Nyt illan piristykseksi uusavuttomien nykynuorten lohkaisuja:
Pikkuveljeni 15 v. kysyi, kun sanoin miehelleni että pitäskö tehdä popcornia, että " Miten, eihän teillä ole mikroa?"
Kommentit (212)
Heitä lintti voita tai margariinia kattilaan. Ripottele sulaan rasvaan vehnäjauhoja, niin paljon kuin rasva " imee" . Sotkusta tulee sellainen kupliva harmaa massa. Sekoittele massaa koko ajan lastalla, niin ettei se pääse kärvähtämään. Kun seos on tosiaan ruskeaa (eikä vähän sinne päin) lyöt kattilan liedeltä hanan alle, ja päästät kattilaan KYLMÄÄ vettä. Ennemmin vaikka liian vähän, kuin liikaa. Sitä voi sitten tarvittaessa lisätä. Sitten kattila takaisin liedelle, ja vispilällä sekoittelet kunnes kiehuu. Sekaan mausteita maun mukaan. Helpointa on vipata lihaliemikuutio, valkopippuria ja ehkä vähän suolaa ja ketsuppia. Varmasti ei tule kökköjä.. =)
hyvän ruskean kastikkeen osaan tehdä. Reilusti voita, jauhoja ja ruskistetaan jauhot. Voita pitää olla niin paljon että siitä tulee sellaista löysää massaa. Niin kauan ruskistetaan että on tosi tummaa. Sitten vain sekaan kuumaa vettä pieninä määrinä kerrallaan. Sekoitetaan voimakkaasti. Sekaan paistettu sipuli, loraus maitoa tai kermaa. Mausteet, ketsuppia, myös sinappi sopii. Tulee todella hyvää
ja lihaliemi ja soijaa mausteeksi
on ripotella jauhoa pikkuhiljaa jauhelihan sekaan samalla kun paistaa sitä (tämä toki toimii vain jauhelihakastikkeessa!;). Jauho ruskistuu jauhelihan ohessa, ja sitten vaan lisätään vesi+maustetaan.
Itse käytän valmista jauhetta niin, että jatkan sitä hiukan tavallisella jauholla. Laitan myös vettä enemmän (lisätty jauho suurustaa kastikkeen sopivaksi) ja näin kastikkeeseen saa enemmän " omaa makua" . Yleensä tuo vesi=lihasta tullut paistoliemi.
mä täällä yövuorossa oon vedet silmissä nauranu näille jutuille. ja tuntuu niin oudolta nää poppareitten ja sulakkeiden ihmettelijät... 30-vuotias kolmen lapsen äiti
En ole ainuttakaan könttiä kastikkeeseeni saanut, eikä yhtään kattilaa ole mennyt pilalle!
T: Kastikeohjeen antaja
Knorr valmiskastiketta myydään nykyään myös " laatikossa" , josta voi itse annostella haluamansa määrän. On edullisempi kun pussit ja voi tosiaan itse määritellä paljonko kastiketta haluaa, eikä pähkäillä onko yhdessä/kahdessa pussissa liikaa/liian vähän jne.
Vierailija:
En ole ainuttakaan könttiä kastikkeeseeni saanut, eikä yhtään kattilaa ole mennyt pilalle!T: Kastikeohjeen antaja
Vierailija:
olin teininä ulkoiluttamassa koiraa. Vastaan tuli pappa ja kysyi, että " onko riski" . En ymmärtänyt lainkaan kysymystä, kun vaan ihmettelin, että ei tässä mitään suurempaa riskiä ole ja vastasin, että " ei ole, mutta vetää kovasti." Myöhemmin tajusin, mitä pappa tarkoitti ja muistin sen aina, kun näin papparaisen.Veljeni on näissä oikein mestari, mutta eipä tule mieleen nyt kuin tämä. Muistan kerran, kun uskottelimme poikakaverini kanssa, että ihmisen ÄO:n pystyy saamaan selville räästä, mutta vain Helsingissä on sellaiset laitteet, millä näyte pystytään tutkimaan. Vähän kakisteli, mutta lopulta uskoi.
Vierailija:
Vierailija:
olin teininä ulkoiluttamassa koiraa. Vastaan tuli pappa ja kysyi, että " onko riski" . En ymmärtänyt lainkaan kysymystä, kun vaan ihmettelin, että ei tässä mitään suurempaa riskiä ole ja vastasin, että " ei ole, mutta vetää kovasti." Myöhemmin tajusin, mitä pappa tarkoitti ja muistin sen aina, kun näin papparaisen.Veljeni on näissä oikein mestari, mutta eipä tule mieleen nyt kuin tämä. Muistan kerran, kun uskottelimme poikakaverini kanssa, että ihmisen ÄO:n pystyy saamaan selville räästä, mutta vain Helsingissä on sellaiset laitteet, millä näyte pystytään tutkimaan. Vähän kakisteli, mutta lopulta uskoi.
teinityttö tokaisi mulle: Täh, onko hampurilaisen välissä lehmää tai jotain muuta eläintä?
Totesin asian näin olevan ja kysyin, miten hän oli luulluut asian olleen. Vastaukseksi sain: Mä oon aina luullut, että siellä on jauhelihaa.
Hillitsin hymyni ja kysyin tyynesti, että mistäköhän se jauheliha on peräisin.
Sain reippaan vastauksen: No, ruokakaupasta tietenkin.
Että näinkin asiat voi ajatella ;)
oli yks tyttö jonka äiti teki sille ja sen sisaruksille välipalat valmiiksi jääkaappiin ja laittoi kaapin oveen lapun että mitä on välipalaksi. siellä ne sitten söi valmiiks tehtyjä leipiä. nuorinkin oli ainakin 12....
Samainen tyttö soitti meiän yhteiselle kaverille ja kysyi miten perunoita keitetään ja pitääkö niihin laitaa vettä tai jotain? :)
Itsekin olen näyttänyt parhaat puoleni kun parikymppisenä soitin kaverilleni ja kysyin että mistä tiedän millaisia sulakkeita pitää ostaa ja mistä niitä saa..... en ollu koskaan edes nähny tavallisia sulakkeita.
Ja sitä kattilaa kannattaa ravistella välillä. Mutta ehdottomasti kansi kiinni koko ajan. Miten siinä rasva voi lentää?? Paitsi jos ei kantta käytä.. :)
Kyllä täällä kotitalous on köksä.
aikaan ennen kahvinkeittimiä kahvi keitettiin AINA pannussa liedellä.
Vesi kiehautetaan ja kahvinpurut lisätään pannuun. Taas kiehautetaan, sitten annetaan seistä, jotta purut laskeutuvat pohjalle. Lorautetaan nokasta purut pois ja kaadetaan kahvia kuppiin. Kahvin loppuessa varotaan vielä kaatamasta puruja vahingossa kahvikuppiin.
Pannukahvi on todella hyvää! Harmi vain sisältää paljon kolesterolia, joten nykytiedon mukaan vältettävä herkku!!
Vierailija:
Vierailija:
Mitä he-le-ve-tin popparinSIEMENIÄ???suoraan siitä tähkästä että näitä kovia. Niiden kovien sisällä on pieni vesipisara, ja kun jyvä kuumenee, vesipisara kuumenee ja saa koko jyvän räjähtämään. Intiaanien keksintö muuten tämä popcorn. Corn on siis englanniksi maissi.
Siis popcorn tehdään KUIVATUISTA maissinjyvistä, ei niitä valmiina voi käydä pellolta poimimassa ja laittaa kattilaan poksumaan. =)))))
mutta ne jyvät pitää kuivattaa ensin!!
Olimme lähdössä hakemaan pizzoja koko porukalle ja serkun tyttökin sitten alkoi määrittelemään, mitä hän söisi. Tiesin hänet ennestään jonkin sortin kasvissyöjäksi.. Olemme mieheni kanssa lihaisien pizzojen ystäviä ja kerroimme ottavamme pizzat, joihin tulee salamia, jauhelihaa ja kebab-lihaa. Tähän tyttö tuumasi, että kuulostaa herkulliselta, mutta hän on lihalle allerginen, joten tuokaa sellainen tavallinen jauhelihapizza. :D
Oli siinä naurussa piteleminen, kun toinen ihan vakavissaan selittää " allergiaansa" ...
Tämä ei sopinut ketjuun. Kyse siis oli, onko koira riski vai riski
Vierailija: