Myöhään syntyneillä vauvoilla ei ole koliikkia?
Siis esim. viikon 41 jälkeen syntyneillä. Onko tässä perää?
Kommentit (95)
Äiti kontrolloi pienen vauvan unia, eikä anna tämän nukkua liikaa :(
Kaiken tästä ketjusta lukemani jälkeen meidän ei olisi pitänyt olla koliikkivauvaa:
- Vauva syntyi rv:lla 41+5
- Raskausaika oli minulle superhelppoa
- Vauva nukkui vieressä ja kannoin häntä liinassa (ei rauhoittunut kuin syliin tai liinaan)
Mutta niin vain koliikki kesti kolme kuukautta. Ainoa " syy" saattoi olla todella runsas maidontulo; Pikkuraukka joutui imemään hurjaa vauhtia.
Jos vauva huutaa nälkäänsä, niin silloinhan se ei ole koliikki-itkua vaan nälkäitkua. Itkulle on selvä syy, joka voidaan poistaa. Koliikki-itkulle ei ole syytä, ja se nimenomaan on koliikki-itkua, kun sille ei ole mitään löydettävissä olevaa selitystä.
syytettiinhän sitä skitsofreniastakin äitiä ennen vanhaan, miksei sitten koliikistakin täällä maailman fiksuimpien ihmisten kokoontumispaikalla.
Mutta sen verran on pakko kuitenkin sanoa, että aika moni lukee koliikiksi kaiken muunkin itkun. Tyytymätön vatsavaivainen vauva ei ole sama kuin koliikista kärsivä vauva.
Koliikkia on niillä lapsilla joiden äidit ei syötä niitä tarpeeksi. Tai väkisin imettää vaikka maito ei riitä.
Vierailija:
Mä uskon edelleen että koliikki on vain NÄLKÄÄ!
.
Vierailija:
Koliikkia on niillä lapsilla joiden äidit ei syötä niitä tarpeeksi. Tai väkisin imettää vaikka maito ei riitä.[/i
Vierailija:
Mutta sen verran on pakko kuitenkin sanoa, että aika moni lukee koliikiksi kaiken muunkin itkun. Tyytymätön vatsavaivainen vauva ei ole sama kuin koliikista kärsivä vauva.
Ja sen myös huomaa vauvasta.
Vierailija:
Koliikkia on niillä lapsilla joiden äidit ei syötä niitä tarpeeksi. Tai väkisin imettää vaikka maito ei riitä.
Minulla oli ns. suihkutissit eli maitoa tuli todella runsaasti. Lapseni sai varmasti tarpeeksi ruokaa ja läheisyyttä, koska vauva-aikana painoa tuli yli kilo kuukautta kohden. (Kokonaisuudessaan imetin häntä yli vuoden ikään, maitoa siis riitti varsin hyvin.)
Lapsen koliikin diagnosoi lastenlääkäri Ruusulan lääkäriasemalla Töölössä. Itkulle ei löytynyt selitystä, ja onneksi se loppuikin vajaan kolmen kuukauden iässä.
mutta pakko sen verran kommentoida, että miten meillä sitten, kun kaksosista toinen oli koliikki ja toinen ei. Toista vissiin osasin hoitaa, mutta toista en... Muuten meillä 5 lasta, jotka menneet 1-8päivää yli la:sta, eikä kellään koliikkia, tuplat syntyi kaks viikkoa ennen la:ta.
Minulla helppo kaksosraskaus=todella vaikeat vauvat
Kaverillani helppo raskaus ilman stressiä=todella vaativa ja tyytymätön vauva
Minulla toinen raskaus todella stressaava(ero, masennus jne.)=todella helppo ja tyytyväinen vauva syntyi
ja hänellä koliikki. toinen synti ennen la ja ei koliikkia. jokainen kerta kun vauva huusi tarjosin pulloa, vaan eipä ottanut. painoa yli kg kuussa, pullea kuin mikä ja isona kasvoi. siis miten olisi ollut nälkäinen? taitaa olla pulloäidillä paha morkkis, kun pitää tuollaista keksiä. koliikki voi olla myös allergiaa. maitoa tuli suihkuamalla kauhEalla paineella. mutta ettehän te maidottomat sitä usko.
toinen helppo synnytys. olisiko synnytyksellä jotain merkitystä myös.
Molemmissa raskauksissa paljon vaivoja, todella huomattavaa pahoinvointia ja painonlaskua jne. Molemmat vauvat syntyneet lasketunajan jälkeen, eka 41+4 ja toinen 40+6.
Esikoinen oli melko itkuinen iltaisin, nuoremmalla oli koliikki.
Mitä luulet, johtuiko se siitä että äiti ei vaan yksinkertaisesti osaa hoitaa vauvoja?
Vierailija:
Ei röyhtäytetä pientä vauvaa kunnolla --> ilmaa jää masuun.Ei anneta tarpeeksi ravintoa --> yritetään imettää viimeiseen asti.
Nämä yhdessä (nälkä ja vatsakivut) saavat aikaan sen, että vauva itkee (HÄDISSÄÄN!) tuntikausia ja uni jää liian lyhyeksi - jos äiti kärsii univelasta; kuvitelkaa kuinka väsynyt se pieni ihmisen alku on (!), jonka unentarve on kymmenkertainen aikuiseen verrattuna! Varmasti vauva mieluummin nukkuisi, kun huutaisi - JOS siihen vain annettaisiin reilu mahdollisuus.
Terveisin; yksi, jolla on kaksi lasta - kumpikin nukkunut äidin vieressä ensimmäiset kuukaudet, ovat saaneet rintamaitoa 2 kk ikään saakka; tarvittaessa 2 kk iästä --> Tuttelia rintaruokinnan lisäksi ja yötä vasten (jotta yöuni saadaan pitkäkestoiseksi --> lepo riittäväksi) JA heitä on aina röykytetty syötön jälkeen. Lisäksi olen itse (kuulemma) rauhallinen äiti, sellainen joka osaa kuunnella lastaan ja hänen tarpeitansa --> vauvalla ei ole tarvetta hätään, ja hätäitkuun.
Olen yhden " taviksen" ja yhden koliikkivauvan äiti ja todellakin valmis tekemään kaikkeni jotta viimekertainen ei uusiudu! Kerro siis minulle miten tämä tehdään!
41, jos kyse on pelkästään ravinnonpuutteesta, niin miksi lääkärit eivät tätä tiedä ja neuvo äitejä? Ja miten on mahdollista, että maassa jossa lapsia kuolee päivittäin nälkään, ei esiinny lainkaan koliikkia?
Vierailija:
Eli ei kenestä tahansa vauvasta saa tehtyä " koliikkivauvaa" , mutta kenet tahansa koliikkivauvan saa taltutettua kovalla työllä, valamalla muutaman päivän aikana luottamuksen siitä että hän todella jää henkiin ja saa ruokaa.
Vierailija:
Kysehän on luonnollisestikin aivan eri asioista. Tiheän imun kautenahan vauva huutaa tavallista enemmän ja vaatii rintaa tiheämmin. Ja muutaman päivän tiheämmin syötettyään äiti saa huomata, että vauvahan taas rauhoittuu. Totta kai, koska tiheä imu on tehnyt tehtävänsä, eli maitoa tulee enemmän ja se vastaa taas vauvan maidontarvetta. Kyse ei kuitenkaan ole koliikista, sillä koliikissa vauva ei rauhoitu, vaikka sille tekisi mitä. Eikä kaikki huuto ole koliikkia. Kyllä vauva osaa muistakin syistä huutaa, eikä niitä muita syitä tule sekoittaa koliikkiin.