Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitteletko lapsesi opettajalle?

Vierailija
20.08.2007 |

Olin eilen muutaman tunnin luokanopettajaystäväni luona kylässä ja sinä aikana hänelle soitti kahden oppilaan äiti. Emme keskustelleet puheluiden sisällöistä mutta ainakin toinen kuulosti koskevan mm. jonkin retken ajankohtaa.

Siis en tajua! Siis sitä että pitää soittella opettajalle ja vielä sunnuntaina.

En muista omassa lapsuudessani että opettajalle olisi soiteltu siis ikinä. Jos oli jotain erityistä niin vietiin lappu ja asiat keskusteltiin vanhempainilloissa.

Mistä asioista vanhemmat nykyisin soittelevat opettajalle?

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana en voi kuin ihmetellä tätä asennetta. Mikä ihmeen velvollisuus minulla tai kenelläkään muulla opettajalla on työskennellä 24/7? Eiköhän meillä ole ihan samanlainen oikeus rajattuun työaikaan kuin muillakin ihmisillä. Joka tapauksessa joudun käyttämään vapaa-aikaani (iltoja ja viikonloppuja) työntekoon enkä todellaaan kaipaa yhtään enempää lisätyötä näille päiville.

Koululta saa opettajan ihan varmasti kiinni. Jos hän ei juuri sillä hetkellä ehdi puhelimeen, niin uskoisin jokaisen vastaavan soittopyyntöön mahdollisimman pian. Kesken tunnin en itse ainakaan lähde puhelimeen, koska opetan lapsianne. Tuskin monikaan opettaja lähtee koululta samalla oven avauksella lasten kanssa, joten iltapäivällä on ihan hyvää aikaa soitella ja vastailla soittopyyntöihin.

Jos saisin työnantajalta puhelimen liittymineen päivineen ja laskutkin menisivät työnantajan osoitteeseen, niin siinä tapauksessa toki antaisin numeron vanhemmille. Puhelimeen tuskin vastaisin kuitenkaan virka-ajan ulkopuolella.

T: ammattiinsa täysin tyytyväinen opettaja

Vierailija
22/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oppituntien aikaanhan taas ei saa opea kiinni.

Minä soitan kun on sellaista asiaa. Tekstaan pienet kysymykset ja sähköpostilla viestitän isommat. Koen, että esim. s-postilla saan paremmin opettajan huomion kuin kirjoittamalla reppuvihkoon jonka ope sitten jossain oppitunnin välissä vain vilkaisee läpi.

Mutta en kuitenkaan jatkuvasti soittele. Ehkä 1-2krt/lukuvuosi tai sen mukaan, mitä lapsilla on menossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. 17.00 asti ja sen jälkeen pyhittää päivänsä omalle perheelle

Vierailija
24/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on tosi vaikea päästä soittamaan juuri välitunnin aikana.

Mutta minuakin on tultu kotoa hakemaan illalla auttamaan töihini liittyvissä asioissa. Ja aina olen mennyt, koska työnantajani on joskus sanonut, että muistakaa että edustatte työpaikkaanne kaikella vapaa-ajallannekin niin en todellakaan voi alkaa tylyksi ihmisille vapaa-aikananikaan vaikka joskus tekisi mielikin.....

Vierailija:

Ensiksikin, pakkohan opettajalle on soittaa kotiin, koska poistuvat yleensä koululta heti, kun oppitunnit on loppuneet

Ja oppituntien aikaanhan taas ei saa opea kiinni.

Vierailija
25/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pitäis saada soittaa myös pankkivirkailijoille kotiin. Ja kaupankassoille, että mitä on tarjouksessa. Ja lääkäreille.

Vierailija
26/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa meille toki soittaa, mutta ei se kivaa ole. Pitäisikö minun vastata kaupassakin tai kesken saunomisen? Entä jos lapset nukkuvat sunnuntaina päiväuniaan ja mieheni kanssa olemme rakastelemassa? Keskeytänkö vessassa käyntinikin sinun soittosi vuoksi? Anteeksi, että minulla on muutakin elämää kuin koulutyö, josta saan nettona käteen 1400¿. Ottaisin kyllä mieluiten vastaan soittopyynnön ja soittaisin työhuoneesta, tai viestittelen sähköpostitse tai reissuvihkon kautta.

Vierailija
27/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. reissuvihkossa heti lukuvuoden alussa antaa yhteystietojensa mukana tiedon koska heille voi soittaa jos asiaa ilmenee. Sitten ei tarvitsisi niuhottaa asiasta kummaltakaan suunnalta. Minusta opettajalle voi soittaa koska vaan jos ei muuta ilmoita. Minä en ainakaan tiedä edes mikä on opettajan virka-aika, moneltako alkaa ja moneltako loppuu????

Vierailija
28/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni puhelin soi pitkin iltaa ja välillä yölläkin.

Vierailija
29/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mun pitäis saada soittaa myös pankkivirkailijoille kotiin. Ja kaupankassoille, että mitä on tarjouksessa. Ja lääkäreille.

Vierailija
30/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti siis olen pudonnut puusta kun en edelleenkään, näistä perusteluista huolimatta tajua mikä ihme oikeuttaa soittamaan opettajalle sunnuntai-iltana.

Ihan ok joo jos soittaa vaikka torstaina klo 17 jos jotenkin ajattelee että opettajalla on joku päivystysaika vanhemmille. Mutta miksi opettajankaan pitäisi olla saatavilla viikonloppuna.

Itselläni on työnantajan liittymä ja puhelin, mutta en useinkaan enää kotona vastaa puhelimeen. En siis ole ollenkaan opetusalalla. En muuten esim. soittele omalle pomollenikaan lomilla tai työajan ulkopuolella.

Tuo mainitsemani keskustelu esim. ei ymmärtääkseni koskenut mitään tämän päiväistä retkeä tms. ja kaverini selitti ystävällisesti että kaikki syyslukuakuden erikoiset tapahtumat on infolapussa joka on jaettu ja joka löytyy netistä.

Olen yllättynyt että on näin paljon väkeä josta opettajalle soitteleminen viikonloppuisin on ihan ok.

Vierailija
31/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolle on kuule paljon soiteltu iltaisin ja on lähtenyt auttamaan ihmisiä esim. pankkiautomaateille ja laskunmaksuautomaateille. Ja ihan ilman mitään korvauksia, ihan ystävällisyyttäni mennyt.

Vierailija:

Vierailija
32/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mielestäni opettajan kuuluu vastata myös kotona puheluihin. En ehkä soittaisi perjantai- tai lauantai-iltana. Sunnuntai-iltana kyllä.

Jos maksetaan erillistä korvausta päivystämisestä, niin se on asia erikseen.

Opettajan ei kannata antaa oman puhelimensa numeroa oppilaiden vanhemmille ja numero kannattaa laittaa salaiseksi.

Vierailija
33/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itselläni puhelin soi pitkin iltaa ja välillä yölläkin.

Vierailija
34/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin pääasiassa sähköpostitse ja ihan kokouksina koululla. Jonkin verran myös puhelimitse, mutta ainoastaan arkena ja juuri ennen koulupäivän alkua tai sen päätyttyä ja usein soittopyynnön kautta ja opettajanhuoneen puhelimeen. Opettajan omaan puhelimeen lähinnä tekstiviestillä aamulla juuri ennen tuntien alkua ilmoitus mahdollisesta poissaolosta tai etukäteen sovittu " paha päivä tulossa" -varoitus.

Nyt tilanne tasoittunut ja uusi koulu, joten toivon mukaan ei tule tarvetta soitella. Nyt jo yläkoulun puolella, mutta luokanvalvoja toivoi edelleen ilmoituksen poissaolosta tekstiviestinä aamulla, joten niitä varmaan tullaan sitten silloin tällöin lähettelemään.

Vierailija
35/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta opettajien ammatinkuvaan kuuluu vastata puhelimeen myös virka-ajan ulkopuolella, sillä heille maksetaan palkkaa myös

osittain siltä ajalta kun ovat kotona.

Jos opettaja on virka-aikaan kotona tekemässä etätöitä, niin silloin tietysti vastataan työkännykkään, mutta virka-ajan ulkopuolella ei ole kukaan velvollinen tekemään töitä. Ja missäs sitä olisi virka-ajan ulkopuolella, jos ei kotona tai muualla VAPAA-AJAN vietossa?

Vierailija
36/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mistään retkestä ei tulisi mieleenkään soitella. Kyllä jotkut vanhemmat ovat ÄÄLIÖITÄ, tuskin heillekään soitellaa viikonloppuna työasioista. Jos olisin ope, en vastaisi viikonloppuna kuin tutuista numeroita tulleisiin puheluihin.

Kyl sen näkee heti vanhempainilloissa ketkä vanhemmat ovat tuollaisia " meidän Oona ei halua juoda maitoa " jne

Vierailija
37/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä kun on uimahalliin matkaa yli 100 km, niin ei ehdi liikuntatunnin aikana.

Vierailija:

Koulupäivän aikana ehtii varmasti sattua kaikkea ylimääräistä sen suunnitellunkin lisäksi ja ihan mahdoton on kenenkään muistaa kaikkea.

Vierailija
38/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fine jos pankkineidillä on aikaa mennä iltaisin ja viikonloppuisin auttamaan ihmisiä automaateilla, puhumattakaan siitä että olet antanut kotinumerosi kaikille pankissa käyneille. Sun koulutukselle ihan jees, jos olisin maisteri niin en tohon lähtis vaikka kuinka ystävällinen olisin

Vierailija
39/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä omassa työssäsi tavoitettavissa 24/7? Kyllä opettajillakin kuuluu olla vapaa-aikaa. Haluaisitko sinä, että sinun vapaa-aikaasi häirittäisiin työasioilla? Pahimmillaan opettaja olisi koko illan puhelimessa. Onneksi on vanhempia, joilla on järkeä soittaa opettajalle kotiin esim. äärimmäsessä hädässä tai laittaa viestiä kännykkään.

Terv. ei-opettaja, mutta jolla on opettaja-tuttavia

Vierailija:

Mielestäni opettajan kuuluu vastata myös kotona puheluihin. En ehkä soittaisi perjantai- tai lauantai-iltana. Sunnuntai-iltana kyllä.

Vierailija
40/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa selkeä lappu vaikka reissuvihkon mukana kotiin että minuun saa ottaa puhelimitse yhteyttä ma-pe klo se ja se ja muuna aikana esim. sähköpostilla. Eipähän tarvitsisi valittaa soittelijoista. Meille tuli opettajalta sellainen lappu niin asia on sillä selvä kaikille. Että sellainen opettaja joka valittaa että soitetaan vääränä aikana niin laittakaa hyvät ihmiset kotio tieto koska saa ottaa yhteyttä. Miksi siitä asiasta pitää tehdä niin vaikea ja suuri numero :)