Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on Porin murre?

Vierailija
21.05.2012 |

Kommentit (123)

Vierailija
121/123 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko totta, että Porissa sanotaan yleisesti aamusti (eikä aamusta tai aamulla)? Olen kuullut väitettävän näin, mutta oikeassa elämässä (olen käynyt Porissa muutaman kerran ja minulla on myös pari porilaista tuttua) en ole koskaan törmännyt tuohon sanaan. Tai käyttävätkö tuota aamusti-muotoa vain vanhemmat ihmiset?

Se kuulostaa korvissani hauskalta muodolta. Voiko sitä käyttää myös jossain muussa kohtaa (päivästi, illasti tms.)?

Juu aamusti-sana on porin seudulla käytössä. Ei illasti tai päivästi. 

Vierailija
122/123 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muissa murteissa sanotaan niinku, Porissa tuanoi. Se tulee heti esille "sivistyneemmilläkin" ihmisillä, kun he jännittävät ja joutuvat puhumaan esim. isolle yleisölle.

Porin murteesta puuttuu loppuhenkonen (vaatekaappi, ei vaatekkaappi kuten muualla), lisäksi intonaatio on aivan erikoinen. Se erottaa Porin esim. Rauman murteesta.

Lisäksi Porissa on omalaatuinen "kielteinen" puhetapa. "Et sää vois tul jeesaamaa?" "Et sää maitoo ota kahvin kans?" "Et sää meil tulis ehtool?"

Tätä määki meinasi mitä joku jo sano, et toi o kohteliaisuusmuato. Tarjotaa toisel enstek se mahrollisuus, et soppii sannoo e.

Ja sit taas mu tyäkaveri oli raumaltpäi, ni se sano ain et juuuuuei. Se positiivisempaa ihmist saa hakke eikä kyl iha heti löyry.

Juu ei löyry ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/123 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porilaiset ei osaa lausua D-kirjainta, se muuttuu Porissa ree:ksi. Raumalaiset taas osaavat lausua d:n erinomaisesti, mm. nii händ, sillail oikke. Porilaiset "sillai kai" , tiäksää. Dodge-Datsun on Rotke-Ratsuni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän