Mitä ihmettä teen?! 8.v tyttöni ei vain saa iltaisin unta...
Tyttö pyöriskelee joka ilta sängyssä pitkään ennen nukahtamistaan, joskus parikin tuntia odottelee unta. Laittaa joka ilta yhdeksältä nukkumaan, mutta unen saa vasta klo 22-23. Aamulla sitten väsyttää kovasti, ja tottakai se vaikuttaa koulunkäyntiinkin.
Mitään syytä tälle ei löydy. Uni ei vain tule.
Ollaan kokeiltu tuulettaa huone, valittu mieluisat pussilakanat, syöty kevyesti ennen nukkumaan menoa, luettu kirjaa ja yleensäkin rauhoituttu jo tuntia ennen nukkumaan menoa. Ei auta. Ollaan kokeiltu, että tyttö laittaa vasta kymmenen aikaan nukkumaan, mutta silti saa vasta parin tunnin päästä unen ja aamulla ei pääse sängystä ylös väsymykseltä.
Koulussa ei muuten ole mitään ongelmia, viihtyy tosi hyvin ja tykkää käydä koulussa. Ei siis liity uniongelmat kouluun.
Muutenkin tytöllä ei ole isoja huolia, ei ole mitään isoa tapahtunut elämässä.
En oikeasti enään keksi mistä nämä uniongelmat johtuvat! Kaikki neuvot otetaan vastaan!
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Olen jo mummo-ikäinen, mutta ongelmat ei muutu tuon nukkumisen kanssa ilmeisesti koskaan. On aamun virkkuja ja yö-kyöpeleitä. Itse kuulun yö-pöllöihin, aamuisin nukahdan vaikka keskelle remontti-ääniä, mutta iltaisin virkistyn - huom! ilman tv, yms laitteita, ei elokuvia, ei sarjoja, ei wittereitä yms. Uutiset toki seuraan.
Nukahtamiskeinona käytän mielikuvitusta. Eläytymistä. Leikin eri aikakausien ihmisiin eläytymällä, olen joskus prinsessa, joskus lapsuuteni satujen metsänpeikko(se kiltti), ja hevosten kanssa kuiskailija..
Mustat-tummat verhot on aikuisten silmät-kiinni-systeemeejä. Illalla pitää olla rauhallisen rentoa - ja
kehuin jo vastausta Jalkojen hoidosta: Lämmintä vettä, saippuaa (ehkä lempituoksua), hierontaa joka
varpaalle ja väleihin, kantapäille .. ja jalat auttaa nukahtamaan mukavasti. Sääli että ihmiset liian helposti unohtaa jalat. Jaloistahan on suora yhteys päänuppiin ja kun jalat 'nukkuu' , nukkuu nuppikin.
Tuo jalkojen hieronta voi todella auttaa. Työssäni sairaiden parissa sain kokea sen usein. Hyvä hierontaöljy auttaa. Itse käytin hieroessani luonnonmukaisia, lämmittäviä öljyjä.
Täs olis yks Vinkki Paa sun tyttö nukkumaan klo 20.00 sitten rauhoittele sitä ja yritä syvä hengitystä tuloksien mukaan tyttösi saa unta hyvin klo 20.30 - klo 21.30💤
Vierailija kirjoitti:
Älä kuitenkaan heti lähde melatoniini-linjalle. Meillä poika syö koska valvottava lääkitys. Lääkäri halunnut että sitä vähennetään minimiin, eli nyt saa 2 kertaa viikossa. Ei tuota melatoniinia ole kuitenkaan tutkittu tarpeeksi. Mutta lääkkeet aina viimeinen vaihtoehto.
Minun ehdotukseni:
-liikuntaa pari tuntia ennen nukkumista ja reippaasti ulkoilua
-ruokaa ihan reippaasti, vatsa täynnä nukuttaa
-meillä lapsi aina kuumissaan niin ennen nukahtamista haluaa kastellun rätin otsalle mutta tämä on yksilöllistä, kuka haluaa kuumaa, kuka kylmää
-tuuletus ja huoneeseen pimennysverhot
-kylpy ennen nukkumaan menoa
-osta yömaitoa kaupasta
-lukemista jatkakaa illalla
-hämärä valo
-turvallinen unilelu kainaloon
-ja kun ei saa unta niin älkää huolehtiko siitä. Osoita lapselle että semmoinen on välillä ihan normaalia ja kaikilla sitä. Unesta ei saa tulla painetta. Annat sitten vaan luvan lueskella myöhempää
Melatoniinia on tutkittu vuosikymmeniä ja todettu niin turvalliseksi että sen myynti on ollut pitkään sallittua jo tavan ruokakaupoissakin apteekkien lisäksi. Toki aina parempi jos nukahtaa ilman, mutta pitkäaikainen unettomuus on paljon vaarallisempaa kuin melatoniinilisä, aikuisellekin saati sitten kasvavalle lapselle jonka aivot vasta kehittyvät.
Itse olin ja olen edelleen tuollainen. Ei sille mitään vain voi. Iltavirkku aina ja aamuisin vaikea nousta. Aina arkisin vanhemmatkin jo nukkui, kun minä vielä hereillä. Yläasteella en enää edes yrittänyt mennä sänkyyn ennen puolta yötä.
Ap:n lapsi osaa varmaan ratkaista asian jo itse. Onhan hän laskujeni mukaan 17v.
Yleisesti ottaen ajattelen, että toiset meistä vaan on illanvirkkuja. Lomilla rytmimme kääntyy luontaisesti 00-9.30-rytmiin. Ei mitään ongelmia nukahtamisessa, vaikka saa pitkät unet joka yö ja on rennompaa. Vaikka möllötettäisiin kotona tekemättä mitään, niin lomalla ei sitä unenhakemista ole koskaan.
Enemmän ulkilua. Alat lähtee hänen kanssaan ilta kävely ainakin 1h.Kello 18. Olet varmaan siloin jo kotona työ tai kylästä? Ulkona kävely mukavasti voitte puhua keskenään arkisista asioista.Lisäksi kävely purkaa koulun melu saasteet pois päästä.Työssähän ment kun huvitaa kahvitauolle ymm. Koulussa sitä ei tehdä.Sama asia päivkoti lapsien kanssa. Melu saastetta päiväkoti koko päivä.Käyvät kieroksilla illalla ja uni ei tule. Joten työn jälkeen ulos vaan 1h joka ilta kello 17-18 välillä.Voi ulko leiken purkaa melu sastetta.orkanisoi elämäsi niin että kykenet ulkoilee työsi jälkeen lstesi kanssa.Äly puhelin kielto myös sinulle kuin lapsille ja Tv sen aikaa kun ilta olette kotinne.
Vierailija kirjoitti:
On ollut ihan vauvasta asti, ja kyseessä on aivan tuikitavallinen iltavirkku lapsi. Näitä puhtaasti iltavirkkuja lapsia on lääkärin mukaan nn 10%. ikäluokasta. Asialle ei ole oikeastaan tehtävissä mitään, sillä yhteiskunnan muokkaaminen iltavirkuille sopivaksi tuskin onnistuu.
Maailma (erityisesti Suomi) on ajastettu aamuvirkkujen mukaan ja siten jossain määrin epäreilu näille iltavirkuille.
Eikö olisi epäreilua niille aamuvirkuille toisin päin. Heitä on kuitenkin enemmän. Pitäisi keksiä sopiva keskitie. T. Itsekin iltavirkku
mulla on tosi hyvä vinkki mullakin on 8v tyttö ja ei saanut unta kuukausi sitten mutta kun laitoin kännykästä revontulirentoutuksen tytölleni niin rauhoittuu heti ja nukahtaa se siis kestää noin 23 minuuttia eli revontulirentoutus kuparikettu kokeile
Lapset ei ole ikinä meillä mennyt 8 illalla nukkumaan. Itsekin lapsena valvoin usein aamuyöhön. 22.30-23.30 on meillä käytössä oleva nukkumaanmenoaika ollut ala-asteelta saakka. Herätys on arkisin 6.40 ja viikonloppuisin saa nukkua myöhään. Näin toimien sänkyyn mennään kun väsyttää eikä tule ahdistusta että pitäisi nukkua vaikka ei väsytä. Reissussa jos tuntuu, etteivät saa nukuttua olen antanut teetä jolla rauhoittava vaikutus. Esim pirkka unitee.
Vierailija kirjoitti:
Se toimii niin meidän 8-vuotiaalla kuin itsellänikin. Ja me olemme molemmat vähän sellaisia murehtijatyyppejä, joilla helposti jää pää pyörittämään kaikenlaista turhaa dataa iltaisin. Lukeminen vie nämä häiritsevät mietteet pois ja uni tulee nopeasti jo parin sivun jälkeen. Kannattaa ainakin kokeilla!
Meillä aikoinaan tämä toimi, luettiin kirjaa, alkuun normaalilla volyymilla ja vähitellen hiljempaan. Toimi.
Minusta nainen on jo nainen 8-vuotiaana aikuinen nainen.
Apn lapsi on jo aikuinen.