Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen kasvatustyyli tukee arkaa lasta kasvamaan araksi aikuiseksi?

Vierailija
02.08.2007 |

Olen nimittäin itse huippuarka aikuinen ja monet monituiset kerrat olen miettinyt että MIKSI olen tällainen :( Miksi. Enkä oikein löydä syytä.

Yksi lapsistani on myöskin arka, ja haluaisin auttaa häntä rohkaistumaan, kun vain osaisin, itsekin kun arka olen :((

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kenelläkään ole mielestäni tapahtunut suurta luonteenmuutosta leikki-iässä.

Vierailija
22/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä voi edes vähän vapautua, kokonaanhan siitä tuskin koskaan pääsee, edes sairaalloisesta häpeästä, " normaali" häpeähän on ominaisuus, joka tekee meistä ihmisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. pelkästään oman lapseni päiväkotiryhmässä on kolme lasta, jotka sopivat täysin kuvaukseen.

Vierailija
24/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Keltinkangas-Järvisen mukaan temperamentti on nimenomaan näkyvissä jo vauvasta.

On se varmasti näkyvissä. ainakin omallani on ollut.

Kaikki vain eivät kovin hyvin osaa tulkita lastaan. Ts. pitävät tätä ujona, kun eivät tiedä millaista ujous on koska sellainen tempperamentin piirre on vieras.

Sitten selittelevät että kyllä meidä Mikko oli niin arka pienenä, mutta sitten laitoin päiväkotiin ja noin reipas siitä tuli. Eli kuvittelevat kasvattaneensa lapsen ujoudesta pois vaikka lapsi ei ole edes ujo ollut. Vanhempi on vain tehnyt väärän tulkinnan.

Vierailija
25/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että temperamenttejä ei ole olemassa vaan lapsi on täysin tyhjä kangas? Ja siihen äiti ja isä pääkasvattajina sitten onnistuu maalamaan kaksi luonteeltaan täysin erilaista lasta? Toinen erittäin rohkea ja toinen tosi ujo. Nämä siskon perheessä.

Vierailija
26/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvatuksen ja ympäristötekijöiden vuoksi se iän mukana muuntuu, tai ainakin ihmisen tapa toimia tilanteissa muuntuu ympäristön vahvistamaan suuntaan. Tapaa raagoida ärsykkeisiin ei voi kuitenkaan muuttaa radikaalisti, temperamentti on ja pysyy, jos ei nyt ihan samanlaisena niin samankaltaisena. Ihminen oppii kontrolloimaan tunteitaan ja toimintaansa.

Vierailija
27/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi esim. sen kahden vuoden aikana:

-piiloutuu äidin selän taakse nähdessään vieraita, ei puhu mitään, ei vastaa kysyttäessä, ei lämpene kuin aivan lähimmille ihmisille

-joutuu täydelliseen paniikkiin uusissa tilanteissa, sosiaalisissa tilanteissa jne.

- hakeutuu leikkimään yksin (tämä liittyy kehitykseen, mutta lapsissa on isoja eroja jo varhain sen suhteen, miten kiinnostuneita he ovat muista lapsista ja heidän touhuistaan)

- on todella herkkä rutiinien muutoksille, kirkkaalle valolle, vaatteiden kosketukselle jne.

Ja sitten lyhyehkössä ajassa lapsi muuttuukin kaiken edellämainitun vastakohdaksi.

Vierailija
28/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taaperon kuuluukin roikkua lahkeessa. Ei se ole ujo, jos se sitä tekee. Ihmisten käsitys vauvojen vaikeudesta on ihan oma lukunsa. Mulla on kaveri joka tauotta valittaa sen täysin normaalin ja kiltin lapsen hirmuista vilkkautta ja kurittomuutta ja kovapäisyyttä. Ja lapsi on siis niin tavallinen kuin olla ja voi. Äidillä vaan on käsitys siitä minkälainen on oikeanlainen lapsi ja tämä saatu yksilö ei sitten mahdu siihen raamiin.

Vierailija
29/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä nyt tuntuu olevan valloillaan. Minusta sekin on vaarallinen ajatussuunta, että lapsen synnynnäisellä temperamnetilla olisi niin ratkaiseva vaikutus kaikken kuin on esitetty. Että hän olisi jo syntyessään täysi taulu vertaustasi käyttäen.

29 ajatus on lähellä sitä, mitä itse ajattelen.

Enkä todellakaan ajatellut tässä olevani joku superkasvattaja, mistähän toi nyt tuli? Minkä pohjalta sitä keskustelisi jos ei oman kokemuksen?

Vierailija
30/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuriton jääräpää ihan normaalissa järjestykssä kasvaa ja pystyy vähän paremmin hillitsemään impulssejaan, ding! - ihme tapahtuu ja lapsen temperamentti muuttuu. Not.

Vierailija
31/31 |
02.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joskus joku äiti kirjoitti ettei helppojen lasten äidit voi tajuta minkälaista elämä on hankalan vauvan kanssa. Luin sen " vaikean vauvan" kuvauksen ja ajattelin että jestas, sehän on ihan kuin mun vauva! Paitsi että olin luullut mun vauvan olevan helppo. Kyllähän se tosiaan heräsi parin tunnin välein yössä tissille, mutta kun luulin että vauvat suurin piirtein parkuu tolkuttomasti koko yön, koin oman lapseni silti helpoksi. Tämä toinen äiti taas oli ehkä nähnyt kaveripiirissään vauvan, joka nukkui pienestä asti tuntikausia putkeen ja siihen verrattuna oma vauva oli varsinainen kauhukakara.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme