**~**KesäHeinät viikkoon28**~**
[size=2][color=FF3030]Tässä pinossa vaihtavat kuulumisia vauva-arjen iloista ja suruista kesäheinät eli ne, joiden laskettu aika oli kesä-heinäkuun -07 vaihteessa (21.6.-10.7.)
[color=FF3030][size=2] Jo synnyttäneet:
[size=2][color=0000EE]Oona1975, 25.4. (30+3); tyttö 1225 g, 39 cm
[size=2][color=0000EE]Äp81, 23.5. ; poika 1925 g, 44 cm
[size=2][color=0000EE]joors1, 24.5. (35+3); poika 2390 g, 46 cm
[size=2][color=0000EE]Cityäippä, 11.6. (36+2); poika 3185 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]Fiikus77, 13.6. ; poika 2840 g, 46 cm
[size=2][color=0000EE]Senniina, 19.6. (38+6) klo 5.51; tyttö 3730 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]Sannnis, 19.6. ; poika
[size=2][color=0000EE]Elisabet73, 19.6. (37+6); tyttö 3422 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]Hemppu79 20.6. (38+3); tyttö 3990 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]Miiu77, 21.6. (40+0) klo 8.07; poika 3895 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]Koala-72, 23.6. (39+3); poika 3390 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]-Veruska-, 25.6. (39+3); tyttö 2826 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]kihara-74, 25.6. klo 15.10; tyttö 4400 g, 54 cm
[size=2][color=0000EE]claudiina@, 26.6.; tyttö 3210 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]jiippi, 26.6. (39+5); poika 3630 g, 50.5cm
[size=2][color=0000EE]Misti, 27.6. (38+5); tyttö 3430 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]Kuutar78, 28.6. (39+6) klo 3.50; poika 3620 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]pals, 29.6. (40+0); poika 3630 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]peetta, 29.6. (40+0) klo 16.15; poika 3435 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]anjuusa, 30.6. (39+3); poika 3350 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]ElluP, 1.7. (39+3) klo 5.57; poika 3525 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]AMS74, 1.7. (40+3) klo 5.19; tyttö 3580 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]@nikki, 1.7. (40+6) klo 10.21; poika 2625 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]Amalia-Joel, 2.7. (39+3); tyttö 3770 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]peipposka80, 3.7. ; poika 3255 g, 50 cm
Kommentit (106)
...
Peloista huolimatta ristiäiset sujuivat ilman kohtauksia..Äitini ei tuntenut isän naisystävää...Pappi oli loistava ja samoin paikka.
Ja poika sai nimekseen Leevi Juhani.
Meillähän ristiäiset pidettiin nopealla aikataululla johtuen 4sisaruksen, isovanhempien kiireiden vuoksi. eli sen vuoksi ne on pidetty.
Leevi tais aavistaa että jotain tapahtuu ja valvotti meitä la-su yön.. Nukku vain hetkittäin ja huus suurimman osan yöstä.
Sitten..Omaan napaan. En oo enää jaksanu ees yrittää imettää ku rintapumpulla pumpatessa sain vaan 20ml mol.rinnoista pumpattua. No ke on neuvola..saas nähdä mitä siel sitten kuulee. Kai sitä pitää vaan sinnikkäästi yrittää.
Ja nyt kun on ristiäisstressi ohi ni ehkä se vois alkaakin sujumaan.
Ellu..Minä se kyselin sitä Kättärin kolmosen meininkiä. Itse kun en henk.koht.pitänyt koko paikasta. Se hämmästyttää että huoneessa ei käynyt kukaan ellet itse pyytänyt..Ei edes vuoron vaihtuessa. Mä myös odottelin huoneeseen siirtymisen jälkeen reilun kolme tuntia tippatelinettä jotta oisin päässyt vessaan ja sitten kun pääsin olikin jo vuoto yli " laidan" tapahtunut..
No ehkä sitä hoitajana vaatii eri tavalla asioita..Tai mikä lie. Oli siel paljon muutakin.
Kaikkein ärsyttävintä oli kun se eka kätilö tuli toivottamaan mukavaa juhannusta kun hän lähtee juhannusvapaille ja koittakaa viihtyä tää juhannus sairaalassa ja ehkä te pääsette juhannuksen jälkeen maanantaina kotiin...Noi oli ne mitä se kyseinen kätilö mulle sano sen lisäks että toi ruuan ja toivotti hyvää ruokahalua ja tervetuloa osastolle.. Että sillee.
Mutta nyt suihkuun jotta kerkee tänää taas nukkumaan..Huomenna onkin meillä vapaapäivä (ei siis tule ketään käymään)..Aika hulinaa tää kun on ollutkin.
niin ja kivasti saatii häälahjojakin..Ja Leevin paras kummilahja oli (ainakin äidin mielestä) Traktori pankki.. =)
Nyt pois..
Niin joo ja tervetuloa uusille (tai uudelle) ja onnittelut vauvautuneille.
Miiu+ Leevi
Huh mitä syöttörumbaa oli viime yö! Konsta söi klo 23, 01, 04, 06 ja 08 - isoveli heräsi pissareissulle 02 ja tuli meidän sänkyyn 04. Hurjaa menoa ja nyt on kyllä silmät ihan ristissä. Kahvia kuluu...
Veruska - on varmaan ihan normaalia, ettei Unna pulauttele. Piereskely tietysti helpottaisi sitä ilman poistumista mahasta, mutta jos toinen on itse tyytyväinen niin voihan se olla, ettei hänelle ilmaa mahaan pakkaudukkaan?
Miiulle onnittelut hyvin sujuneista ristiäisistä! Leevi on kaunis nimi ja Juhani menee meilläkin miehen suvussa toisena nimenä. Lohdutuksena sanoisin, että se, miten maito heruu pumpulle ei kerro mitään siitä, miten paljon vauva saa rinnasta maitoa. Itse imetin esikoista 1v4kk ilman tuttelilisiä ja en useimmiten saanut käsikäyttöisellä pumpulla herumaan kuin 40-50 milliä pitkien sessioiden jälkeen. Nyt sähkökäyttöisellä pumpulla tuntuu tulevan enemmän tai sitten tämä on vaan tätä alkuimetyksen " tulvaa" . Mutta jos siis imetystä haluat jatkaa, niin älä tuijota pumppaamalla tulevan maidon määrään. Vauvan painonkehitys ja tyytyväisyys on se paras mittari. Tsemppiä!
Meillä tänään esikoisen kanssa se kaupungilla humputtelupäivä :). Ensin parturiin ja sitten pojan kummitädin kanssa torille. Ajattelin ostaa päivälliseksi sieltä lohta ja uusia perunoita ja kutsua kummitädinkin syömään. Toivottavasti vaan ei ala satamaan, täällä Helsingissä on aikasten pilvistä.
Missäs on ElluP - ei ole pitkään aikaa kuulunut kuulumisia?
-CÄ ja Konsta 4vkoa11pvä-
Olen taas aloittanut kirjoittamaan eilenkin pariin otteeseen, mutta aina tuo jamppa herää juuri silloin. Kokeillaan taas parempaa onnea nyt...
Me ei olla vielä päästy kertaakaan ulos noiden sateiden takia. Kerran siellä Jumbossa käytiin, muttei muuta. Alkaa äitikin tulemaan mökkihöperöksi. Onneksi on toi mies joka hoitaa kaupassa käymiset. Mutta tänään kyllä aiotaan yrittää kävelylle ku nyt ei näytä satavan, ulkona vaan 16 astetta lämmintä, että saa pukea pojalle kunnolla päälle ennen lähtöä.
Miiun Leeville onnittelut nimestä ja kommenttina, että meillä oli ihan eri tunnelma siellä osastolla. Tai ehkä siinä oli se, kun oltiin perhehuoneessa, niin sitä ei edes kaivannut ketään käymään huoneessa kovin usein. Aina kun oli tarvetta niin kätilö tuli. Ja vuoronvaihdon jälkeen kävi joku aina pyörähtämässä (ei illalla kuitenkaan tietysti), vaikka siinä menikin tunti tai pari. Aika jännästi erilaiset kokemukset meillä.
Meidän Julle puklauttelee myös jonkun verran, mutta olen nukuttanut kylellään niin se on auttanut varsinkin öisin. Viime yö oli muuten aivan jumalainen, Julle nukkui kehdossaan kaikki unet ja söit tasan kolmen tunnin välein. Nytkin on nukkunut tuosta ysistä kun syötiin viimeisen kerran. Ihan eri fiilis itselläkin kun saa kunnon unia välillä.
Ja noista kiloista sen verran, että multa on nyt lähtenyt sellainen 8 pois, alunperinhän tuli noin 12. Toi maha vähän ahistaa koska se on sellainen roikko edelleen, ettei housut mahdu päälle. Ja napa on iso kun mikä vieläkin, eli ei ole ihan täysin vetäytynyt vielä kasaan nahat. Mutta en kyllä ihmettele vaikka paino ei tipu kun tässä vaan makaa sisällä kaikki päivät.
Leikkaushaava on vieläkin vähän hellä, burana tai kaksi menee päivässä. Kauankohan tuon paranemiseen menee, alkaa tämä istumattomuus ottamaan päähän myös ja käveleminenkin on vähän ankkamaista edelleen.
Meillä ei vielä vieraita paljon ole käynyt, huomenna kuitenkin tulossa äitini ja mieheni vanhemmat ja mummonsa. Että kyllä tässä varmaan kohta alkaa sutina käymään. On ollut kyllä kiva rauhassa kotona tutustua pikkuiseen, varsinkin kun tuo rytmi ei ole vielä ihan kohdallaan pojalla.
Onnittelut vielä vauvautuneille, löllöriinin muistan ainakin ja taisi olla S@riakin. Muita ei muista, noi tekstit tulee lukaistua niin pikaisesti läpi, että ehtii itsekin kirjoittaa.
Mutta nyt kuuluu kehdosta taas kitinää, joten taidan mennä avaamaan maitobaarin.
-Ellu ja Julle 9pv-
Täällähän minä =) Kuten sanottu, toi herran tunnin-välein-syödään-rytmi päivisin rajoittaa koneella oloa. Meidän poika ei nimittäin päivällä yli tunnin päikkäreitä ota, mikä ei sinällään haittaa kun sitten öisin nukkuu noita kolmen tunnin unia siitä hyvästä.
Koitan parantaa tapojani ja käydä useammin ;)
-E-
Voi voi, Cityäipällä oli vilskettä viime yönä..Meillä meni iltaähinöitten jälkeen yö hyvin. Meral söi useampaan otteeseen klo 24 asti ja nukkui sitten vähän yli neljään. Sitten syötiin varmaan joskus klo 6 ja klo 8 ja klo 10 maissa päästiin sängystä ylös. Nyt on syöty kerran sen jälkeen ja neiti ei asetu vaunuihin. Alkuun hän nukahteli itsestään, mutta eipä enää:-)
Puklaamista on näemmä muillakin. Se on (jostain joskus luin) enemmän poikavauvojen pulma. Meilläkin esikoinen yrjösi (siis ei mitään pikkupuklaamista!) ihan älyttömästi. Se refluksijuttu on sellainen, että puklu lentää metrin kaaressa ja aina syönnin jälkeen. Ihan sellaista meillä ei ollut, mutta erittäin runsasta ja poika puklasi vielä kiinteitäkin ruokia pitkään. Paino kuitenkin nousi koko ajan ja juuri kun olin viemässä häntä lääkäriin asiasta, niin se loppui. Kannattaa jutella neuvolassa, jos huolettaa ja tuo paino kertoo aika paljon.
Jaahas, ei asetuta vaunuun, ei sitten millään. Ja pitäis suihkuunkin päästä.
vielä puklaamisesta. En usko kans, että siinä mitään epänormaalia olis, että Unna ei puklaa/röyhtäise. Hänellä ei vaan imiessä mene ilmaa mahalaukkuun ja sehän on tosi hieno juttu! Ilmavaivat muuten on kyllä kurjia ja muakin ahdistaa katsoa, kun tyttö kiemurtelee tuskissaan varsinkin iltaisin. Muutenkin musta sellanen tuskanen kitinä on rankempaa kestää kuin kunnon huuto.
CÄllä oli tosiaan herätysten yö :/ Meillä onneksi nuo isommat eivät juurikaan yöllä herättele, 3v joskus nähdessään jotain pahaa unta tai vessaan mennessään vain. Mutta ei ollenkaan joka yö. Meillä vauva nukahti eilen illalla vähän ennen 23a ja seuraava syöttö oli 3.30 ja sitten 6.30 ja seuraavaksi olikin sitten jo aamu ja minä heräsin ennen vauvaa :) Illallakin kukuttiin miehen kanssa vielä vauvan nukkumaan menon jälkeen, mikä ei tietysti ollut kauhean viisasta.
Veruska, meilläkään ei pulautella, eikä pahemmin myöskään röyhtäillä, vaikka maitoa tulee välillä suihkuna. Se helpottaa tuota yöelämääkin, kun ei tarvitse syötön jälkeen nostaa vauvaa pystyyn ja odotella röyhtyä. Ainoastaan hikan yhteydessä saattaa joskus tulla vähän maitoa takaisin päin, kun masu on täysi.
Kuuttaresta oli kiva kuulla, vaikkakin vain pikaisesti :) Hyvää maallaolo aikaa teille!
Miiun vauva oli saanut ihanan nimen :) Minulla on tuosta Leevi nimestä vain " hyviä" mielikuvia, pienestä ja lutuisesta Leevi pojasta. Onnea siis hyvin menneistä ristiäisistä!
Itse varailin juuri tuossa kastepappia ja päiväksi tulikin nyt sitten vasta 26.8. Mutta onpahan aikaa järjestellä leipomo ym. asioita. Vielä kun kummit ilmoittavat, että päivä on ok heillekin, niin voidaan ilmoittaa muillekin tulijoille.
Kiloista vielä sen verran, että mulla kyllä varmaan pysyy nää kilot hamaan hautaan, jos en pääse tästä karkki/suklaa himostani pian eroon :( Siis aivan järkky himo karkkiin tällä hetkellä, vaikka raskausaikana ainoa makea, mitä teki edes mieli, oli jäätelö.
Ja toinenkin, vähän inha vaiva, mulle on kehkeytynyt. Mulla ei nimittäin meinaa iho kestää tätä side ruljanssia ollenkaan. Miehelle nauroinkin eilen, että johan nyt, kun vauvan iho on tosi hyvä, niin eikös mammalle iske vaippaihottuma ;) Ja mulla on yleensä kestänyt tää jälkivuotokin tosi kauan, jopa jälkitarkastukseen asti, joten helpotusta ei ihan äkkiä ole tiedossa. Täytyy kai kortisonivoidetta käydä hakemassa, jos sillä rauhoittuisi. Tai napata toi sinkkivoide tosta hoitopöydältä :)
Ja nyt taas syömään, ennen kuin pimu herää.
Misti ja neiti 13vrk
Yks mun suosikeista! :) Joskus halusin mahdolliselle pojalleni nimeksi Leevi-Eevertti. Voi että Leevi onkin suloinen nimi!
Vielä siitä puklu/röyhtäyshommasta. Ei siinä mitään, jos sitä ilmaa EI menisi sinne pikkuisen massuun, mutta kun sitä menee... Mullakin heruu aika hyvin tuo maito ja oikein iso ääni kuuluu aina imiessä. Niinkuin Ernestiinallakin. :) Ja juuri siksi varmasti on tuota masuvaivaa Unnalla. Onneksi sentään pieruina tulee ulos, kun jumppaa. Muuten sitten onkin kätyistä.
Mutta viime yö oli aikas hyvä. No siinä 01.00 syötin ja olin itse vielä hereillä. Mies nukutti sen jälkeen, kun ei nukahtanutkaan tissille. Taas masu vaivasi. Nukahti 1.40.
Seuraavan kerran heräsin klo 6.35! Menin kysymään mieheltä, joka siis oli jo noussut töihinlähtöä varten, että syötinkö yöllä?! " Et, Unna kätisi vähän niin vaihdoin vaipan, puhdistin silmät ja navan ja laitoin takas nukkumaan. Ei sillä ollut nälkä."
Jaahas, sain siis ihan rauhassa nukkua enkä edes ollut herännyt siihen pieneen kätinään jonka mies sitten hoiteli! Syötin sitten silloin 6.35, sitten 9.30 ja sitten nukuttiin vielä klo 12.00 asti! Kiva yö/aamu! Ja nyt tyttö nukkuu taas. Että ei tuo nyt NIIN paha ole tuo masu kun Unna saa kuitenkin nukuttua. Välillä käyn vaan pumppaamassa niitä pieruja ulos kun meinaa naama vääntyä ilmavaivoista. Taidetaan silti tänään kokeilla Cuplatonia, kunhan mies tuo apteekista.
Täällä on sateista, joten vaunuttelemaan ei olla päästy nyt pariin päivään. Ilmeisesti huomenna pitäisi kuitenkin auringon paistella. Meillä oli eilen vieraita, tulee tänään vieraita ja huomenna anoppi miehensä kanssa pariksi yöksi. Että kyllä täälläkin sakkia piisaa!
No, vielä yks juttu. Miehen sisko lähetti Englannista sellasen Beatrix Potterin baby bookin, ja siinä oli yhdellä sivulla sellainen kohta että piti painaa lapset käden- ja jalanjäljet 2vko:n iässä. No, eilenhän tuli tasan 2vko täyteen, ja munhan piti saada ne jäljet päivälleen siinä iässä! Ei muuta kuin sormiväriä ostamaan ja illalla sitten alettiin taiteilemaan. Jalanjälki meni ihan hyvin vaikka pikkunen oli hereillä. Käsi päätettiin painaa vasta kun Unna nukkuu... Mutta voitte kuvitella mitä siitä tuli kun toinen pusersi sitä nyrkkiä unissaankin NIIN kovasti, että! Koittakaapa itse sen nyyttinne kättä aukoa ja siihen vielä sormivärit ja sitten käsi auki kirjan sivulle! Oltiin varmaan melko koomisen näkösiä, mutta eipähän jää meidän neidin vauvakirjaan ainakaan tyhjiä sivuja! ;)
Terkut kaikille ja ai niin, superonnittelut vielä kaikille vauvautuneille joita en ole muistanut henkilökohtaisesti onnitella! =)
-Veruska&Unna-
Ps. Oiskohan tuo äiti-lapsijooga hyvä? Mainitsiko joku siitä? Löysin Oulustakin sellaisen, ois varmaan mielenkiintoista!
luskelin imetystukilistan sivuja ja tässä nyt sinnikkäästi pumpulla pumpataan...Leevi nukkuu vieressä sohvalla ja miestä ei oo aamun jälkee näkynyt.
sain Leevin tänää jopa heteks rinnalle syömään jota ei oo tapahtunut muutamaan päivään.
Nimestä sen verran..mies halus Leevin ja Juhani on miehen toinen nimi. mulla ei ollu mitään ideoita nimen suhteen ni toi passas hyvin.
ja ristiäisten onnistumiprosentista olen yllättynyt..kun pelkäsin mega paljo että minun äiti ei osaa käyttäytyä mutta kerrankin osasi. HUH. Se kun ei oo maailman helpoin ihminen jonka kanssa on pakko yrittää tulla toimeen.
Sitten vastailuihin...
Kiitos CÄ:lle imetystsemppauksesta..Toivon tosiaan että tää alkais sujumaan ni ois aina ruoka mukana ni ei tarvis miettiä asiaa.
Juu sen takia Ellu kysyin kuinka koit sen osaston koska mule jäi niin paska maku suuhun koko paikasta että oksat pois. Ja tässä siis näkee sen perhehuoneen ja tavallisen huoneen eron. Mut tosiaan se otti eniten päähän että mut saatettiin huoneeseen, tuotii ruoka toivoteltii mukavaa juhannusta ja sitten unohdettiin koko juttu että vessaan ei pääse ilman pyörillä kulkevaa tippatelinettä.
Onneks päästii kotiin jo pe (reilu vrk nyytin syntymän jälkeen), kiitos kunnossa olevien labrojen(molempien sokerit ja crp oli ok) ja lasten ylilääkärin joka antoi luvan jos vauvan sokerit on kunnossa.
En siis ollut nukkunut ke aamun jälkeen ni voin kertoa että alko perjantaina puolilta päivin hermo olla aika kireellä...
Kiloista..Mulle tuli se 5kiloa raskausaikana ja kymmenen oli lähtenyt reilussa viikossa. Viel en suuremmin oo viime syksyn vaatteita esiin kaivanut. Huomenna aattelin käydä neuvolassa kokeilemassa sitä vaakaa että mitä se siellä näyttääkään..
Ja vähän jänskää kuin Leevi on kasvanut pituutta ja kuinka sen paino menee. Nousu suhdanteessa se kyl oli viikon iässä.
Leevin kummitäti totes kahvilla istuessa että hän muistaa yhden ihanan Leevipojan päiväkodissa työskennellessään ja oli kuulemma vallottava poika. No saas nähdä mikä rasavilli täst tulee (etenkin jos on tullut äitiinsä). Mutta eikhän me Leevi nimisen pojan kanssa pärjätä. =)
Misti kärvistelee jälkivuodon kanssa. Mä myös ajattelin vko sitten että ei tuu mitään mut..nyt alkaa helpottaa. Eilen mies kurkki missä niitä tikkejä olikaan..siellähän niitä alhaalla ainakin kolme on..enemmin se niitä kyllä laittoi mutta..ehkä ne jo kadonneet.
Pulauttelusta..Mä röyhtäytän Leevin aina syötön välillä ja sen jälkeen. ja joskus kun ei röyhtäse niin saattaa puklata, muttei aina.
Vähän Veruskalla on ollut mukava yö..Ja vitsi mikä mies sulla. =)
Meidän yöt noudattaa pitkälti kaavaa..puolilta öin saadaa Leevi nukkumaan, herää syömään 3-4 välillä ja sitten 6-8 välillä. tänä aamuna heräs n.klo9..vaihdoin vaipan ja syötin ja sit herättiin 11.45. Ekaa kertaa nukuttii niin pitkään.
Ei vitsi..Me taidetaan lähtää kärryttelylenkille käymää kaupassa, kun ei sitä iskää viel näy...
Joten..nyt toivotan kaikille vauvakerholaisille mukavaa illan jatkoa ja katoan.. ;-)
Miiu + Leevi melkein3vkoa.
moi,
superhyva vinkki kakka-\ilmavaivaisille neuvolasta - kohtuuamme. Tai meidan tapauksessa tavallinen 10l ämpäri. Vauva kaulaa myöten kylpyyn, lämmin vesi rentouttaa ja kakka tulee helpommin! Näyttäis toimivan kahden päivän kokemuksella, jumpan lisänä, hyvin. Tai ainakin Leo tykkää olla ämpärissä, toisin kuin tavis-kylvyssä.
tälläisia pikaterveisiä iltatankkauksen välistä - meillä syödään usein...
t. Fiikus
Nytkö tää taas alkaa? Nimittäin nämä rintatulehdukset :( Oikea rinta kipuilee, eikä se ole edes täynnä. Onneksi mulla on se lääkekuuri tuolla kaapissa jemmassa, niin voin sitten vaikka yöllä sen aloittaa, jos tauti pahenee. Mulla kun ei mitkään kuumat hauteet tai muut systeemit yleensä auta, vaan ainoastaan se lääkekuuri. Ja mä jo ehdin iloita, kun melki kaks viikkoa jo ehti mennä ilman ensimmäistäkään oiretta.
Hauskalta touhulta kuulosti tuo Veruskan vauvan kädenjälkien saaminen kirjan sivuille :) Eipä tullut mieleenikään, että vauvahan tosiaan puristaa sitä kätöstään tiukasti nyrkkiin. Onneksi onnistuitte.
Meillä lähtee huomenna kolme keskimmäistä tenavaa pariksi yöksi mummulaan ja siis vain nuorin ja vanhin jäävät meidän kanssa kotiin. Jo nyt on lapsia ikävä, mutta kivaahan siellä mummulassa aina heillä on. Ja meilläkin tietty hetken vähän rauhallisempi meininki. Onneksi lapset itse ovat ihan into piukassa lähdössä, joten sikäli ei ole mitään hätää. Siis, etteivät ajattele, että heidät sysätään johonkin, kun vauvakin on vielä suht uusi juttu.
Mutta nyt pitemmittä puheitta saurailemaan tätä tissitilannetta...
M
Heh, toissayö meni niin hienosti parilla syötöllä, mutta viime yö oli kitinää ja unissaan tissiä suuhun pienelle ehkä puolen tunnin välein, sitten heräsi viideltä aamulla ja valvoi kahteentoista. Sillon miehen isovanhemmat tulikin käymään, ja pieni alkoi nukkua.. Olis kelvannu mammallekkin uni:D No ei sillä, mies täälläkin enkeli, sillä oli vapaayö ja kun itkua tihrustin silmät ristissä sillon viiden maissa aamulla, hän otti pienen ja patisti mut nukkumaan. Oli syötellyt pullolla ja jumpannut. Sitten käytiin iltapäivällä vaunulenkillä ja kuuden maissa ruvettiin päiväunille.. Mies nukkuu vielä (toivottavasti nukkuu töihinlähtöönsä asti), Panun syötin välillä ja nyt hänkin nukkuu. Taidan käyttää koiraa ulkona ja rupeen itekki nukkumaan, väsyttää kyllä..
Napatynkä irtosi eilen ennen ku se terkkari tuli, jee :) Hän laittoi vähän sitä laapista siihen.
Panu pulauttelee aika vähän, ei päivittäin. Pari kertaa tullut isommat.
Nyt alkaa jo nähä, kuin hän on välillä tosi väsynyt, mutta taistelee unta vastaan. Sitten on just sitä kitinää ja itkua, tissi ei kelpaa, pullo ei kelpaa, sylissäkään ei oo hyvä. Masukin on kipee varmasti välillä. Joskus herää unesta suoraan huutoon, ja se voi mennä nopeestikki ohi tai sitten herää siihen. Voi parka :( Pelottaa alottaa ne d-vitamiinit.. Jos vaikka pahenee. Pitää koittaa vaikka rela-tippoja ai disflatyliä. Mitä suosittelette? On niin paljon niitä että en minä tiiä mitä antaa, neuvolatätikin suositteli mitä tahansa..
Ilmotin Panun vauvauintiin tänään, se alkaa sitten syyskuussa :) Mukavaa kyllä!! Poitsu niin tykkää vedestä. Pyllynpesuunkin aina rauhottuu :D Vois kokeilla tota sankkokylpyä, kiitos vinkistä Fiikus! Oonki nähny niitä kohtuammeita mut en kehtaa asioikseen semmosta ostaa..
Nyt koiran kanssa ulos!!
-Pals ja Panu
Mistille paljon paljon tsemppiä tissiasiaan, toivottavasti ei vaan tulehdusta pukkaa! Onneks sulla on se lääkitys jos käden ulottuvilla..
-P
Eipä ole meilläkään kahta samanlaista yötä/päivää:-) Viime yönä syötiin 02 ja 04 ja aamulla en kattonut kelloa, oisko ollut 6 ja 8 eli parin tunnin välein syöpöteltiin. Sain onneksi ne välit nukuttua ihan hyvin.
Nyt tulee taas näitä mun töräytyksiä, mutta olen sitä mieltä, että noista d-tipoista ja niitten aiheuttamista vatsavaivoista pelotellaan ihan liikaa näillä palstoilla. Devitolia annan tänään Meralille 4 tippaa ja musta tuntuu, että paremmaksi on vatsatilanne mennyt. Pieru ja kakka irtoo ihan eri malliin kuin viime viikolla. Ilman kauheeta vääntelehtimistä ja kitinää siis. Vatsavaivoihin vielä sen verran, että kannattaa myös tarkkailla, mitä itse syö. Olen jo joutunut luopumaan ruisleivästä ja suklaasta (nyyh). Sipulin älysin jättää jo ennen kokeilemista, samoin kovin mausteiset ruuat.
Tuota puklaamista täytyy tietysti seurata. Se kun on alkuajoista lisääntynyt reippaasti, vaikka maidontulo on jonkinverran tasoittunut. Eilen Meral oksensi oikein kunnolla ja näytti, että se helpotti oloa aikalailla. Aivan järkyttäviä röyhtäytyksiä hän myös välillä päästelee
ja joudunkin syöttäessä nostamaan häntä pystyyn useamman kerran, ettei neiti ihan poksahda.
Lämmin päivä näyttäisi tulevan. Eilen käytiin vähän lenkillä ja kyllä tuli kuuma. En tietenkään muistanut ottaa juomapulloa mukaan ja olin ihan naatti, kun tultiin kotiin. Kunnossa on kyllä kohottamista!
Taidan olla ainoa linjoilla tänään;-)
Nyt on muutama päivä " levätty" ja olen yrittänyt sopeutua vauvan rytmiin, on muuten nuorempana paljon lunkimpaa touhua :D
huomaa että unta tarvitsee ihan eri malliin kuin ennen.
Tuo vauva onkin varmaan tuuminut että säälitään mammaa ja on ollut todella rauhallinen vauva. Toissa iltana näytti ensimmäistä kertaa hieman luonnetta ja tapeltiin tissin kanssa ja masua väänsi hetken, sekin loppui heti kun sai puskettua pierua ja kakkaa vaipan täyteen.
On tämä vaan kuitenkin nautinnollista aikaa ja siemailen joka hetken täysillä sisuksiin. Lepohetket meneekin usein sängyn päällä katsellen vauvan uinumista, mutta tulee siinäkin huilattua.
Imetys lähti ilman suurimpia temppuiluja käyntiin ja eilen minusta pullahti esiin todellinen dolly parton, voi jestas näitä rintoja!!!
Siis tuntuu että tisseistä törmää joka oven pieleen kulkiessaan.
Hyvä että noi venyväkuppiset liivitkään menee päälle.
Toi navan putsaus onkin nykyisin erilaista kuin ennen, silloin piti putsata sillä desinfioimisaineella alusta asti ja joka vaipanvaihto, mutta nykyisin vaan vedellä ja kuivaus ja tarvittaessa jämerämmällä.
Ja silmätkin huuhdeltiin keitetyllä vedellä ennen ja nykyisin raanasta vaan. en muista oliko jo tuon edellisen vauva-aikana vai tullut sen jälkeen uudet ohjeet.
Meillä onkin hiljaista nyt kun isommat lähti isänsä luokse lomalle ja jäimme kahden vauvan kanssa nyt hmuutamaksi päiväksi.
Eka neuvola onkin perjantaina ja kun on tuossa ihan viereisessä rakennuksessa, sanoin että menemme sinne. Olisivat tulleet kotiinkin kyllä.
Oletteko muuten käyneet kuinka pian vauvojen kanssa ulkona vaunuilla? Tänään teki mieli käydä hieman ulkoilemassa, mutta kun satoi vettä päivällä, niin ei tullut lähdettyä. Eikös kesävauvoja saa viedä heti ulos?
Ja röyhtäilyistä ja pulautuksista, tämä neiti röyhtäilee muttei toistaiseksi ole pulautellut. Nostankin aina ruokailun jälkeen röyhtäisemään ja aika pian sen tekeekin. Pari kertaa päivässä on sellainen hetki jolloin kitisee masuaan hetken ja silloin kanniskelen vähän aikaa ja menee hetki syötellessä useammin ja välillä taas kantaessa, ennenkuin nukahtaa. Yleensä nimittäin nukahtaa heti syötön jälkeen ja nukkuu 1-3 tuntiin. Ja yöt menneet 3-4 syötön tahtiin.
Vieläkään en ole jaksanut lukea teidän juttujanne, joten tulee nyt ihan omanapaista ja vauvanapaista tarinaa. Yritän palautua ruotuun, koska on mukava lukea kuinka muilla menee vauvojen kanssa.
Ei muuta kuin oikein mukavia hetkiä pienten ihmistaimien kanssa :)
Täällä todellakin vain Senniina....
Meillekin tulee ihan juuri miehen vanhemmat ja mummo kylään, joten vain pikavisiitti tänne. Käytiin päivällä Kelassa viemässä isyyspäivärahahakemukset ja lastenvalvojan luona tunnustamassa isyys.
Oli kyllä tosi nopea toi isyydentunnustus, 6 minuuttia ja ulkona. Olen kuullut sellaisia kauhutarinoita noista, että olin ihan shokissa miten nopeasti se meni. Kolmeen paperiin nimi ja se oli siinä. Toisaalta lastenvalvojaa ei paljon näyttänyt kiinnostavan koko asia.
Poika nukkui onneksi koko reissun.
Viime yö oli hieman huonouninen meilläkin, Julle nukkui tosi levottomasti, vaikka melkein kolmen tunnin pätkiä vetelikin. Taitaa mahassa kiertää jonkun verran. Miten sen cuplatonin kanssa, joko sitä näin pienille olette antaneet? Apteekissa kun sitä haettiin farmaseutti varoitteli, että virallisesti vasta kolmen kuukauden iässä saisi alkaa antamaan. Meillä vaan on sama kun Senniinalla, että näkee naamasta toisella, että piereminen oikein sattuu, vaikka hyvä, että kuitenkin pieree kun olo sitten helpottaa.
Nyt alkaa herra heräilemään päiväuniltaan, joten lähden tästä syöttämään ennen isovanhempien tuloa.
Niin joo ja ristiäisetkin pitäis varmaan miettiä. En ole ehtinyt yhtään ajattelemaan, mutta alan kyllä vahvasti kääntymään sille kannalle, että varaan tuon Vantaan Pyhän Laurin kirkon ja siitä vierestä pappilan kahvilan ja ulkoistan koko toimenpiteen. Saa nyt nähdä.
Tulkaas muutkin linjoille...
-E-
...sen verran, että me käytiin ulkona lenkillä ekan kerran viikon iässä. Just näitten sateiden takia ei aiemmin olla, sanoivat sairaalasta silloin, että saa mennä jos haluaa. Tein kyllä ensikertalaisen perusvirheen ja puin rassukalle liikaa päälle, selkä oli ihan märkänä kun kotiin päästiin. Mutta ulkona oli vain 17 astetta ja itselläkin oli pitkähihainen päällä niin mä ajattelin..... No opinpahan taas.
Meillä poika muuten röyhtäisee melkein joka syötön jälkeen, mutta puklii silti jonkun verran. Olen vähän sitä mieltä, että se johtuu siitä kun näistä tisseistä tulee tota kamaa ihan hervottomaan tahtiin.
Tänään muuten kateltiin aamulla napaa, että sieltä tuli vähän verta, onko ihan normaalia? Näyttää olevan aika lähellä irtomista kyllä. Ajattelin katsella huomisen sitä vielä rauhassa kun perjantaina on se neuvola, katsokoon siellä sitten terkka kunnolla. Mutta joo, ihan vedellä ne käski sitä vaan putsaamaan laitoksellakin.
Ja nyt sinne syöttöpuuhiin...
-E-
Meillä on tää latailuongelma näiden sivujen kans niin en nyt pääse kirjoittelemaan niin usein. Mutta luen aina. Tänään sitten tulikin anoppi miehensä kanssa kylään Järvenpäästä. Ovat kaksi yötä. Toivat meille mansikoita ja niitä ollaan tuossa pakasteltu¿
Cuplatonista¿ Minä olin ymmärtänyt, että saa antaa ihan vauvasta asti. Nyt oon sitten antanut pari kertaa. Luinkin sitten siitä paketista, että ¿kolmen kuukauden koliikissa niin ja niin monta tippaa¿¿ Mietin että saako vasta 3kk antaa, mutta sisko kyllä sanoi että sais antaa jo aikaisemminkin. Että se 3kk koliikki tarkoittais sitä että se koliikki voi kestää 3kk. Tiiä sitten tuota. Mutta kyllä se selvästi on helpottanut masuvaivoja.
Pihalla ollaan vaunuteltu ihan kotiintuloa seuraavasta päivästä alkaen. Ja sanoivatkin sairaalassa, että heti saa mennä ulos. Ja meilläkin ekalla kerralla ihan liikaa sitä vaatetta päällä. Neuvolasta sanoivatkin, että helteellä kyllä pelkkä bodykin riittää eikä sukkiakaan tarvis. Ja vielä sen sanoi kotikäynnillä, että se liikaa vaatetta on periaatteessa pahempi kuin liian vähän. Mutta taas oltiin äsken lenkillä ja huomasin taas pukeneeni liikaa, mutta sitä vaatettahan voi sitten aina vähentää vauvalta kun tarkkailee sitä niskan lämpötilaa. Tosiaan täälläkin on nyt muutamana päivänä ollut sateista, että ei me kauheasti olla edes siellä ulkona oltu. Tänään sitten on taas aurinko paistanut!
D-vitamiineista ollaan alettu antamaan Jekovitia. Minun mielestäni ei oo lisännyt mahavaivaa. Tänään ois taas kylpypäivä. Miten usein teillä muilla kylvetellään? Me kylvetetään n. 2x viikossa. Kestoja oon käyttänyt suunnilleen kaksi päivässä. Lisätään määrää ens viikolla kun miehellä loppuu kesätyöt.
Mutta nyt täytyy mennä viihdyttämään appivanhempia. (Anopin mies on ihan vaari meidän vauvalle, koska miehen oma isä on kuollut¿) Tilataan pizzat, namskis!
-Veruska&Unna 16pv-
Nyt alko taas nää sivut reistaamaan. :( Mutta latailujen jälkeen pikainen kommentti puklailuun. Kun meillä taas tahtoo olla niin, ettei tyttö puklaa ollenkaan eikä röyhtäise ikinä. Että onko sellanenkin ihan " normaalia" ?
Ilmaa on taas tänään ollut paljon massussa ja varsinkin nyt illalla Unna on ollut kätyinen (ei itke mutta selvästi huono olla). Jumppaamalla onneksi suuri osa aina poistuu pieruina. Inhottava katsoa kun pienellä tekee kipeää.
-V&U-