Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen kasvatustyyli tukee arkaa lasta kasvamaan araksi aikuiseksi?

Vierailija
02.08.2007 |

Olen nimittäin itse huippuarka aikuinen ja monet monituiset kerrat olen miettinyt että MIKSI olen tällainen :( Miksi. Enkä oikein löydä syytä.

Yksi lapsistani on myöskin arka, ja haluaisin auttaa häntä rohkaistumaan, kun vain osaisin, itsekin kun arka olen :((

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni kohdalla syyt:

- synnynnäinen temperamentti

- vanhempien ylisuojelu " älä vaan juokse, ettet kaadu" -tyyliin

- vanhemmat tekivät kaikki asiat puolesta, esim. ei tarvinnut pakottaa itseään oman ujoutensa yli hoitamaan asioita vaan ne hoidettiin puolestani, samoin huoneeni siivottiin, välipalat tehtiin valmiiksi jne.

- kasvaminen ainoana lapsena perheessä

- hoitopaikka sukulaistädin luona, jossa ei ollut muita lapsia, vasta kouluiässä ryhmään

- kaiken kaikkiaan vanhemmillani suhteellisen eristynyt elämäntapa, esim. ei juuri käynyt vieraita jne.

Itse olen yrittänyt toimia esikoiseni kohdalla seuraavasti:

- luonteeltani olen itsekin ylisuojeluun taipuvainen, mutta lähinnä pyrin " katsomaan päältä" , ettei mitään satu. En turhaan rajoittele, jos ei ole ihan selkeää syytä puuttua lapsen toimintaan

- käydään erilaisissa paikoissa, esim. perhekerhoissa, kyläilemässä, puistoissa, lastentapahtumissa

- jutellaan sosiaalisista suhteista ja omien pelkojen voittamisesta (lapsi nyt 4 v.)

- tein lapselle sisaruksen

- laitan lapsen puolipäivähoitoon, vaikka olen itse taaperon kanssa kotona

- pyrin joka tavalla viestittämään, että elämä on elämistä varten eikä elämän tarkkailua varten, rohkea on se joka pelkää mutta silti uskaltaa jne.

Kyllä tässä silti haastetta on. Lapsella on temperamentti paljon kuten minulla eli varautunut ja uusiin asioihin hitaasti lämpenevä.

Vierailija
2/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden lasten karttaminen, sisarusten peesiin pistäminen, alisuorittaminen jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyneen näin:

En ole koskaan saanut tukea vanhemmiltani missään kodin ulkopuolisessa jutussa. Minut on aina väkisin tungettu kerhoihin ym. enkä ole saanut lämmetä omaan tahtiini.

Arkana lapsena olisin tarvinnut paljon turvallisuuden tunnetta.

Itku oli heikkouden merkki. Oli noloa itkeä

Esikoisena minun on odotettu selviävän itse ja ennemminkin hoitavan pikkusisarruksiani. En ole saanut olla lapsi.

Minulla oli ihan hyvä lapsuus ja arkuus on tietysti synnynnäistä, mutta kun nuo asiat olisivat olleet hiukan paremmin uskon että itsetuntoni olisi kehittynyt parempaan suuntaan.

Vierailija
4/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsellani on asperger joten se arkuus ja ujous on vielä eksponentiaalista itseeni nähden.

Minulle tärkeintä on ollut oppia, että SAA MOKATA. Arkana ja ujona pelkäsin aina mokaavani jotain ja yleensä mokasinkin. Vasta kun opin, ettei se haittaa, vaan aina voi yrittää uudestaan, ja että kaikki muutkin mokaa joskus enkä minä ole merkittävästi muita huonompi, opin tulemaan toimeen arkuuteni kanssa.

Saa nähdä miten onnistun lapsen kanssa, mutta juuri tätä mekin opettelemme: saa mokata ja miten siitä sitten jatketaan eteenpäin eikä anneta yhden tai kahdenkaan erheen kaataa koko maailmaa.

Vierailija
5/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. hitaasti lämpenevä persoona ja minulle on ollut hyötyä siitä että olen saanut tutustua uusiin asioihin ja ihmisiin ihan omaa tahtia. Kukaan ei ole pakottanut eikä vaatinut sopeutumaan heti hetkessä.

Ujo ja hidas olen vieläkin mutta minulla on hyvä itsetunto enkä koe että ujous olisi mitenkään huono piirre.

Vierailija
6/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei painetta ottaa kontaktia nopeammin kuin lapselle on luontaista, ei siis mitään " karaisua" , vaan sosiaalisten tilanteiden harjoittelua vaikka vanhemman kanssa siten, että aikuinen on tukena ja turvana - aikuinen mahdollistaa sosiaaliseen vuorovaikutustilanteeseen joutumisen (esim. kerhot, kyläily), mutta lapselta ei odoteta enempää kuin mihin hän itse kykenee. Tällainen kasvatus ainakin temperamenttitutkija Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan olisi paras mahdollinen. Lapsen stressivaste kehittyy näin suotuisimmin.

Vierailija
7/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ns. hitaasti lämpenevä persoona ja minulle on ollut hyötyä siitä että olen saanut tutustua uusiin asioihin ja ihmisiin ihan omaa tahtia. Kukaan ei ole pakottanut eikä vaatinut sopeutumaan heti hetkessä.

Ujo ja hidas olen vieläkin mutta minulla on hyvä itsetunto enkä koe että ujous olisi mitenkään huono piirre.

Hän sanoi siinä ujousohjelmassa, että jos lasta tuetaan näin eli lapsi saa edetä omaan tahtiinsa eikä yritetä karaista, hänelle kehittyy itsea asiassa parempi stressinsietokyky kuin rohkeammille! Koska joutuu harjoittelemaan stressaavia tilanteita koko ajan. Ujous ei minnekään katoa, mutta aikuinen pystyy jo sietämään haasteita eri lailla kuin lapsi.

Vierailija
8/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komentava kasvatustyyli, ei neuvotteleva.

Lapsen puheiden aliarvioiminen ja ohittaminen, ei keskustelua.

Ankaruus ja liiat vaatimukset.

' Kaukainen vanhemmuus' eli vanhemmaat olleet paikalla, mutteivät läsnä.

Sanalliset tai sanattomat viestit, ettei lapseen olla tyytyväisiä sellaisena kuin hän on.

Kärjistetysti voisi väittää, että hyvin aralla aikuisella on huono perusluottamus ihmisiin ja elämään. Se opitaan kotoa. Mutta ei se ihan niin puhtaasti mene, sillä ihmiset ovat erilaisia jo syntyessään. Joten arka ihminen ei ole automaattisesti huonosti kohdeltu lapsi. Siltikin vanhempien tavalla kohdella lasta on ratkaiseva merkitys siihen, minkälainen aikuinen hänestä kasvaa.

Arastakin voi kasvaa hyvin elämässä pärjäävä jos vanhemmat ovat hyväksyneet hänet sellaisena kuin hän on, tukeneet, rohkaisseet ja olleet läsnä.

Vierailija
9/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on erittäin hyvä stressinsietokyky :)

t. se hitaasti lämpenevä jota tuohon alle on lainattu

Vierailija:

Vierailija:

Hän sanoi siinä ujousohjelmassa, että jos lasta tuetaan näin eli lapsi saa edetä omaan tahtiinsa eikä yritetä karaista, hänelle kehittyy itsea asiassa parempi stressinsietokyky kuin rohkeammille! Koska joutuu harjoittelemaan stressaavia tilanteita koko ajan. Ujous ei minnekään katoa, mutta aikuinen pystyy jo sietämään haasteita eri lailla kuin lapsi.

Vierailija
10/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhua mitään ihmisille. Lapset ovatkin sitten ihan toista maata! Ettei se ainakaan täysin äidin " syytä" voi olla.

Vierailija
11/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on synnynnäinen temperamentti, miten on mahdollista, että lapsen perusluonne saattaa muuttua ratkaisevasti ensimmäisten vuosien aikana?

Lukuisat lapset ovat ns. hankalia vauvoja ja todella arkoja alle 2-vuotiaina. Riippuvat puntissa, pelkäävät kaikkia ihmisiä, aristavat uusia tilanteita jne. Leikki-ikäisinä heistä on kuoriutuu rohkeita, uteliaita ja hyvin sosiaalisia lapsia. Täysin vastakohtia aiemmalle.

Asia ei mitenkään selity pelkillä kehitysvaiheilla, sillä synnynnisen temperamentin, perusluonteen pitäisi olla pysyvä ja perusainesten näkyä läpi elämän.

Itse epäilen, että synnynnäinen temperamentti on olemassa, mutta ympäristöllä olisi sittenkin aika suuri vaikutus siihen, mitä meistä tulee.

Vierailija
12/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin kyllä puhua, kun voisin olla varma ettei minulle naureta eikä minua halveksita eikä katsota " alaspäin" .

Häpeän ulkonäössäni tiettyjä seikkoja, vaikka oikeasti olen ihan kaunis ihminen. Silti häpeän. Joittenkin ihmisten seurassa häpeän itseäni niin paljon että haluaisin vajota maan alle. Ihan oikeasti. HÄPEÄ on se mikä minun elämääni on ohjannut. Miksi, sitä en osaa sanoa :´(

ap

Vierailija
13/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän lukuisia tällaisia lapsia, varmaan moni muukin?

Vierailija
14/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos lapsella on synnynnäinen temperamentti, miten on mahdollista, että lapsen perusluonne saattaa muuttua ratkaisevasti ensimmäisten vuosien aikana?

Lukuisat lapset ovat ns. hankalia vauvoja ja todella arkoja alle 2-vuotiaina. Riippuvat puntissa, pelkäävät kaikkia ihmisiä, aristavat uusia tilanteita jne. Leikki-ikäisinä heistä on kuoriutuu rohkeita, uteliaita ja hyvin sosiaalisia lapsia. Täysin vastakohtia aiemmalle.

Asia ei mitenkään selity pelkillä kehitysvaiheilla, sillä synnynnisen temperamentin, perusluonteen pitäisi olla pysyvä ja perusainesten näkyä läpi elämän.

Itse epäilen, että synnynnäinen temperamentti on olemassa, mutta ympäristöllä olisi sittenkin aika suuri vaikutus siihen, mitä meistä tulee.

Ehkäpä ihmisen temperamentti ei ole pääteltävissä vielä alle 2-vuotiaalta kovin tarkasti.

Vierailija
15/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielestäni kun ajattelen tuntemiani lapsia niin suurinpiirtein samanlaisina ovat pysyneet.

Vierailija
16/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. eroahdistus luonteenpiirteisiin.

Vierailija
17/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka muuttuvat täysin kun ikää tulee lisää. Lapset, jotka ovat olleet esim. tuon pari vuotta huippuarkoja, juuri K-J:nkuvauksen kaltaisia vaativalla temperamentilla vaustettuja lapsia ja sitten muuttuvat nopeasti rohkeiksi ja sosiaalisiksi, eivät arista enää uusia tilanteita jne. Omani on elävä esimerkki, tiedän monia muitakin.

Vierailija
18/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltikangas-Järvisen idea =).

Vierailija
19/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltinkangas-Järvisen mukaan temperamentti on nimenomaan näkyvissä jo vauvasta.

Vierailija
20/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jokainen vähänkin asioita seuraava tietää, että kyse on yhdestä kokonaisesta tutkimushaarasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän