Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan "pitkät" päivät...

Vierailija
19.10.2008 |

Opettajaystäväni päivät loppuvat pääsääntöisesti 13-14- aikaan ja nyt valitti kovasti, kun tuli syysloman alla joku kehittämispäivä tms. jolloin joutui olemaan peräti klo 15 asti koulussa..... Tällainen "normaalia" työpäivää tekevä ei voi kuin päätään pyöritellä. Juu, töitä on kouluajan ulkopuolellakin, mutta ei siihen valmisteluun niin kohtuuttomasti tunnu aikaa menevän. Sama ystävä valitti, kun se "kesäloma on loppujen lopuksi niin lyhyt".. Vähän suhteellisuudentajua peliin!

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opetan alakoulussa, opetettavia tunteja minulla on viikossa 24. Laskin tässä juuri parisen viikkoa sitten todellisen tuntimäärän, joka menee TYÖASIOIHIN (siis oppitunnit plus kaikki muu) per viikko. Sain 41,5 tuntia.

Vierailija
22/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeesti - vaikka kielikukkasia "vain" ovatkin - - aikuisilta ihmisiltä? Opettajilta?

mun tekis taas mieli lyödä tämmösiä kateellisia!

Itse aloitin juuri opettajana (en peruskoulu) ja opetustunteja on klo 8-16. Yhden tunnin valmisteluun mulla menee enemmän kuin sen pitämiseen, joten siitä voi jokainen varmaan laskea kuinka paljon vapaa-aikaa jää. Toki tämä tulee helpottumaan kun vähän kokemusta karttuu, mutta nyt ainakin olen niin poikki tästä kamalasta työmäärästä että oksat pois!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on ainakin niin hyvät työajat ettei tosikaan. Ja kun opetuskokemusta on 10 vuotta ja samat kurssit toistuu vuodesta vuoteen, niin valmisteluun ei kyllä mene älyttömästi aikaa.

Mieheni tekee niin, että kun kurssit loppuu joskus toukokuun alkupuolella, niin hän suunnittelee seuraavan vuoden valmiiksi. Kesäkuun alkuun mennessä on aika valmista kamaa, toki suunnitelma elää tilanteen mukaan ja täysin suunnitteluhommia ei voi tehdä valmiiksi.

Joka tapauksessa päivät on lyhyet opetusjaksojen aikana, lomat pitkät ja niitä on usein. Ja tämä siitä huolimatta, että mies osallistuu kaikenlaiseen extraan oppikirjaprojekteihin ym.

Itse olen samassa hommassa, tosin tutkimuspainotteisessa mutta anyway ja tuollaisesta saan vain haaveilla. Kokonaistyöaika 1600 tuntia ylittyy vuosittain huimasti ja nyt istun sunnuntaina tutkimusta tekemässä...Palkka on varmaan sama kuin miehelläsi ja minullakin työvuosia takana jo vuodesta 1999 (yliopistolla siis). Toki tarkemmin ajateltuan noinkin helpolla VOISi päästä mutta silloin tieteellinen kontribuutio jäisi kyllä niukaksi (oppikirjoja en sellaiseksi laske...).

Vierailija
24/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla ollaan tosiaan usein vain 8-15, mutta se ei tarkoita, että työpäivä loppuisi siihen. Minulla ainakin työtä riittää minimissään sen 40 tuntia. Osan teen viikonloppuna, osan yöllä. Tulen siksi pois työpaikalta tuntien loputtua, koska meillä ei ole työhuoneita koululla. ei ole mitään paikkaa, jossa saisi rauhassa tehdä töitä. Tietokoneita on tosi vähän eikä ergonomiasta saati rauhasta ole tietoakaan.

Olen väsynyt opettajan päiviin. Koko ajan pitää olla skarppina, kun 35 oppilasta tuijottaa herkeämättä. Ei voi yhtään löysätä. Olen koko ajan framilla. Ruokatauolla en enää syö ruokalassa, koska olen kurkkuani myöten täynnä oppilaiden kiljumista. Pää ei kestä koko päivää olla melussa. Kesken työpäivän käyn vessassa lataamassa akkuna, koska se on ainoa rauhallinen tila.

Olen ollut muuallakin töissä, joten vertailukohtaa on.

Menen mieluummin töihin, jossa on selkeät työajat. Jossa koko ajan joku ei ole hönkimässä niskaan. Vanhemmat esittää vaatimuksiaan, vanhemmat käyvät päälle kuin yleinen syyttäjä. Yhteiskunnan mielestä olemme pohjasakkaa, jonka tehtävä on paikata ja korvata vanhempien mokat. Mieluummin tällä koulutuksella menen jonnekin aikuisten ihmisten töihin, kun otan kaikkea paskaa niskaan. Olen tosi hyvä opettaja sekä johtajiston että vanhempien mielestä, ja omastani. Silti olen täynnä tätä hommaa.

Toimistotyö, täältä tullaan! Tulen sinne kaivelemaan nenääni, käyttämään lounastaukoni ja surffaamaan netissä.

Vierailija
25/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä opetan kieliä ja todella ihmettelen, jos miehesi on sitä mieltä ettei kieli muutu eikä materiaalia tarvitse uusia. Minä käytän useita tunteja viikossa pelkästään itseni kehittämiseen, jotta olisin ajan tasalla jatkuvasti lisääntyvän sanaston suhteen. Ihan vain muutama esimerkki rautalangasta vännettynä: sanat hullunlehmäntauti ja lintuinfluenssa olivat kymmenen vuotta sitten tuntemattomia. Toisaalta puhekieli ja kielioppi muuttuvat myös koko ajan.

Vierailija
26/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkaan mielestä opettajien ei kannata leuhkia lomilla, koska ne tosiaan tuntuu aiheuttavan kateutta muiden palkansaajien keskuudessa ja eivät anna oikeaa kuvaa opettajan työstä. Minulla ainakin kuluu lomista paljon aikaa suunnitteluun ja työpäivä ei todellakaan lopu siihen, kun tunnit päättyy. Eikä se työpäivän jälkeinen työ ole pelkästään suunnittelua vaan myös paljon muuta. Kuten joku jo tuossa mainitsi luokanopettajan täytyy olla koko ajan 100 %:sti läsnä, erityisesti alkuopetuksessa, missä itse työskentelen. Esimerkiksi toimistotyössä ei ole vastaavaa. Opettaja täytyy myös siinä mielessä olla jatkuvasti hereillä, että pienille oppilaille opettaja on roolimalli ja opettaja voi saada paljon aikaa hyvää heidän itsetunnolleen, mutta myös yksi väärä kommentti saattaa pitkäksi aikaa loukata lasta. Opettajan työn vaativuudesta kertonee myös se, että esim. pääkaupunkiseudulla joka kolmas nuori opettaja suunnittelee alan vaihtoa.

Vierailija
27/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mitä pitäisit peruskoulun ja lukion opettajasta, joka vetää kymmenen vuotta

samoja opetussisältöjä? "

Luokanopettajana voin kertoa, että vaikka sisällöt eri aineissa pysyisikin samoina, täytyy asiat miettiä jokaisen luokan/oppilaan mukaan uudestaan. Se mikä toimii toiselle porukalle, ei välttämättä toimi toisille.

En tiedä onko semmoista opea olemassa, joka ei suunnittele tuntejaan. Ainakin minun pitää tietää mitä tulen tekemään tunneilla, että osaan haalia kasaan tarvikkeet ja havaintomateriaalin mitä päivän aikana tarvitsen. ( Siihenkin menee aikaa!)

Sitten toinen juttu. Open homma on tosi intensiivistä. Meidän työssä ei voi hengailla esim. netissä kesken päivän. Ainakaan mä en voi. Arvelisin, että esim. toimistotyötä tekevät voi välillä hoitaa omia (ei työhön liittyviä) sähköpostejaan tai selailla nettiä jne.

Enempää en viitsi open työpäiviä puolustella. Mun mielestä toisen ammatin/työaikojen kadehtiminen on niin typerää. Eikös meillä kaikilla ole Suomessa mahdollisuus valita ammattimme?

Vierailija
28/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa tässä maassa moittia, eikä työajoista olla kateellisia. Heti aletaan vinkumaan, miten kauheassa työssä oikeasti ollaan.

Parhaan kommentin olen saanut, kun olen yhden oppilaan asioissa koittanut sopia palaveria klo 15:ksi ja ope sanoi, ettei voi kun työaika on aina loppunut torstaisin klo 14, että ehtii hoitaa omia henkilökohtaisia asioitaan. Kyseessä useamman vuoden töissä ollut ihminen, joten on kai saanut sanella rehtorillekin tällaiset lukujärjestystoiveet jo pitkään. Nauratti oikein, mutta tajusin, miksi omat henkilökohtaiset asiat ovatkin hoitamatta vuodesta toiseen kun on aina töissä kun olisi mahdollisuus käydä esim. jossain virastossa (ilman, että ottaa jotain palkatonta vapaata).

Opettajilla on kai kokonaistyöaika, ei päivät samoin kuin oppilaiden lukujärjestys, vaikka opet sitä työpäiväkseen usein sanovatkin. Osan kanssa on helppo järjestää asioista lukujärjestysten ulkopuolelle, osan kanssa ei onnistu sitten millään. Kateellinen olen, kun olen nähnyt läheltä opettajien työtä ja vertaan sitä vaikkapa omaani. Kateellinen, vaan en silti vaihtaisi, kun tykkään omastani enemmän.

oppilashuoltotyölä tekevä

Vierailija
29/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainenhan voi opiskella opettajaksi, jos se niin helppoa on =)

Vierailija
30/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tääkin on niin väsynyt aihe täällä, kun luuseri-äidit purkaa turhautumistaan toisiin ihmisiin ja kadehtii mm. opettajien työaikoja. Menkää kaikki opettajiksi, niin sittenhän näette, kuinka kevyttä työtä se on ja kuinka lyhyet päivät ovat. Voi tulla yllätyksenä työn ja hullujen, joka asiasta valittavien vanhempien määrä.

Vierailija
31/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "kyllä se tästä helpottaa, kun saan kaikki asiat kertaalleen käytyä läpi", mutta koko ajan täytyy kehittää ja kehittyä, jotta tunneista saisi jotenkin miellyttäviä. Ja, koska olen äikänope, korjattavaa on aina useampikin pino. Olen laskenut, että tunnissa korjaan viisi kirjoitelmaa, eli yhden 24 oppilaan ryhmän kirjoitelmiin menee lähes 5 tuntia. Rymiä minulla on yhdessä jaksossa neljä tai viisi, ja jokainen ryhmä kirjoittaa jaksossa vähintään kaksi tekstiä + kokeet ja muut raapustukset päälle.

Olenkin aina sanonut, että oppintuntien pitäminen on tämän työn mukavin puoli. Nuorten kanssa on mukava työskennellä. Mutta sitten se kaikki muu, joka tehdään tuntien ulkopuolella... Se on ehdottomasti paskinta tässä hommassa. Mutta silti, tykkään tästä työstä. Vaikka en ehkä olekaan unelma-ammatissani, en kyllä tiedä, mitä muutakaan teksisin mielummin.

Vierailija
32/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri lomien vuoksi ja sen vuoksi, että pääsen viimeistään 14.00 joka päivä.

Olen ala-asteen opettaja ja ammattia en todellakaan vaihtaisi pois.

Lomat on ihania ja niitä on tasaiseen tahtiin.

Päivät ovat lyhkäsiä :)

Ei tarvitse miettiä miten lapset pärjäävät lomien aikoina kun itse olen aina lomalla samaan aikaan.

Palkan saan helposta työstä.

Vierailija
33/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen koulutukseltani kieltenopettaja, mutta paljon mieluummin teen muita töitä. Saman palkan saa tosiaan helposti joustavissa toimistohommissa, jopa huonommalla pohjakoulutuksella (itse teen kyllä koulutustasoa vastaavaa työtä, viestintäalalla). Ja kokemusta on kyllä opettamisestakin eri kouluasteilla, että tiedän mistä puhun.

Vierailija
34/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi tuon oppilashuoltohenkilön käydä kokeilemassa opettajan hommia :-) On muuten muutama syy miksi en vaihda alaa opettajan työstä:

- lukujärjestykset vaihtelevat ja on mahdollisuus mennä välillä tosi myöhään töihin ja joskus lähteä tosi aikaisin

- saa päättää osittain milloin työnsä tekee

- ei tarvitse junnata paikallaan: yksikään työvuosi tai viikko tai päivä ei ole toisensa kaltainen

- pitkät lomat sitten, kun alan saada lomiltakin palkkaa (olen äitiyslomasijainen toista vuotta) ja olen lomalla samaan aikaan kuin lapseni ja mieheni

Miksi sitten tekisi mieli vaihtaa alaa:

- ryhmäkoot ovat liian isoja eikä esimies eikä kukaan halua tai jaksa ymmärtää sitä tai voi tehdä asialle mitään

- vastuu painaa todella paljon: huomaanko jonkun pahan olon,

koulukiusaamisen, sairauskohtauksen (diabeetikkoja ja epileptikkoja isoissa oppilasryhmissä)

- jos huomaan, toiminko kuten pitää? Vai nostaako joku vanhempi jossain vaiheessa syytteen tms.

- vanhemmat soittelevat perään ja kyselevät mitä tarkoitin jollain lauseella mitä sanoin heidän lapselleen viikko sitten kello 15.. (kärjistettynä)

Nyt en kerkiä jatkaa pidempään, kun pitää mennä omien lasten erotuomariksi..

Vierailija
35/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin olen opettaja ala-asteella, ja en koskaan pääse pois klo 14 koululta. Tuntini loppuvat yleensä silloin ja teen suunnittelutyön koululla. Lisäksi meillä on opettajainkokoukset ja vanhempainpalavereja, joten osa iltapäivistä on jo kiinni tuntien loputtua muutenkin ja jäljelle jäävinä on pakko tehdä suunnittelutyötä. Minä oikeasti mietin ammatinvaihtoa jatkuvasti. Pidän työstäni ja ennen pidin siitä todella paljon, nykyisin koen sen vuosi vuodelta rankemmaksi, enkä tunne jaksavani tätä eläkeikään saakka missään tapauksessa.

Vierailija
36/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oppituntien ulkopuolisen työn pystyy tekemään milloin parhaaksi näkee. Eli sen verran on joustoa työajoissa. Jos joku sitten on pyhittänyt torstain klo 14 eteenpäin jollekin muulle kuin työlle, niin mikä ihme siinä niin kadehdittavaa on. Lomat ja tuo jousto on ne ainoat edut mitä työssä on.

Mutta sitten opettaja ei voi pitää mitään pekkasia tai muita ylimääräisiä vapaita, vaikka sitä kuinka tarvitsisi, kun oppitunteja ei voi tehdä sisään. Ja lomat ovat aina silloin, kun kaikki lapsiperheet ovat lomalla, joten missään kotimaan lomakohteissa ei voi lomailla ilman, että siellä on tsiljoona lapsiperhettä.

Jos opettajilla on siis pitkät lomat ja osalla työajasta joustoa, niin onko se todellakin niin kadehdittavaa, että ihan naurattaa. Kyllähän monella muullakin ryhmällä on liukumat työajoissa ja sen lisäksi mahdollisuus pitää lomaa jopa ihan milloin haluaa.

Moni kateellinen ei näköjään vaan näe, että jokaisessa työssä on hyvät ja huonot puolet, niin opettajien työssä kuin omassa työssäkin.

Vierailija
37/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki muut ammattiryhmät kai voivat olla sairaana sairaslomalla ja siirtää lomansa siihen ajankohtaan kun ovat terveinä.

Vierailija
38/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen sikana ylitunteja, koska haluan kunnon palkkaa. Olen oikeasti keskiverto ihmistä nopeampi ja tehokkaampi eikä tuntien suunnitteluun ja korjaamiseen mene tolkuttomasti aikaa. Lukioon minua ei saisi millään, sillä en jaksaisi lukea niitä aineita.

Minusta on oikein kivaa, kun on paljon lomaa ja työpaikalla ei tarvitse olla aina 8-16.

Mutta on opettajan työ oikeasti henkisesti aika rankkaa. Ärsyttää välillä ihan älyttömästi kuunnella laiskojen teinien iänikuista valitusta. Toisaalta on ihaniakin.

Ja aiheeseen palatakseni: en ymmärrä opettajia, joille on vaikea nuo satunnaiset työpäivän venytykset tms.

Vierailija
39/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten kanssa, joiden vanhemmat eivät ole ymmärtäneet kasvattaa jälkikasvuaan millään lailla. Toki kouluissa on eroja.

Vierailija
40/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki muut ammattiryhmät kai voivat olla sairaana sairaslomalla ja siirtää lomansa siihen ajankohtaan kun ovat terveinä.

vähän muuallakin?

Minua kiinnostaisi missä työpaikassa lomansa paikkaa voi vaihtaa tuosta vaan... Yleensä kun lomat sovitellaan kuukausia etukäteen sijaisten yms. takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi