Mitä ihmettä teen?! 8.v tyttöni ei vain saa iltaisin unta...
Tyttö pyöriskelee joka ilta sängyssä pitkään ennen nukahtamistaan, joskus parikin tuntia odottelee unta. Laittaa joka ilta yhdeksältä nukkumaan, mutta unen saa vasta klo 22-23. Aamulla sitten väsyttää kovasti, ja tottakai se vaikuttaa koulunkäyntiinkin.
Mitään syytä tälle ei löydy. Uni ei vain tule.
Ollaan kokeiltu tuulettaa huone, valittu mieluisat pussilakanat, syöty kevyesti ennen nukkumaan menoa, luettu kirjaa ja yleensäkin rauhoituttu jo tuntia ennen nukkumaan menoa. Ei auta. Ollaan kokeiltu, että tyttö laittaa vasta kymmenen aikaan nukkumaan, mutta silti saa vasta parin tunnin päästä unen ja aamulla ei pääse sängystä ylös väsymykseltä.
Koulussa ei muuten ole mitään ongelmia, viihtyy tosi hyvin ja tykkää käydä koulussa. Ei siis liity uniongelmat kouluun.
Muutenkin tytöllä ei ole isoja huolia, ei ole mitään isoa tapahtunut elämässä.
En oikeasti enään keksi mistä nämä uniongelmat johtuvat! Kaikki neuvot otetaan vastaan!
Kommentit (72)
kandeisko kesaks hommata kunnon pimennysverhot.
oletko kysynyt onko lapsellasi levottomat jalat-
jalkahieronta ja rasvaus helpottavat-
Tehdään niin että huilaan itse hetken tytön vieressä ja silitän päätä. Siihen tyttö nukahtaa yleensä tosi nopeasti. On jo iso tyttö mutta kaipaa sen nukahtamishetken äidin kainaloon =)
Eikä ole lääkärinkään mielestä paha asia vaan kuuluu ekaluokkalaisten ikään. Päivällä tapahtuu niin paljon ja pärjättävä yksin että kaipaa läheisyyttä illalla...
oli tuossa jotain 1-1,5v. sitten tuommoista samanlaista. Ei meinannut millään uni tulla iltaisin. Pyöriskeli sängyssään. Tosin kyllä pysyi siellä sängyssä, mutta aamulla aina kertoi, että tuskaili taas kun ei uni tullut illalla.
Mä sitten ratkaisin asian niin, että aloin antaa tytön lukea sängyssä kirjoja (Neiti Etsiviä, Viisikkoja, mitä nyt vaan tykkää milloinkin lukea) nukkumaan mennessä. Näin on nukahtanut sitten paljon helpommin eikä ole tylsää pyöriä sängyssä. Tyttö lukee jonkin aikaa jotain kirjaa, luvun tai kaksi ja sitten käy nukkumaan ihan sujuvasti. Kirjan lukeminen rauhoittaa aloilleen ja alkaa väsyttääkin :)
Se toimii niin meidän 8-vuotiaalla kuin itsellänikin. Ja me olemme molemmat vähän sellaisia murehtijatyyppejä, joilla helposti jää pää pyörittämään kaikenlaista turhaa dataa iltaisin. Lukeminen vie nämä häiritsevät mietteet pois ja uni tulee nopeasti jo parin sivun jälkeen. Kannattaa ainakin kokeilla!
Yksin ei uni tule mutta kun saa olla vieressä nukahtaa muutamassa minuutissa.
Ihan itse keksimäni juttu. Perustuu siihen, että ennen vanhaan juotiin usein lämmintä, lähes kuumaa maitoa ennen nukkumaan menemistä.
Eli lämmität johonkin kivaan mukiin maitoa ja lisäät sinne vaikka vähän kanelia tai sokeria tai jotain vähän makua antamaan. Juotat tämän lapselle kun hän on jo sängyssä.
Minä keksin tähän tarinankin, eli jääkaapissa on virheä purkki tätä äitien taikamaitoa jonka vain äidit voivat nähdä. Sieltä kävin lapsilla aina hakemassa jos ei uni tahtonut tulla mutta vasta kun he olivat sängyssä. Ja lupaa ylös nousemiseen ei tietysti ollut ;D
Lämmin maito rauhoittaa ja lisäksi tässä on se psykologinen seikka, että äiti aina tietää mikä auttaa mihinkin vaivaan :D Toimi meillä täydellisesti, vieläkin teini-ikäiseni joskus kyselevät onko se vihreä purkki yhä siellä jääkaapissa :)
Älä kuitenkaan heti lähde melatoniini-linjalle. Meillä poika syö koska valvottava lääkitys. Lääkäri halunnut että sitä vähennetään minimiin, eli nyt saa 2 kertaa viikossa. Ei tuota melatoniinia ole kuitenkaan tutkittu tarpeeksi. Mutta lääkkeet aina viimeinen vaihtoehto.
Minun ehdotukseni:
-liikuntaa pari tuntia ennen nukkumista ja reippaasti ulkoilua
-ruokaa ihan reippaasti, vatsa täynnä nukuttaa
-meillä lapsi aina kuumissaan niin ennen nukahtamista haluaa kastellun rätin otsalle mutta tämä on yksilöllistä, kuka haluaa kuumaa, kuka kylmää
-tuuletus ja huoneeseen pimennysverhot
-kylpy ennen nukkumaan menoa
-osta yömaitoa kaupasta
-lukemista jatkakaa illalla
-hämärä valo
-turvallinen unilelu kainaloon
-ja kun ei saa unta niin älkää huolehtiko siitä. Osoita lapselle että semmoinen on välillä ihan normaalia ja kaikilla sitä. Unesta ei saa tulla painetta. Annat sitten vaan luvan lueskella myöhempään, älä pakota olemaan huoneessa silmät kiinni jne vaan anna tehdä jotin rauhallista sängyssä
Meillä ei noista toimi mikään lapsi stressaa unen tuloa eikä voi sille mitään itkee jos ei saa heti unta jne
Melatoniini on meilläkin käytössä asperger piirteisellä pojalla. Ei sitä joka ilta anneta, mutta tarvittaessa. Pyytää itsekin joskus.
Meilläkin se nukkuminen näyttää olevan niin hirveän vaikeaa. Vaikka niinhän se on itsellenikin, tai välillä mahdotontakin.
Mutta lapset saavat nukahtaa äänikirjoja kuunnellen, ja se vaikuttaakin olevan paras konsti.
Melatoniini on kyllä viimeinen keino, mitä lapselleni syöttäisin.
Kesällä lämpö ja valo viivästyttävät helposti nukahtamista. Helpotan omaa nukkumistani hämärtämällä huoneen jo tuntia ennen nukkumaanmenoa ja käytän pöytätuuletinta (ja korvatulppia) sängyn vieressä, jos sisäilma on yli 25-asteista.
Meidän 8v pojalla myös nukahtamisvaikeuksia. Riittävä liikunta ja//tai melatoniini auttaa meillä. Riittävä yöuni on tärkeää, meidän poika on ainakin tosi kärttyinen jos on nukkunut liian vähän.
Anna sille kuule vaikka kalaöljykapseli, ja väitä unilääkkeeksi...
vaiva saattaa olla lähtenyt viattomasti alkuun jostain mitättömästä ja kasvanut psykologiseksi vaivaksi.
Jos lumelääke ei auta, niin sitten kannattaa kokeilla vasta melatoniinia.
Minun 15 vuotias lapseni nukahtaa parhaiten jos kaadatte mustikoita hänen päälle. Toimii!
Minun 15 vuotias lapseni nukahtaa parhaiten jos kaadatte mustikoita hänen päälle. Toimii!
Olen 12 vuotias tyttö, ja eksyin tänne Googlen kautta. En saa yöllä unta, joten nukun usein aamulla tai päivällä. Mistä tämä johtuu?
Itsellenikin tuli ensimmäisenä mieleen tämä.
Minäkin olin samanlainen lapsi, uni ei meinannut millään tulla "liian aikaisin" illalla. Eikä sen puoleen, iltavirkku (ja aamutorkku) olen yhä edelleen eikä asialle oikein voi mitään tehdä...sillä ei ole mitään väliä olenko herännyt esimerkiksi neljän jälkeen aamulla töihin, siltikin väsy iskee vasta puoliltaöin ja vastaavasti sitten vaikka olisikin jollain jumalan ihmeellä saanut unta jo kymmeneltä illalla, niin jos aamulla ei ole pakollista herätystä, unta riittää helposti puolillepäivin.