Soitteletko lapsesi opettajalle?
Olin eilen muutaman tunnin luokanopettajaystäväni luona kylässä ja sinä aikana hänelle soitti kahden oppilaan äiti. Emme keskustelleet puheluiden sisällöistä mutta ainakin toinen kuulosti koskevan mm. jonkin retken ajankohtaa.
Siis en tajua! Siis sitä että pitää soittella opettajalle ja vielä sunnuntaina.
En muista omassa lapsuudessani että opettajalle olisi soiteltu siis ikinä. Jos oli jotain erityistä niin vietiin lappu ja asiat keskusteltiin vanhempainilloissa.
Mistä asioista vanhemmat nykyisin soittelevat opettajalle?
Kommentit (101)
Vierailija:
jolle on kuule paljon soiteltu iltaisin ja on lähtenyt auttamaan ihmisiä esim. pankkiautomaateille ja laskunmaksuautomaateille. Ja ihan ilman mitään korvauksia, ihan ystävällisyyttäni mennyt.Vierailija:
mun pitäis saada soittaa myös pankkivirkailijoille kotiin. Ja kaupankassoille, että mitä on tarjouksessa. Ja lääkäreille.
Opettajilla on vuodessa alle 200 työpäivää, eli selvästi vähemmän kuin muilla. Sitähän aina perustellaan sillä, että töitä on kouluaikana YLI normaalin työajan, eli tekevät työt talvella " varastoon" . ja uskon kyllä, että tekevätkin. Ja minulle käy ihan hyvin, että jokainen opettaja määrittelee itse, mihin vuorokauden aikaan tekee ne ekstrahommat, minun puolestani voivat lähteä koulusta pois heti tuntien jälkee, uskon, että jossain välissä tekevät töitä varmasti riittävästi. Sitä en kuitenkaan hyväksy, että opettaja esittää päivittäiseksi työajakseen 8-16 (sen kyllä hyväksyn, että aina ei tarvitse olla tavoitettavissa), koska opettajien lomathan perustuvat siihen, että työaika on yli 40 h viikossa!!
Eihän nyt opettajan hommaan kuulu sunnuntaisin mitään puhelinpäivystystä...
Vierailija:
Mielestäni opettajan kuuluu vastata myös kotona puheluihin. En ehkä soittaisi perjantai- tai lauantai-iltana. Sunnuntai-iltana kyllä.
että soittaa saa ja pitää, vaikka keskellä yötä:)jos asia sattuu sellainen tärkeä olemaan. vanhempien ja koulun välistä yhteistyötä ja avoimuutta pidetään tärkeänä. Uskon että opettajat kuitenkin olettavat vanhempien olevan tahdikkaita, eli eivät nyt tosiaan soittele ihan pikkujutuista kotiin vaan kirjoittavat reissariin sellaiset asiat. Kukin tekee tyylillään, näin meillä päin!
Vierailija:
Sitä en kuitenkaan hyväksy, että opettaja esittää päivittäiseksi työajakseen 8-16
Jos opettaja haluaa olla tavoitettavissa tuohon aikaan, mikä ihme siinä on niin vaikea hyväksyä? Eihän se virka-aika sitä tarkoita, että päivittäinen työaika olisí juuri tuo. Se virka-aika on normaali asiointiaika, minkä luulisi nyt vähemmälläkin jo ymmärtävän.
korjaavat kokeita yömyöhään ja ovat vanhempainilloissa usein klo 21 saakka. Lasketaanhan nekin työajaksi? Myls opekokoukset voivat kestää yli klo 16 tai alkaa ennen klo 8. Esimerkiksi koulunaloituspäivänä piti olla työpaikalla klo 7.15.
T: Open ystävä
Olen itse yläasteen opettaja, ja olen ilmoittanut, että minulla on viikossa kaksi tunnin mittaista puhelinaikaa, jolloin olen tarvittaessa tavoitettavissa. Toinen aika on päiväsaikaan, toinen illalla. Muulloin minulle voi jättää soittopyynnön kouluun ja soitan tarvittaessa takaisin koulusta. Tekstiviesteihin en vastaa, koska joutuisin ne viestit itse maksamaan.
Minulla itselläni on kaksi lasta päiväkodissa, eikä minulle ole ikinä tullut mieleen soittaa päiväkodin henkilökunnalle kotiin. Eikä heistä kyllä kukaan ole antanutkaan omaa henkilökohtaista kännykkänumeroaan.
Vierailija:
Yhden kerran olen myöhään (klo 21) lähettänyt tekstarin opelle, kun lapselle läheinen ihminen kuoli. Olisihan asian voinut reissarinkin laittaa, mutta oletin että open on mukavampi tietää asia ennalta.
Kukaan muu tässä viestiketjussa ei ole vielä osannut kertoa pätevää syytä opettajalle soittamiseen tämän vapaa-aikana. No, lapsen loukkaantuminen koulupäivän aikana on toinen pätevä syy.
Olisi mielenkiintoista tietää, minkälaisessa asemassa työelämässä ovat ne vanhemmat, jotka katsovat oikeudekseen häiriköidä opettajia vapaa-ajalla. Minulle tuli mieleen, että he olisivat johtavassa asemassa olevia, joiden itse täytyy olla aina tavoitettavissa, eivätkä voi ymmärtää, että kaikilla ei (onneksi) tätä velvollisuutta ole. Olenko oikeassa?
Itse työskentelen vaativassa asiakaspalveluammatissa, enkä toden totta palvele yhtään ihmistä sen jälkeen, kun työpaikan oven painan kiinni. On eri asia, jos on työssä, jossa maksetaan kunnon päivystyskorvaukset, tai johtavassa asemassa, jolloin palkkakin on pikkuisen toinen.
Vierailija:
hämäävä käsite kun he voivat oppituntien jälkeen lähteä vaikka heti kotiin vaikka olisi virka-aikaa ja sitten vaikka myöhemmin illalla korjailla kokeita. Siis hehän voivat tehdä niitä jauhelihakastikkeita periaatteessa virka-aikana ja tehdä töitä myöhemmin niin vastaavatko he sitä jauhelihakastiketta tekiessään puhelimeen? Vai onko kaikki opettajat virka-ajan koululla tekemässä töitä ja tavoitettavissa ja menevät vasta neljän jälkeen kotiin niin kuin moni muu jonka virka aika on 8-16.
Ymmärrät varmaan, että kokeiden tarkistaminen on hieman eri asia kuin puhelimeen vastailu pyhäpäivänä. Voin itse määrittää, koska haluan kokeet tarkistaa, mutta en voisi itse määrittää, koska haluan puheluita. Siksipä en anna privaattinumeroani opiskelijoille. Työkännykkä minulla on ja se on auki virka-aikana, muulloin äänettömällä.
Vierailija:
Opettajilla on vuodessa alle 200 työpäivää, eli selvästi vähemmän kuin muilla. Sitähän aina perustellaan sillä, että töitä on kouluaikana YLI normaalin työajan, eli tekevät työt talvella " varastoon" . ja uskon kyllä, että tekevätkin. Ja minulle käy ihan hyvin, että jokainen opettaja määrittelee itse, mihin vuorokauden aikaan tekee ne ekstrahommat, minun puolestani voivat lähteä koulusta pois heti tuntien jälkee, uskon, että jossain välissä tekevät töitä varmasti riittävästi. Sitä en kuitenkaan hyväksy, että opettaja esittää päivittäiseksi työajakseen 8-16 (sen kyllä hyväksyn, että aina ei tarvitse olla tavoitettavissa), koska opettajien lomathan perustuvat siihen, että työaika on yli 40 h viikossa!!
Meillä on töitä n. 9 kk vuodessa, 5 viikkoa vuosilomaa ja n. 2 kk opetuksetonta aikaa, josta ei makseta palkkaa. Palkan saa 10 kuukaudelta. Lomat perustuvat opettajilla lomanmääräytymiseen eli lomaa kertyy 2,5 päivää kuukaudessa.
KUKAAN PALKANSAAJA EI TEE SUOMESSA YLI 40 TUNNIN TYÖVIIKKOA! 40 tunnin enimmäistyöaika on määritelty työaikalaissa. MITEN ON MAHDOLLISTA, ETTÄ JOKU EI TÄTÄ TIEDÄ!? Taidat olla se sama urpo, joka ei tajua virka-aikaa.
Vierailija:
eli ei ole ihan totta tuo...
Palkan saa 10 kuukaudelta ja se on jaettu 12 kuukaudelle. Että sinänsä kesällä tulee kyllä rahaa tilille, mutta ei silloin palkkaa saa.
kun puhutaan opettajien huonoista palkoista, on surkuteltavana summana kuitenkin se kuukausittain tilille tupsahtava, eikö? oikeastihan opettajien kuukausipalkoiksi pitäisi sitten ilmoittaa 1,2 x tuo palkka vai mitä?
Tää on kyllä todella outo keskustelu. Miten kellekään tulee mieleen edes häiritä ihmisiä heidän vapaa-aikanaan ja vielä yömyöhällä kotona. Taas elän toisessa todellisuudessa kuin muut.
Mä olen itse johtotehtävissä IT-yrityksessä ja meillä ainakin on ihan normaali käytäntö (ja jopa työehtosopimuksessa) mainittu, että jos tulee normaalin työajan jälkeen tarve soittaa tai ottaa yhteyttä, niin silloin on kyse hälytystehtävistä ja niistä maksetaan erikseen palkkaa. Eikä silloinkaan ole pakko vastata ellei ole erikseen sovittu etukäteen päivystysvuorosta. Ja siis meillä on työnantajan maksamat puhelimet ja nettiyhteydet ja muut pelit ja vehkeet.
Jos sitten joku suostuu vapaa-ajaltaan lähtemään töihin auttamaan asiakkaita vaikka siellä pankkiautomaatilla, niin ei pidä olettaa, että se olisi ihan normaali käytäntö kaikssa muissa työpaikoissa.
Vierailija:
kun puhutaan opettajien huonoista palkoista, on surkuteltavana summana kuitenkin se kuukausittain tilille tupsahtava, eikö? oikeastihan opettajien kuukausipalkoiksi pitäisi sitten ilmoittaa 1,2 x tuo palkka vai mitä?
Palkan saa 10 kuukaudelta. Opetuksettomasta ajasta, joka on n. 2 kuukautta, ei makseta palkkaa. Tuo kymmenen kuukauden palkkapotti on jaettu kahdellatoista ja palkka tulee tilille joka kuukausi. Ihan yhtä hyvin se voisi tulla tilille 10 kuukautena ja kahtena kuukautena oltaisiin ilman palkkaa. Eli jokainen, joka kateissaan vinkuu opettajien lomista, voi ihan vapaasti ottaa pari kuukautta vuodessa palkatonta lomaa ja pärjätä 10 kk palkalla.
vai väitätkö, että opettajat yleisesti puhuvat kuukausipalkkanaan tuosta palkasta, josta jaetaan kesäkuukausille? eivät taatusti puhu, vaan siitä, mikä maksetaan kuukausittain. Eli valitetaan palkkaa, joka oikeasti on pienempi, kuin mitä todellisuudessa saavat, jos tuo 2 kk on muka palkatonta aikaa
Vierailija:
vai väitätkö, että opettajat yleisesti puhuvat kuukausipalkkanaan tuosta palkasta, josta jaetaan kesäkuukausille? eivät taatusti puhu, vaan siitä, mikä maksetaan kuukausittain. Eli valitetaan palkkaa, joka oikeasti on pienempi, kuin mitä todellisuudessa saavat, jos tuo 2 kk on muka palkatonta aikaa
...en kuitenkaan kotiin. Opettajalla on työaika. Kouluun voi jättää soittopyynnön ja viimeistään seuraavana päivänä ope soittaa takaisin.
Tiedän, että on sellaisia supertärkeitä ihmisiä, jotka soittelevat opelle kotiin, reksille kotiin ja vieläpä ohjeistavat näitä minkä kerkiävät. Musta sellainen on äärimmäisen noloa. Tyttäreni luokalla eräs lääkäriäiti on juuri sellainen. Saattaa ihan pokkana alkaa valistaa rehtoria ja antamaan " vinkkejä" . Muut sitten vajoavat myötähäpeästä parketin alle...
Eihän päiväkodin henkilökunnallekaan soitella kotiin tai kaupan kassalle...
tai ainakaan se ei anna oikeaa kuvaa asioista - vuosituloista puhukoot ne, jotka tekevät töitä ympäri vuoden
Yhden kerran olen myöhään (klo 21) lähettänyt tekstarin opelle, kun lapselle läheinen ihminen kuoli. Olisihan asian voinut reissarinkin laittaa, mutta oletin että open on mukavampi tietää asia ennalta.