Mä en jaksais mun kaverin lasta
;)
Se vaan on niin villi ja draamakuningatar että en tajuu miten ne jaksaa. Jos se lapsi ei ole tulossa niin se on menossa tai sitten se pyörii paikallaan. Ja huutaa joko ilosta tai kiukusta.
On se ihana, mutta onneksi se ei ole mun muksu. Mä en sietäisi sen touhua vaan rauhoittaisin sen. Enkä tarkota lääkkeitä, vaan en vaan hyväksyisi tuollaista menoa jatkuvasti.
Kommentit (41)
Vai onko sinusta kaikki tuntemasi lapset aina ihania? Vai eikö täällä saa sanoa että kaverin lapsi on sikavilli?
ap
Mutta jos se asuisi meillä, se ei olisi NIIN villi.
ap
Luuletko tosiaan, että omien lastesi rauhallisuus on sinun ansiotasi?? Hehe kaikkea ihmiset luulevatkin!! :D
mutta kyllä vanhemmat voi kasvattajana vaikuttaa paljon.
Otetaan nyt vaikka esimerkkinä suhtautuminen itkuun, kun lapsi loukkaa utseään juostessaan villisti kielloista huolimatta. Minä toteaisin vain rauhallisesti että etkö kuunnellut kun sinua varoitettiin. katsoisin tietenkin että loukkasiko pahasti, mutta en erityisemmin alkaisi lohdutella - näin lapsi joko alkaisi rauhoittaa juoksujaan tai ei viitsisi huutaa kun ei se mitään auta.
ap
lapsesi ovatkin rauhallisia, koska ovat nujerrettuja
Tule kertomaan oivat kasvatusvinkkisi villille (temperamenttiselle) lapselle sitten, kun sinulla on omakohtaista kokemusta sellaisen kasvattamisesta. Muuten puheesi on ihan tyhjää ja merkityksetöntä.
Vierailija:
mutta kyllä vanhemmat voi kasvattajana vaikuttaa paljon.Otetaan nyt vaikka esimerkkinä suhtautuminen itkuun, kun lapsi loukkaa utseään juostessaan villisti kielloista huolimatta. Minä toteaisin vain rauhallisesti että etkö kuunnellut kun sinua varoitettiin. katsoisin tietenkin että loukkasiko pahasti, mutta en erityisemmin alkaisi lohdutella - näin lapsi joko alkaisi rauhoittaa juoksujaan tai ei viitsisi huutaa kun ei se mitään auta.
ap
Totta hitsissä mä lapsia lohdutan kun sattuu vahinkoja. Mutta jos mä kerta toisensa perään kiellän nousemasta kiikkerälle tuolille ja hyppimästä sieltä alas, niin en kyllä viitsi puolta tuntia lohdutella ja taputella sit kun muksahtaa alas.
Ja kyllä, minulla ON kokemusta esim. ADHD -lapsen kasvattamisesta.
ap
Mutta ei se lapsikaan ole niin epävakaa, vaan alkoi vähän enemmän ajatella itse.
Ainakin meillä on ollut ihan mukava olla yhdessä sen adhd -lapsen kanssa.
Ja tuosta kaverin lapsestakin tykkään kyllä, ihan oikeasti. Mutta mä en tajua miksi ne antaa sen pyörittää koko perhettä noin.
ap.
sun lapsellasi olisikin adhd, se ei muuta sitä, että kasvatuksella voi lapsiin vaikuttaa.
Laiskat vanhemmat vetoaa temperamenttiin, geeneihin tai sukupuoleen (esim. pojat nyt vaan riehuu).
Minkä se lapsi sille voi että on vilkas? Kasvattajan tehtävä on yrittää saada maailma vakaaksi lapsen ympärillä niin että siinä on turvallista lapsen kasvaa.
ap
Ei se lapsi (etenkään alle 4 vuotias) ymmärrä sun näsäviisastelujasi " kasvatuksellisiksi keinoiksi" . Jos lasta on kiellety ja hän kaatuu tuolilla on hänen kipunsa ja säikähdyksensä ihan yhtä suuret kuin ilman kieltojakin. Se että sanotaan päälle " mitäs mä sanoin" on lähinnä vittuilua. Jos oikeasti tosissasi haluat kietää vilkkaampaa lasta tee se fyysisesti. Rauhoita tilanne ja estä lasta konkreettisesti tekemästä jotain (esim. ota lapsi aina pois keikkumasta tuolilta). Mikä tarve sinulla on päteä pienelle lapselle?
ikää neidillä on lähes kolme vuotta. Meidän muksut on malttaneet vuoden ikäisenä käyttää lusikkaa paremmin kuin tämä pyörremyrsky. Se vetää naamaansa vaan jotain nopeeta juoksun lomassa - ja taas mennään!
ap