Mitä ihmettä teen?! 8.v tyttöni ei vain saa iltaisin unta...
Tyttö pyöriskelee joka ilta sängyssä pitkään ennen nukahtamistaan, joskus parikin tuntia odottelee unta. Laittaa joka ilta yhdeksältä nukkumaan, mutta unen saa vasta klo 22-23. Aamulla sitten väsyttää kovasti, ja tottakai se vaikuttaa koulunkäyntiinkin.
Mitään syytä tälle ei löydy. Uni ei vain tule.
Ollaan kokeiltu tuulettaa huone, valittu mieluisat pussilakanat, syöty kevyesti ennen nukkumaan menoa, luettu kirjaa ja yleensäkin rauhoituttu jo tuntia ennen nukkumaan menoa. Ei auta. Ollaan kokeiltu, että tyttö laittaa vasta kymmenen aikaan nukkumaan, mutta silti saa vasta parin tunnin päästä unen ja aamulla ei pääse sängystä ylös väsymykseltä.
Koulussa ei muuten ole mitään ongelmia, viihtyy tosi hyvin ja tykkää käydä koulussa. Ei siis liity uniongelmat kouluun.
Muutenkin tytöllä ei ole isoja huolia, ei ole mitään isoa tapahtunut elämässä.
En oikeasti enään keksi mistä nämä uniongelmat johtuvat! Kaikki neuvot otetaan vastaan!
Kommentit (72)
Lopulta lastenpsykiatri antoi melatoniini-reseptin ja loppui ne yövalvomiset. Koeta saada vaikka tk-lääkäriltä.
Alkaako lapsi ennen nukkumaanmenoa jännittämään unen tuloa, ja sängyssä hermostuneena odottaa että koska uni tulee... Tällöin sitä vain ahdistuu enemmän, eikö uni varmasti tule.
Meidän 6-vuotiasta auttoi aiempi nukkumaanmenoaika. Myös itse olen huomannut, että jos valvoo yli pahimman väsymyksen uni ei tulekaan.
Meillä on kuusivuotias tyttö joka on aina ollut huono nukkumaan, ei meinaa saada unta illalla, saattaa herätä keskellä yötä valvomaan tai aamulla ihan järkyttävän aikaisin..me vanhemmatkaan emme pärjää yhtä vähällä unella. Taustalla ei meidän tytölläkään ole mitään stressattavaa tai jännitettävää mutta hän on sen tyyppinen että alkaa yöllä herätessään tai illalla nukkumaan mennessään pohtia kaikenlaista..kauan sitten kuollutta koiraa, dinosauruksia, reittiä kauppaan jne. Ihan ihme juttuja. Eikä sitten osaa rentoutua tarpeeksi.
Meillä auttaa iltaisin parhaiten jalkojen hierominen..otan siis ihan rasvaa käsiin ja hieron jalkapohjia niin että tyttö makaa sängyssä peiton alla, uni tulee yleensä minuuteissa kun tyttö tällä tavalla rentoutuu.
Yövalvomisiin olen hankkinut mukavia rauhallisia äänisatuja, laitan sadun pyörimään ja menen itse takaisin nukkumaan..tyttökin nukahtaa yleensä nopeasti kun uppoutuu kuuntelemaan satua.
Auttaisiko joku tälläinen teidän iltoihin?
Meidän 10-v. pojalla on nukahtaminen ollut aina vaikeaa, mutta aiemmassa viestissä mainittu melatoniini on vihdoin tuonut avun. Tabletti otetaan tuntia ennen nukkumaan menoa ja sänkyyn mennessä uni tulee noin viidessä minuutissa. :-)
Melatoniinia on ihmisen elimistössä tavallisestikin eli kyseessä EI ole lääke.
Lääkäriltä siis vain reseptiä hakemaan niin illat helpottuvat suunnattomasti, kun kenenkään ei tarvitse murehtia nukkumatin tuloa. ;-)
kannattaa kokeilla. Varmista, että huone on tarpeeksi hämärä, meillä ei riitä nyt valoisaan aikaan pelkän sälekaihtimen tuoma hämäryys, vaan laitettiin myös pimentävä rullaverho, ja heti helpottui unen tuleminen ja yöheräilytkin vähenivät. Kannattaa kokeilla!
Luemme illalla kasin-ysin aikoihin iltasadun (telkkaria ei yleensä ikinä katsota seiskan jälkeen eikä myöskään pelata tietokonetta yms.) jonka aikana 6-vuotias pikkusisko nukahtaa. Isosisko pyörii yleensä aina hereillä 1-2 tuntia. Saa lukea kirjaa ja kuunnella satukasettia jonka lisäksi ramppaa usein olohuoneessa halailemassa vanhempia johon me vanhemmat jossain vaiheessa kyllästytään ja aletaan tiuskia josta lapsi suuttuu ja kierre onkin valmis...
mutta väsynyt lapsi ei ole päivisin eikä tällaista palautetta ole myöskään tullut opettajalta. Oletan siis että meillä on lapsi joka ei tarvitse kovinkaan paljoa unta. Haastavia nuo illat kuitenkin ovat.
On ollut ihan vauvasta asti, ja kyseessä on aivan tuikitavallinen iltavirkku lapsi. Näitä puhtaasti iltavirkkuja lapsia on lääkärin mukaan nn 10%. ikäluokasta. Asialle ei ole oikeastaan tehtävissä mitään, sillä yhteiskunnan muokkaaminen iltavirkuille sopivaksi tuskin onnistuu.
Maailma (erityisesti Suomi) on ajastettu aamuvirkkujen mukaan ja siten jossain määrin epäreilu näille iltavirkuille.
Ulkoileeko? Eihän nuku päiväunia?
Aikuisten unettomuuden hoidossa on tärkeää että mennään iltaisin säännölliseen rytmiin nukkumaan, sopivan myöhään. Unta ei ole hyvä odotella sängyssä, siitä tulee kierre. Viikonloppuisin ei kannata nukkua aamulla paljon myöhempään, koska sitten unirytmi kärsii.
Huone ehdottoman pimeäksi, viileäksi. Tutut iltarutiinit, esim. iltapala (hiihilydraattipitoinen, ei nälkäisenä nukkumaan) lämmin suihku, kirjan luku, hampaiden pesu. Sama kaava joka ilta.
Melatoniinista on itsellä sellainen kokemus että ei auta.. Nukahtamislääkkeitä käytin itse säännöllisesti n. 1/2 v. ja usean kuukauden epäsäännöllisesti. Nyt osaa taas nukahtaa. On se yhtä helvettiä jos ei saa nukkua.
Hakekaa apua lapsellenne.
oon ekan ekrran ekaluokalla itkenyt isälleni, että en saa unta (kello 22) ja pelkäsin eniten etten aamulla herääkään kouluun kellon soidessa.
no tuosta on kohta 20v aikaa edelleen oon iltavirkku, harvoin olen ennen yhtä nukkumassa ja herätykst on 7-8 välillä.
jos yhtenäkään päivänä esim pe tai la, lipsuu valvominen esim kolmeen yöllä, menee kauan ennenkuin pääsen taas kiinni ns normirytmiin.
jotenkin pää on vaan sellainen että aamulla nukkuisi ja illat ja yöt kukkuisi-nyt mietinkin että mitä opiskelisi, uskoisin hyvin sopivani yötyöläiseksi
[quote author="Vierailija" time="29.05.2012 klo 09:21"]
Älä kuitenkaan heti lähde melatoniini-linjalle. Meillä poika syö koska valvottava lääkitys. Lääkäri halunnut että sitä vähennetään minimiin, eli nyt saa 2 kertaa viikossa. Ei tuota melatoniinia ole kuitenkaan tutkittu tarpeeksi. Mutta lääkkeet aina viimeinen vaihtoehto.
Minun ehdotukseni:
-liikuntaa pari tuntia ennen nukkumista ja reippaasti ulkoilua
-ruokaa ihan reippaasti, vatsa täynnä nukuttaa
-meillä lapsi aina kuumissaan niin ennen nukahtamista haluaa kastellun rätin otsalle mutta tämä on yksilöllistä, kuka haluaa kuumaa, kuka kylmää
-tuuletus ja huoneeseen pimennysverhot
-kylpy ennen nukkumaan menoa
-osta yömaitoa kaupasta
-lukemista jatkakaa illalla
-hämärä valo
-turvallinen unilelu kainaloon
-ja kun ei saa unta niin älkää huolehtiko siitä. Osoita lapselle että semmoinen on välillä ihan normaalia ja kaikilla sitä. Unesta ei saa tulla painetta. Annat sitten vaan luvan lueskella myöhempään, älä pakota olemaan huoneessa silmät kiinni jne vaan anna tehdä jotin rauhallista sängyssä
[/quote]
Et jaksa lukea 20 viestiä, pitäisköhän harkita myös tuota kirjoitteluakin. Ettet vaan ylirasitu!
Melatoniini on tehokas ja turvallinen konsti. Se ei ole lääke eikä siihen tule riippuvuutta. Käytän sitä satunnaisesti itsekin. Kaksi eri lääkäriä on sitä lapselle suositellut ja annan silloin kun uni ei ota tullakseen. Turhaan lasta kiusaa, kun on olemassa helppo ja turvallinen apu.
Pari tuntia ulkoilua kaverien kanssa ja parina iltana viikossa vähän rankempi liikunnallinen harrastus? Jos koulunjälkeen vaan ollaan sisällä, vetelehditään ja katsellaan telkkua, ei hyvä.
31 - minä olen tuo akupuntiolapsen äiti.
Meillä poika on aina ollut kova liikkumaan ja on koitettu ulkoilua ja rauhassa oloa. Kun se homma lähtee lapasesta, niin tuntuu, että mikään ei auta. Silloin välillä harmitti, kun yritti hakea apua esim. neuvolasta (kun lapsi oli pieni), niin aina sanottiin, että säännöllinen päivärytmi on tärkeä. Joo, sekin meillä on ollut käytössä pienestä pitäen.
En lukenut viestejä, mutta tuttavan lapsi syö melatoniinia joka ilta, on auttanut. Ennen nukahti aina klo 24 ja nukkui tosi vähän, nyt nukahtaa 21-22. Perhe tosi helpottunut.
Käsittääkseni lääkärin ohjeesta
Jos alkaisin melatoniinia lapselle syöttämään, niin tekisin sen kyllä lääkärin ohjeilla...
en ostaisi reseptivapaata kamaa... mutta kukin tyylillään.
Meillä on tämä nukahtamisongelma 8 v tytöllä.Ollut nyt kuukaudenverran ja me vanhemmat aika väsyneitä!Tyttö oli ennen hyvä nukkuja n.20-6.30 ja nyt ei saa unta ,menee usein 23asti ennenkun nukahtaa ja joka yö on isän tai äidin oltava nukkumassa kanssaan.Päivällä koulu sujuu,kavereita riittää ja jaksaa harrastaa,mutta illat kamalia!Otin yht.terkkariin ja perheneuvolaan,mutta ei ohjeet toimi meillä.En tiedä,ehkä pitää varata aika vaikka lastenlääkärille tai jotain....
Meillä 12 -v poika. Poikani on koko ikänsä ollut huono nukkumaan. Viime syksynä mopo oli jo karata käsistä, poika kukkui jopa 00 aikaan ja oli tuskainen, kun uni ei tule. Mietin melatoniinia, mutta päätin kokeilla vielä jotain muuta. Käyn itse pms-oireista akupunktiossa ja tiedän, miten akupunktio vaikuttaa uniin. Niinpä kysyin hoitajalta, voiko ottaa lapseni vastaan. Poika oli mielestäni TOSI rohkea, kun suostui. Kävi kaksi kertaa akupunktiossa ja sen jälkeen ei ole ollut ongelmaa nukahtaa :). Sekin varmasti helpottaa, jos ongelma uusiutuu, että aina voi mennä takaisin hoitoja ottamaan :). Tämän lisäksi meillä myöhäistettiin nukkumaan menoa, ennen mentiin klo 21, nyt 21:30, viimeinen puolituntinen on rauhallista oleilua, sängyssä lukemista tms ja 21:30 sammuu valot.
KOITTAKAA akupunktiota. Auttoi meillä!!!
Eihän lapsi ole yliherkkä esimerkiksi pyykinpesuaineelle, jolla peset pussivaatteet ja lakanat? Meillä auttoi pyykinpesuaineen vaihto, edellinen oli sellaista että kutisi eikä sen takia uni meinannut tulla. Nyt herkkä ihoisille tarkoitettu pyykinpesuaine ja laitan vielä lisä huuhtelun. :)
semmonen vinkiksi jos katsoo sinistä väriä ennen nukkumaan menoa saa unen huonosti
(En oo varma että toimiiko tämä)