En todellakaan usko, ettei kynsien puremista voi lopettaa!!
Ällöttävää, kun työkaveri lussuttaa sormiaan jopa työpaikalla :( Työssämme käsihygienia on tosi tärkeää, joten voisi ehkä hieman ajatella asiaa.
Itse tämä pureskelija väittää, ettei tapaa pysty lopettamaan. Mitenkä niin ei voi??
Kommentit (23)
Aikuisena on kuule aika paljon vaikeempi lopettaa tapa, joka on ollut sulla jo lapsuudesta asti. Mä se tiedän, jos kuka! Ja oon kyllä kärsinytkin siitä. Ainut mikä auttaa, on rakennekynnet.
Jos päättää olla purematta kynsiä, niin tekeekö sen sitten yöllä unissaan?
Vai miten se on mahdotonta?
Se on tapa lievittää stressiä, rauhoittaa itseään tai jopa lohduttautua.
Kynneliä vaan kysiin, kyllä se onnistuu.
Kyllä sen voi lopettaa, mutta ehkä pitäisi keksiä jokin muu keino stressin hallintaan.
Mä ainakin revin ja pursekelenkin kynsiä ihan huomaamattani, Varsinkin stressaantuneena, Ehkä se tuottaa jonkinlaista alitajuintaista mielihyvää, en tiedä. Kynnelikään ei oo juuri auta, jos se on tapa on juurtunut suhun. Ei se nyt niin kammottavan makuista oo... TVoihan sitä lakata niitä pieniä kynnen alkuja, ja yrittää laittaa niitä kauniiksi. Ehkä jopa se voi auttaakin jonkun aikaa, mutta mä oon kyllä epäonnistunut kerta toisensa jälkeen.
Tupakassa on mukana myös vahvasti riippuvuutta aiheuttava nikotiini. En ole kuullut, että kynnet erittäisivät jotain riippuvuutta aiheuttavaa yhdistettä, joten kyse on vain tavasta ja tottumuksesta. Ja jos tupakoinnistakin pääsee eroon, kyllä todella pääsee kynsien pureskelustakin. Tekstisikin kertoo, ettet vain halua, ja keksit typeriä tekosyitä, ettei tarvitsekaan.
ja jos se muka olisi niin helppoa, niin miksi kukaan myöskään esim tupakoisi? olen kyllä aina välillä kyennyt pureskelun lopettamaan, mut heti kun tulee stressiä niin tapa palaa.
Auttaisiko pureskelijaa, jos hän tietäisi, että hänen kynsiensä alla kuhisee enemmän bakteereja kuin vessanpöntössä. Tuskin hän sitä mielellään nuolee?
tarkoitin just sitä, että tupakoijillakin on kyse eniten tavasta, mikä tekee lopettamisesta vaikeamman, kuin jos olisi pelkkä fyysinen riippuvuus. eli että on jo menossa tupakalle kun muistaa et on lopettanut. (tiedän, olen siitä päässyt) ja että kaikilla ihmisillä on JOTAIN pahoja tapoja. eikä kynsien pureskelu suinkaan ole niistä pahimpia. ja kuten sanoin, mulla se liittyy lähinnä stressiin, eli en enää tee sitä jatkuvasti...
mutta nuollaan sitä paljon likaisempiakin paikkoja..
Mulla ei ole tapana imeskellä vessanpönttöä eikä muitakaan syötäväksi kelpaamattomia asioita. Mutta kukin nuolee sitä mistä pitää.
Olen lopettanut sekä kynsien pureskelun, että tupakoinnin. Pitää vain päättää.
Ei siina mitkaan kynnelit auta. Lapsesta saakka olen jyrsinyt kynnelit kynsista ja kaiken muunkin...
Itseasiassa omalla kohdalla ei voi enaa puhua kynsien pureskelusta... Ma nimittain revin kynnet vaikka pinsetein ihan vereslihalle ja usein on lahtenyt koko kynsikin... Ja joo, tiedan, etta ne on aivan jarkyttavan kamalan nakoiset.
siihen asti jyrsinyt kynsiäni päivittäin lähes koko elämäni mutta sen jälkeen en ole ja lopputulos: tod kauniit ja vahvat noin 1cm (hieman ylikin) pituiset kynnet :)))
Ja Mavalanin optisesti kynsien pintaa vaalentava/kirkastava ihmeaine tekee niistä vielä kauniimmat.
Ei mulla kynnelit tms auttaneet vaan jokin "napsahdus" päässä ;)
Itsekin olen lopettanut, se loppui kuin itsestään kun tapasin nykyisen mieheni, en ole tarvinnut kynneliä tms. ei vaan enää tee mielikään pureskella kynsiä.
Tupakointi siis oikeasti aiheuttaa voimakkaan fyysisen riippuvuuden. Nikotiinin aiheuttamaa verrataan voimakkuudeltaan heroiinin aiheuttamaan. Siinä ei siis ole tavasta kyse, tai on siitäkin, mutta fyysinen riippuvuus on se ongelman ydin.
Kynsien pureskelu on ainakin mulle ihan alitajuntainen juttu ja teen sitä hermostuneena ja jännittyneenä. Huomaan usein, että lomamatkojen jälkeen kynteni ovat kasvaneet. Johtuu varmasti siitäkin, että lomalla ei ole "huolia" ja myös siitä, että siellä pystyn eri tavalla kiinnittämään huomiota puhtauteen ja käsissä kulkeviin pöpöihin. Inhottavat kynnen tynät mulla on...
itse pureskelin kaikki kynteni (myös varpaankynnet yök), kunnes keksin oivan konstin. jätin yhden kynnen kerrallaan kasvamaan, annoin luvan pureksia muut kynnet paitsi sitä yhtä. sitten pikkuhiljaa lisäsin "kieltolistalle" toisen ja kolmannen jne kynnen. huomaamatta kynsien pureskelu loppui, ja nyt olen ylpeä terveistä pitkähköistä kynsistäni.
mutta silti joskus stressautuneena huomaan pureskelevani kynsiä, etenkin jos kynnet ovat muutenkin huonossa kunnossa. Esim. viime kesänä oli muutenkin vaikeaa ja sitten oli vielä työpaikan muutto. Jos en olisi tietoisesti koko ajan viilannut kynsiäni, olisin varmasti pureskellut kynnet tosi pahan näköiseksi.
Kynsien pureskelu, tutin syöminen ja tupakanpoltto, osittain myös syöminen, liittyvät suun kautta saatavaan hyvän olon tunteeseen. Se on tunteista primitiivisimpiä, joten siitä on myös hyvin vaikea päästä eroon.
Mulle tuli kihomatoja kun purin kynsiä sen jälkeen en halunnut purra enää kynsiä kun mua alkoi ällöttää se.
Lopetin lapsena kynsien puremisen kun sain kihomatoja. Pureminen loppui seinään. Jos lapselta onnistuu, onnistuu aikuiseltakin. Säälittävää, ja osoittaa vain, ettei aikuinen ihminen (?, kuinka aikuinen?) edes halua lopettaa pureskelua.