ENSKAT ELOKUUSSA
Tässä linkki vanhaan pinoon
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=67&m=10681294&p=2&tmo…
Kommentit (97)
Eihän tästä taas tuu mitään. Joo mä meen ettimään mun ala-asteen koulukirjani...
pesukarhu
Meikäläinen täällä taas ennen töihin menoa kirjoittelee, joten ei kovin kauaa kerkeä.
Meillä oli sukupippalot lauantaina, käytiin saunassa ja uimassa, ja sitten sunnuntaina uudestaan ajeltiin sinne aamusaunaan ja uimaan. Oli kyllä tosi virkistävää. Ja Eetu joutui pikkuserkkunsa tönimäksi... Pikkuserkku on siis reilu vuoden vanhempi, ja oli koko ajan tekemässä pahaa Eetulle, tönimässä, ottamassa leluja pois yms. Mutta silti Eetu meni koko ajan pojan kanssa " leikkimään" . Oli muuten, aikas haastavaa pitää Eetu pois sieltä vedestä... Koko ajan sai olla kävelemässä perässä, huoh!
Meillä olis nyt pe se korvien putkitus, vähänkö tätä mammaa jännittää...
Mä taidan suosiolla tulla illalla taikka joskus myöhemmin kommentoimaan, nyt täytyy mennä tuo ukkeli nostamaan ylös sängystä, ja pakkaamaan hoitotavarat...
napero ja Eetu 1v6kk
Toivottavasti ette pahastu että pompin täällä koko ajan. Täällä vaan on enempi ajankohtaista asiaa kun on muitakin päivähoidon aloittajia jne. :)
Jenni, ymmärrän aika hyvin mitä ajat takaa tuon päivähoitoasian kanssa. Ja hei, ei sulla tosiaan tarvitse olla huono omatunto tai muutakaan asian suhteen. Oon miettinyt tosi paljon asiaa ja ehkä vähän tullutkin siihen lopputulokseen etten ehkä olis jaksanut olla kotona kauempaa. Uskoisin olevani parempi äiti jos mulla on muutakin elämää. Nyt täällä kotona mua rassaa oman ajan puute, päivien samanlaisuus ja se että keskityn ihan liikaa kodin puunaamiseen kun voisin keskittyä enemmän Ainoon. Varmasti töissä käydessä käytän vapaa-aikani paremmin Ainon kanssa. Jos ymmärrät mitä tarkoitan? Jokaisen perheen pitää tehdä oma ratkaisunsa ja musta on hienoa jos Jenni teille on löytynyt se sopiva tapa ja vielä niin ettei siitä tarvitse kantaa huonoa omatuntoa. Mulla on huono omatunto, ja sitäkin olen pähkäillyt, ja tiedän että se johtuu hyvin pitkälti siitä että monet suhtautuu tuomitsevasti kun vien näin pienen lapsen hoitoon. Pitäis munkin vaan opetella olemaan välittämättä muiden mielipiteistä, kun tämä on meille sopiva ratkaisu (vaikka alunperin olikin vain rahallisista syistä tehty).
Meillä on myös vähän ongelma Ainon päikkäreiden kanssa ja nukkumisen kanssa muutenkin. Aino jaksaa aamupäivän ihan hyvin jos herää 7.30. Kasilta on puuro ja klo 11 lounas ja sen jälkeen unille (tämä siis päiväkodin rytmi). Mutta jos herää yhtään aiemmin, niin ei jaksa syödä lounasta ja menee ihan kiukkuamiseksi. Iltapäivällä Ainon on varmaan pakko nukkua toiset unet, koska muuten menee yöunille klo 18 ja herää keskellä yötä. :/ Mutta ongelmana siis meilläkin, että jos nukkuu päikyssa ekat unet esim. 11.30-13.30 niin miten ihmeessä ne saa Ainon toisille unille jo klo 16? Myöhemmäksi ei voi mennä koska sitten ei saada sitä illalla nukkumaan ajoissa. No, kai se rytmi siitä alkaa muotoutua kunhan aloittaa hoidossa, mutta alku voi olla hankala.
Aino on flunssassa joten oltiinkin perjantaina ja tämä päivä kotona eikä päiväkodissa harjoittelemassa. Huomenna mennään taas ja keskiviikkona onkin pitkästä aikaa neuvola!
Mukavaa uutta viikkoa kaikille!
Karssuli ja Aino pian jo 11 kk
Pitkästä aikaa... Meillä on ollut monta rautaa tulessa, kun en ole ennättänyt netissä käydä. En juurikaan edes lukemassa, saati kirjoittamassa kuulumisia. Muutenkin tämä on vähän hankalaa, kun Matias on oppinut, että tietsikalta näkee Pikku Kakkosen tunnarin tulee heti kaveriksi sähläämään ja hokee " titti-titti, titti-titti, titti-titti-tii" . Ja jos ei suju oman tahdon mukaan, niin täällä hallitaan jo hienosti uhmaikään liittyvät kiukkukohtaukset. Maahan heittäytyminen ja kurkku suorana raivoaminen tulee jo kuin vanhalta tekijältä!
Pesukarhulle meidän tonskailusta: Ei olla tarkkaa aikaa suunniteltu aloitukselle, mutta tuskin tämän vuoden puolella ainakaan aloitellaan. Katotaan sitten ens vuonna... ;) Vaikka kieltämättä nyt on alkanut tuntua, että saattaisin oikeasti jo haluta myös sen pienen vauvan, pitkään " vauva" kuume oli enemmän " maha" kuumetta. Ensimmäiset kuukaudet ovat jääneet mieleen todella rankkana, mutta niin ihanana aikana.
Onneittelut kaikille synttäreitään viettäneille uusille taaperoille ja taisi uusi tonskakin olla joukossa! Onnea kaikille!
Ystävättäreni, josta olen tainnut aiemminkin mainita, on nyt saanut pienen pienen pojan. Poika syntyi kolmisen kuukautta ennen laskettua aikaa. Napavirtaukset olivat jo pitkään olleet todella huonot, joten poika oli kärsinyt masussa puutetta ja oli todella pieni viikkoihin nähden. Raukka painoi syntyessään vain reilu 400 g. Toistaiseksi on vielä selvinnyt, mutta monta mutkaa on matkassa varmasti. Toivottavasti tapahtuu pieni ihme ja poika selviää. En oikeasti osaa edes kuvitella, miten joku vauva voi olla niin pieni!
Meilläkin on nyt aloitettu syksy ja tarha uudelleen. Aloitus meni mukavasti, vaikka loma olikin ollut pitkä. Ei ole Matias onneksi valittanut tarhaan viemisestä laínkaan.
Meillä muuten antoivat tarhassa Matiaksen viime keväänä nukkua ensin aamupäivällä lyhyet tirsat ulkoilun aikana rattaissa ja toivat sitten sisälle lounaalle klo 11.15. Toiset unet poika nukkui vaihtelevasti heti lounaan jälkeen (jolloin oli pakko antaa nukkua vielä lyhyet tirsat iltapäivällä kotona) tai vasta myöhemmin iltapäivällä. Noin 11,5 kk:n iässä vaihdettiin kesäaikaan, ja aamut venähtivät vähän kuin itsestään myöhäisemmiksi. Siihen asti M oli herännyt klo 6, mutta kellon kääntämisen jälkeen uni siis maittoi 7 ja joskus jopa 7.30 asti. Sitten poika jaksoikin valvoa koko aamupäivän ja alkoi nukkua yhdet päikyt puoliltapäivin. En tiedä, olisiko näin näppärästi mennyt, ellei olisi kellon kääntämistä ollut... Pianhan tuo alkaa taas talviaika, ja menee taas rytmit uuteen uskoon!
Koitan tässä ennättää selata pinon lukemattomat (ehkä n. 40 viestiä) jossain raossa ja kommentoida sitten enemmän... Mukavaa, että ollaan saatu lisää porukkaa tänne ja viestejä on enemmän. Syyskuussa voitaisiin siirtyäkin jo viikkopinoihin, ettei niin venyisi nämä pinot!
Kissankello ja Matias 1v 4kk
Viestejä on nyt selattu... huh, että oli paljon, mutta olipa mukava lukea kuulumisia ja sattumuksia!
Monen tarhaa aloitttelevan ajatukset kuulostivat hyvin samoille kuin omani viime talvena. Kuten NapNap taisi kertoa, yhä tulee minullekin välillä omantunnon pistoksia pojan varhaisesta tarhaan viemisestä. Meillä tämä on kuitenkin ollut ihan hyvä ratkaisu, ja tarhapäiviäkin on viikossa yleensä n 3, ja osa päivistä vain 4-5 tuntia, joten on enemmän tuuletusta pojallekin, kuin " töitä" . Toivottavasti muillakin tarhakuviot sujuvat hyvin!
Jaa, onpa kyllä jännä, miten erilaisia mielikuvia sitä luokaan teistä, kun ei ole livenä nähty milloinkaan! Enpä olisi osannut arvata Pesukarhun alaa! Teillähän on sitten melko hurja perhe, kun molemmat olette samalla alalla töissä! Vaikka nyt oletkin " siistissä sisätyössä" ! Haluaisitko mieluummin sinne toiminnan keskipisteeseen itsekin? Toivottavasti saatte työkuviot järjestymään vakinaisempaan suuntaan, niin on mukavampi jäädä äitiyslomillekin. Inhottaa nuo lyhyet määräaikaisuudet, ja erityisesti vuokratyö, kun ei voi mitään suunnitella pitkällä tähtäimellä! Onnittelut muuten hääsuunnitelmista!
Onkos siellä vauvapuolella muitakin tonskia tosiaan, kun en ole ennättänyt siellä pinoja selailla? Onnittelut Burdelle! Tulehan sitten viimeistään kuukauden päästä ilahduttamaan meitä myös tonska-kuulumisilla!
Olimme muuten lomalla mummulassa, ja siellä on herukkapensaita. Matias oli aikasten suloinen, kun herkutteli punaherukoilla suoraan pensaasta! Sanoi vain " nam-nam" ja nappasi uuden marjan! Ja kävipä vähän aikaa poimimassakin marjoja omaan sankoon. Sitten tietty kun oli muutama marja poimittuna, piti mennä syömään marjat! Ja välillä kantoi isille marjan kerrallaan puutarhasta terassille. Mummu kävi tänään tuomassa tänne lisää tuoreita punaherukoita, ja Matias on jälleen herkutellut. Ei näytä haittaavan kirpakkuus lainkaan.
Onpa poika jo kertaalleen kantanut pienen serla-paketin autosta sisällekin, kun ostoksia oli niin paljon, etteivät olisi tulleet vanhempien käsissä sisälle. Poika oli ihan mielissään kun sai auttaa. Ja likaisten vaippojen roskiin vieminen on maailman hauskinta!
Käveleminen on tosiaan nykyään pop, meillä käydään lähileikkipuistossakin välillä kävellen, siis ilman rattaita. Rattaissa kyllä viihtyy jonkin aikaa, mutta mukavampaa on itse touhuta.
Mutta nyt täytyy lopettaa romaanin kirjoittaminen! Hyvää yötä!
Kissankello ja M
Olipas kiva kuulla Kissankellon ja Matiaksen kuulumisia taas! Mun pitikin eilen tulla huhuilemaan teitä, mutta unohdin. Voi että, Matiaskin on jo niin iso poika! Kiva, että teillä on mennyt tarhassa mukavasti. Se luo uskoa muhunkin, että kyllä kaikki varmaan hyvin menee. Sä olet kyllä Kissankello aina niin viisaan ja rauhallisen tuntuinen äiti! Ei olla koskaan tavattu, mutta olis se kyllä kiva nähdä sut ja Matiaskin ihan kasvotusten. Kerrothan heti, jos olette tulossa etelään päin niin järkätään erikoistreffit ihan teitä varten. :)
Huomenna alkaa sitten Pikku-quun tarhataival. Tänään oltiin tekemässä hoitosopimus, mutta quu ei ollut vielä mukana. Huomenna ja koko loppuviikon mennään aamupäiväksi harjoittelemaan yhdessä. Vaatteita oon nimikoinut nyt, minkä olen kerennyt, ja äsken juuri kiinnitin vaippojen kuljetuspussiin nauhan, josta pussia voi riiputtaa. Kiinnitin nauhaan myös kestovaippojen käyttöohjeet. :) Tädit lupasi kokeilla kestovaippoja, joten toivottavasti suostuvat sitten todella käyttämään niitä. Ainakin yritetään tehdä homma heille mahdollisimman helpoksi. Tarhatossut quu sai 1v.-lahjaksi ja kurikset yms. on myös hankittuna. Varmasti ei olla älytty hankkia kaikkea valmiiksi, mutta eiköhän tämä tästä. Tänään jäi sekä tarhasta (ryhmiksestä) että kaikista kolmesta hoitajasta tosi mukava mieli, joten huomenna mennään ihan iloisella mielellä harjoittelemaan. :) Pikku-quu on ryhmän nuorin, mutta on siellä kaksi muuta alle 1,5-vuotiasta myös. Heillä onkin siellä sitten oikein Ryhmä Rämä, kun 12 lapsesta 9 on poikia! Ja kivaa on myös se, että puolet tarhan lapsista on meidän pihasta.
Kiitos vaan onnentoivotuksista tuon yrittäjyyden suhteen. Tosiaan, välillä tää koko kuvio hirvittää, mutta silti periaatteessa kaikki näyttää siltä, että tästä voi jotain tullakin. Varmaan aluksi on vähän käynnistymisvaikeuksia, mutta niinhän kai kaikilla yrityksillä on. Se aina helpottaa, kun ajattelee, että eihän tän tartte olla mitään lopullista. Jos kuitenkin tää kuvio onnistuis niin kauan kun quu on pieni, niin saatais koko perhe enemmän aikaa olla yhdessä. Jos taas homma ei ala kannattaa, niin sitten kai on otettava käyttöön joku plan B, eli ryhdyttävä työnhakuun. Mutta en nyt siis vielä halua edes miettiä sellaista, kun kaikki on vielä mahdollista eikä yritystoiminta ole kunnolla päässyt edes käyntiin. Burde, en viitsi tässä paljastaa, mitä teen, mutta kun nähdään niin toki voin sen kertoa. :)
Ja tosiaan Burde ja Heidi siirtyy myös ihan pian tälle puolelle! Mulle tulee tuosta " Vilho-Viljamista" aina mieleen, että sulla on mahassa joku todellinen vilivilpertti! ;) Toivottavasti pahoinvointi helpottaa pian! Ja onnittelut myös uudesta työpaikasta!
Miten Jennin ja Danielin eka tarhapäivä sujui????
Kiva, että NapNapin tyttö on nyt jäänyt iloisempana tarhaan. :)
Miin Viljolle vielä kerran suuret onnittelut ja molemmille tervetuloa tälle puolelle!
Luin kai sittenkin jonkun muun neuvolakuulumisia, vaikka luulin, että olin jo nähnyt Niameyn Ainon uusimmat kuulumiset ja mitat. Onko teillä ollut jo 1v-neuvola?
Meillä oli siis tänään vihdoin 1v.-neuvola. Pikku-quun uudet hienot mitat on 9770g ja 78,3 cm. Ihme ja kumma, pituudessa quu oli pompsahtanut jopa +käyrälle! Mutta suhteessa poitsu oli hoikistunut entisestään, eikä se 10kg sitten mennytkään ihan vielä rikki, vaikka niin aavistelin. Neuvolantäti sanoi, että jos halutaan, voidaan tulla painokontrolliin 3kk päästä, mutta ei tarvitse välttämättä, jos syömiset maistuu, quu pysyy terveenä ja jaksaa puuhata ja leikkiä entiseen malliin. Silloin kaikki on varmasti hyvin. Mun mielestä noi kasvukäyrät onkin vähän yliarvostettuja. Kaikki nyt näkee jo quuta katsomalla, että se on niin terve pikkupoika kuin olla ja voi. Muutenkin quu oli oikein hurmaava neuvolassa. Tepsutteli hurjaa vauhtia neuvolan käytävillä ja laittoi tädin antamia kuppeja sisäkkäin, rakenteli palikoista vähän tornia ja osoitteli kirjasta tädin kysymiä kuvia " missä on pallo/ankka/muki/vauva" jne. Juttuakin sillä riitti, ja neuvolantäti hämmästeli, että sekä motorinen että verbaalinen kehitys on ollut todella nopeaa. Rokotuspiikki oli inhottava, mutta tällä kertaa siitä ei tainnut tulla mitään sen kummempia jälkirähinöitä, kun tuolla quu nukkua porskuttaa jo kolmatta tuntia.
Se meidän rytminvaihto onnistui kai aika helposti. Parina iltana poika on mennyt nukkumaan jo klo 20 ja herännyt sitten noin tuntia aikaisemmin aamulla. Ihan kiva, mutta ei vielä voi tuulettaa, kun voihan tässä vielä tulla takapakkia.
Nyt täytyy mennä pakkaamaan tarhareppu ja valmistautua henkisestikin huomiseen koitokseen. Vaikka eihän tässä vielä mitään ole, kun ei tartte vielä poikaa jättää hoitoon yksikseen.
-Q- ja -q- 1v.
Nyt ollaan kahtena aamuna oltu 8.30-10.30 päiväkodissa tutustumassa. Ei D siellä paljon mua ole tarvinnut, kun on niin paljon kaikkea hienoa. Sisällä menee ympäriinsä jonkun lelun kanssa ei kovin piittaa muista lapsista (vaan taitaa olla aika yleistä pienillä, kun eivät vielä osaa leikkiä yhdessä), mutta lelut on sitäkin hauskempia. Ulkona touhuaa myös omiaan, kun muut tuntuvat ulkona parveilevan enemmän yhdessä. Kumapanakin päivänä on vaan kaatunut ulkona naamalleen niin, että on tullut vertakin :(. Muuten siis sujuu hienosti, mutta 10 jälkeen alkaa ilmeisesti tulla väsy ja nälkä ja alkaa kiukuttelu. Kotona on syönyt hiukan huonosti, kun on niin väsy ja kiukku. Käynyt unille joskus 11 aikaan sitten.
Aamulla D on päättänyt alkaa heräillä 5.20, mikä ei ole yhtään hyvä juttu päiväkotiin menoa ajatellen :(. Eilen ei suostunut enää nukkumaan vaan tunnin pyörimisen jälkeen alkoi hirveä raivoaminen. Tänään 45 min valvomisen jälkeen alkoi raivoaminen ja otin syliin, mihin nukahti sit heti. Ylös noustiin 7.15. Pitäis vaan keksiä joku ihmekonsti, millä noi unet ei katkeisi ennen 7 :S.
Illalla D otti eilen pienet torkut sylissä, mistä herättelin jonkun 15 min jälkeen. D jaksaa noiden pienten torkkujen avulla valvoa sit jo muutaman tunnin lisää. Tavoite yöuniaika ois 20-7, toteutus vaan on hiukan hukassa ;).
Me ei nyt ainakaan aluksi viedä kestiksiä päiväkotiin, vaan totutellaan uuteen elämään ensin muuten. Mä en vielä tiedä, miten hirveesti hommia mulal on koulun jälkeen, joten alkuun jätän ton pyykkisirkuksen vähän vähemmälle. Jos mies taas lähtee maasta, niin sit en varmaan jaksa enää hirveesti kestoilla, kun ei ole ketään lapsenhoitoapuna..
Karssuli: Ymmärrän aika hyvin varmaan ton sun jutun. Mä en ainakaan rehellisesti sanottuna ole D' n kanssa 100% läsnä vaikka oisin paikalla. Jos " pääsen" välillä muuallekin tekemään jotain " aikuisten juttuja" niin jaksan varmasti olla paremmin läsnä ne hetket, kun oon lapsen kanssa.
Ihan hurjan pieni Kissankellon ystävän vauva :(. Toivottavasti heillä sujuu kaikki hyvin, vaikka mutkia matkassa varmasti tulee olemaankin.
Burden poppoolle onnea! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin.
Q: Ihan varmasti q voi hyvin, vaikka on hoikistunut. Mun kaverin poika on vielä meidän poikia hoikempi. He ovat joutuneet juoksemaan lääkärissä yms. pojan painon takia. Nyt lopulta neuvolassa ja lääkärissä on uskottu, ettei poikaa saa pulleammaksi millään ja että hän kasvaa silti normaalsiti omaa tahtiaan omalla käyrällään. tälläkin pojalla syömiset takkuilee välillä, mutta silti on reipas ja virkeä. D oli 1v. neuvolassa muuten 79,5 cm ja 10,3 kg eli taitaa olla suht samaa " paksuusluokkaa" q' n kanssa ;)? Pituus +1 käyrällä ja paino -1..
Jenni ja D 1v. 2kk tänään tasan
Tänään on työpäivä (mulla iltavuoro), joten on vielä paljon tehtävää...
Mutta mutta, kiitokset Quulle kauniista sanoista! Tiedä häntä, olenko aina niin kovin viisas äiti, mutta rauhallinen yleensä kyllä. ;) Mukava kuulla, että meitä oli jo vähän kaivattu. Lupaan tulla kertomaan, jos suunnitellaan sinne etelään tuloa. Täältä tulee vain niin pitkä matka, että menee varmasti vielä kauas. Harmi. Hassua sinällään, että itse olen usein ajatellut, kuinka sinä kuulostat niin viisaalta ja äidilliseltä.
Piti itsekin kaivaa Matiaksen 1 v mitat, kun oli quuta moitittu vähän hoikaksi. Matias on ollut vielä pikkuisen hoikempaa mallia, kun pituutta oli 78,8 cm ja painoa 9340 g. Ja nämäkin mitat on n. viikko myöhässä otettuja, eli meilläkin neuvola oli synttäreiden jälkeen. Eipä meille mitään painokontrolleista puhuttu. Mutta itsehän jo sanoitkin, että quusta näkee jo heti, että terve poika on kyseessä. Toiset vain kasvavat hoikemmalla mallilla kuin toiset. Ja liekö tuo nyt ihmekään, kun molemmat vanhemmat ovat olleet hoikahkoa mallia myös pienenä?
Ja Matiakselle kyllä ruoka maittaa, syö ihan hevosen annoksia!
Quulle olin aikonut myös toivottaa onnea omalle yritykselle. Me ollaan kuultu näistä ihmeellisistä yrittäjää kiusaavista säännöistä myös, sillä miehen siskolla on yritys, ja mitä ihmeellisimpiä sääntöjä on tosiaan yrittäjille keksitty. Hassua, kun kuitenkin puhutaan, että pitäisi kannustaa yrittäjyyteen ja blaa-blaa. Mutta toivottavasti tosiaan kaikki sujuu siellä suunnitelmien mukaan!
Meillä on muuten nyt uusi auto. Siinä menikin monta viikkoa operoidessa, kun käytetty auto ostettiin. Monta kinkkistä juttua oli, mutta nyt on onneksi uusi auto pihassa! Vanha myytiin kesällä, joten olimmekin n. kuukauden ilman autoa. Huh, se oli hankalaa, kun oli jo tottunut autoon... Tulipa monta kertaa Jenni ja D mieleen, kun raahasin lomalla rattaita, kiukkuavaa poikaa, turvaistuinta ja matkatavaroita linja-autoissa ja junissa... ;) Ei se autolla matkustaminenkaan aina herkkua ole, mutta väitän, että huomattavasti helpompaa! Nyt on sitten farkkumalli, ja tilaa sisällä ja perässä runsaasti. Ja mahtuu varmasti toinen, ellei jopa kolmaskin lapsi tuohon autoon... ;)
Vaatteiden koosta on ollut puhetta, meillä on myös pitkäselkäinen ja lyhytjalkainen poika, joten bodyt ja useimmat paidat ovat jo 86 ja jopa 92 cm, mutta housuissa 80 cm on nyt juuri sopiva, isommissa saa kääntää lahkeita moneen kertaan.
Mutta, nyt suihkuun, syömään ja töihin! Tänään M ei mene tarhaan lainkaan, vaan vaihdamme " lennosta" vahtivuoron miehen palatessa töistä. Joten täytyy myös välipalat ja vaipanvaihdot hoidella...
Tsempit tarhan aloittajille, ja tulkaahan kertomaan, kuinka on sujunut!
Kissankello ja M 1v 4 kk (eikä ihan niin pikaterveisiä tainnut tullakaan)
Meikäläinen menee nyt sitte ilmeisesti töihin 1.10. alkaen ja Heidille on päiväkotipaikka haussa.. Nyt olis sitten kaikki tarha-vinkit tarpeen!!! Mulla ei nimittäin oo mitään hajua mistään, kun ei ennen eilistä käyny mielessäkään, että laittaisin Heidin hoitoon. :)
Sillain oon kyllä hyvillä mielin tosta tarhahommasta, että Heidi varmaan pärjää siellä kyllä kun se on niin touhukas eikä arkaile, mutta toisaalta.. Surettaa, kun mä olin itteni kanssa sopinu, että oon Heidin kaa kotona ja nyt musta tuntuu että petän sen lupauksen... vaikka eihän Heidi mistään lupauksista tiedä eikä ymmärrä. :)
Jenni: Meillä on sama homma kun teillä, paitsi että meillä herätään klo 5.30-6.00 (yleensä kuudelta). Ja mä kun niin toivoisin, että nukkuttais klo 8. Tai edes puol kasiin... Huoh. Neiti ei siis nukahda takas vaikka päällään seisois - alkaa vaan raivoomaan. Ihan joskus ja jouluna on ny nukahtanu viereen... ja tietty sillon ku olin yövuoroissa, ni tietty sillon se nukku ukon kanssa ainaki sinne klo 8 asti. Pöh.
Ei irtoo ny muuta ku nukkumatti kutsuu. Öitä.
Burde, Heidi ja vilho-viljami
Mulla jumahti ensin niskat totaalisesti maanantaina, sitten eilen iski rintatulehdus (en osannut osottaa että tulisi vielä näin pitkän imetyksen jälkeen?!) ja nyt kun elättelen toiveita että se ois selätetty ilman antibiootteja (kuume ei lähtenyt enää nousuun) niin alkoi tytön nenä vuotaa ja mun pää on ihan pökkyrässä..mikäköhän tauti nyt sitten iski:/
Voi kun mä toivon ettei se sama viime syksyn/talven sairastelukierre iskisi tänä vuonna:/
Isiä täällä on kovasti kaivattu kotiin kun olen juossut ton pikkutermiitin perässä pää niskakivusta vinossa ja kuumeisena mutta tänään helpottaa kun mies tulee töistä jo kolmen aikoihin:)
Jenni: joo,meillä oli kesäsandaaleina tepsut, niiden tehdas/myymälä on tässä ihan lähellä.
Toivottavasti quun hoitoharjoittelut ovat alkaneet hyvin:)
Mäkään en oikein ymmärrä noiden käyrien tarkkaa kyttäämistä, onhan aikuisetkin erimallisia ja kokoisia!
Burdelle vielä onnittelut tonskailun johdosta:)
Nyt ei irtoa enempään, menen tekemään kuolemaa sohvalle kun Liia vielä hetken (toivottavasti) nukkuu:D
Queen
Q, vauva puolella on nosteltu esittelypinoa, haluatko vielä jatkaa sen päivitystä? Jos et, mä voin jatkaa sitä..
Bejpi ja Eveliina 8kk
Eipä meillä mitään ihmeitä, viimesen kerran vaan ajattelin tähän elokuun pinoon kirjoittaa, viikonloppuna voikin sitten laittaa uuden pinon. Kuukausipinon tai viikkopinon, ihan miten aloittaja haluaa.
Eli kaikki on niinkuin ennekin, ei mitään ihmeitä. Mennään viikonlopuksi mökille, miehen äidin syntymäpäiviä viettämään. Toivottavasti ei koko viikonloppua sada.
Hyvää viikonloppua kaikille!
NapNap + tyttö
On ollut nin vilskettä etten taas ole koneelle ennättänyt!
Pesukarhu: laitoin sulle mailia!!
Tiistaina oli 1v. neuvola ja otettiin hb ja sai taas rokotteen.. Hb neidillä oli 126 :D Täti sanoi että yleensä tän ikäisillä lapsilla on 110-120!
Rokotteesta tuli yllätys yllätys kivat oireet.. Nukutaan vaan pätkissä, maha sekasin eikä ruoka maistu!
Nyt mittoja; painoa 9805g pituutta 75,7cm ja pipo 47,2cm
0-käyrällä menee edelleen niin pituus kuin painokin! pipo sit plussalla :D Tasaisesti kasvaa niin ei mitään seurantaa tarvi!
Seuraava käynti onkin sit 1.10 kun laitetaan vesirokko rokote ja samalla käynnillä selviää millon influenssa piikki laitetaan!!
Meinaatteko muut laittaa ton influenssa rokotteen??
Nyt olen parina pivänä antanut Ainolle oman haarukan että saa kokeilla ja kuinkas ollakkaan tää neiti ymmärsi heti et haarukkaan napataan ruokaa ja laitetaan suuhun!! Osaa sit ihan hienosti jo syödä.. toisinaan nappaa ruuan haarukkaan ja ottaa sen siitä sormiin ja pistää suuhun!
Toki välillä kun oikein innostuu niin lentää haarukat ja ruuat pitkin mäkiä, mutta kun oikea hetki tulee niin hyvin sujuu!
Hedelmää en saanut eilen menemään ollenkaan.. Eilinen lista sit oliki makaroonia, keitettyä perunaa, paljon porkkanaa, lihapullia, pihviä ja lohkoperunoita, kurkkua ja tomaattia. + useita tissittelyitä!
Just tuossa kaveri laitto viestiä että tulee käymään.. Sil on laskettu aika tänään! Eilen kävi jo keikan synnärillä kun selkä niin kipee et ei pystynyt kunnolla liikkuun.. No supistuksia tuli 9min. välein ja 2cm auki! Saas nähdä millon lähtee synnyttään :D
Meillä oli eilen tosiaan asunnon yleisesittely ja oltiin ite karussa! Kämppä oli kuulemma ollut ihan täynnä väkeä.. Illalla sit kun olin tytölle laittamassa iltapalaa (jota ei syönyt) niin säikähdin kun kaksi miestä seisoi melkeen mun kukkapenkissä! Iltahämärissä hyvä liikkua toisten pihoilla kun ei nää kasvoja :D Toivottavasti tänään kuullaan jo jotain!!
Alkuviikosta päästään katsoon yhtä taloa ja jos on hyvä niin ostetaan se! Mietityttää kun on 3.ssa kerroksessa! Ylhäällä 3 makkaria ja vessa. keskellä keittiö, olohuone ja vessa. Kellarissa takkahuone, kylppäri, sauna ja iso työhuone! Hintakin olis niin hohdallaan että..
Ainon kummisetä kävi toissa iltana kylässä ja toi ison Plaston ämpärin jossa pihaleluja, pikkuautoja ja kuorma-auto :D Voi että ne autot kiinnostaa!!
Nyt jatkaan touhuja :)
Hauskaa viikonloppua kaikille!
Niamey ja Aino
Minulla olisi kysymys isoille enskoille: Koska olette alkaneet antaa tavallista maitoa? Meillä aloiteltiin hapanmaitotuotteet 10 kk iässä ja niistä ei tullut mitään oireita mutta menekki on vähäinen kun Ida vierastaa niiden kylmyyttä (piimä, maustamaton jugu ja raejuusto). Olen vähentämässä imetystä ja olisi ihanaa alkaa tekemään puuroa maitoon ja antaa nokkiksesta tavallista maitoa vähän lämmitettynä? Mutta koska?
MiaMik ja Ida sunnuntaina 11kk
Pitkästä aikaa... pino on niiiiin pitkä, että mä jätän kommentoinnit seuraavan kuukauden pinoon.
MiaMikille maidosta. Mä aloin joskus 10kk antaa kanssa noita hapanmaitotuotteita ja varmaan 11kk vähitellen lehmänmaitoo. Vuoden iässä sitten siirryttiin kokonaan lehmänmaitoon.
Työt häiritsee taas pahasti palstailua, joten en oo pariin päivään tänne päässyt ;)
Burdelle heti ekkana onnittelut :) Kiva, kun tulee tonskia ja Heidistä tulee isosisko :)
Ymmärrän hyvin Q:a siinä, että on kauhee tarve puhua jollekkin joka on kokenut samaa. Tää on siitä hyvä paikka tää enskapino, että täällä on sen verta sekalaista porukkaa, että monesti joku on aina kokenut jotain. Niin kuin surun lapsen hoitoon viemisestä, työstressin, lapsettomuutta, keskenmenon, eron jne. Silti varmaan olis kiva ihan konkreettisesti puhua niin kuin NapNapkin sanoi. Sulla on nyt raskas vaihe elämässä menossa, mut mä uskon, että yleensä siitä selviytymisestä palkitaan. Onnea ja tsemppiä uudella firmalle. Olis kyllä ihan mahtavaa, jos itsekkin osais tehdä jotain sellasta, missä vois olla yrittäjänä.
Jenni ei sun pidäkkään potea mitään huonoa omaa tuntoa siitä, että D menee hoitoon. Sä oot tehnyt sellasen ratkaisun, mikä sopii teille. Sillonhan se huono omatunto olis perusteltu, jos menisit valtavirran mukana ja tekisit niin kuin muiden mielestä on parempi. Eikä D mun mielestä oo ees liian nuori päiväkotiin. Tää on nyt siis vaan mun mielipide. Ei kaikilla vaan oo mahdollisuutta olla lapsen kanssa kotona kolmea vuotta. Mä kyllä kunnioitan niitä jotka pystyy siihen. Mä en kykenis olemaan niin pitkään kotona. Voi olla, että joskus 10 vuoden päästä olis eri juttu, kun olis jo ehtinyt olemaan niin kauan työelämässä, mut nyt mä vielä jotenkin tarviin sitä rytmiä ja varsinkin niitä työkavereita. Samoin NapNap säkin teit silloin sen ratkaisun, mikä sopi teille parhaiten. Ymmärrän silti sen, että se mietityttää, jos tuntuu siltä, että on ihan vähemmistössä ratkaisuineen. Mäkään en pian enään nää Jonskua läheskää niin paljon, kun oon nähnyt. Mulla menee vuorot välillä niin oudosti, että saatan pitkän ajan käydä kotona vaan nukkumassa. Onneksi Jonskun isovanhemmat pystyy auttamaan hoidossa. Täällä ei varmaan olis ees päässyt mihinkään ympärivuorokautiseen päiväkotiin.
Nähdäänkös me nyt sit sillon 8.9? Mä en malta odottaa :) Kiva nähdä taas, miten kaikki lapset on kasvanut. Kiva myös nähdä kaikkia teitä mammojakin :)
Jonskulla puhkes toissapäivänä eka poskihammas. Ihmettelin, että miksi siltä tulee verta suusta ja siellä yläikenessähän oli poskihammas :)
Miille ja Viljollekin tervetuloa tänne puolelle. Hienot mitat teidän Viljolla. Jonskukin oppi kävelemään vasta yli 1v2kk ikäsenä, joten ei mitään kiirettä. On täällä muitakin " myöhään" kävelemään oppineita.
Eipä tässä kait muuta. Tai ei nyt tuu mieleen. Josku on päikkäreillä ja mies salilla. Täytys kohta lähtee Josnkun mummulaan.
Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille!
pesukarhu ja Jonsku