Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soitteletko lapsesi opettajalle?

Vierailija
20.08.2007 |

Olin eilen muutaman tunnin luokanopettajaystäväni luona kylässä ja sinä aikana hänelle soitti kahden oppilaan äiti. Emme keskustelleet puheluiden sisällöistä mutta ainakin toinen kuulosti koskevan mm. jonkin retken ajankohtaa.

Siis en tajua! Siis sitä että pitää soittella opettajalle ja vielä sunnuntaina.

En muista omassa lapsuudessani että opettajalle olisi soiteltu siis ikinä. Jos oli jotain erityistä niin vietiin lappu ja asiat keskusteltiin vanhempainilloissa.

Mistä asioista vanhemmat nykyisin soittelevat opettajalle?

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

tai ainakaan se ei anna oikeaa kuvaa asioista - vuosituloista puhukoot ne, jotka tekevät töitä ympäri vuoden

Eikös tuo nyt kuulu ihan yleissivistykseen?

Vierailija
82/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet opettaja, niin toivottavasti et tule ikinä opettamaan minun lapsiani

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jos olet opettaja, niin toivottavasti et tule ikinä opettamaan minun lapsiani

Vierailija
84/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko jotenkin harvinaisuus :)

Vierailija:

Täällä toinen, mutta olen laittanut ylitöiksi. Muuten, milloinkahan olet viimeksi ollut tösiää, kun noita pankkvirkailijoita ei enää ole ollut vuosiin....

Vierailija:

jolle on kuule paljon soiteltu iltaisin ja on lähtenyt auttamaan ihmisiä esim. pankkiautomaateille ja laskunmaksuautomaateille. Ja ihan ilman mitään korvauksia, ihan ystävällisyyttäni mennyt.

Vierailija:

mun pitäis saada soittaa myös pankkivirkailijoille kotiin. Ja kaupankassoille, että mitä on tarjouksessa. Ja lääkäreille.

Vierailija
85/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilökuntaa kun kuljetin lasta hoidossa niin siinä samalla ihan silmätysten puhuttiin asiat. Opettajia näen ehkä 1-2 krt vuodessa. Että ei nyt ihan voi verrata asioiden hoitamis tapoja näiden välillä.

Vierailija:

Eihän päiväkodin henkilökunnallekaan soitella kotiin tai kaupan kassalle...

Vierailija
86/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kk palkatonta lomaa vuodessa. Pitävätkö he sitten vuosilomansa kouluaikana vai mitä tarkoitit? Kyllähän opettajillekin lomaa kertyy ymmärtääkseni. Ja vielä opettajat sanovat että joutuvat tekemään töitäkin kesän aikana, sillä palkattomalla jaksollako he niitä tekevät. Aika ristiriitaista tietoa kyllä tuntuu olevan näistä opettajien lomista ja palkkauksista jne.

Vierailija
87/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

2 kk palkatonta lomaa vuodessa. Pitävätkö he sitten vuosilomansa kouluaikana vai mitä tarkoitit? Kyllähän opettajillekin lomaa kertyy ymmärtääkseni. Ja vielä opettajat sanovat että joutuvat tekemään töitäkin kesän aikana, sillä palkattomalla jaksollako he niitä tekevät. Aika ristiriitaista tietoa kyllä tuntuu olevan näistä opettajien lomista ja palkkauksista jne.

Neljän viikon kesäloman saa pitää meillä kesäkuun puolivälistä elokuun alkuun ja talviloman viikolla 8. Lomaa kertyy normaalisti 2,5 päivää kuukaudessa. Jos tekee opetuksettomana aikana töitä, niin oma moka. Minä nostan kytkintä kevät- ja joulujuhlan jälkeen ja palaan vasta, kun palkka alkaa taas OIKEASTI juosta.

Ei tässä ole mitään ristiriitaa. Itse olet tainnut kuvitella, että opettajille maksetaan joka kuukaudesta palkkaa ja nyt et meinaa millään sisäistää tätä uutta tietoa.

Vierailija
88/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse aine-opettajana jouduin kokemaan viime keväänä parinkin oppilaani äidin valitukset puhelimessa lapsensa musiikin numerosta. Se oli heidän mielestä liian alhainen. Olin huomioinut kaikki mahdolliset suoritukset ja ollut mahdollisimman oikeudenmukainen, mutta silti äidit ottivat ja soittivat minulle kotiin viikonloppuna. Ei törkeydellä ole rajaa.

Vierailija
89/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle saa soittaa koska vaan ja olen sen vanhemmille ilmoittanut ja olen korostanutkin, että aina saa soittaa jos on murheita. Mielestäni se kuuluu minun työhöni, olla kiinnostunut oppilaiden asioista ja luoda hyvä suhde vanhempiin.

En toki aina vastaa puhelimeen, jos itsellä huono hetki. En silloin koskaan vastaa kenenkään puheluihin, esim. jos olen syömässä tai hoitamassa jotain asiaa esi. lasten kanssa. Minulla myäs 4 omaa lasta, joista 2 on koululaisia ja kaksi päivähoitoikäisiä, mutta silti en osaa jättäää työasioita työpaikalle. Soitan kyllä itse vanhemmille sitten takaisin kun on parempi hetki.

Saamme verotuksessa vähentää puheluista 70e ja mielestäni en koskaan joudu niin paljon soittamaan, että se summa täyttyisi puheluista tai tekstiviesteistä.

Vierailija
90/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä on ja juuri siksi he saavat " puolipäivätyöstä" täyden palkan, jotta valmistelevat niitä tunteja, korjaavat kokeita ja pitävät vanhempiin yhteyttä. Ihanko ongelmiksi asti ne vanhemmat muka soittelevat? Mieheni on luokanopettaja ja hänelle ei tulisi mieleenkään rajoittaa vanhempien puheluita. Puhelin soi silloin tällöin ihan säällisiin aikoihin ja muuten vanhemmat mielellään mailailevat. Enkä ole muidenkaan suvun opettajien kuullut mokomasta mukisevan. Vastapainona miehelläni on paljon enemmän vapaa-aikaa kuin minulla ja kokee velvollisuudekseen vastata, jos kerran vanhemmat soittavat. Sehän on iso osa työtä: pitää yhteyttä vanhempiin ja olla tavoitettavissa!

Vierailija
91/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

kun puhutaan opettajien huonoista palkoista, on surkuteltavana summana kuitenkin se kuukausittain tilille tupsahtava, eikö? oikeastihan opettajien kuukausipalkoiksi pitäisi sitten ilmoittaa 1,2 x tuo palkka vai mitä?

Palkan saa 10 kuukaudelta. Opetuksettomasta ajasta, joka on n. 2 kuukautta, ei makseta palkkaa. Tuo kymmenen kuukauden palkkapotti on jaettu kahdellatoista ja palkka tulee tilille joka kuukausi. Ihan yhtä hyvin se voisi tulla tilille 10 kuukautena ja kahtena kuukautena oltaisiin ilman palkkaa. Eli jokainen, joka kateissaan vinkuu opettajien lomista, voi ihan vapaasti ottaa pari kuukautta vuodessa palkatonta lomaa ja pärjätä 10 kk palkalla.

Vierailija
92/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos nyt ihan suoraan sanon, teillä on tainnut olla sitten todella hyvä tuuri kun ei ole osunut kohdalle ainuttakaan mullehetikaikkinyt- vanhempaa. Minulle on osunut sellaisia muutama, eikä mikään järkipuhe heille kolahda. Puhelin soi solkenaan ja jos laitat äänettömälle, et saa sitten niitäkään puheluita, jotka haluaisit ottaa vastaan ( tai joudut soittelemaan perään ). Minä luovutin ja vaihdoin numeroni salaiseen. Uusi entisen numeroni omistaja saa kuulemma vieläkin päivittäin soittoja minun oppilaitteni vanhemmilta, vaikka numeron vaihtumisesta on jo yli kaksi vuotta. Soitin kyseiseen numeroon eilen ja pahoittelin tilannetta kun kuulin eräältä vanhemmalta heidän sinne soittelevan edelleen.

Vierailija
93/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia kertoja on vanhempi soittanut " ärtyneenä" , koska on kuullut lapsen version tapahtuneesta. Mieheni kokee, että hyvä puhua sitten asia ja siitä on poikkeuksetta jatkettu taas hyvässä yhteisymmärryksessä. Meillä oikeasti soi puhelin ehkä 1-2 krt/kk, joten ei todellakaan ongelma.

Voisko muuten sukupuolella olla vaikutusta? Ehkä miehelle ei kehdata rutista niin kuin " ämmälle" ? Tosin noissa lähisukulaisissa on naisopettajiakin ja yhtä sun toista valitusta olen kuullut, mutten koskaan vanhempien yhteydenpidosta. (pikemminkin siitä, kun ei osallistuta vanhempainiltoihin, eikä muutenkaan välitetä)

Vierailija:

Mutta jos nyt ihan suoraan sanon, teillä on tainnut olla sitten todella hyvä tuuri kun ei ole osunut kohdalle ainuttakaan mullehetikaikkinyt- vanhempaa. Minulle on osunut sellaisia muutama, eikä mikään järkipuhe heille kolahda. Puhelin soi solkenaan ja jos laitat äänettömälle, et saa sitten niitäkään puheluita, jotka haluaisit ottaa vastaan ( tai joudut soittelemaan perään ). Minä luovutin ja vaihdoin numeroni salaiseen. Uusi entisen numeroni omistaja saa kuulemma vieläkin päivittäin soittoja minun oppilaitteni vanhemmilta, vaikka numeron vaihtumisesta on jo yli kaksi vuotta. Soitin kyseiseen numeroon eilen ja pahoittelin tilannetta kun kuulin eräältä vanhemmalta heidän sinne soittelevan edelleen.

Vierailija
94/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli juuri keksitty, että pojan pitäisi olla pois koulusta huomenna. Tällä kertaa sentään ennen klo 9. Viimeksi soitti samasta asiasta keväällä klo 23.

Vierailija
95/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 30 oppilaan luokka. Noin 25 oppilaan vanhemmat ovat ihania ja hoitavat asiansa järkeviin aikoihin. Itse olen pyytänyt vanhempia soittamaan 7.45-17 välisenä aikana. Tuolloin olen parhaiten tavoitettavissa, mutta illat haluan pyhittää perheelleni ja palautua muutenkin päivän tohinasta. Koen, että näin jaksan pirteänä ja reippaana parhaiten.

Sitten on tämä tietty porukka, jotka soittavat mitä ihmeellisimpiin aikoihin ja vielä ihmeellisemmistä asioista. Keväällä selvitettiin kotipihalla tapahtuneita kahnauksia suunnuntaiaamuna, ihmeteltiin kadonneita kirjoja perjantai-iltana ym. Yksi mamma soittaa säännöllisin väliajoin kello 6.00 aamuisin ja kyselee, miten pojalla menee koulussa. Tämän soiton hän ajoittaa yleensä niin, että olen juuri laittanut kuukausitiedotteen kotiin, josta selviää, että pojan koulu sujuu edelleen erinomaisesti. Yksi äiti soitti viime viikolla kello yhdeksältä ja kysyi neuvoa, mihin hän vie sairaan lapsensa.

Tämä on kieltämättä ennen kokemattoman mahdoton vanhempilauma, mutta silti jaksan ihmetellä aikuisten ihmisten kädettömyyttä. Minä pidän mielelläni yhteyttä vanhempiin ja tuen heitä vaikeissa tilanteissa, mutta annan itsestäni kaiken päiväsaikaan ja jotta jaksan seuraavan päivän ja viikon vetää täysillä, tarvitsen päivässä lepohetken, jolloin voin irtautua töistäni. Itse en osaa olla vastaamatta puhelimeen, koska oletan aina, että soittajalla on tärkeää asiaa. Monesti puhelimessa puhutut asiat jäävät vaivaamaan ja mietityttämään vielä pitkäksi aikaa. Siksi toivon todella, että työasiani voitaisiin hoitaa päiväsaikaan.

Vierailija
96/101 |
23.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole henkilökohtaista työpuhelinta. Työpuhelin on opettajanhuoneessa, ja sinne voi jättää soittopyynnön. Minut saa kätevästi kiinni sähköpostitse ja vastaan vanhempien soittopyyntöihin koulusta. Eipä muuten läääkäriä, terapeuttia, sosiaalityöntekijää ym saa myöskään omista numeroista asiakkaat kiinni. Suurimmalla osalla näistä ja vastaavilla asiakaspalveluammateissa työskentelevillä on salaiset numerot. Miksi sitten opettaja pitäisi saada kiinni koska vaan?

Vierailija
97/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran antaa esim. reissuvihkon mukana numeron niin silloin saa soittaa iltasellakin. Jos taas ei anna se tarkoittaa et soitetaan vaan koulun opettajahuoneen puhelimeen virka-aikana.

Vierailija
98/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kännykkään en koskaan (numeroa ei ole annettu, on kylläkin saatavilla).

Vierailija
99/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se meille vanhemmille kuulu missä opettaja asuu ja enpä nyt heti keksi semmoista asiaa mitä ei voisi selvittää seuraavana päivänä.

Vierailija
100/101 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut kolmannen luokan ope ei antanut. Ihan hyvin ehdin virka-aikana toimittaa asiani opelle.

En minäkään anna omaa henkilökohtaista numeroa asiakkailleni että voivat illalla soitella.