Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi peruskoulussa pitäisi olla uskonnonopetusta?

Vierailija
20.08.2007 |

Miksi ET / uskontotiede ei kävisi kaikille? (Näin esim. Ruotsissa)

ET:ssa käsitellään kristinuskoa melko tarkkaan, mutta puolueettomasta näkökulmasta. ET:ssa myös maailmanuskonnot, kulttuuria, etiikkaa ja moraalia.

ET olisi myös edullinen ratkaisu: koulun ei tarvitse palkata useiden eri uskontojen opettajia (ev. lut / ord. / islam ym.).

Miksei uskonnollista kasvatusta voida jättää kodeille ja uskonnollisille tahoille?

Kommentit (834)

Vierailija
101/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

447: Eli opetus ON tunnustuksellista.

Vierailija
102/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnosta täällä on riehunut vain muutamia nimitteleviä hihhuleita. Vakuuttavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin mikä on uskonnon ja ET:n ero koulussa?

Vierailija
104/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Uskonnosta täällä on riehunut vain muutamia nimitteleviä hihhuleita. Vakuuttavaa.

Aikamoista hihhulointia sellaisen vaatiminen minusta on.

Vierailija
105/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

...niin mikä on uskonnon ja ET:n ero koulussa?

Vierailija
106/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ateistit mikä teitä siinä uskoontulossa niin pelottaa?

Vierailija
107/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

saatanan riivaamaksi, mua on pilkattu, mun elämäntapaani haukuttu, mun arvoja kyseenalaistettu ja pidetty typeränä näissä kaikissa uskisketjuissa. Kaikki pilkka on ilmeisesti tullut uskiksilta.

Kunhan vittuunnuin. Minäkin olen ihminen vaikka olenkin bi-seksuaali, lapseni ei ole syntynyt avioliitossa ja uskon omalla tavallani. En lue Raamattua, enkä ole kristitty, mutta uskon ylempään.

Minun Jumalallani on huumorintajua ja hän itse keksi tehdä minustan bin. Yhdelläkään uskiksella ei ole ollut ironian tajua, eikä kykyä kyseenalaistaa. Minun Jumalani antoi minulle molemmat.

Jään odottamaan lisähyökkäyksiä.

nimim. noutopöytäuskis ja agnostikko

Jumala on määritelmien ulkopuolella.

Hän on ilmoittanut itsensä sanassaan Raamatusta ja siinä on meillä kaikki tieto, mikä on Jumalasta. Ei ole muuta tietoa.

Jumala päättää meidän kohtalostamme, niin uskovien kuin epäuskovienkin. Meillä ei ole siihen mitään sanottavaa. Jumala on Pyhä Jumala.

Vierailija
108/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä eroa, jos kerran uskonnontunnilla ei opetetakaan nimenomaan kristinuskoa ainoana oikeana uskontona.

Vierailija
109/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnon opetus on paljon muutakin kuin kristinuskon opettamista. Opetukseen kuuluu esim. eettinen ulottuvuus, jossa pohditaan yhteiskunnan asioita ja ilmiöitä eettiseltä periaatteeltaan; mikä on oikein ja mikä on väärin. Kristinuskolla valtauskontona on yhteiskunnallista merkitystä. Myönnät varmaan, että yhteiskuntamme olisi aika eri näköinen, jos valtauskontona olisi islam tai vanhoillinen katolilaisuus. Tämän takia korostetaan kristinuskon tuntemusta, mutta myös muiden uskontojen tuntemista. Juhlat yms. ovat osa kristillistä maailmankatsomusta, mutta myös osa kansaperinnettä. Tämä näkyy siinä, että esim. ateistit viettävät osittain kristillisen menoin vaikkapa joulua.

Uskonnon opetus on hyvin pitkälti neutraalia, sillä tunnustuksellisuutta ei opetussuunnitelma suvaitse. Sitä varten tosiaan on vanhempien tai pyhäkoulujen tehtävä kasvatustyötä, jos haluavat kasvattaa lapsensa tunnustukselliseen uskoon.

Edelleen kuitenkin haluaisin tietää, miksi et sallisi kristityille uskonnonopetusta.

70

Vierailija
110/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

En ymmärrä eroa, jos kerran uskonnontunnilla ei opetetakaan nimenomaan kristinuskoa ainoana oikeana uskontona.

Vierailija
111/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on ajautunut nurkkaan ja tajuaa tarvitsevansa Jeesusta.

Jeesus tahtoo meille vain hyvää. Hän antaa meille rauhan ja levon ja tarkoituksen elämälle ja tahtoo eheyttää meidät rikkinäisestä ehjäksi.

Mikä siinä on niin kamalaa, että sitä pitää henkeen ja vereen vastustaa?

Jeesus haluaa vain pelastaa meidät tästä kirotusta kuoleman laaksosta, Hän ojentaa kätensä ja odottaa meidän tarttuvan siihen aivan kuten hukkuvalle ojennetaan käsi, jotta hän pelastuisi. Kuitenkin niin monet eivät tartu pelastavaan käteen, vaan kiroavat auttajan.

En voi ymmärtää.

Vierailija
112/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotahan ET on, mutta aidosti puoleettomana.

Vierailija
113/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tuotahan ET on, mutta aidosti puoleettomana.

Oppilaalla on oikeus saada oman uskontokuntansa mukaista opetusta. Pelkkä et ei riitä.

Vierailija
114/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on ilmoittanut itsensä sanassaan Raamatusta ja siinä on meillä kaikki tieto, mikä on Jumalasta. Ei ole muuta tietoa.

Jumala päättää meidän kohtalostamme, niin uskovien kuin epäuskovienkin. Meillä ei ole siihen mitään sanottavaa. Jumala on Pyhä Jumala.

Vierailija
115/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta kuin vastakysymykset ja " katso itse" -inttämät.

Vierailija
116/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vaikka se auttaisi sinua eroon synnin tuhoavasta voimasta ja muista riippuvuuksista, jotka tuhoavat meitä ja vievät yhä kauemmas Jumalasta.

Katsokaa uskoontulleita. Heistä säteilee rauha ja ilo. Onko se jotain sellaista, joka ei ole tavoittelemisen arvoista.

Jeesus tahtoo teille hyvää ja sitten te kiroatte Jeesuksen. En voi ymmärtää. Jos olisit nälissäsi ja janoissasi ja joku tarjoaisi sinulle ruokaa, niin hylkäisitkö avuntarjouksen.

Jokainen synnin valtaan jäänyt on nälkäinen ja janoinen. Jeesus on elävää, puhdasta, raikasta vettä ja jokainen sitä juonut ei ole enää janoinen, vaan hänestä tulee lähde, joka pulppuaa samaa elävää vettä. Jeesus on sitä elävää vettä, jota tämä janoinen, nääntynyt maailma tarvitsee. Se puhdistaa ja tekee eläväksi jälleen. Se on vettä joka antaa elämän.

Vierailija
117/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut tätä ketjua lainkaan??

Vierailija
118/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän kysymykseen ei ole tullut vielä mitään päteviä perusteluita.

Vierailija
119/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

muuta kuin vastakysymykset ja " katso itse" -inttämät.

Löytyy netistä googlaamalla. Saa olla aika avuton, jos ei sen vertaa pysty itse tekemään.

Vierailija
120/834 |
22.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa: Jumalan selitys, Ilkka Pyysiäinen.

Mihin uskova uskoo?

Kun hän uskoo jumalaan?

Minkä ateisti kieltää?

Kun hän kieltää jumalan?

Yleistajuinen teos on johdatus yhden ihmisen elämää keskeiseti hallitsevan käsitteen " jumalan" uskontohistoriaan ja filosofiaan. Se pureutuu jumalauskon ongelmaan: voidaanko " jumalan" käsitettä koskaan selkeýttää niin, että voisimme todella sanoa, onko jumalia olemassa? Uusimpiin tutkimustuloksiin pohjautuva kirja puhuu jumalasta, mutta siinä on kyse ihmisestä.

Luin opiskeluaikana kun meillä oli pakollinen teologinen osuus. Hyvä, ja monipuolinen sekä selkeällä suomella kirjoitettu ajatelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä