Vauva kuristui lastenrattaisiin
Tän osaa varmaan jokainen av:lainenkin ihan itse mennä lukemaan Iltiksen sivuilta. Jotain kommenttia jos oisit laittanut niin viestissäsi olisi joku järkikin.
Kommentit (37)
kuomun puolelta sen pettäessä kiinnityksestä alas betonilaatotukselle, onneksi ei köynyt mitään pahempaa..
Ja vauva on valjaissa nukkuessaan (ja hereillä ollessaankin), joten ei tipu minnekään.
L Radiopuhelimiin en luota, koska ne eivät ota kuin puheen ja itkun, ei siis sitä "kohinaa" mikä syntyy siitä kun lapsi koittaa kääntyä ja kiehnää.
Meillä Cobran puhelimet.
Ja minun on nykyään melkein pakko laittaa yksivuotias nimenomaan rattaisiin nukkumaan, koska sitä ikiliikkujaa ei saa sänkyyn päivällä taintumaan :o) Rattaisiin nukahtaa helposti. Usein tietysti ollaan uikona kun kuopus nukkuu, mutta ei aina.
nukkua vähintään yhdet päiväunet ulkona, kuuluu yleinen suositus.
Mutta ulkonanukuttamista en tajua minäkään; olen kuullut että se jopa lisää kätkytkuoleman riskiä ja ainakin meidän pojan uni loppui heti kun vaunut eivät enää liikkuneet. Sitkeästi esim. anoppi yritti saada pojan nukahtamaan parvekkeelle ja milloin minnekin, poika huusi kuin syötävä. "Kyllä ne lapset YLEENSÄ nukahtaa ulos". Niinpä...huoh.
täällä meidän nurkilla niitä käytetään kesät talvet sade ja poutailmat eli aina.
Itse en ole käyttänyt koskaan.
Oma lapseni muuteni onnistui päästä irti valjaistakin ei nekään turvalliset ole.
tuli mieleeni, että mitenköhän AV:lla tästä saadaan väännettyä äidin syy. Tulin katsomaan, ja täällähän sitä jo kilpaa kiljutaan ulkona nukuttamisen syntiä...
Minä itse asiassa en usko, että kyse on oman erinomaisuuden pönkittämisestä, vaan jostain itsesuojeluvaistosta. Nämä mammat, jotka näkevät kaikessa, tässäkin, jotain laiminlyöntiä, jonka takia onnettomuus on tapahtunut, suojaavat siten omaa psyykettään onnettomuuksien pelolta. "Meidän vauvalle ei ainakaan voi käydä näin, sillä hän nukkuu sisällä/valjaissa/ei yksin jne"...Ehkäpä teidän sisällä nukkuvalle tms. vauvalle ei sitten voikaan käydä juuri tuota onnettomuutta, mutta jokin muu voi.
Kuka oikeasti tuntee aikuiseksi kasvaneen lapsen, joka ei koskaan tippunut mistään, horjahtanut mihinkään, tunkenut mitään suuhunsa, joutunut läheltä piti-tilanteeseen, ollut äitinsä silmien ulottumattomissa 2 sekunttia pidempään?
Kukaan ei voi istua lapsi sylissä 24/7 pehmustetussa huoneessa, tai jos istuu, on äidillä ja lapsella sitten aika paljon muita vakavia ongelmia,kuin mahdolliset onnettomuudet.
Tietysti on tapauksia, joissa lapsi on menehtynyt selkeän laiminlyönnin seurauksena. Jos äiti jättää vauvansa yksin kotiin ja lähtee baariin, on selkeää, kenen SYY lapsen mahdollinen kuolemaan johtava onnettomuus on. Mutta normaalissa, hyvässä ja vastuuntuntoisessakin, vanhemmuudessa ei vaan voi suojata lasta kaikilta sattumuksilta. Niin se vaan on. Se on pakko hyväksyä. Ulkona nukuttaminen ei tosiaan kuulu niihin yleisiin riskitekijöihin, vaan on, kuten sanottu, jopa suositeltavaa. Jos sitä aletaan pelätä ja demonisoida, voidaan saman tien kieltää lapsilta ulkoilu täysin. Ja liikunta. Kuinka paljon onnettomuuksia tapahtuukaan kiipeillessä, ulkoillessa ja urheillessa! Tai kielletään lapsilta kiinteä ruoka; vuosittain ihmisiä tukehtuu ihan normaalia kotiruokaa syödessä. Lista on loputon...
ambulanssilta olisi kestänyt 15 minuuttia saapua paikalle! Todella pitkä aika! Siinä ei paljon mistään sairaskohtauksessa selvitä myöskään.
On kyllä ihan käsittämättömän surullinen tapaus, miten voi lapsi kuristua sadesuojaan, millainen se on ollut??
radiopuhelimesta kun 2v3kk alkoi sieltä kampeemaan ylös.....
Eipä ehtinyt tukehtua kun hälytin ilmoitti heräämisestä välittömästi.....
Eli miksi ei oleis äidin syy jos ei käytä hälytintä?
kiipeilytelineestä, tai tukehtuu sun kotitekoisiin lihapulliisi. Eikö vaan?
Myös se on sun syysi jos lapsesi sairastuu syöpään tai saa enteroviruksen ja saa jälkitautina aivokalvontulehduksen.
Jospa se , että lapsesi saatta kävellä teininä junan alle tai hirttää itsensä on sun syysi. Tai se että lentokone tippuu missä lapsesi matkustaa.
Mitäs olit niin huono äiti, että et kyennyt pitämään lastasi hengissä.
Mistä tämmösiä paukapäitä aina ilmestyy syyllistämään vanhempia onNettomuuksien johdosta?
Ikinä ei tule olemaan sellaista maailmaa, jossa ei sattusi mitään, ei vaikka tosiaan istuisit lapsi sylissä siinä pyöreässä pehmustetussa huoneessa.
Jos kaikki muu menee hyvin, voi taivaalta tippua meteoriitin kappale ja ja osua suoraan lapsesi päähän.
Semmoisitakin on meinaa sattunut....
on laitta sitä itkuhälytintä VAUNUIHIN!! Kaikki varmaan muistaa sen tapauksen kun hälytin syttyi tuleen vaunuissa. Joo ei saanut käyttää ulkona, mutta saman lailla niihin saattaa tulla oikosulku...
kun todella moni nukuttaa sen ikäistä rattaissa. enpäkoskaan oo kuullu että itkuhälytinkin vois syttyä vaunuissa palamaan..
mutta ihmetyttää silti minuakin että millaisessa vaunussa tälläinen voi tapahtua ja onko ne valjaat ollu kiinni, kun ainakin meidän emmaljungan 5-pistevaljaista ei kyllä tuntuis et pääsis yhtään mihinkään eikä niitä lapsi saa auki kun on niin jäykät.
ottaa kesällä puutarhakeinussa nokoset. Se tuulen humina ja lintujen viserrys unettaa ihanasti.
En minä itsekkään nuku ulkona, joten en ole lapsiakaan ulkona nukuttanut. Ihan hyvin ovat nukkuneet sisälläkin.
laitttaa nukkumaan ULOS!?!?!?!
En minä itsekkään nuku ulkona, joten en ole lapsiakaan ulkona nukuttanut. Ihan hyvin ovat nukkuneet sisälläkin. Asia erikseen sitten silloin, kun itse olen lenkkeillyt samalla, tai olen ollut isompien kanssa pihalla, niin vauva on nukkunut tai valvonut vaunuissa.
Koskaan ei ole lasta työnnetty pihalle nukkuun!
Miten vauvasi ulkoilivat jos eivät nukkuneet ulkona? Meidän lapset eivät ainakaan koskaan ole suostuneet makaamaan kärryissä jolleivät nuku. Oletko pitänyt heitä sylissä pihalla hereillä? Vai eivätkö ole ulkoilleet päivittäin? Hyvänen aika, täytyyhän lapsen saada päivittäin riittävästi ulkoilmaa, et itsekään ole koko päivää tunkkaisessa sisäilmassa! Ja ainakin meidän lapset nukkuneet pitkät syvät unet ulkona. Joten varmasti tällainen onnettomuus olisi voinut tapahtua meidänkin perheessä jos olisi ollut sadesuoja vaunujen päällä, eiköhän joskus ole ollutkin. Mutta kaikkea ei tosiaan voi elämässä ennakoida. Lämmin osanotto perheelle!
Omasta kokemuksesta tiedän et 5 minuuttiakin on tuossa tilanteessa aivan liian pitkä aika, 15 puhumattakaan.
Osanotot vanhemmille ja muille läheisille.
Kahdesti päivässä vaunuihin/rattaisiin ja ulos lenkille/puistoon/kauppaan!
...ja sit niillä alkaa oksennustauti kesken unien, oksentavat suuhunsa ja koska eivät pääse kääntymään, niin tukehtuvat oksennukseensa, niin mitä sitten?
T. äiti, jonka lapset nukkuneet päikkäreitä vaunuissa pihalla vielä yli 3-vuotiaina, ilamn valjaita!
Elämässä voi tapahtua mitä tahansa ja tapahtuneen jälkeen on turha jossitella...