Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2v. ja kaipaa jo leikkiseuraa.... joopa joo...

Vierailija
15.08.2007 |

Mä en siis oikeasti pysty ymmärtämään, että miksi ihmeessä kuvitellaan pienen lapsen kaipaavan kavereita enemmän kuin vanhempiaan tai sisaruksiaan? Pieni alle 3v. lapsi laitetaan tarhaan sen takia, että hän saisi siellä luoda kaverisuhteita? Mielestäni ollaan menossa harhaan ja pahemman kerran.

Itse olen ollut päiväkodissa töissä useamman vuoden ja nyt taaperoni kanssa kotona. En voisi kuvitellakaan vieväni pientäni sinne muiden poljettavaksi ja ikävöimään kotiaan, äitiään ja isoja sisaruksiaan! Toki päiväkoti on hyvä paikka silloin, kun hoitoa tarvitaan vanhempien työssäoloajaksi. Mutta huomioikaa, että lapselle se hoito on työtä! Hänen aistinsa ovat avoinna koko päivän ja joutuvat sulattamaan suuren määrän uutta asiaa, kokemaan monta pettymystä, sietämään kovaa meteliä, olla irti vanhemmistaan ja vain pienen pieni ajatus vanhemmista antaa hänelle voimaa jaksaa sen päivän! Monen mielestä lapsi " nauttii" päivähoidosta ja silloin jos hän nauttii siitä enemmän kuin vanhemmistaan tai kotonaolosta, on jossain pahasti vikaa :/ Ja nyt puhun siis PIENISTÄ alle 3-vuotiaista lapsista.

Juttua riittäisi ja sydänparka pakahtuu, kun miettisin omaani siellä isossa ryhmässä, vaikka oma työpaikkani onkin ihan hyvä päiväkoti henkilökuntavajetta lukuunottamatta (sijaisuuksia paljon).

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua suretti tänään kun kävelin läheisen päiväkodin ohi. pieni lapsi varmaan jotain 1-2 v. väliltä seisoi pitäen portista kiinni ja itki lohduttomasti " äitiiiii.....äiiiiitiiii...." . äiti ei ollut siis lähettyvillä.

no ei tämä vielä yksin, tottakai ottaa aikaa tottua hoitoon ja tulee äitiä ikävä. mutta en ymmärrä, että päiväkodin työntekijät vain seisoivat n. 10 metrin päässä juttelemassa keskenään, vilkaisivat vain välillä pientä itkijää.

se itku oli niin sydäntäsärkevää, että miksi kukaan ei mennyt lohduttamaan tai ottamaan syliin? vahvistui vain oma tunne, että meidän lasta en vielä vie vieraaseen hoitoon. minä kyllä haluan lohduttaa lastani jos hällä on paha mieli.

Vierailija
2/13 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oma kaksivuotiaani on enemmän kuin innoissaan kun menemme kyläilemään tuttuihin perheisiin, joissa on samanikäistä seuraa. Isosiskonkin kanssa leikkii paljon ja isosisko onkin ehdottomasti pienen kaksivuotiaan tytön suurin idoli :o) Mutta kyllä yritän nähdä vaivaa että myös tuo kaksivuotias näkisi muitakin kavereita. Naapuritytöstäkin (3v) tuo kuopuksemme puhuu päivät pitkät jos emme tätä tyttöä juuri silloin näe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. nro 2

Vierailija
4/13 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan olen erittäin tyytyväinen perhepäivähoitopaikkaan, jossa lapsemme on ollut alle vuoden ikäisestä.

Ja meillä muksu kyllä todellakin 2-vuotiaana jo kaipasi leikkiseuraa. Kaikki 2-vuotiaat eivät vielä osaa leikkiä ikäistensä kanssa, mutta jotkut osaavat. Kun tulee sopiva leikkikaveri, niin menee useampi tunti mukavasti ilman että äitiä kaivataan muuhun kuin pienten kolhujen puhalteluun. Jos taas ei ole leikkiseuraa, niin sitten vingutaan koko ajan jotakin (" mennään kauppaan, tuleeko vieraita, mennään mummolaan" jne.)

Että lapsia on monenlaisia ja on huono mennä arvostelemaan kenenkään ratkaisuja omien kokemusten ja ennakkoluulojen perusteella. Päiväkodin työntekijä, joka ei arvosta päiväkotihoitoa, on kyllä arveluttava...millaista hoitoa silloin annetaan?

Vierailija
5/13 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpainenkin hihkui riemusta jo alle puolitoistavuotiaana päästessään leikkipuistoon, perhekerhoon, tms paikkaan jossa pääsi ottamaan kontaktia muihin suunnilleen samanikäisiin lapsiin.

Mutta virikehoitoon siksi? Juu ei.

Hoitoon voisin kyllä viedä alle kaksivuotiaan lapsen, jos menisin töihin. Ymmärrän kyllä ihan hyvin sen.

Vierailija
6/13 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on omanlaisensa elämä, omat syynsä, on teilläkin ollut omat risteyksenne jossa olette toisten mielestä menneet aivan väärään ja silti olette noin fiksuja ihmisiä.

Itkevä lapsi portin pielessä, mä näen näitä tässä pihapiirissä jatkuvasti vaikka kotihoidossa ovat.

Ja kaupassakin näkyy joka kerta, eikä silti ole tarvetta ajatella kuinka huonosti lapsella menee. Tervehän se lapsi oli, kun itki ikävää. Ja oletko varma että se siellä koko päivää oli edes hoidossa. Oikeesti et tiedä mitään lapsen tilanteesta, joten lopeta lietsominen. Näitä keskusteluja on täällä käyty riittämiin. Mur.

Vierailija
7/13 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyse ollutkaan siitä että lapsi itkee, vaan siitä ettei kukaan aikuinen reagoinut siihen.

sen enempää lietsomatta.

Vierailija
8/13 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se silti vanhempia korvaa.

Näissä ph-keskusteluissa elää joku myytti, ettei alle 3v. välitä muiden lasten seurasta ja tarvitsee vaan vanhempiaan. Sekään ei ole totta vaan yksilöllistä. Omat sosiaaliset lapset kyllä kaipasivat todella paljon lapsiseuraa, mutta hoidin heitä 3-vuotiaiksi kotona. Vähän liian pitkään näin jälkikäteen ajateltuna, puolisen vuotta aiemmin olisi voinut viedä hoitoon.

Vierailija
9/13 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mua suretti tänään kun kävelin läheisen päiväkodin ohi. pieni lapsi varmaan jotain 1-2 v. väliltä seisoi pitäen portista kiinni ja itki lohduttomasti " äitiiiii.....äiiiiitiiii...." . äiti ei ollut siis lähettyvillä.

no ei tämä vielä yksin, tottakai ottaa aikaa tottua hoitoon ja tulee äitiä ikävä. mutta en ymmärrä, että päiväkodin työntekijät vain seisoivat n. 10 metrin päässä juttelemassa keskenään, vilkaisivat vain välillä pientä itkijää.

se itku oli niin sydäntäsärkevää, että miksi kukaan ei mennyt lohduttamaan tai ottamaan syliin? vahvistui vain oma tunne, että meidän lasta en vielä vie vieraaseen hoitoon. minä kyllä haluan lohduttaa lastani jos hällä on paha mieli.

Siksi olen kanssasi samaa mieltä, hoidamme itse lapsemme kotona yhdessä mieheni kanssa. Ja raha ei siinä ratkaise.

Enkä oikeasti ymmärrä miten raha voi olla niin monella siinä syynä miksi lapsi viedään hoitoon, että muuten ei ole rahaa. Ovatko nämä ihmiset todella muka laskeneet että hoito maksaa, työmatkat maksaa jne. Jääkö käteen tosiaankaan muka paljoakaan enemmän? Ja onko se sen arvoista????

Vierailija
10/13 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Siksi olen kanssasi samaa mieltä, hoidamme itse lapsemme kotona yhdessä mieheni kanssa. Ja raha ei siinä ratkaise.

Enkä oikeasti ymmärrä miten raha voi olla niin monella siinä syynä miksi lapsi viedään hoitoon, että muuten ei ole rahaa. Ovatko nämä ihmiset todella muka laskeneet että hoito maksaa, työmatkat maksaa jne. Jääkö käteen tosiaankaan muka paljoakaan enemmän? Ja onko se sen arvoista????

Vierailija
11/13 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jotkut pariskunnat haluavat nähdä toisiaankin useammin kuin kerran vuodessa. En minä ainakaan haluaisi menettää parasta ystävääni (eli miestäni) ja tehdä vain lapsenvaihtoja päivittäin. Ei kuulosta kauheen hyvältä liitolta. ja en tiedä onko lapselle hyväksi elää perheessä missä vanhempien yhteinen rakkaus on täysin kuollutta?

Vierailija
12/13 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh!

Vierailija
13/13 |
15.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotta voisimme käydä " vurotellen" töissä, pitäisi toisen meistä irtisanoutua vakituisesta työsuhteesta ja etsiä uusi (esim omalla alalla mahdoton ajatus eli vaihetoehto mennä jonnekin iltasiivoojaksi, kaupankassalle iltavuoroon tms ylevää... ei kiitos!)

Asuminen on kallista pk-seudulla eikä me täältä muualle voida muuttaa sen takia, että jäisin sitten kotiin vielä vuodeksi tai kahdeksi. Nuorin aloittaa päiväkodissa 1v8kk iässä. Onneksi on reipas, omatoiminen ja sopeutuvainen poika, tykkää leikkiä muiden lasten kanssa, eikä ujostele liiaksi. Ja isompi sisarus tulee samaan hoitopaikkaan " turvaksi" .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän