Paljonko pitäisi liikkua? Liikunko tarpeeksi?
Otsikon jälkimmäinen kysymys ehkä turha, koska aikaa vain ei liikene enempää... =(
Käyn 2 kertaa viikossa kuntosalilla, aikaa kuluu noin 1-1½ tuntia.
Niinä päivinä kun en käy salilla, käyn kävelylenkillä (en voi juosta polvivamman takia). Kilometrejä kertyy 6-10.
Yksi päivä viikossa on lepopäivä.
Olen laihduttaja. BMI 33.
Kommentit (23)
Olisin ehdottanut pari kerta viikkon aerobista hikiliikuntaa, kävisikö sulel esim. crosstrainerilla treenaaminen, jos juoksu ei onnistu?
Salilla käytän crossaria aina 15min alussa ja lopussa.
Pitäisiköhän joku kävelylenkkipäivä vaihtaa niin, että menisi salille crossaamaan?
Talvella päädyn varmaan johonkin tuollaiseen ratkaisuun. Olen lähes hysteerisen pelokas liukastumisen suhteen.
ap
Suosittelen sua kyllä vaihtamaan sen toisen kävelypäivän tohon crosstrainer treeniin :) Jos suinkin saatte kotiin mahtumaan, niin hommatkaa. Talvella ja sateella kiva, kun pääsee aina treenaamaan.
Olisikohan esim. Hobby Hall:ssa oleva Raleigh Cross 7 -crosstrainer hyvä? Siinä olisi edullinen hintakin. Siellä oli joku toinenkin crosstrainer, mutta hintakin oli huisasti eri...
Tää näyttäis painavan 47kg, joten ei mikään mahdoton siirrettäväkään...
ap
Voisit korvata jonkun kävelylenkin polviystävällisellä aerobisella tunnilla. Pilates, jooga tai joku venyttelytuntikin voisi tehdä välillä hyvää.
Kiitos paljon kaikista vastauksista!
ap
Tunnustan, että se salilla tekemäni 15min alkulämmittely tekee varsin tiukkaa. Uskoisin kykeneväni 20 minuuttiin, mutta esim. tunti ei ikinä...
ap
aivan mahtavaa hikiliikuntaa ryhmässä, tunteja on eri pituisia, yleensä kai 30-75min, itse käyn 3krt/vko spinningissä ja 1-2krt/vko bodypumpissa (vastaa saliharjoittelua mutta tapahtuu ryhmässä ja ohjattuna)
10kg lähtenyt pois 3kk aikana noilla ja ruokavaliomuutoksilla :)
mitä teet sen lopun 22½-23 tuntia?
Ei mieskään halua mikään pelkkä babysitter olla. Minusta on loistavaa jo se, että saan joka päivä tuon 1-1½ ihan omaa aikaa.
Bodypump ei käy tuon polveni takia :(
ap
Mielestäni sinun tulisi pitää kaksi lepopäivää viikossa.. Itse laihdutan ohjelman avulla ja ainakin minun tulee pitää kaksi lepopäivää viikossa.
mikä siinä bodypumpissa tekee polven kipeäksi?
spinning, kuten joku täällä ehdottikin, on aivan loistavaa hikiliikuntaa. sellaista sinä tarvitset, mikäli haluat laihduttaa.
milloin sinun kuntosaliohjelmasi on tehty?
Bodypumpia kokeilin aiemmin ja polvi oli aina turvoksissa ja " narskui" . Lumpio on aikoinaan mennyt sijoiltaan ja ne kyykyt ottivat tiukoille (askelkyykkyä en uskaltanut edes kokeilla) ilman painojakin.
Pidän yhtenä porkkanana itselleni että kun 10kg on hävinnyt (ja polven nivelsiteet ja lihaskunto parantunut) kokeilen pumppia uudestaan.
Saliohjelmani uusittiin nyt viikko sitten.
ap
täällä välillä saakin aivan uskomattoman tylyjä vastauksia!
millä tavoin saliohjelmassasi on otettu huomioon laihduttaminen? onko kyseessä paikkaharjoittelu- vai jokin muu ohjelma? haluaisitko laittaa sen tai edes osan siitä tänne luettavaksi?
- 14 vai mikälie
bodypumpohjaajana tiedän että se on yksi eniten teknisiä vaikeuksia tuottavista liikkeistä.
Koitan ulkomuistista laittaa saliohjelmani tähän. Se varsinainen ohjelmalappu on salilla :)
crosstrainer 15min
jumppapallokyykky (pallo seinän ja selän väliin ja sen varassa laskeudutaan istumaan ikään kuin tuolille) 15 x 2
vatsalihasrutistus (laite) painoa 55kg 25 x 2-3
poikittaisvatsalihastreeni (istutaan matolla puoli-istuvassa asennossa, käännetään kyynärpäitä kohti lattiaa) 20 x 2
polvenojennus (laite) painoa 25kg 15-20 x 2 (alaihen paino johtuu polvestani)
selänojennus (laite) painoa 50kg 20 x 2
rintalihastreeni (painot käsissä, maataan selällään, kädet yhteen ja sivuille) 4kg painot käsissä 15 x 2
taljanveto rintaan (laite) 90kg 15 x 2
olkalihastreeni (laite, kädet nostetaan hartiatasolta kohti kattoa ja hitaasti alas) 35kg 15 x 2
crosstrainer / kuntopyörä 15min
Toivottavasti muistin kaikki ja toivottavasti sait selostuksistani selvää!
ap
Nyt hommasin itselleni polvituen (lähinnä tuon edelläkertomani jumppapalloliikkeen vuoksi). Ehkä sen kanssa uskaltaisi kokeilla pumppia uudestaan?
Kävin silloin aiemmin pumpissa 3kk (2-3krt viikko, ei muuta liikuntaa) ja silloin painoni tippui 10kg =)
ap
" crosstrainer 15min
jumppapallokyykky (pallo seinän ja selän väliin ja sen varassa laskeudutaan istumaan ikään kuin tuolille) 15 x 2
vatsalihasrutistus (laite) painoa 55kg 25 x 2-3
poikittaisvatsalihastreeni (istutaan matolla puoli-istuvassa asennossa, käännetään kyynärpäitä kohti lattiaa) 20 x 2
polvenojennus (laite) painoa 25kg 15-20 x 2 (alaihen paino johtuu polvestani)
selänojennus (laite) painoa 50kg 20 x 2
rintalihastreeni (painot käsissä, maataan selällään, kädet yhteen ja sivuille) 4kg painot käsissä 15 x 2
taljanveto rintaan (laite) 90kg 15 x 2
olkalihastreeni (laite, kädet nostetaan hartiatasolta kohti kattoa ja hitaasti alas) 35kg 15 x 2"
eli teet tällä hetkellä kokovartalon ohjelmaa paikkaharjoitteluna. millainen tausta sinulla on liikkujana?
en halua sekoittaa sinua enkä antaa mielikuvaa, että sinua ei ole opastettu hyvin. kysyisin kuitenkin vieläettä onko olemassa joku syy, miksi sinulle ei ole ympätty ohjelmaan enemmän aerobista treeniä? tarkoitan esim. kiertoharjoittelua, vapaita painoja laitteiden sijaan, tasapainoa jne?
- se 14
Olen niitä, joiden liikuntailo pilattiin koululiikunnalla aivan totaalisesti. vasta nyt, 25 vuotiaana, olen aidosti innostunut aiheesta.
En tiedä, katsoivatko salilla tuon kävelyn olevan tarpeeksi aerobista treeniä?
ap
Tosin minulla ei laihdutustarvetta.