Opettajan "pitkät" päivät...
Opettajaystäväni päivät loppuvat pääsääntöisesti 13-14- aikaan ja nyt valitti kovasti, kun tuli syysloman alla joku kehittämispäivä tms. jolloin joutui olemaan peräti klo 15 asti koulussa..... Tällainen "normaalia" työpäivää tekevä ei voi kuin päätään pyöritellä. Juu, töitä on kouluajan ulkopuolellakin, mutta ei siihen valmisteluun niin kohtuuttomasti tunnu aikaa menevän. Sama ystävä valitti, kun se "kesäloma on loppujen lopuksi niin lyhyt".. Vähän suhteellisuudentajua peliin!
Kommentit (125)
19, millainen opettaja miehesi oikein on?
Myös minä opetan kieliä ja todella ihmettelen, jos miehesi on sitä mieltä ettei kieli muutu eikä materiaalia tarvitse uusia. Minä käytän useita tunteja viikossa pelkästään itseni kehittämiseen, jotta olisin ajan tasalla jatkuvasti lisääntyvän sanaston suhteen. Ihan vain muutama esimerkki rautalangasta vännettynä: sanat hullunlehmäntauti ja lintuinfluenssa olivat kymmenen vuotta sitten tuntemattomia. Toisaalta puhekieli ja kielioppi muuttuvat myös koko ajan.
Mieheni on kai sitten luonnonlahjakkuus tai muuten vain harvinaisen tehokas. Ainakin oppilailtaan mies on saanut aina äärimmäisen hyvää palautetta. Toki hän kehittää sekä itseään että oppimateriaalia jatkuvasti, mutta siitä huolimatta työajat pysyvät mielestäni tosi mukavina.
Jos opetusta on n. 22 h/vko (en muista tarkalleen), luennot syyskuun alkupuolelta joulukuun alkupuolelle ja tammikuun alkupuolelta toukokuun alkupuolelle niin mukavasti jää aikaa kehittämisellekin. Opetusta on yht. 7 kk vuodessa, eli 5 kk luentotaukoa, ja syys- ja kevätlomat päälle!
Silloin kun joku Auvinen tai Saari ampuu koululla, ollaan kyllä hurskastelemassa, että kuinka resursseja pitäisi lisätä ja ollaan huolissaan koulujen oloista, mutta todellisuudessa halveksitaan sitä työtä, mitä kouluissa tehdään. Ja ne opettajat ovat kuitenkin siellä tekemässä teille arvokkaimpien(?) kanssa, joten luulisi, että se oikeasti olisi teille tärkeää, muutenkin kuin vain paskaa puhumalla ja kadehtimalla.
Tekemään esim. yhteistyötä kaikkien perheiden kanssa.
Oikein antoisaa puuhaa.
Ja kiitollista.
yksityiselle, jossa työpaikalla ollaan 8-16 ja päälle kotipäivystys. Olisihan se muillekin kivaa lähteä aiemmin (kun on lapsia ja kaikkea) ja sitten iltaisin tehdä omantunnon mukaan lisää töitä. Ja päälle pitkät lomat.
Olen kateellinen, myönnän. Tosin en olisi niin kateellinen, jos ei tarvisi kuunnella valitusta työn ikävyydestä ja pienestä (?) palkasta.
Olen töissä ammattiopistossa ja kaikki ammattiopettajat ovat alkuperäiseltä koulutukseltaan insinöörejä ja myöhemmin hankkineet opettajan pätevyyden.
Jokainen on ollut töissä teollisuudessa ja muuallakin yksityisellä puolella.
Jokainen on tyytyväinen palkkaansa! Jokainen tykkää, että opettajan palkka on hyvä verrattuna työnkuormittavuuteen ja määrään, vaikka viikkotunteja (opetustunteja) voi olla viikossa jopa 40.
Palkka ei kuitenkaan ole kuin ehkä 2500 ja ikälisät (jokainen tuntemani opettaja on ollut opettajana jo lähes 5 vuotta tai yli).
Mitä ihmettä tämän ketjun opettajat valittavat? Menkää ammattiopistoon jos alakouluissa on noin rankkaa!
Minäkin olen opettanut (vaikka ei opettajan pätyvyytta olekkaa) ja ei se työ nyt niin kamalan rankkaa ole, vaikka ensimmäistä kertaa vedän 30 opetustunnin viikkoa ja kaikki opetusmateriaalikin pitää itse tehdä, oppikirjoja ei ammattiopistotasalla ole pahemmin saatavilla. Tietysti minulla menee aikaa kun materiaalia haalin ja muutenkin suunnittelen, mutta tuskin kuitenkaan 40 tuntia viikossa käytän.
Kyllä teollisuustyö ja kunnallinen teknisen puolen työ insinöörinhommat siis tuntuivat paljon rankemmilta ja opettajan homma niiden jälkeen ihan lepposalta ;).
yksityiselle, jossa työpaikalla ollaan 8-16 ja päälle kotipäivystys. Olisihan se muillekin kivaa lähteä aiemmin (kun on lapsia ja kaikkea) ja sitten iltaisin tehdä omantunnon mukaan lisää töitä. Ja päälle pitkät lomat.
Olen kateellinen, myönnän. Tosin en olisi niin kateellinen, jos ei tarvisi kuunnella valitusta työn ikävyydestä ja pienestä (?) palkasta.
Tervetuloa vain opeksi. Ihan yhtä lailla saat töitä tehdä.
Mutta silti olen sitä mieltä, että he valittavat ehkä hieman liikaa omista työajoista ja palkoista.
Vaikka opettajan kokonaistyöaika viikossa olisikin 40 tuntia, niin palkka on silti ihan kohtuullinen kun huomioidaan vuosilomat.
Kahdeksaksi meen ja harvoin ennen neljää kotiin lähden. Sitten iltasella vielä teen hommia jonkin verran. Välillä olen vanhempainilloissa illat, kokouksissa ja tapaamassa valvontaluokkani vanhempia sellaisina kellonaikoina, kun heille sopii.
Mitä tienaat? Mika ala? Voisin harkita :-)
Minä taidan olla keskitien kulkija, sillä työpäiväni ovat normaalisti noin 7 h ja koulutukset ja iltahommat (noin joka toinen viikko menee joku ilta töissä) päälle.
Se, että lomat ovat lasten kanssa samaan aikaan, on plussaa, mutta toisaalta lomalla on aina sesonkiaikaan.
Työni on intensiivistä, mutta rentoa, sillä tänä vuonna ei ole ilmennyt hankalia klikkejä oppilaiden välillä ja työyhteisö on kannustava.
Samoja materiaaleja ei juuri pääse käyttämään, sillä luokka tai opetusmateriaali muuttuu parin vuoden välein.
Kaikkein rasittavimmalta tuntuu nyt se, että sekä kotona että töissä on samanikäisiä lapsia.
T. Alakoulun opettaja
Minä suunnittelin tunnit huolellisesti, yleensä aina välitunneilla. Työ ei ollut helppoa ja tosiaan se oli tosi intensiivistä ja välillä vastuu painoi, mutta ei minulla todellakaan mennyt työtunteja montaakaan yli opetusvelvollisuuden kun tosiaan suunnittelin tunnit välituntisin tai esim. silloin kun lapset tekivät jotain sellaista hommaa itsenäisesti missä tarvitsivat vain vähän aikuisen apua. Lomilla en todellakaan tehnyt töitä. Siinä koulussa, jossa olin töissä ei ollut ketään enää kolmen jälkeen. Syyslukukauttakaan eivät suostuneet aloittamaan koulun alkamista edeltävänä päivänä, jolloin olisi ollut veso, koska halusivat viettää viimeisenkin kesälomapäivän rauhassa. Minä uskon, että suurinosa opettajista (alakoulussa) tekee koulupäivien jälkeen töitä vain n. 1-2 h viikossa. Jos sitäkään.
Mutta opettajat ovat niin tottuneita omaan tilanteeseensa etteivät ymmärrä, että muualla tehdään töitä tosissaan.
Niin miten töitä tehdään tosissaan? Pitääkö tulla hiki? Täällä jotkut jurpot luulevat, että opettajat käy töissä lataamassa akkujaan.
Pliiiiiiiiiiiiis. Jos koulutuksesi aiheuttaa alemmuuden tunnetta, niin lue ihmeessä lisää. Jos sulla on liian vähän vapaa-aikaa, niin tee osa-aikatyötä. Jos on rahasta puutetta, niin älä ainakaan opettajaksi ryhdy.
Epäilen, että tämänkin nasevan kommentin kirjoittaja olisi aivan paskat housussa, kun joutuisi kolmenkymmenen teinin eteen. Ai niin - sehän sujuu varmaan jotenkin puolileikillään se tunnin pito.
Miten tähän maahan mahtuu näin kateellisia ja tyhmiä ihmisiä? Tuolla älykkyydellä sun pitäisi omien käsitystesi mukaisesti olla opettaja.
t. että olenko opettaja - kyllä, ja muitakin töitä on tehty
P.S. Perusperiaatteena työvaatteissa on se, että värin on oltava sellainen, että hikiset kainalot eivät paista liikaa läpi.
Toisaalta, olet ollut varmaan töissä jossain lintukodossa.
Ja olisi openkin kiva lähteä aiemmin, mutta tunnit on pidettävä ja muut työt siihen päälle. Ei siitä yleensä voi aiemmin lähteä, tai työt jää tekemättä.
Taitaa riippua opetettavasta aineesta tuo työviikon pituus. Kun minä opetin 30 tuntia, niin en millään ilveellä olisi saanut kasaan opetusmateriaaleja niin, että viikkotyöaika olisi jäänyt 40 tuntiin. Opetin kahdeksaa eri alaa, ja joillekin aloille vielä kahta eri ainetta. Eli vedin kymmentä eri kurssia joista jokainen vaati omat alakohtaiset materiaalit. Ei niitä haalita kymmenessä tunnissa, varsinkin, kun se materiaalihankinta ei ole ainoa työ tuntien ulkopuolella.
Ja tuolla 30 tunnin tunimäärällä ja parilla hyppytunnilla + päivystystunnilla mun lukujärjestys oli niin täynnä, että opetusta oli joka päivä 8 - 16. Hyppytunneilla hoidin mitä siinä ehti, mutta kyllä viikkotyöaika oli 50 tunnin paikkeilla.
Ihan turha mainostaa ammattiopistoa jonain taivaana, kun sinnekin mahtuu niin monenlaista työnkuvaa.
niin opetus ei taida sisältää juurikaan muuta kuin kirjatyöskentelyä. Moni opettaja haluaa tarjota lapsille enemmän. Kyllä se opettajaopetuksenkin kulmakiviä on, että pelkkä kirjatyöskentely ei riitä innostamaan ja motivoimaan oppilaita.
itsenäistä kuin opettajan. Kukaan ei todellakaan kyttää tai tule kertomaan, miten tunnit pitää pitää tai suunnitella tai mitä opettaa. Edes rehtori ei oikein voi puuttua opettajan tuntien sisältöön, koska opettaja on oman alansa asiantuntija.
Joten kukin opettaja voi varsin vapaasti valita, kuinka paljon käyttää aikaa töihinsä pakollisten juttujen (tunnit, kokoukset yms. ) lisäksi. Esim. äikänope (mikä itse olen) voi täysin vapaasti päättää kuinka paljon korjattavaa ottaa itselleen jne...
Olen opettaja lukiossa ja minulla on pienet lapset. En todellakaa haali liikaa töitä itselleni, en tee töitä viikonloppuina enkä pitkinä lomina. Jos en työaikanani (joka on max 38 tuntia viikossa) ehdi korjata aineita, jaan ne oppilaille ja he saavat antaa palautetta toisilleen tms... Palkkani on ok, muttei todellakaan niin hyvä, että tekisin töitä viikonloppuisin tai iltaisin. Liian moni opettaja pyrkii täydellisyyteen ja väsyttää itsensä. Vaikka itse sujahdan silloin tällöin sieltä mistä aita on matalin, hoidan työni montaa kollegaani paremmin, koska jaksan töissä paremmin hyväntuulisena, enkä joudu pitämään burn out -lomia, kuten monet perfektionisti-opet.
Minä olen ollut opettajana amk:ssa ja markkinointi-instituutissa. Joka ikinen kurssi arvioidaan. Siis opiskelijat pisteyttävät. Instituutissa myös jokainen palauttamani tehtävä (siis minun antamani palaute) arvioitiin toisen opettajan toimesta.
Harva työntekijä joutuu sellaiseen syyniin.
itsenäistä kuin opettajan. Kukaan ei todellakaan kyttää tai tule kertomaan, miten tunnit pitää pitää tai suunnitella tai mitä opettaa. Edes rehtori ei oikein voi puuttua opettajan tuntien sisältöön, koska opettaja on oman alansa asiantuntija.
i]
jotka sitten joutuu itse lukemaan läpi.
Mutta kyllä nyt vaan kuitenkin lakikin vaatii, että arvostelulle on oltava perusteet, ja siksi on jonkinlaisia kokeita pidettävä. Mutta jos on onnea, niin saa opetettavakseen pitkiä kursseja / suuria kokonaisuuksia, jolloin selviää vähemmilläkin kokeilla. Tai sitten on huonoa tuuria, ja opetettavassa aineessa tai koulussa on tyypillisesti lyhyitä kursseja, joissa et ehdi edes oppimaan oppilaiden nimiä ja muutaman opetustunnin jälkeen on pidettävä loppukoe. Lyhyet kurssit teettävät selvästi enemmän töitä kuin pitkät.
En kaataisi kaikkea opettajien jaksamattomuutta opettajien omaksi syyksi. Tuohon kurssiasiaan ei aina pääse itse vaikuttamaan. Luokan koostumus, vanhempien yhteistyökyky, työtovereiden tuki, erityisopetuksen taso, ym. ovat asioita, joista voivat vaikka kaikki mennä samalla kertaa pieleen tai hyvin, ja sillä on suuri merkitys yksittäisen opettajan työn kuormittavuuteen.
esim. yläkoulun opettaja, jolla on valvontaluokka voi päästä tosi helpolla tai sitten ei. Jos on luokanvalvojana kolme vuotta 24 oppilaan luokalle, jossa on kiusaamista, jatkuvia käytöshäiriöitä ja muita ongelmaisia, menee tosi paljon aikaa oli sitten niitä "nopeita" tai "hitaita". Päivittäin joutuu selvittelemään riitoja, tönimisiä, haukkumisia, pitämään puhutteluja, soittelemaan kotiin... Pohtimaan jatkotoimenpiteitä: kuraattori, oppilashuoltoryhmä... Selvittämään luvattomia poissaoloja, lintsauksia, koulun alueelta poistumisia, tupakoinnista kiinni jäämisiä.. Tällaiseen voi mennä todella paljon aikaa viikottain ja sitä voi kestää kokonaiset kolme vuotta. Ja tietenkin pähkäilee vapaa-ajallaankin oppilaitten kohtaloita.. Voi olla tosi vaikeita tilanteita oppilaiden kotosalla: avioeroja, päihdeongelmia, mielenterveysongelmia jne.