsi olisi joku järkikin.
Kommentit (37)
Surullista=( Toivottavasti tapahtumien kulku saadaan selvitettyä........
Niin ja minä ainakaan en käy Iltiksen sivuilla kuin harvoin. Joten hyvä ap että nostit asian esille.
sillä ikäväähän tuo on mutt laittaako teistä monikin 11kk vauvan rattaisin ulos ksin nukkumaan? Itse en ole enää laittanut sen jälkeen kun vauva oppi kampeamaan ylös.
En ole ajatellut, että siinä olisi tukehtumisen vaara mutta olen ajatellut, että jos vauva kampeaa ylös ja vaikka putoaa vaunuista?
sillä ikäväähän tuo on mutt laittaako teistä monikin 11kk vauvan rattaisin ulos ksin nukkumaan? Itse en ole enää laittanut sen jälkeen kun vauva oppi kampeamaan ylös.
En ole ajatellut, että siinä olisi tukehtumisen vaara mutta olen ajatellut, että jos vauva kampeaa ylös ja vaikka putoaa vaunuista?
En ikina jattaisi heita yksin nukkumaan ulos, sisalle nukkuivat paikkarit.
toisaalta taas tuon tapauksen vauva oli tyttö. Tytöt kait kehittyvät fyysisesti myöhemmin kuin pojat? Itse poikavauvojen äitinä en ole uskaltanut enää 11kk ikäisenä vaunuissa pitää.
kun itse olen nukuttanut lapseni ulkona vaunuissa vain 6-7 kk ikään, ja käyttänyt toimivaa itkaria. Silti olen kurkkinut vauvaa ikkunasta muutaman minuutin välein. Suosittelen kaikille muillekin vauvojen perheille itkuhälytintä, tarkastakaa, että toimiii myös pakkasessa! Kiitos ja kumarrus!
tosin minulla oli aina ikkuna auki, jotta kuulen jos on hereillä. Nyt kuopus on juuri 11kk, nukkuu paljon harvemmin parvekkeella, kun yleensä nukkuu ulkoilujemme aikana. Meillä käytetään rattaiden valjaita aina kun lapsi on rattaissa, ja sadesuojaa käytän vain kun sitä pakosta tarvitaan (enkä ollenkaan sitä hirveää muovista kapistusta, joka tuli rattaiden mukana). Jotenkin on vaikea kuvitella miten tuo vauva on päässyt noissa vaunuissa liikkumaan. Meillä tosin lapset eivät ole koskaan itse yrittäneetkään rattaista/vaunuista pois, joten itselläni ei ole kokemusta kovin vilkkaista lapsukaisista.
Mutta aivan kamalaa on kuvitellakaan vauvan menettänyttä äidin tuskaa. Paljon voimia tarvitaan ko. perheessä. Ja syyllistäminen ei missään nimessä nyt auta, vaikka pakko on sanoa, että aika huolettomasti vauvoja/lapsia Suomessa jätetään rattaisiin nukkumaan. Ja mitään ylimääräisiä omia virityksiä ei kyllä kannattaisi käyttää, ja itkuhälytin on ehdoton, jos ei ole muuten kuuloetäisyydellä.
Lapset on yksilöitä, ja meidän tytöt on kyllä kehittyneet nopeammin kuin pojat. Kaikki on nukkuneet vaunuissa ulkona niin kauan kun ovat vaunuihin mahtuneet. Ihan turvallista on kun on valjaat ja ne oikein kiinnitettyinä. Ja tietenkin itkari, josta kuuluu heti jos lapsi jotain touhuaa. Radiopuhelimiin en luota, koska ne eivät ota kuin puheen ja itkun, ei siis sitä "kohinaa" mikä syntyy siitä kun lapsi koittaa kääntyä ja kiehnää.
Kyllä lasten pitää saada nukkua ulkona raittiissa ilmassa, turvallisissa puitteissa tietenkin. Tuolle onnettomuudelle tuskin olisi mitään mahtanut, vai olisiko jollekin meistä tullut mieleen että sadesuojaan voi kuristua???
Kyllä käy äitiä sääliksi, voimia koko perheelle!
Onhan näitä jo nähty mitä voi tapahtua kun nukuttaa lapsia ulkona!
Samalla tavalla se lapsi voi kuristua niinhin valjaisiin! Vaunut mennä järveen tai eläin hypätä päälle ja tukehduttaa! Toivottvasti lastensuojelu jo puuttuisi tuohon ulkona nukuttamiseen!
Ja miten niihin rattaiden valjaisiin voi kuristua kun ne on riittävän tiukalla?
Samalla tavalla se lapsi voi kuristua niinhin valjaisiin! Vaunut mennä järveen tai eläin hypätä päälle ja tukehduttaa! Toivottvasti lastensuojelu jo puuttuisi tuohon ulkona nukuttamiseen!
kuin että huono säkä kävi. Todella surullista, mutta voisi sattua kenelle vain.
Puhutte mitä puhutte, onnettomuuksia sattuu vaikka kuinka vahdittais ja yritettäs ottaa kaikki mahdolliset uhkakuvat huomioon.
Ihan kaikkea ei siis täydellinenkään äiti voi ottaa huomioon.
laitttaa nukkumaan ULOS!?!?!?!
En minä itsekkään nuku ulkona, joten en ole lapsiakaan ulkona nukuttanut. Ihan hyvin ovat nukkuneet sisälläkin. Asia erikseen sitten silloin, kun itse olen lenkkeillyt samalla, tai olen ollut isompien kanssa pihalla, niin vauva on nukkunut tai valvonut vaunuissa.
Koskaan ei ole lasta työnnetty pihalle nukkuun!
Tuskin kukaan sisällä lastaan nukuttavakaan istuu lapsen sängyn vieressä vahtimassa sen aikaa kun lapsi nukkuu. Tai jos istuu, olisi syytä hakeutua hoitoon. Onhan näitä tapauksia ollut, että lapsi on esim. kuristunut sänkyn pnnoihin tai vastaaviin, sängystä voi pudota sisälläkin, voi syttyä tulipalo, kattoa putoaa, seinä kaatuu, mistä sitä koskaan tietää. Onnettomuus on aina onnettomuus, syylostämällä äitiä tai ketään muutakaan tapahtunutta ei saa enää muutettua ja lasta ei saada henkiin.
Toivon vain paljon voimia jaksaa tästä eteenpäin vauvan vanhemmille, joita kohtasi suruista suurin.
Enkö anna enää appelsiineja tai muuta kiinteää:)
Joten mitenköhän tämä äiti on nyt syyllistynyt yhtään mihinkään.
kuomun puolelta sen pettäessä kiinnityksestä alas betonilaatotukselle, onneksi ei köynyt mitään pahempaa..
pönkittävät itseään toisen kustannuksella, suuren surun keskellä..
Vauva kuristui lastenrattaisiin
20.10.2008 9:13
Äiti löysi 11-kuukautisen, päiväunia nukkuneen tyttönsä elottomana kotipihalta.
Perheenäiti vei vasta 11-kuukautisen pikkutyttönsä nukkumaan päiväunia tavalliseen tapaan omalle kotipihalleen perjantaina hieman ennen kolmea iltapäivällä Hauholla. Lapsi makasi rattaissa, ja äiti laittoi sadesuojan kiinni pienokaistaan suojatakseen.
Äiti jätti tyttärensä viileän raikkaaseen syysilmaan nukkumaan. Kun hän tuli puolen tunnin päästä katsomaan lastaan, vauva oli eloton.
Ambulanssi saapui perheen pihaan 15 minuutin päästä soitosta hätäkeskukseen. Mitään ei kuitenkaan ollut enää tehtävissä.
- Kun pelastushenkilökunta tuli paikalle, lapsessa ei ollut enää minkäänlaisia elonmerkkejä, toteaa vanhempi konstaapeli Heli Lehrbäck Hämeenlinnan kihlakunnan poliisilaitokselta.
Sotkeutui sadesuojaan
Poliisin arvion mukaan lapsi kuristui tai tukehtui rattaisiin kiinnitettyyn sadesuojaan. Varmaa tietoa turman kulusta ei tosin vielä ole. Poliisi ei myöskään viikonloppuna kyennyt kertomaan tarkemmin turmarattaiden mallista.
- Lapsi on ilmeisesti yrittänyt kammeta ylös vaunuista, sotkeutunut sitten sadesuojaan ja menehtynyt, Lehrbäck kuvailee.