ENSKAT ELOKUUSSA
Tässä linkki vanhaan pinoon
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=67&m=10681294&p=2&tmo…
Kommentit (97)
Miten meni ekat päivät uusissa kuvioissa??? Tulethan kertomaan kun ehdit!
Utelee -Q-
Nyt ne nukahti molemmat :)
Piti vielä sitä kysellä, että olisko kukaan kiinnostunut treffaamaan, tässä kuussa vaikka? Olis kiva nähdä taas äitejä ja taaperoita/vauvoja.
Niin, tuuhan Napero kertomaan, miten töiden aloitus on sujunut.
Ja kaikki vaan rohkeasti kertoilemaan kuulumisia :)
pesukarhu ja Jonsku 1v3kk
Mitäs utelevalle Q:lle ja pikku-quulle kuuluu?
Josko sitä nyt koittais ryhdistäytyä ja kirjoittaakin taas välillä jotain... monesti oon käynyt kyllä pinoa lukemassa, mutta jotenkin vaan en oo saanut kirjoitettua mitään.
Naperon kuulumisia täälläkin odotetaan. Miten työt on alkaneet ja mitenkäs Eetulla päivähoito on lähtenyt sujumaan?
Pesukarhu, Aksu sai kanssa kaks viikkoa sitten sen vesirokkorokotuksen. Meillä ei oo mitään 1v3kk -neuvolaa vaan 1v-käynnin jälkeen seuraava on vasta 1v6kk. Noh, mutta jokatapauksessa siis... ollaan mukana rokotetutkimuksessa jonka kautta Aksu sai yhdistetyn MPR+vesirokkorokotteen.
Mekin käytiin nyt sitten keskiviikkona ekan kerran päiväkodilla tutustumassa. Kovasti Aksu tutki paikkoja kiinnostuneena. Aika hurjalta tuntuu ajatella, että Aksu on kuulemma vanhimmasta päästä siinä pienten ryhmässä... on siinä vilinää ja vilskettä kun on 12 näin pientä lasta. Onneksi kaikki ei aloita kerralla vaan viimeiset tulee sitten loppusyksystä. Ens ke mennään toisen kerran ja silloin Aksu sitten jää hetkeksi ilman äitiä päiväkotiin. Varsinainen hoito alkaa 15. päivä. Mies on onneksi sen viikon lomalla kun mulla alkaa jo 13. päivä koulu ja Aksu saa sitten sen pari päivää vielä harjoitella lyhyillä tarhapäivillä kun isi on kotona. Ei sitten tarvi heti alkaa pitkällä päivällä.
Mitäs vielä... viikonlopuksi lähdetään kavereiden kanssa mökille. Miehet menee tänään jo edeltä ravustamaan ja me mammat ja lapset painellaan huomenna perässä. Sit maanantaina suunnataan oman perheen kesken Helsinkiin yhdeksi yöksi hotelliin. Korkeasaaressa nyt ainakin olis tarkoitus käydä.
Yöt meillä on mennyt ihan hulinaks taas... osaltaan varmaan vaikuttaa se, että tuolle mun hampaattomalle lapselleni on tullut kahdessa kuukaudessa kahdeksan hammasta!!! Mutta nyt on muutama yö menny ihan tosi levottomaks. Viime yöks jo siirrettiin Aksun patja pinniksestä matkasänkyyn kun pinniksessä Aksu pamauttelee mönkiessään päätään sängynpäätyyn ja pinnoihin ja heräilee siihen. Ajateltiin heivata pinnis nyt mäelle ja hankkia ihan oikee isojen poikien sänky :D
Ja nyt pankkiin opintolainapapereita allekirjoittamaan... taas kerran...
pikku-milli & Aksu 1v3kk
Yllättävän tosi hienosti D viihty leffassa eilen! Välillä piti käydä kävelemässä, mut pitkiä aikoja istui vaan sylissä katsomassa elokuvaa.
Pesukarhu: Mammis on kai jotain treffejä järkkäillyt. Vauvapuolella on parikin pinoa. Me oltais tulossa paitsi ens viikolla ollaan mummilassa käymässä ainakin muutama päivä. D on ollut tos -1 käyrällä painon suhteen jsotain 5kk ikäisestä.
Milli: Onko se Treen yliopiston rokotetutkimus? D on sellasessa, missä saa just ton MPR + vesirokko ja sit aivokalvontulehdusrokotteen. Onpas Aksulla hampaita! D' lle ei ole tullut pitkiin aikoihin (pari kk ;) ) lisää hampaita, vaikka 4 on ollut kauan sen näkösiä, et kohta tulee läpi.
Jenni ja D 1v. 1kk
Jenni, joo sama tutkimus. Aivokalvotulehdusrokotteen saa ens kerralla ja sit vikalla kerralla vielä ton vesirokko+MPR
Työkiireiltäni en ole ehtinyt kirjoitella, pöh! Tänäänkin on ollut hirveesti hommia, nyt on aikaa vähän hengähtää. Toivottavasti pääsen lähtemään suht ajoissa vaikka iltavuorossa olenkin, mennään nimittäin mökille, ja pitkästä aikaa nään oman rakkaan lapsen! Vitsit että onkin ollut ikävä! Toivottavasti se ei ole vielä nukkumassa kun saavutaan mökille.
Napero on varmaan niin uuvuksissa että ei ole kuulumisia kerinnyt kirjoittaa=) Toivottavasti jaksaa tulla vaikka viikonloppuna edes ilmoittamaan että on vielä hengissä!=)
Pesukarhu kyseli häävalmisteluista. Ihan hyvin ollaan edetty, kutsut pitäisi saada ihan kohta postiin. Mutta mutta... mulla ei ole vieläkään pukua! On mulla alushame, mut se ei taida ihan riittää... pikkuhiljaa rupee kieltämättä vähän jännittää ja myös ahistaa, mä oon aika paljon ite hoitanut asioita, mut nyt kyllä pitää jakaa kaasolle jotain, muuten leviää pää.
No johan rupes Aksulle hampaita pukkaamaan! Kaikki etuhampaat siis löytyy?
Oikein hyvää viikonloppua kaikille!
NapNap + tyttö 1v5kk
Olipas kiva tulla tänne, kun oli niin moni kaipaillut! (tuli ihan tippa linssiin...)
Nyt jos kerkiäisin muutaman sanan kirjoittamaan, lapsia oli tänäänkin vaan kolme, mikäs sen mukavampaa¿ ;)
Työt ovat alkaneet ihan ok, tuntuu vaan ettei mikään oo muuttunut, eli kaikki on ihan saman lailla kuin ennenkin! Mikä on toisaalta aika ikävääkin. Osa lapsista on vaihtanut hoitopaikkaa taikka sitten mennyt kouluun, joten paljon on uusia lapsia, mutta toisaalta se on hyväkin juttu, sillä onpahan ainakin saman kokevia koko ajan ympärillä, joten tietää hyvin, miltä vanhemmista tuntuu, kun jättävät/hakevat lapsensa! Ensi viikolla alkaakin sitten hulinat, kun on kahdeksan lasta hoidossa, tämän viikon (tai nämä pari päivää) on ollut kuutta lasta, tänään tosin oli vaan kolme lasta, joten pehmeän laskun olen saanut töihin, mikä on hyvä! Kaikki tuntuu jotenkin olevan päässä sekaisin!
Eetuhan aloittaa vasta maanantaina hoidon, oli kyllä eilen ja tänä aamuna harjoittelemassa yksin aamupäivän, ja eilen oli mennyt ihan hyvin, mutta tänään kuulemma oli ollut väsynyt, ja kiertänyt sylistä syliin (tai sitten vaan huomionhakuinen¿) Eilen isänsä vei ja haki, ja tänään vietiin yhdessä ja iskä sitten haki. Hyvin on jäänyt, lähettiin heti kun alkoi naama venymään, eikä ainakaan vielä porannut. Ruokakin oli maistunut molempina päivinä ja oli syönyt jopa itse omalla lusikalla!!! Mitä ei siis ole tapahtunut piiiiitkään aikaan kotona!
Meillä oli puhetta josko oltaisiin lähetty miehen kanssa kattomaan Jyväskylärallia tänä viikonloppuna, mutta jätetään se väliin, niin saa Eetu nauttia meidän seurasta, kun maanantaina sitten alkaa se arki!
Ja sitten yksi kaveripari houkutteli meitä sinne kylään, mutta taidetaan skipata sekin reissu myöhempään¿
Joo, mutta eipä nyt muuta, taidan lähteä kohta kotia kohti¿ Tuun vaikka myöhemmin sitten jatkamaan juttua¿
napero ja Eetu viikkoo vajaa 1,5v (niisk)
...siis missäs ne Ainon mitat olikaan? Laitoitko Niamey ne tuonne vauva-puolelle vai muistanko nyt väärin ja olenkin katsonut jonkun toisen 1v-neuvolakuulumisia? No, eipä sillä väliä, muistelen vaan, että meidän vauvat painoi suunnilleen saman verran syntyessään.
Ai niin, jos sallitte (?) niin vielä yks hauska juttu quusta. Aina kun se on kylvyssä, laulan sille laulua: " Viisi pientä ankkaa lähti leikkimään, vuorten taakse kauas pois, äiti ankka sanoi että kvaak kvaak kvaak, mutta vain neljä ankkaa tuli takaisin" jne. Poitsulla on siis tietty kylpykavereina pikkuankkoja. Aina tossa kvaak kvaak kvaak kohdassa pidän tauon ja quu kvaakkuu siihen väliin. :) Ja tänään, kun aloin samalla laittamaan pyykkejä enkä heti laulanutkaan, niin poitsu alkoi sitten oma-aloitteisesti ehdottelemaan, että " kvaak kvaak, laula taas äiti se laulu kvaak kvaak" ja liikutteli ankkoja edes takaisin kylpyammeen reunalla. Suloista!
-Q-
Hitsit mitä säätöä aamulla tytön kanssa ennen tarhaan lähtöä, sille ei kelvanneet mitkään kengät! Ei saanu laittaa mitään kenkiä jalkaan, pyöritteli vaan päätään ja työnsi kenkiä pois.
Viime keväänä se sai tarhassa raivarit kun laitoin sille mekon päälle... tästä se alkaa, vaatteiden valitseminen...=)
Joo, 80cm vaatteet on toistaiseksi käytössä. Meidän tytön pituus on varmaan vähän tasoittunut. Mielenkiinnolla odotan seuraavaa neuvolaa ja uusia mittoja.
Mä todella toivon että siitä mun hääpuvusta tulee hyvä! Tietysti sitä haluaa että se olisi täydellinen ja ihmiset ihastelisivat sitä! Jos mä vaan saan sen onnistumaan, niin kyllä siitä hieno pitäisi tullakin, ja ihan mun omaa disainia=)
Q kyseli kauhukohtauksista. Ne taitaa kuulua tähän 1v=> ikään, yöllä siis kesken unien alkaa huuto, ja sitä ei saa oikeestaan millään loppumaan. Mä olen herättänyt tytön, hyssyttely ei toimi. Reilusti vaan ylös sängystä ja valot päälle.
Ihania juttuja pikku-q:lla! On nää meidän taaperot vaan niin söpöjä=)
NapNap + tyttö 1v5kk
Kiitoksia kaikille Onnitteluista!
Kuumetta pitää edelleen.. enää ei niin korkealla onneks! 38.1 oli illalla korkein mitä mittasin ennen ku otin panadol hotin ja painuin pehkuihin!
Nyt veti mahankin ihan sekas.. liekkö lääkkeistä ja menkoista johtuvaa!
Mulla muuten menkat kipuilee ihan samaan malliin ku ennen raskautta :(
Ainokin meni akaisin jo nukkumaan kun päivällä otti vaan 45min unet äidin iloksi ;) Oli jo 19.30 ihan naatti mut tuohuttiin sit vielä 20.30 asti ja syötiin jogurttia ja voikkaria! 20.45 olikin sit jo onnellisesti unessa :D Nukkuu vieläkin.. On nyt parina yönä nukkunut tosi hyvin! Ei ole heräill sataa kertaa syömään :D
Mä oon sit varmaan kans " löysis mamma" kun meillä on kauhat ja kapustat pöydässä kun neiti syö.. riippuu vähän päivästä, joskus syö nätisti ilman mitään ylim. touhuiluja!
Parhaiten neiti syö kun sille antaa hed.sose purkin kannen ja lusikan toiseen kouraan ja se saa välillä laittaa lusikan purkkiin ja sit vaihdetaan aina lusikoita.. välillä sit laittaa purkkiin kannen päälle ja mä otan sen pois! Siinä välissä sit menee purkki tyhjäks hujauksessa :D Tätä käytetään jos ei millään suostu syömään..
Sillon ku sormiruokaa on niin ei tarvii olla mitään leluja esillä.. Yks päivä kun tuntu et mikään ei maistu niin sit kun itte syötiin pihvejä niin neitihän halus kans! Tämä veteli kaksin käsin possun piffiä eikä haitannu pippurit tai marinaadit :D Ja oli niin herkkua että.. En kyllä usein anna mitään ihan noin maustettua kuitenkaan, mutta kun ite halus!!
Meillä on 1v. neuvola vasta ensviikon tiistaina! Olis sitten rokotus ja hb otetaan kans sormenpäästä! Oli tarkoitus antaa samalla reissulla vesirokkorokote mut tuntuu et 3 pistosta on liikaa, niin varaan sit alku kuulle uuden ajan :) Ja nyt ei budjettikaan anna periks..
Laitoin illalla tilausta menemään! Tulevat ensiviikolla mulle :D
Mutta nyt tyty heräs niin otetaan aamu tissittelyt!! Palaillaan..
Niamey ja Aino hymysuu :D
Nostetaanpa vähän pinoa kun on niin alas vajonnut:)
Kauhukohtauksista, meillä oli niitä n.kuukauden ajan joka ikinen yö kello kaksi (!!!) ,nyt on menny melkein viikko ilman ja toivottavasti ne loppuivat, tyttö toljotti silmät auki jonnekkin kaukaisuuteen ja huusi kuin olisi haamuja nähnyt..pelottavaa musta. No rauhoittui parhaiten kun nostin sängystä ja pidin tiukasti sylissä.
Syömisistä vielä: meillä on nyt pop haarukka, tytöllä on sellaisia muovisia ikean lastenhaarukoita ja tökkään siihen omalta lautaseltani jonkun wokvihanneksen ym. sitä sitten näkertää tyytyväisenä:)
Lusikalla osaa jo jonkun verran kauhoa puuroa suuhun mutta sotkee siinä samalla ihan hirveästi..niameyllä on saman kuuloiset syömähommat kuin meilläkin;)
Napnapin puvusta tulee hieno:)
Jenni:meillä on mennyt nyt pari yötä ilman niitä tuntien valvomisia, on herännyt mutta nukahtanut aika nopsaan uudestaan, ehkä me tosiaan vielä joskus saadaan nukkua;)
Mitenkäs naperon laihis?Kun ei ole tuolla laihispinossa kuulumisia tainnut olla, tsemppiä sinne:)
Vaatteista, meillä on nyt 86cm käytössä mutta alkavat olla pieniä, 92cm tuntuu taas jotenkin kamalan isoilta! kesäsandaalit oli kokoa 22.
Myyjä muuten neuvoi meitä sandaaleja ostaessamme että kenkiä sovittaessa kantsii kävelyttää lasta kierros ja sit koittaa kävelyn jälkeen siinä maassa miten paljon tilaa on, lapsen jalka meinaan leviää huiman paljon kun on niin pehmeä. Myyjän mukaan suurimmalla osalla lapsista on liian pienet kengät.
Tässä vielä linkki yhteen kengänkoko juttuun:
http://www.tepsut.fi/Oikeakengankoko.html
Nyt vielä nopsaan iltalehteä lukemaan ennen kuin Liia herää!
(Jätän tänään työt tekemättä ja lorvailen vaan tämän päikkäriajan,ah:))
Queen
Oltiin eilen jumbossa enskatreffeillä. Oli osaksi ihan outoa porukkaa, kun en hirveesti olel ukenut vauvapuolta enää enkä pikku-enskojen pinoa ollenkaan. D viihty suht ok kahvilassa, kun sai syödä koko ajan ;).
NanNap: Mä olen koulutukselta hevostenhoitaja suuntautumisena valjastyöt (aiemmin tolla oisin saanut sekä hevostenhoitajan että valjassepän tutkinnot, mutta nyt ne on yhdistetty). Osaan siis ommella nahkaa, mut en kangasta ;).
Q: Meillä on keittiön laatikot ja kaapi novet rautalangalla kiinni, just ton laatikoiden penkomisen takia. Vaatekaappiaan D saa penkoa, mut en jaksa koko talon kaappeja siivota joka päivä. Noille vaatteille ei penkomisesta oo haittaa eikä niillä satuta itseään.. D pelkäs imuria yhdessä vaiheessa, loppui joskus alkukesästä. Imuroin silloin vaan jos mies oli kotona tai sit D kantoliinassa/patapumissa. On kyllä melko raskasta ;).
Meillä on melkein kaiki vaatteet jo 86 cm. Housuja saa vähän kääntää kylläkin. 80 cm on joitain paitoja ja pari collegetakkia vielä käytössä. Kengät varmaan ostan 22. D' lla on kyllä lenkkarit (22), mut noi ensiaskelkekien tapaset on 21 ja tuntuu pieniltä. Pitäis varmaan mennä ihan jonnekin kenkäkauppaan pyytämään apua kenkien koon valinnassa. Musta tuntuu ainakin tosi hankalalle tietää, et mitkä on sopivat :S.
Meillä on kyl kans ruokapöydässä kaikki keinot sallittuja ;). Päiväkodissa tuleekin sit karuarki vastaan ;). Mä uskon, et D oppii siellä suht nopeesti syömään ite, koska on hyvin mahdollista että arvon herraa ei saa syöttää vieraat :O. Ainakaan mun äiti ei saa D' a syömään ja daddyllekin temppuilee paljon enemmän kuin mulle. Sormiruokaa meillä ei voi olla tarjolla samaan aikaan kuin lusikka ruokaa, koska sit ei lusikasta voi syödä ollenkaan. Eli D syö ensin lusikkaruuat ja saa sormiruuat herkuksi päälle.
Tosi hienosti Liian on nukkunut! D nukkuu vaihtelevasti. Nyt sairastelun jälkeen on taas alkanut 5 jälkeen herätykset!
Jenni ja D
Sainpas tytön nukahtamaan jo puoli yhdeksältä!Meillä on nyt menossa kokeilu noiden yöunien aikaistamiseksi, tyttö on tähän asti mennyt nukkumaan yhdeksältä ja nyt koitetaan saada neiti nukkumatin luo jo kasilta, saa nähdä vaikuttaako se minkä verran heräämisaikaan kun tuo meidän neiti vähäuninen herää jo nykyäänkin kuudelta, viimeistään seitsemältä..sit en kyllä ala jos se pomppaa pystyyn jo viideltä!;)
Syy tähän nukkumaan menon aikaistamiseen on niinkin tärkeä kuin greyn anatomia+muut hyvät syyssarjat joita mamma tahtoisi katsoa:D
Mihin aikaan muut enskalapsukaiset menevät nukkumaan ja monelta heräävät?
Onkos täällä muuten BB:n katsojia?Kohtahan sekin alkaa!Mä kehitän aina itseäni kaikilla mahdollisilla tositv sarjoilla;)
Meidän tyttö se oli tänään oikea äkäpussi, jatkuvasti meni kiellettyihin paikkoihin, kuten syömään koirannappuloita ja sitten huusi ja sätki kun nostin pois..eli pesukarhun kyssäriin,kyllä täälläkin on pieni raivotar.
Kerhossa aamulla oli kyllä taas yhtä hymyä..mokomakin;)
Q: onko quu jo lopettanut pulauttelun, eikös siitä ollut puhetta että q puklailee reippaasti? Meiltä se loppui ihan yks kaks kuukausi sitten,onneksi.Varmaa vaikuttaa se että tyttö on nykyään paljon pystyssä..
Nyt teho-osaston pariin..(mun työt on ihan jumissa kun inspiraatio on totaalisesti kadonnut, oon 2 iltaa jo istunut telkan eessä tekemättä mitään..no eiköhän rahapula viimeistään pistä taas meikäläisen ahkeroimaan)
Queen ja Liia 1vee
Queen, just puhuttiin miehen kanssa vissiin eilen, että totta tosiaan, quu ei pulauttele enää melkein ollenkaan! Sen jälkeen, kun oppi kävelemään, se pulautteli vielä vähän aikaa, mutta nyt moneen viikkoon ei ole enää ollut sitä ongelmaa. Jipii!!!!!
Ja samoin, mäkin mietin, että jos vaikka yrittäis saada quun jo kahdeksalta nukkumaan jossain tässä lähipäivinä. Olis varmaan ihan hyvä siirtää tunnilla rytmiä, kun tarha-aamuina kuitenkin pitää herätä tavallista aikaisemmin. Yleensä quu nukkua porskuttaa aamuisin kahdeksaan asti, mutta tarha-aamuina siihen aikaan mun pitäis olla jo avaamassa tietokonetta, eli herätys on niinä aamuina klo 7. Poitsu nukkuu aina aika tarkalleen 11 tuntia riippumatta nukkumaanmenoajasta eli toivottavasti tosta rytmin muutoksesta ei tule sen kummempia ongelmia.
Sanoinko jo, että quun kengät on 21? Taisin sanoa. Me käytiin kenkäkaupassa ja täti mittaili jalkaa ja sanoi, että on siro ja melko pieni. Neuvoi valitsemaan sitten kapeanmallisen kengän ja tuon koon 21, joka sekin on vielä hieman reilu. Talvikengät pitää sitten varmaan olla 22 tai jopa 23, tai mistä sitä tietää. En uskalla ostaa mitään varastoon.
Mulla alkaa olla jokseenkin sekopäinen olo. Välillä on kamala pala kurkussa ja ja mahassa velloo ja itkettää, kun vaan ajattelenkin, että hieman reilun viikon päästä mun pitäis jättää quu hoitoon ja aloittaa työt. Haikeana kuuntelen hiekkiksellä muiden äitien juttuja, kun ne saa vielä olla kotona ja niillä alkaa kaikki kerhot sun muut taas näin syksyn myötä. Ja kun noi työkuviotkin on vielä hieman epävarmoja ja kaikki on sekaisin. Mutta toisaalta välillä mulle iskee oikein tarmonpuuska ja oon tyytyväinen kaikkeen ja nautin siitä ajatuksesta, että jospa tästä mun yrityksestä tuleekin jotaina ja jospa quu viihtyisikin hoidossa ja jospa tää kaikki olis vaan hyväksi meidän perheelle. Onneksi mekin päästään perjantaisin quun kanssa muskariin, kun pidän maanantait ja perjantait vapaata. Ja sit taas samalla päässä pyörii sekavina ajatuksina kaikenlaista vauvoihin, keskenmenoihin ja lapsettomuushoitoihin liittyvää... Sanokaa nyt tähän sitten jotain. Vaikea tilanne, kun olisi kauhea tarve puhua jonkun kanssa, mutta silti en tiedä kenen kanssa muka voisin jutella, kun alkaa jo hermostuttaa ajatuskin siitä, että se toinen ei kuitenkaan voisi ymmärtää... Oonkohan mä tulossa jotenkin hulluksi???
-Q- ja -q- 1v.
Ja ymmärrän että on tarve puhua jonkun sellaisen kanssa, joka ymmärtää! Tänne saa onneksi purkaa, mutta olisi mukavempi oikeesti puhua.
Miehet ei näitä hoito/työ juttuja ymmärrä, ei ne tajua kuinka samaan aikaan haluaa mennä jo töihin ja olla itekseen, mutta samalla on hirvee tuska siitä lapsesta " luopumisesta" . Ei näitä asioita oikeen aina itsekään ymmärrä...
Mä olen tän palstan myötä tutustunut varmaan 50 äitiin, enskoihin ja maaliskuisiin, ja olen saanut huomata olevani ihan selkeessä vähemmistössä, kun lähdin niin aikaisin töihin ja vein lapsen tarhaan. Siinä on kyllä riittänyt miettimistä, että miksi mä niin tein...
Mä tunnen välillä todella huonoa omatuntoa siitä, että en vietä aikaa tytön kanssa. Eilen illalla kun vaihdoin tytölle vaippaa, mä en edes muistanut, millon viimeksi hänelle vaipan vaihdoin!!! Se on oikeesti ollut joskus viime viikolla! Mä olen ollut tän viikon iltavuorossa, tyttö lähtee aamulla isänsä kanssa tarhaan, mä tulen illalla kaheksan aikoihin kotiin. Keskiviikkona menin jopa työpäivän päätteeksi salille! Mä olin yheksän jälkeen kotona, tyttö oli jo nukkumassa. No, on sentään viikonloppu tulossa, mutta arvatkaas, mä meen lauantaina mun siskon tupareihin! Päätin että en ole siellä pitkään, enkä varsinkaan lähde jatkamaan iltaa mihinkään baariin... mutta ajattelin kuitenkin käydä viinipullon ostamassa...=) Siis ehkä mä olen tulossa hulluksi...=)
Musta tuntuu että mun ja miehen roolit on mennyt sekasin, kun mitä varmaan monessa muussa perheessä on...
Joo, sekopäistä tosiaan=) Olisi kyllä kiva nähdä teidän kaikkien kanssa! Pääsisi ihan oikeesti puhumaan=)
Nyt ei irtoo muuta.
Moikat tänne puolelle! :)
Ilmoittaudumme elossa oleviksi Viljon kanssa. Vuosi tuli täyteen ja homma etenee. Viljo kasvaa isommaksi ja isommaksi. Ja oppii kaikenlaista. Kävelemistä ei tosin vielä treenata, mutta ehkäpä sekin tuossa kohta... Neuvolakuulumiset/ -mitat: 14,1 kg/ 79,5 cm/ 50,5 cm.
Tuli tuosta quun ankkaleikistä mieleen, kun Viljo löysi yhtenä päivänä lapion. Me emme ole sitä paljon vielä käyttäneet, se oma lapio on ollut hiekkiksellä ehkä kaksi kertaa joskus keväällä, ja nyt on käyty hiekkalaatikolla säännöllisesti ehkä viikon ajan vasta. Mutta silti Viljo tajusi heti, että nythän me lähdetään ulos. Osoitteli sillä lapiolla ulko-ovelle ja yritti sanoa kovasti jotakin :). Vein siitä sitten eteiseen, niin se meni ulko-ovea vasten seisomaan ja odottamaan - ei ole semmoistakaan ennen tehnyt. Noin selvästi ei kuitenkaan vielä monesta asiasta ole mielipidettään ilmaissut, mitä nyt sylissä ollessaan tietysti osoittaa kädellä semmoisiin kohteisiin, mitä tahtoo mennä räpläämään ym. Mukavaa on näitä tämmöisiä oivalluksia seurata, vielä kun löytyisi sitten sanoja niille :).
Q:lle toivotan tsemppiä tuon hoitoasian kanssa ja varmasti ihan normaalia on panikoida tuolla tavalla. Onhan se vaikeaa kaikille. Olette kuitenkin olleet koko ajan yhdessä tähän asti. Itsekin ajattelen surkeana sitä, että sitten en voi olla koko ajan näkemässä ja kuulemassa pojan tekemisiä. En tiedä, mitä muut sille juttelevat ja kuinka kuuntelevat, tuleeko sitten kuulluksi, jos on paha mieli ym. On niin tottunut olemaan mukana jokaisessa hetkessä, selittämään asioita ja " suodattamaan" :-/. Mä yritän vuodenvaihteessa löytää jotain ansiotyötä, joten silloin ehkä Viljo lähdössä hoitoon. Hoitopaikkaa ei kyllä ole haettu vielä, mut kaipa ne aina jotenkin järkkääntyy.. ei kyl ole hajua, kuinka ne kuviot toimii, mut joop...
Nyt vahtaamaan, ettei se konttaa sängyltä alas puoliunissaan..
Mukavaa viikonloppua kaikille enskoille (ja kuinka monta niitä tonskatyyppisiä jo olikaan..?)!
Mii- ja Viljo 1 v + 2 vkoa
Mä oon yövuorossa ja poikkesin pitkästä aikaa kattomaan, että mitä ISOILLE enskoille kuuluu. :) tajusin jopa, että mehän kohta muutetaan tänne... apua! siis tänne tosi isojen puolelle! huh huh. Joko siitä on muka jo kohta vuosi kun Heidi synty. :)
Mä en nyt kyllä osaa oikeen kommentoida mitään vaikka pari sivua tossa selailinkin. Tai no... se Q:n yrityksen perustaminen jäi mieleen. Täytyy hattua nostaa! Mä en olis uskaltanu ruveta yrittäjäks, kun on jo niin montamontamonta vuotta nähny isän yrittäjänä olemista, mutta toivon kaikkee hyvää Q:n yritykselle! Toivottavasti kaikki menee suunnitelmien mukaan. Hiukan kyl kiinnostais tietää, että mikä/minkä alan yritys se on, mutta muistelen, että et oo halunnu sitä täällä paljastaa??!
Närästää ja turvottaa mahaa niin, että taitaa olla pakko lopettaa tää kirjottaminen ja käydä tähän rennompaa asentoon.. joten VILKUTUKSET KAIKILLE ja palataan vajaan kuukauden päästä viimestään asiaan! ;)
burde, vilho-viljami 8+0 & heidi 11kk
Meillä on vähän erilainen yöuniongelma kuin Q' illa.. D menee yleensä nukkumaan joskus 20 aikaan, välillä aiemmin, välillä vähän myöhemmin. Aamulla herää 6 aikaan. Mä en tiedä, et mitä pitäis tehdä, et saisin D' n nukkumaan aamuisin pidempään, koska herää samaan aikaan meni nukkumaan klo 19 tai 21. Päiväkotia ajatellen toi 6 herätys on liian aikasin ja yöunet jää jotenkin liian lyhyiksi, koska D alkaa olla jo 9.30-10 ihan poikki. Aamupäiväunien jälkeen jaksaiskin sit valvoa miten vaan. Ennen kävi unille joskus 14 aikaan, nyt voi olla 15kin ennen kuin suostuu nukkumaan (ja sit menee ilta liian myöhäseksi).
Mä ostin D' lle vielä syksyksi ihan tavalliset ensiaskelkengät. Sokoksen alesta löytyi Tepsut-kengät (eiks Liiallakin ollut Tepsut?). Ei mitkään maailman kauneimmat, mutta tosi tukevan oloset. Koon sovitin myyjän kanssa ja 22 oli just hyvä. Mahtuu paksummat sukatkin, mut ei ole silti iso. Oli tosi helppo sovittaa sen pohjallisen kanssa. Talvikengät ostan vasta sit kun niitä oikeesti tarvii. Matkalle olin ostanut jotkut 23 sandaalit eli saattaa olla silloin sopivat.
Musta saattaa tulla tilapäinen yksinhuoltaja. Mies saattaa saada tosi hyvän työpaikan Briteistä ja mun on pakko jäädä tänne koulun takia. Toi on nyt vielä auki, mut toivon kovasti, et mies saa paikan. Toki se vähän stressaa, et sit oon yksin D' n kans ja koulu ja kaikki, mut toi on miehelle niin loistava tilaisuus.. Oon onneks jo vuoden verran henkisesti vamistautunut siihen, et tuo saattaa jossain vaiheessa poistua maasta joksikin aikaa (tarjottiin paikkaa USAsta joskus vuosi sit, muttei ottanut vastaan, kun ois ollut ihan liian kaukana).
Mulla pitäis varmaan olla oikeesti huono omatunto siitä, et en stressaa D' n päiväkotiin menoa. Mulle on ollut aina itsestään selvää, et en kykene olemaan " vaan kotona" pitkään vaan lapsi menee hoitoon pienenä. Enkä ihan rehellisesti sanottuna ymmärrä, et miks siitä pitäis olla pahoillaan. Ehkä mä oon vaan niin tunteeton ihminen, et en pysty laittamaan " lapsen etua" oman järjissä pysymisen edelle..
Viljolle 1 v. onnittelut! D oli saman pituinen 1v. neuvolassa, mut painoi melkein 4kg vähemmän.
Nyt pitää alkaa tehdä sitä, mitä alunperin pitikin eli alkaa ottaa selvää kursseista, mihin ilmottautua..
Jenni ja D
Piti ihan mieheltä tarkistaa, mikä päivä tänään on, kun ei itsellä ollut mitään hajua.
Ompas täällä vieläkin hiljasta. No, ehkä syksyä kohti alkaa tahti kiihtymään, kun lisää taaperoensikoitakin kotiutuu tälle puolelle.
Me ollaan taas päivä touhuttu Jonskun kans kaksin, kun mies oli koko päivän töisssä. Nyt se yrittää nukuttaa Jonskua tonne makkariin.
Mä oon muuten ihan unohtanut kertoa, että Jonsku oli pari viikkoa sitten 1v3kk neuvolassa. Annettiin vesirokkorokotus ja mittailtiin. Jonsku oli kahta milliä vajaa 80 cm pitkä ja painoa oli 9970g. Pituus on nätisti nollakäyrällä, mutta paino on nyt -10. No, eipä se haittaa, kun normaalin rajoissa kumminkin on. Terkka sanoikin, että Jonskulla on pituuskasvuun mennyt nyt niin paljon energiaa. Josku kasvoi kolmessa kuukaudessa huikeat 4 cm.
Mitenkäs NapNapin häävalmistelut jaksaa? Joko jänskättää?
Jennin D ja meidän Jonsku ovat tosiaan olleet yhtä varovaisia kävelyn alottamisen suhteen. Matiaskin taisi aika hissukseen harjotella. Oli kyllä kiva tänäänkin ulkoilla Jonskun kans, kun käppäiltiin pitkin pihoja :)
Nyt kuuluu kauhee kiukuttelu makkarista, joten pakko mennä...
p ja J