~~~MaalisMussukoiden vko 34~~~
Polkastaanpa uusi pino käyntiin.
Joku fiksumpi vois laittaa linkin viime viikkoon.
Kommentit (73)
Pirteää keskiviikkoa kaikille.
Väsymys senkun jyllää, eikä ota helpottaakseen. Öisin (sekä päivisin) voisi nukkua niin paljon kuin mahdollista, tosin työnantajalla saattaisi olla jotain sanomista jos tuota päivisin nukkumista kovin yrittäisi harrastaa :-) Joka iltainen toive on, että saisi nuo 4 ja 3 v lapsukaiset ennen kymmentä uneen ja pääsisi itse ajoissa nukkumaan. Taitaapi vaan olla jälleen turha toivo. Kaikki temput on kokeiltu, joten hyviä vinkkejä vastaanotetaan. Tällä hetkellä nukkuvat omissa huoneissaan, jotta eivät häiritse toisiaan.
Perjantaina olisi np-ultra. Ensimmäinen neuvolakäynti oli jo viikolla 8, eikä sydänääniä edes yritetty kuunnella. Hieman jännittää, mitä löytyy.
Mahan koosta voisi päätellä, että on useampi tulossa;-) , mikä on erittäin epätodennäköistä.
Odotuksesta en ole vielä työpaikalla/ lapsille kertonut, mutta lähes kaikki kaverit sekä omat vanhempani tietävät. Niin ja isomummo, joka viikko sitten hienovaraisesti äidiltäni kyseli, että onkohan noille tulossa taas vauva, kun hän jo pari viikkoa sitten katseli mahan siltä näyttävän...
Innolla perjantaita odottaen (ja toivoen että kaikki on niin kuin pitääkin)
Myys sekä yökukkujat + tulokas rv12+2
Marjainka: Mulla oli tänään taas ultra ja terkkan mielestä se hyytymä oli kasvanut.. Mun mielestä se kyllä mittas vaan erilailla ku viimes.. Se oli nyt n. 4,5x3cm. Mulla epäillään et se vois olla myös KAKSIOSAINEN KOHTU! En tiiä... En tajua ikinä kysyä mitään tärkeitä kysymyksiä siellä..Siis näkeekö ne ultralla mikä se " tummentuma" on? Et onko se verta vai mitä? Mä kyl oikiasti toivon et ois vaan tuo hematooma. No kahen viikon päästä ois lääkärille aika. Töissä voi olla jos ei ala vuotaan ja mitään raskasta ei sais nostaa. Mä niin toivoisin et ois normaaliraskaus! Niin vauvalla oli kaiki hyvin, sydän löi ja kädet ja jalat vispas :)
Otan kaiken tiedon vastaan kaksiosaisesta kohdusta sekä väliseinällisestä kohdusta. Millähän hakusanalla löytäs googlesta tietoa?
Ei ainakaan noilla.
En tiiä uskallanko sanoa edes ääneen, ihan niinku pahoinvoini ois väistymässä!! Saas nähä ;)
Tänään saatiin viikoiksi 9+6, mut elän kyllä sen mukaan ku eka ultralla synnytyssairaalassa saatiin eli tuohon kolme päivää lisää, se on paljo se ;) Sitäpaitsi siellä oli paljo uudemman näkönen ultralaite ku neuvolassa.
Morjens!
Elluz 10+2
Täälläkin on sitten eka neuvola ollut. Ihan mukava ja rauhallinen kätilö oli (täällä äititysneuvolassa on vain kätilöitä), vähän turhankin tarkkaan selosti kaikki systeemit, onhan nuo nyt aika tuoreessa muistissa. Suostui jopa kuuntelemaan sykkeet vaikka epäili ettei sillä vanhalla vehkeellä mitään kuulu, mutta hyvin vaan pompotteli :D Ihanaa, nyt voi ite vähän rentoutua.
Sadekivellähän on rajua pahointvointia :S Voimia sinne, ei varmasti ole mukavaa. Itse en koskaan niitä inkivääritabletteja ostanut, mutta laitoin puolikkaan teelusikallisen jauhettua inkivääriä piimään ja join niin siitäkin oli apua.
Jotain piti vielä kommetoida mutta pää on taasen tyhjä.. Taidan mennä juhlistamaan ekaa neuvolaa jätskillä :)
Mamasaurus & Nacho rv 11+2
pirpana82: Tapiolan lisäksi tutkin Pohjolan nettisivuja, siellä vakuutuksen omavastuu 100 euroak, hinta vähän päälle 200 euro.
Mietin tuota vakuutuksen tarpeellisuutta ja tietäsikö joku korvaako apteekin " erikosivastikkeen" tms. Jotnekin tuntui olevan todella rajattu. 400 eurolla saa käsittääkseni paljon lääkkeitä ja terveys asema meillä lähempänä kuin mikään yksityinen. Kertokaa joku joku kauhu skenaario milloin vakuutus maksaa itsensä takaisin tai on ihan verraton kunnalliseen terveydenhuoltoon verrattuna.
Pitäsi varmaan hake ketjuja aiheesta. mutta töissä ei nyt ehdi.
Vacsuli 11+1
Oltiin viime vko Ruotsissa käymässä ja huono olo vaivaa mua edelleen, niiin en oo kauheesti käynyt kirjottaan... Itse asiassa luulin jo ton huonon olon hellittävän kun oli pari helpompaa päivää, mut ei sit.
Sadekivellä ei ole kyllä herkkua ollut, eipä paranis itse paljoo omaa huonoo oloo valittaa, sen kanssa sentään pärjää...
Ti kävin neuvolalääkärissä ja siellä kuunneltiin sydänäänet ja siellä pompotteli komeesti! Ei meinannut lääkäri löytää ensin ääniä, kerkisin jo hiukan pelästyynkin, mutta terkka kokeili ja onnistui löytämään saman tien :o) Ke kävinkin sitten hammaslääkärissä kun mua on korvaa särkenyt niin pirusti, ja epäilin et hampaassa reikä. Yhden se sitten paikkas ja heti helpotti säryt. Oli muuten ensimmäinen kerta kun mulla paikattiin hammas, hehe, on jäänyt siis retuperälle toi hampaitten hoito viime aikoina. Huomenna onkin sitten np-ultra ja se jotenkin vähän jännittää, toivottavasti kaikki olis ok.
Maha on jo jotenkin ihan mielettömän kokoinen, ja eilen tungin vielä väkisin yhdet farkut jalkaani, vetskari oli jätettävä auki ja pitkä paita päälle. Tänään laitoin suosiolla verkkarit jalkaan kun lähdin poikaa viemään tarhaan. Kai se vaan on mentävä ostaan housuja.
Päänsärkyjäkin tuntuu joillain olevan, mulla kans ihan kauheita, taitaa olla niskatkin jumissa.
Jaaha, tulipa taas tilitettyä, täytyy lähtee hakemaan lihaa hernekeittoon. Laitoin herneet yöks likoomaan ja meinaan tehdä itte, saa nähdä mitä tulee.
No mutta huomisiin, tuun ultran jälkeen kertoon kuulumisia.
Ninnutar 12+4
Moi kaikille!
Mä en ookkaan kirjoitellut moneen viikkoon, käyny vaan silloin tällöin katselemassa teidän muiden kuulumisia. Eilen oli meidän ensimmäinen ultra ja siellähän se pikkuinen kovasti vilkutteli! Mä olin ihan äimän käkenä kun en oikeastaan uskonut ollenkaan että siellä ketään edes on. Nyt tää raskaus tuntuu sitten ihan todelliselta!
Kovin oli ultraajan mukaan vilkas pikkuinen ja vahva syke löytyi. Niskaturvotus normaali 0,8mm ja pituutta huimat 52mm. Pienempi oli kuin menkkojen mukaan laskettu joten la meni 6 vrk eteenpäin, nyt se on siis 6.3, ennen oli 29.2.
Innostuneena menin sitten shoppailemaan ja ostin elämäni ensimmäiset äitiyshousut sekä vauvanvaatteita (bodyn ja kaksi myssyä). Ihan tuli semmoinen kummallinen tunne että alkaakohan tässä vihdoin ja viimein vauvakuume pukata päälle :)
Ensi viikolla olis sitte eka lääkärineuvola, sitä ootellessa!
Piipaa kait oli jo käyny ultrassa, koskas teillä muilla koittaa tuo hieno hetki?
Niin ja mulla muuttui tietty kans nuo raskausviikot, tänään tuli 12 vk täyteen.
cotine rv 12+0
Tervehdys kaikille! Kauan olen keskusteluanne taustalta seuraillut, mutta vihdoinkin uskaltauduin mukaan! Eilinen niskaturvotusultra varmisti, että kaikki ainakin toistaiseksi on hyvin, joten nyt uskalsimme vasta kertoa uudesta tulokkaasta muillekin. Meillä on siis jo kaksi " isoa" lasta, esikoinen aloitti juuri ekaluokan ja nuorempi on viisivuotias. Taustalla kummittelee kuitenkin parin vuoden takainen keskenmeno, joka tapahtui juuri näillä viikoilla (rv 12) ja laskettu aikakin olisi ollut tismalleen sama kuin nyt. Tämä kolmas lapsemme on pitkään ja hartaasti toivottu ja yritetty ja olin jo luopua toivosta, kunnes vihdoin tärppäsi! Olen kuitenkin edelleen hyvin realistisella mielellä, enkä vieläkään uskalla toivoa liikoja...Kaikki keskenmenon kokeneet varmasti ainakin tunnistavat tuon taustalla kummittelevan pelon;(
Vielä omaa napaa sen verran, että vointi alkaa pikkuhiljaa olemaan " normaali" ; tänään pystyin ensimmäistä kertaa sitten plussatestin juomaan kupillisen kahvia! Aiemmin pelkkä kahvinkeittimen näkeminenkin sai oksun nousemaan. Vähän vielä toki väsyttää eivätkä kotityöt kiinnostaisi (kiinnostavatko ne koskaan?).
Suuri osa kärsii vielä pahoinvoinnista, voimia teille! Ja moni oli saanut ilahduttavia uutisia neuvolasta tai ultrasta, onnittelut kaikille!
Terkuin Hattara
Ja isot onnittelut kaikille, jotka on jo saaneet hyviä ultrakuulumisia! Mulla on Np- ultra 31.8 eli ens perjantaina eli sitten taas näkee Pienen.
Tällainen pikaviesti minulta...
Käyn kyllä lukemassa kuulumisia monta kertaa päivässä, mutta kirjottaa ei muka jaksa =)
Ehkä johtuu myöskin siitä että olo ei ole muuttunut oikein mihinkään eli valitusta taas tiedossa...
Huono olo jatkuu, tänään oksensinkin ensimmäisen kerran kun menin syömään puuroa, päätä särkee KOKO AJAN vaikka kuinka ottais panadolia, verenpaineet taas vaihteeksi aivan liian alhaalla ja se aiheuttaa tosi mukavaa huimausta (ja varmaan tuota päänsärkyäkin) ja ja... Mitäs vielä =)
Tänään tuli vasta 9 viikko täyteen eli olo ei helpota vielä moneen viikkoon =/ Tai ainakin tuota esikoista odottaessa paha olo jatkui 13 viikolle asti ja paino lähti nousemaan vasta 17 viikolla...
Ai niin! Unohdin mainita vielä närästyksen ja aivan älyttömän väsymyksen! =)
Esikoista odottaessa mietin että miten ihmeessä ne, joilla on jo lapsia, jaksavat kun raskaana väsyttää näin paljon... Ja nyt voin vastata itse että eipä tässä oikein jaksakaan =) Onneksi tuo poju on vielä niin pieni että nukkuu kahdet päikkärit päivässä ja pääsee itsekin levähtämään. Päikkäreitä mä oon tosi huono ottamaan, mutta sekin jo auttaa kun pötkähtää vähäksi aikaa sohvalle.
Alkais äkkiä se toinen kolmannes kun se oli esikoisenkin kanssa niin ihanaa aikaa eikä mikään vaivannu =) Oli vaan niin ihanaa kun maha kasvoi ja pääsi tuntemaan ensimmäiset liikkeet =)
Moni oli taas käynyt ultrassa tai neuvolassa ja onneksi on tullut hyviä uutisia =))
Mua itseä meinaa vähän huolestuttaa, mutta ens viikolla on ensimmäinen neuvola ja pitää kysyä jos kokeilis kuunnella niitä sydänääniä... Ultrahan meillä on vasta sitten puolenvälin paikkeilla kun on rakenneultra.
Semmoinen kysymys tuli tuossa mieleen kun lähetin kodinhoidontuen hakemukset kun tuo vanhempainraha alkaa loppumaan, että tietäiskö kukaan tai onko kokemusta siitä että miten käy kodinhoidontuelle kun jää taas uudelle äitiyslomalle?! Eli saanko mä tästä esikoisesta minkäänlaista tukea vai oonko mä pelkällä äitiyspäivärahalla sitten kahden kanssa kotona? Tuolla esikoisellahan on ikää vasta 1v4kk kun tämän seuraavan pitäis syntyä...
Kiitokset jo valmiiksi jos joku osaa vastata! =)
Nyt täytyy lähtä soittelemaan ukolle että tuo kotiin tullessaan tortillavehkeet kaupasta ku nyt haluttaa tulista ruokaa =P
Saapa nähdä käykö niin kuin edellisessä raskaudessa kun tortillat tuli heittämällä ulos =//
Pimmi 9+0 (edes =) )
[b]Hattara[/b]lle ja muillekin uusille tervetuloa joukkoon ja onnittelut plussauksesta!! =)
enpä ole minäkään kirjoittanut muutamaan viikkoon - työssäkäynti (ei raskaus)ja tämän kotiarjen pyöritys tuntuu vievän voimat, että ei vain jaksa!
Olen neuvolassa käynyt jo kerran ja eilen kävin yksityissä ultrassa. Oli vain ihan pakko saada varmistus sille, että siellä masussa on elämää...niiin hyvin olen kuitenkin voinut - ainakin aina silloin kun muistan syödä säännöllisesti ja usein. Väsymys on toinen " vaiva" mutta siihen ne sitten ainakin toistaiseksi jäävät!
Ultrassa kaikki oli ihanan hyvin, eli siellä pieni sydän sykki ja laskettu aika siirtyi 4 päivällä Neuvolan arvioimasta eli nyt 31.3.08.
Hyviä vointia kaikille!
rv. 8¨+3.......(vasta)...
ihanaa että kaikki oli ultrassa ookoo*halaa* ja jänskä että pääsisit punktioon ja vielä ilmaiseen, meillä se oli ehdoton ei ja ei sulla ja mulla kuitenkaan oo tuota ikäeroa. me käytiin rakenneultrassa viikko sitten ja kaikki oli hyvin, ja samaa kaliiberia on ilmeisesti tulossa kuin tuo esikkokin.
mukavaa odotusta!! kaikille muillekkin tietty
t.tamatu+ihme rv 21+5
Mä olen vissiin vähän tyhmä mutta en tajua kuinka tuohon yhteisöön liitytään.. tai missä ja miten jäsenhakemus tehdään... Opastusta?
Eilen alkoi kirkasverinen vuoto, nyt joutuu ihan sidettä käyttämään. Ala masu kipeä. Lääkäri aika 1315, silloin ehkä asioita selviää.
Mitkää manaukset eivät riitä kuvaamaan tätä ketutuksen määrää.
Vacsuli ehkä 11+2
..olipa kiva kuulla, että jollain muullakaan ei mahdu housut enää jalkaan. Mun oli pakko laittaa tänään mammafarkut töihin, kun ei tänne voi verkkareissakaan tulla :) Tuntui jotenkin hassulta näin aikaisin, mutta tällä viikolla on tuo maha yhtäkkiä pompannut esiin eikä tavalliset farkut mene kiinni. Hakaneulakiinnitystä ja pitkää paitaa käytin alkuviikosta, mutta ei sekään oikein miellyttävää ole. Kävin pitkästä aikaa keskiviikkona " sivutyöpaikassani" , jossa silloin tällöin käyn muutaman tunnin tekemässä iltaisin, ja siellä työkaverit onnitteli perheenlisäyksestä - olivat siis heti masusta huomanneet. Mulla on siis nyt viikot 12 + 5.
Voi Vacsuli, jaksamista ja haleja! Paljonhan täällä on onneksi ollut kokemuksia, että kirkkaastakin vuodosta huolimatta kaikki on ollut ihan kunnossa.
En mennytkään tänään töihin, vaikka suunnittelin meneväni tekemään itselleeni muutaman tunnin sisälle ja miinukset pois. Varasin lääkärille ajan tämän päänsäryn takia. Enpä siellä hullua hurskaamaaksi tullut, beetasalpaajia ei missään tapauksessa takasin ennen kuin imetykset ym. on ohi. Panakodia määräsi. En taida kyllä koko lääkkeitä edes hakea, jos ei ole IHAN pakko. Kodeiini kun aiheuttaa mulle sydämen tykytystä ja lisäksi se väsyttää ihan hirveästi! Antoi onneksi luvan ottaa satunnaisesti Ibusalia, eli jos kohtaus tulee, niin voin sillä yrittää katkaista sen. Mutta jatkan siis kärvisteyä. Oli muutenkin aika ankea lääkäri...
Jee, mä olen löytänyt ruoan joka maistuu, pastaa juusto-kinkkukastiikkeella. Onneksi muullekin perheelle maistuu, jopa tyttö sanoi, että äiti keksi hyvää ruokaa, tyttö kun on huono yleensä syömään ja eilen otti lisääkin. Taitaa tuo ruoka siirtyä meidän ruokalistalle viikottain. Aikas jännä muuten, kun en ole juurikaan voinut sianlihaan koskeakaan nyt.
Tuo meidän esikoinen on päättänyt, että hän on jatkossa minun lapsi ja vauva on sitten isin lapsi. Millään ei suostunut puoliksi ja puoliksi järjestelyyn. Yleisesti ottaen odottaa innolla, kun hän saa nyt sitten leikkikaverin, pitkäänhän hän sitä on toivonut. Ollaan kyllä yritetty toppuutella vähän, ettei nyt ihan heti leikkikaveriksi vauvasta ole. Tuohtuneena totesi, että kyllä hän nyt sen tietää, mutta on luvannut opettaa kuinka vauvaleluilla leikitään ja suunnittelee, kuinka sitten pötköttelee leikkimatolla vauvan kanssa katselemassa niitä roikkuvia vekottimia. Mistä lienee on noin pienelle (3 v.) tullut selkeä kuva vauvan hoitamisesta? Arki ei kyllä varmaan tule olemaan yhtä ruusuista, kun on kovapäinen tuo meidän esikoinen ja tahto vielä kovempi.
" Joku" (nimim. minulta hukassa) murehti, kun ei saa 4 ja 5 vuotiaita ajoissa maate. Meillä oli illat kanssa yhtä kukkumista, ennen kuin aloin laittamaan aikaisemmin maate, siis löysin sen otollisen nukahtamis ajankohdan. Meillä ei kyllä enää nukuta päiväunia, yöunet kun ovat nyt 11 tuntia, mutta illat on kyllä ihania, kun ei ole enää sitä älytöntä hulabaloota. Mutta vinkkini siis oli, että kannattaa kokeilla, jospa se luonnollinen unirytmi olisikin aiemmin, vaikkei sitä päälle päin huomaakkaan. Illat olen muutoinkin rauhoittanut kotona ja yhdessä ololle arkisin. Itsekään en enää kyllä työpäivän päätteeksi mitään jaksa harrastaa, kun huushollin pyörittäminen vie ihan riittävästi aikaa.
Aatu 10+5
Oli pakko tulla tännekin hehkuttamaan!! Käytiin tänään ylimääräisellä neuvolakäynnillä ihan vaan sen takia, että yritetään kuunnella sydänääniä. Menin sinne ihan sillä asenteella, että ei kuulu mitään ja rupesin jo jossain vaihessa olemaan ihan varma, ettei tuolla masussa edes ole elämää, kun oireita ei ole melkein ollenkaan!
Mutta kyllä vaan se pienen syke löytyi ja kuului selvästi! Pompotti hurjat 160 krt minuutissa! Voi vitsit, että on uskomaton olo! Liikututtiin molemmat miehen kanssa ihan kyyneliin asti:)
Kohta olis lähtö mökille ja nyt sitten uskataa jo vähän turvallisemmin mielin kertoa kevereillekin raskaudesta...tai olisihan niille tietty pitänyt kertoa muutenkin, kun ois tullu varmaan ihmetystä, kun en alkoholia juo;D
erittäin hyvää perjantain jatkoa ja viikonloppua kaikille!
T.Aleida rv tasan 10!
Otettiin 3kk ennen laskettua aikaa-vakuutus ja todellakin on ollut tarpeen. Esikoisella tosiaan todettiin synnynnäinen sairaus joten vakuutus korvaa syndromasta johtuvat kulut aina 20 000 euroon saakka. Eli kaikki lääkärikäynnit ja lääkkeiden omavastuut, lähes kaiken mikä jää kelan ulkopuolelle. Hänellä kun pelkkä yskä pitkittyy niin, että tulee tulehdus ja tarvitaan antibiootit ja sairaalakäynnit. Lääkäriä pyydetään kirjoittamaan epikriisiin että yskän pitkittyminen johtuu syndromasta..jne. Joten vakuutus korvaa. Omavastuu oli joku pieni ja sen jälkeen ei meidän tarvitse maksaa uudestaan, koska kaikki johtuvat samasta sairaudesta.
Oliko riittävä kauhuskenaario...:)
Toiselle lapselle saimme saman vakuutuksen, koska minulla oli näyttää istukkanäytteen antamat terveen lapsen tulokset. Hänellä vakuutus on korvannut toistuvia korvatulehduksia.
Malla ja Nirppu 12+
Aivan omanapaisesti ilmaannuin vaan kertomaan ultrauutiseni!
Tänään oli siis nt-ultra, rv 11+2 ja varsin vilkas veitikka siellä vilkutteli!
Hyvä, etten halannut gyneä lahtiessäni, nii helpottunut olin! =D
Istukka oli takana niinkuin arvelinkin ja parin viikon päästä alankin jo kuulostelemaan mahdollisia liikkeitä! Ihanaa!
Nyt sitten pitäisi päättää mennäkö lapsivesipunktioon vai ei. Gyne siitä mainitsi ja hänen mielestä se on turvallisempi kuin istukkabiopsia. Ei mulla muuta syytä siihen ole kuin tuo ikä eikä hänkään sitä mitenkään suositellut tai ollut suosittelematta. Kysyi vaan, että tiedänkö sen olevan ilmainen.
Niskaturvotuskin oli ok.
Onneks on aikaa vielä tuumailla.
Nyt painun nukkumaan ja yritän huomenna ehtiä paremmin lukemaan pinoa!
Uusille tervetuloa, tulkaahan tuonne msn yhteisöönkin! Ohjeet löytyvät esittelypinon alusta!
piipaa ja VilleVee 11+2