Kaverini pyrkii lääkikseen. Kaivoin sit salaa esille hänen yo-paperit, ja olin pyörtyä!
Hän oli kirjoittanut 3 A:ta ja 2 B:tä. Siis todella ala-arvoiset paperit!
Ja kun hänen perheensä niin vouhkaa siitä, kuinka älykkäitä heidän lapsensa ovat, että lääkis on vain oikea tie.
Ja todella olin sit luullut tätäkin tyyppiä " älykkääksi" .
Jotenkin niin ärsyttää, turhaa olen omaa älykkyyttäni vähätellyt heidän edessään, sillä omilla papereillani olisin yliyliylilääkäri ja 10 eri professuurin nimissä, jos esim omiin yo-tuloksiini verrataan.
Ärsyttää tollanen pinnallinen muka " älykkyyden" korostus!!!!!!!!
Kommentit (51)
että olin tosissani.
Vaikka voinhan vielä oikikseen hakea. Heitin vain että vaikeisiin koulutuksiin jotkut uskovat pääsevän a:n papereilla ja sen mukaisella älykkyydellä.
Sinunlaisesi älykkyyden matalan tason kertoo tuo, ettet ymmärrä viestin sisältöä oikeasti.
ja nyt hankin elantoni toimimalla asiantuntijana teollisuuden parissa ja suomea käytän vain vieraillessani kotimaassa. Ja kirjoittaissani AV:lle ;). Elämä voi ihan oikeesti muuttua lukion jälkeen. Toivotavasti AP ei ole jämähtynyt...
kun jotkut uskovat pääsevän a:n papereilla vaikeisiin koulutksiin, niin miksen minä pääsisi e:n papereillani mihin vain haluan.
ja aika monen vuoden kokemuksella voin sanoa, että älykkyys ja kirjoitusten arvosanat eivät kulje käsi kädessä (näin opettajan näkökulmasta katsottuna)
Ja yo- kokeiden arvosanoista ei kukaan välitä kuin ehkä sen ensimmäisen vuoden. Sen jälkeen niillä ei ole mitään merkitystä (ei opiskeluaikana eikä työelämässä)
Ystäväni joka opettaa yliopistolla sanoo, että suurin osa näistä, jotka ovat kirjoittaneet hyvät tai keskinkertaiset paperit, ovat niitä keskitason (tai sen alle) puurtajia. Todelliset " älyköt" löytyvät näistä joko rimaa hipoen lakin saaneista tai siiten 6-8 laudaturin ylioppilaista.
olla opintojen alkuvaiheessa?
yo-papereilla ei ole merkitystä myöhemmässä elämässä, tajuapas jo.
ja yliopistoonkin pääsee sisään myös PÄÄSYKOKEEN KAUTTA, ihan ilman että yo-kirjoitukset vaikuttaa!
kerrohan ap:
oletko n. 20-vuotias vastikään amk:ssa aloittanut?
jos et, niin miksi annat itsestäsi sellaisen kuvan?
Lojuuko teillä muillakin paprut niin et kuka tahansa pääsee niihin käsiksi?!! Mulla ei!!!
Vierailija:
Lojuuko teillä muillakin paprut niin et kuka tahansa pääsee niihin käsiksi?!! Mulla ei!!!
Kuten ap:n tekstin taso antaisi ymmärtää...
Minullakin on huonot arvosanat lukiosta ja yliopistosta. En ole juurikaan tuhlannut aikaani lukemiseen, vaan päässyt helpolla juuri siksi, koska olen fiksu ja muistini on hyvä.
Jos olisit oikeasti niin fiksu ja hyvämuistinen kuin tässä tuot esiin, sinulla olisi lukuinnottomuudestasi riippumatta ainakin lukiosta ihan kelpo arvosanojakin. Se on fakta. Jos on älliä päässä, on aika vaikea saada esim. reaalista ja äidinkielestä a, vaikkahan kuinka laiska olisi lukemaan - L voi vaihtua M:ksi laiskuuden takia, mutta ei nyt sentään melkein hylätyksi. Matemaattis-luonnontieteelliset aineet on sikäli poikkeus, että niissä tarvitaan jonkin verran myös laskurutiinia hyviin tuloksiin, ellei sitten ole aivan erityisen lahjakas.
Ystäväni joka opettaa yliopistolla sanoo, että suurin osa näistä, jotka ovat kirjoittaneet hyvät tai keskinkertaiset paperit, ovat niitä keskitason (tai sen alle) puurtajia. Todelliset " älyköt" löytyvät näistä joko rimaa hipoen lakin saaneista tai siiten 6-8 laudaturin ylioppilaista.
Itsekin opetan yliopistolla, ja toistaiseksi todellisia " älynhelmiä" on löytynyt lähinnä sellaisista ihmisistä, joiden ei ole nähtävästi koskaan tarvinnut juurikaan ponnistella LOISTAVIEN arvosanojenkaan eteen. Tuntuu, että näitä ihmisiä on siunattu kadehdittavan monipuolisilla lahjoilla! He kun usein osaavat myös ilmaista itseään hyvin ja ovat erittäin luovia ja innostuneita tyyppejä.
Puurtajatkin voivat saada hyviä arvosanoja aiemmasta kehnohkosta koulumenestyksestään huolimatta, mutta erittäin harva on oikeasti ollut koko koulumenneisyytensä ajan totaalinen alisuoriutuja. Yhden tapauksen muistan, ja hänelläkin alisuoriutumiseen olivat syynä tosi kammottavat kotiolot (yliopistossa opiskellessaan hän asui erossa perheestään ja opinnot alkoivat sujua alkuvaikeuksien jälkeen hyvin). Ääripäät ovat ääripäitä, mutta kyllä se älykkäin porukka yleensä on pärjännyt lukemattakin jo ainakin yo-kokeissa - jos ei älliä pelkällä ällillä olekaan ropissut, niin edes sitä keskitasoa kyllä, jota a/b eivät todellakaan edusta.
Vierailija:
kerrohan ap:
oletko n. 20-vuotias vastikään amk:ssa aloittanut?
jos et, niin miksi annat itsestäsi sellaisen kuvan?
olet varmaan se sama " vieras" joka " näki vahingossa" toisessa ketjussa kaverinsa miehen palkkakuitin...
olet varmaan tosi hyvä ystävä.. toivottavasti et kuulu tuttavapiiriini..
kateus syö kalatkin vedestä.
Elä hyvä ihminen omaa elämääsi.
Kaikki hakijat pääsee pääsykokeisiin ja noin puolet otetaan sisään pelkän pääsykokeen perusteella.
On todella vaikeaa saada ylioppilaskirjoituksista se a tai b jos väittää että on älykäs kyllä muuten. Ainut syy voi olla, ettei todellakaan kiinnosta (oma tulevaisuus, opiskelupaikka jne. ) yhtään ja pyyhkäisee paperilla.
Fiksut pärjää lukemattakin - tai ainakin vähällä lukemisella. Itse kirjoitin E: n paperit (pari L:kin) ja kirjoituksiin kertasin aina edellisenä päivänä ennen koetta. Nyt harmittaa kun olen päässyt opinnoissani aina todella helpolla, koskaan ei ole tarvinnut kirjoja lukea, muuta kuin vilkuilla ja tunneilla olla hereillä, lukio meni heittämällä läpi. Yliopistossa olisikin sitten pitänyt jaksaa lukea enemmän kirjoja ja käydä luennoilla - vuoden verran jaksoin, sitten päätin ettei tämä ole minun alani (kuten ei ollutkaan) ja vaihdoin AMK:n (BTW ilman valmistautumista pääsykokeeseen pääsin yhteen suosituimmista kouluista koulutusohjelmaan, johon hyväksyttiin 30/1000 ensisij. hakijaa - itse en ollut edes ensisijainen hakija ;). Onpahan enemmän koulumuotoisempi ja " helpompi" kuin yliopisto.
Arvostan siis enemmän näitä " keskinkertaisia puurtajia" , jotka pääsevät oman ahkeruutensa ansiosta kouluttautumaan hyvin ja saavat ammatin, vaikka pidän itseäni ehkä vähän keskinkertaista fiksumpana, en ole sitä osannut oikein hyödyntää (koska se ahkeruus puuttuu).
Kirjoitin matikka A
ruotsi B
englanti C
äidinkieli M
reaali E
Että siinä oli laidasta laitaan ilman huonointa I ja parasta L. Heh.
Olosuhteet kirjoittaessani: Olin lentänyt pois kotooni, asuin sukulaisen nurkissa (ei edes omaa sänkyä ollut) ja raskaana. Pahimmat aamupahoinvoinnit juuri kirjoitusten aikana. Joo en mä mitalia halua, mutta oon jälkeenpäin miettinyt, että olisko tuloksiin vaikuttanu hieman stabiilimmat olosuhteet. Oli hienoa lukea kirjoituksiin kun sukulainen hoilasi (kaksio) viereisessä huoneessa karaokea miesystävänsä kanssa...
ap ja kaveri ovat ilmeisesti just ylioppilaiksi päässeitä koska mulla ainakin ne yo-paprut " lojuu" tuolla arkistokansiossa ja kansio jossa on koulu yms tällaiset todistukset on varastokaapin perukoilla,enpä ole viime aikoina (lue viimeiseeen 10 vuoteen) niitä tarvinnut enkä muistaakseni edes katsonut...
Meillä käy joskus yks kaveri kastelemassa kukat ja ottaan postin kun ollaan lomalla mutta jotta hän löytäisi tuon todistuksen hänen pitäisi todellakin PENKOA joka paikka,eikä varmaan löytäisi sittenkään...
Minä siis ainakin huomaisin jos joku siirtelisi tavaroitani varastossa jne
Ja varmasti käytökseni ihmetyttää =) olen vain nyt niin pettynyt siitä kuinka minua on huiputettu.
Ai niin, ja kyl mä siis oon korkeakoulutettu.
AP
Ja tämä osoittaa jälleen kerran, että yliopistokoulutus (niin ja onhan niitä ammattikorkeitakin) tai hyvä koulumenestys ei tee kenestäkään älykästä ihmistä. Kuulut varmaan niihin tytskiin, jotka kokeiden jälkeen tivasivat kiivaasti toisilta, mitä he saivat kokeesta. Etteivät vain parempaa kuin sinä, hui..
Oletko muuten korkeakoulutettu työtön tai huonopalkkainen myös? Sauli Niinistö keskiarvo lukiossa oli jotakin vähän päälle kutosen, mutta en ihan tyhmänä hemmona pidä häntä, vaikka en muuten kaikkia ajatuksia kannatakaan.
Ettei olisi trolli koko ap...
yksinkertainen kaveri joka luuli normaaliälyisten "esittävän älykkäitä". Ikään kuin kenenkään tarvitsisi sellaista esittää. Jos itsetuntosi on noin huono, koita kehittää itseäsi.
Minä kuulun niihin joiden keskiarvo lukiossa oli aika tasan ysi, mutta ylppäreissä kirjoittelin C:tä ja B:tä, jopa yhden A:n.
Mitä tästä voi päätellä?
Tähän on silti pakko vastata että tuosta voi päätellä sen, että opettaja on antanut kursseista liian hyviä numeroita. Tai koulun taso on ollut surkea. Valtakunnallisten kirjoitusten taso on rehellinen, kun taas lukion kurssien numerot on saatu vertaamalla osaamista muihin luokkatovereihin. Tuon takia en halua omia lapsia mamukouluihin, todistusten hyvät numerot eivät lohduta jos asioita ei oikeasti opi.
sun piti kaivaa ne paperit esiin "salaa". Eikö perinteinen tapa ole, että paperit on vieraiden nähtävillä yo-juhlissa? Näin ainakin meidän aikaan oli (varhaisella 90-luvulla).
Mutta olisi ollut mielenkiintoista tietää pääsikö se ap:n paljon parjaama "kaveri" sinne lääkikseen. On nimittäin huomattavan eri asia hakea jonnekin tai päästä jonnekin opiskelemaan. Hakeahan voi melkein kuka vaan ja minne vaan.
Kyllä nyt on itsekehut korkealla ap,lla...että oikeen pääset mihin vaan? Tiedätkö kuinka vaikeaa on päästä esim oikikseen vaikka kuinka on laudaturin paperit? Palaapa maan pinnalle nyt ja lopeta se toisen tallominen.