Mitä ihmettä teen?! 8.v tyttöni ei vain saa iltaisin unta...
Tyttö pyöriskelee joka ilta sängyssä pitkään ennen nukahtamistaan, joskus parikin tuntia odottelee unta. Laittaa joka ilta yhdeksältä nukkumaan, mutta unen saa vasta klo 22-23. Aamulla sitten väsyttää kovasti, ja tottakai se vaikuttaa koulunkäyntiinkin.
Mitään syytä tälle ei löydy. Uni ei vain tule.
Ollaan kokeiltu tuulettaa huone, valittu mieluisat pussilakanat, syöty kevyesti ennen nukkumaan menoa, luettu kirjaa ja yleensäkin rauhoituttu jo tuntia ennen nukkumaan menoa. Ei auta. Ollaan kokeiltu, että tyttö laittaa vasta kymmenen aikaan nukkumaan, mutta silti saa vasta parin tunnin päästä unen ja aamulla ei pääse sängystä ylös väsymykseltä.
Koulussa ei muuten ole mitään ongelmia, viihtyy tosi hyvin ja tykkää käydä koulussa. Ei siis liity uniongelmat kouluun.
Muutenkin tytöllä ei ole isoja huolia, ei ole mitään isoa tapahtunut elämässä.
En oikeasti enään keksi mistä nämä uniongelmat johtuvat! Kaikki neuvot otetaan vastaan!
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
oli tuossa jotain 1-1,5v. sitten tuommoista samanlaista. Ei meinannut millään uni tulla iltaisin. Pyöriskeli sängyssään. Tosin kyllä pysyi siellä sängyssä, mutta aamulla aina kertoi, että tuskaili taas kun ei uni tullut illalla.
Mä sitten ratkaisin asian niin, että aloin antaa tytön lukea sängyssä kirjoja (Neiti Etsiviä, Viisikkoja, mitä nyt vaan tykkää milloinkin lukea) nukkumaan mennessä. Näin on nukahtanut sitten paljon helpommin eikä ole tylsää pyöriä sängyssä. Tyttö lukee jonkin aikaa jotain kirjaa, luvun tai kaksi ja sitten käy nukkumaan ihan sujuvasti. Kirjan lukeminen rauhoittaa aloilleen ja alkaa väsyttääkin :)
Minulla alkoi jossain tuossa iässä vastaava. Sitä voi auttaa vähempi aika ruudun ääressä ja liikunta. Kävelylenkki esim. viiden aikaan muutaman kerran viikossa, ei tarvitse himourheilija olla. Samoin muukin aktiivisuus päivän aikana, kuten jokin harrastus, kavereiden näkeminen yms. En tosin enää koskaan ole nukahtanut helposti sen jälkeen, kun valvominen alkoi, joskus on vain parempia jaksoja. Ja olen jo aikuinen.
Kilpirauhasen vajaatoiminta. Voi aiheuttaa sen että luonnollinen unirytmi vain on ihan muutra kuin "pitäisi" olla, illalla ei nukuta ollenkaan, luonnollinen uniaika olisi jostain aamuyöstä puolellepäivin
en saa unta iltaisin ja vanhemmat käskee liian aikaisin nukkumaan vaikka pyörin jotain pari tuntii sängyssä ilman unta. He eivät ymmärrä että saaan 8 tuntia unta joka riittää minulle vaikka menisin 12 nukkumaan. En itsekkään nyt ihan niin myöhään menisi mutta joku kymmenekin olisi ok mutta ne käskee mut jo ennen yheksää nukkumaan ja OLEN JO 14!!!!
Vierailija kirjoitti:
Lopulta lastenpsykiatri antoi melatoniini-reseptin ja loppui ne yövalvomiset. Koeta saada vaikka tk-lääkäriltä.
Kyllä melatoniinireseptin lapselle pitää olla aina lastenpsykiatrin takana. Melatoniinin on eläinkokeissa todettu aiheuttavan kehityksen viivästymää ja kasvun hidastumaa. Itse en ainakaan terveyskeskuslääkärinä suostuisi kirjoittamaan lapselle melatoniinireseptiä.
Meillä 11v tyttö käyttää melatoniinia 1mg jota saa ihan kaupoistakin,hänelle siitä löytyi apu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopulta lastenpsykiatri antoi melatoniini-reseptin ja loppui ne yövalvomiset. Koeta saada vaikka tk-lääkäriltä.
Kyllä melatoniinireseptin lapselle pitää olla aina lastenpsykiatrin takana. Melatoniinin on eläinkokeissa todettu aiheuttavan kehityksen viivästymää ja kasvun hidastumaa. Itse en ainakaan terveyskeskuslääkärinä suostuisi kirjoittamaan lapselle melatoniinireseptiä.
melatoniinreseptittäkin voi siis saada apteekista melatoniinia mutta eikös niissä ole kielto lapsille? eli lastenpsykiatrin kautta? eiköhän tuo 1-2h yöunien vähempi nukkuminen auta myös kasvulle ja kehitykselle jotain. meillä nukkuu vain jos pääsee viereen ja ei sitä oikeastaan voi suositella kun ongelmia on vuoden päivät ollut. liikunta kyllä auttaa mutta sitä pitää olla paljon ja kuuden jälkeen vielä illalla. saattaa nukahtaa 10min pätkissä ja hermostuminen on hirveää kun ei saa uudelleen unta. 8v. tyttö.
Mää olen itse ollut tuollainen tyttö. Vieläkin, vaikka ikää on 25 ja on kaks lasta, luonnollinen unirytmi olis aamuyöstä puoleenpäivään.. vaan lapset herää viimeistään puol 8 niin minkäs teet 😂
Suosittelen sitä iltaisin vieressä oloa, luulen että se olis helpottanut itsellänikin kun jompikumpi vanhemmista olis osoittanut kiinnostusta päivään, jutellut ja silitellyt. Pahimmassa tapauksessa melatoniinista on itselleni ollut apua, kun tuppaa tuo nukahtaminen olevan vaikeaa vaikka olisi puolikuollut väsymyksestä.
Silittelyä harrastan omien lasten kohdalla, istun vieressä niin kauan että nukahtavat. Jututan esikoisen samalla, usein uhmaikäisellä on joku joka harmittaa vielä illallakin. Nukkuu sitten paremmin kun on purkanut sydäntään :)
Tiedän mikä auttaa äänikirjat auttaa
teini-ikä/murrosikä/lähestyvä sellainen saa sitä aikaan.
lue tuo:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tama-on-todellinen-syy-siihen-miksi…
Olen itse ikäni ollut huono nukahtaja, oppinut että pitää viimeksi keskittyä kauniisiin, lempeisiin ajatuksiin päivän pahuuksien takia (aikuisena; TV yms, apua keijukaiset ja kiltit menninkäiset, sadut sekä tosi-muistot, mummo mm.)
Tämä jalka-spa, hieronta tässä aiemmin kuullosti niin hyvältä, että tätä kokeilen! (näitä on naistenlehdet täynnä mutta Iki-omat pikku-varpaani.. lämpöä ja hellyyttä ilman hieronta-oppaita).. Kokeilin, Toimii.
Kiitos tämän vinkin antajalle!
Olen jo mummo-ikäinen, mutta ongelmat ei muutu tuon nukkumisen kanssa ilmeisesti koskaan. On aamun virkkuja ja yö-kyöpeleitä. Itse kuulun yö-pöllöihin, aamuisin nukahdan vaikka keskelle remontti-ääniä, mutta iltaisin virkistyn - huom! ilman tv, yms laitteita, ei elokuvia, ei sarjoja, ei wittereitä yms. Uutiset toki seuraan.
Nukahtamiskeinona käytän mielikuvitusta. Eläytymistä. Leikin eri aikakausien ihmisiin eläytymällä, olen joskus prinsessa, joskus lapsuuteni satujen metsänpeikko(se kiltti), ja hevosten kanssa kuiskailija..
Mustat-tummat verhot on aikuisten silmät-kiinni-systeemeejä. Illalla pitää olla rauhallisen rentoa - ja
kehuin jo vastausta Jalkojen hoidosta: Lämmintä vettä, saippuaa (ehkä lempituoksua), hierontaa joka
varpaalle ja väleihin, kantapäille .. ja jalat auttaa nukahtamaan mukavasti. Sääli että ihmiset liian helposti unohtaa jalat. Jaloistahan on suora yhteys päänuppiin ja kun jalat 'nukkuu' , nukkuu nuppikin.
Miten paljon ruutu/peliaikaa, liikkuuko lapsi riittävästi.
Koita vaikka viikko ilman puhelinta ja pelejä, max tunti TV.tä päivässä, reipasta ulkoilua koulun jälkeen ainakin pari tuntia...
https://www.storytel.com/fi/fi/books/kani-joka-tahtoi-nukahtaa-248061?g…
Tää satu toimii aikuiselle ja lapselle
ensin yhteys kouluterveydenhuoltoon/lääkäriin ja kun elimelliset syyt on suljettu pois, jatko terveydenhuollon ohjeiden mukaan.
Yksi sisaruksistani on herkkäuninen, on aina ollut ja sai suuren avun painopeitoista.
Onko liian kuuma huone? Patterit liian suurella. Itse tykkään nukkua viileillä pattereilla, kun on niin lämpöset kädet ja jalat. Tuuleta hyvin illalla huone.
Jos uni ei oikeasti tule niin kannattaa kokeilla melatoniinia. Valvomisesta tulee helposti kierre ja väsymys ei ole hyväksi kehittyville aivoille. Enemmin hyvä uni melatoniinilla kuin jatkuvasti lievä väsymys.
Minä olin myös lapsena huono nukahtamaan.
Kova mielikuvitusmaailma minulla ainakin oli, ei tahtonut pään sisäinen elokuva katketa mitenkään.
melatoniinia saa ihan ilman reseptiä apteekista.
ja miksi pitäisi tutkia jotain, mitä ihmiskeho itse tuottaa?
mikään ei ole mammalle tarpeeksi tutkittu!