Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajan "pitkät" päivät...

Vierailija
19.10.2008 |

Opettajaystäväni päivät loppuvat pääsääntöisesti 13-14- aikaan ja nyt valitti kovasti, kun tuli syysloman alla joku kehittämispäivä tms. jolloin joutui olemaan peräti klo 15 asti koulussa..... Tällainen "normaalia" työpäivää tekevä ei voi kuin päätään pyöritellä. Juu, töitä on kouluajan ulkopuolellakin, mutta ei siihen valmisteluun niin kohtuuttomasti tunnu aikaa menevän. Sama ystävä valitti, kun se "kesäloma on loppujen lopuksi niin lyhyt".. Vähän suhteellisuudentajua peliin!

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksetaan aina valittaa! Lukekaa itse opettajiksi, jos työaika kadehdittaa.

Itse voin luokanopettajana sanoa, että töitä teen varmasti sen 40 tuntia/ viikko, mutta joskus tuntini päättyvät jo kahdeltatoista. Mutta työpäivän aikana en sitten paljon istuskele, pääse tietokoneelle hoitamaan omia/ työasioita, hyvä kun vessaan kerkiää.

Joten okl:ään vaan kaikki, kiva työ on!

Vierailija
82/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ekan työpaikan rehtorilla oli tapana kuunnella oven takana opetusta. Siis ei tietenkään aina, mutta kuitenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään arviointia ollut. Yhdessä yläkoulussa ollessani joskus kerättäiin kurssipalaute oppiailta, mutta ei se opettajalta mihinkään eteenpäin mennyt. Yksityissä oppilaitoksissa on ehkä eri meininki, kun oppilaat maksavat (?) opetuksesta.

T: Lukion ope, joka ei muista numeroaan

Vierailija
84/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullut aikaisemmin moisesta toiminnasta.

Vierailija
85/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

teille on aika luonnollistakin tehdä hiukan tavallista pidempää (yli 37,5 tuntia) viikkoa talvella, kun on ne pitkät lomat. Ei kannata valittaa, jos kerran saa ne lomat sitten vastapainoksi. Jos itse haluaisin vuosilomaa 5 viikon sijasta sen 12, niin joutuisin tekemään talven aikana 7 viikkoa liukumia sisään, mikä tarkoittaisi karkeasti arvioituna 48 tuntista työviikkoa kaikki ne viikot, jotka olen töissä. Ja tuo tarkoittaisi, että istuisin siellä työpaikalla ne 48 tuntia...

Vierailija
86/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. ammatillisessa aikuiskoulutuskeskuksessa on noin 5 viikkoa lomaa kalenterivuodessa, that´s it! Lomapäivien määrä lisääntyy ajan myötä, mutta ei hirveästi. Ja työpäivän pituus on noin 8 tuntia.

Vierailija
87/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

teille on aika luonnollistakin tehdä hiukan tavallista pidempää (yli 37,5 tuntia) viikkoa talvella, kun on ne pitkät lomat. Ei kannata valittaa, jos kerran saa ne lomat sitten vastapainoksi. Jos itse haluaisin vuosilomaa 5 viikon sijasta sen 12, niin joutuisin tekemään talven aikana 7 viikkoa liukumia sisään, mikä tarkoittaisi karkeasti arvioituna 48 tuntista työviikkoa kaikki ne viikot, jotka olen töissä. Ja tuo tarkoittaisi, että istuisin siellä työpaikalla ne 48 tuntia...

vaan 9 kk palkka on aikoinaan sovittu jaettavaksi 12 kuukaudelle. Eli ei ole mitään syytä tehdä pidempää viikkoa.

Vierailija
88/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan 9 kk palkka on aikoinaan sovittu jaettavaksi 12 kuukaudelle. Eli ei ole mitään syytä tehdä pidempää viikkoa.

Aika hyvä kuukausipalkka, jos 9 kk palkka tekee vuodessa 36 000 €. Mun kk-palkka on 3000 € ja saan sen kesälläkin, eli vuodessa 36 000 €.

Vierailija
89/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvä kuukausipalkka, jos 9 kk palkka tekee vuodessa 36 000 €. Mun kk-palkka on 3000 € ja saan sen kesälläkin, eli vuodessa 36 000 €.

Nimittäin tuo koskee luokanopettajia. Ammatillisella puolella meillä ainakin on vuosilomat, muuna aikana kesällä ym. pitää olla tavoitettavissa, mutta kieltämättä aika vähäisiä ne hommat on kesäisin. Ehkä jotain koulutusta, kokousta, sähköpostiin ja puhelimeen vastailua, jonka voi tehdä kotoa käsin.

Vierailija
90/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosipalkka on varsin kohtuullinen kun vertaa vuoden aikana kertyneitä työtunteja moniin muihin palkansaajiin, jotka tekevät vuosipalkkansa eteen töitä monta viikkoa enemmän.

Vierailija
91/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosipalkka on varsin kohtuullinen kun vertaa vuoden aikana kertyneitä työtunteja moniin muihin palkansaajiin, jotka tekevät vuosipalkkansa eteen töitä monta viikkoa enemmän.

Ja samalla lopettaa se pitkistä lomista vinkuminen. Jokainen voi halutessaan neuvotella työnantajansa kanssa palkattoman koko kesän kestävän loman.

Vierailija
92/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sopivimmat hakeutuvat kuhunkin työhön. Kateellisen vinkumisen ja itseä korostavan valittamisen sijasta voisimme esitellä ammattiemme hyviä ja huonoja puolia. Mihin vertailu johtaa? Ei mihinkään, paitsi ehkä otsasuonen pullotukseen, ennenaikaisiin ryppyihin ja pahoihin pukamiin. -ope olen minä

Vierailija
93/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin tuo koskee luokanopettajia. Ammatillisella puolella meillä ainakin on vuosilomat, muuna aikana kesällä ym. pitää olla tavoitettavissa, mutta kieltämättä aika vähäisiä ne hommat on kesäisin. Ehkä jotain koulutusta, kokousta, sähköpostiin ja puhelimeen vastailua, jonka voi tehdä kotoa käsin.

Vierailija
94/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi mennä tunti? Aika tehotonta touhua. Mietittekö valmiiksi, että jos oppilas X sanoo näin, minä sanon näin? Jos teollisuudessa miettisi tunnn palveria etukäteen tunnin, potkut tulisi tehottomuudesta.

Opitteletteko ne itse ensin kaiki asiat kirjasta vai eikö teillä ole yhtään koulutuksenne tuomaa tietovarantoa? Miksei se mene niin, että:

1. luetaan kappale X ääneen (tai miten nyt nykyään tehdäänkin)

2. tehdään tehtävä X

3. tehdään tehtävä XX

4. annetaan seur. kerran läksyt

Ja jos jostakin syystä ei ehditä tehdä kuin tehtävä X, eikö tehtävä XX voi tehdä seuraavalla keralla? Tiedon oppimiseenhan ei ole olemassa mitään oikeaa järjestystä, aina voi oppia lisää. Vai puuttuukoteiltä improvaatiokyky? Jääkö päälle OKL:n valmiiksi suunniteltu harjoitustuntisuunnitelma?

Kysyy eräs työntekijä, jonka jokainen päivä on yhtä improvisaaatiota.

Vierailija
95/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi mennä tunti? Aika tehotonta touhua. Mietittekö valmiiksi, että jos oppilas X sanoo näin, minä sanon näin? Jos teollisuudessa miettisi tunnn palveria etukäteen tunnin, potkut tulisi tehottomuudesta.

Opitteletteko ne itse ensin kaiki asiat kirjasta vai eikö teillä ole yhtään koulutuksenne tuomaa tietovarantoa? Miksei se mene niin, että:

1. luetaan kappale X ääneen (tai miten nyt nykyään tehdäänkin)

2. tehdään tehtävä X

3. tehdään tehtävä XX

4. annetaan seur. kerran läksyt

Ja jos jostakin syystä ei ehditä tehdä kuin tehtävä X, eikö tehtävä XX voi tehdä seuraavalla keralla? Tiedon oppimiseenhan ei ole olemassa mitään oikeaa järjestystä, aina voi oppia lisää. Vai puuttuukoteiltä improvaatiokyky? Jääkö päälle OKL:n valmiiksi suunniteltu harjoitustuntisuunnitelma?

Kysyy eräs työntekijä, jonka jokainen päivä on yhtä improvisaaatiota.

Mietipä sitä, että siellä teollisuudessa sinulla olisi niitä tunnin palavereita päivittäin 6-7. Työnantaja resurssoi suunnitteluajan, jos se ei riitä, niin työ tehdään omalla ajalla. Uudet opettajat joutuvatkin yleensä käyttämään omaa aikaansa tuntien suunnitteluun, vanhoilla riittää vähempikin aika.

Ei se tuntirakenne noin mene :D Ei todellakaan. Ei ainakaan meillä ammatillisella puolella. Enemmänkin korostetaan opiskelijoiden omaa tiedonhakua ja tiedon kriittistä arviointia, tiimityöskentelyä ja projekteja. Opettaja ei oikeastaan "opeta", vaan valmentaa, ohjaa tiedonlähteille, mentoroi... Opiskelijoille voidaan antaa esim. ongelma, jonka he ratkaisevat ja esittelevät muille.

Vierailija
96/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaisivat hoitaa opettajan hommat paremmin. Ihme juttu, että kaikkein epäkelvoimmat, tyhmimmät, laiskimmat ja moraalittomimmat vätykset hakeutuvat opettajiksi ja tulevat vielä valituiksi. Ihime kerrassaan!

Vierailija
97/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkistat sen? Ja tästäkö sulle tulee palkka?

Teollisuudessa t.tekijä ensin löytää ongelman, ratkaisen sen ja sitten palaverissa miettii, miten olisi ratkaissut sen paremmin ja nopeammin.

Ei ihme, että suomalaiset nuoret voi huonosti, jos kerran opettajatkin ovat noin hukassa, ettei mitään uskalla tehdä ilman suunnittelua (toki kaikki syy nuorten pah.vointiin ei mene koulun piikkiin).

Vierailija
98/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuijotat seinään ja mietit illan ruokalistaa perheelle VAI teettkö aktiivista ajatustyötä ja mietit seuraavan tunnin teemoja? Työaika on yleensä totuttu käyttämään työasioiden suorittamiseen...

Oikeasti, jos tämäkin asia kunnall. taloudessa järkestettäisiin ( lue joku puolue uskaltaisi ottaa teemakseen), tuli säästöä ja tulosta (=oppilaat oppisivat). Opettajan palkkapussi voisi hieman kevetä, mutta niin se on kepeä muillakin YO-koulutetuilla.

Vierailija
99/125 |
19.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ensin teoriapohja pitää saada oppilaille ymmärrettäväksi. Ja sitten kehittää sellainen ongelma mihin opetuksessa annetut esimerkit eivät anna suoraa vastausta vaan joutuvat itse miettimään. Ja tietysti pitää neuvoa välillä.

tarkistat sen? Ja tästäkö sulle tulee palkka?

Teollisuudessa t.tekijä ensin löytää ongelman, ratkaisen sen ja sitten palaverissa miettii, miten olisi ratkaissut sen paremmin ja nopeammin.

Ei ihme, että suomalaiset nuoret voi huonosti, jos kerran opettajatkin ovat noin hukassa, ettei mitään uskalla tehdä ilman suunnittelua (toki kaikki syy nuorten pah.vointiin ei mene koulun piikkiin).

Vierailija
100/125 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aktiivista työtä he tekevät, etenkin aineenopettajat: korjaavat oppilaiden tehtäviä, suunnittelee jne. ja usein projekti- ym. tehtäviä teetettäessä pitää kuitenkin neuvoa vuorotellen milloin ketäkin eri asioissa. Neuvomisen ym. takia ei opettaja saa tehtyä kovin pitkään yhtäjaksoisesti noita "sivuhommia" tunnilla, vaan voi tehdä niitä esim. 2 min, 6 min jotain muuta, 3 min "sivuhommia", 3 min jotain muuta, 1 min "sivuhommia" jne jne. Jatkuvasti keskeytyvää hommaa ei saa tehtyä yhtä tehokkaasti kuin yhtäjaksoista, kai sinäkin sen tiedät?

Tuijotat seinään ja mietit illan ruokalistaa perheelle VAI teettkö aktiivista ajatustyötä ja mietit seuraavan tunnin teemoja? Työaika on yleensä totuttu käyttämään työasioiden suorittamiseen...

Oikeasti, jos tämäkin asia kunnall. taloudessa järkestettäisiin ( lue joku puolue uskaltaisi ottaa teemakseen), tuli säästöä ja tulosta (=oppilaat oppisivat). Opettajan palkkapussi voisi hieman kevetä, mutta niin se on kepeä muillakin YO-koulutetuilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän