**~**KesäHeinät viikkoon28**~**
[size=2][color=FF3030]Tässä pinossa vaihtavat kuulumisia vauva-arjen iloista ja suruista kesäheinät eli ne, joiden laskettu aika oli kesä-heinäkuun -07 vaihteessa (21.6.-10.7.)
[color=FF3030][size=2] Jo synnyttäneet:
[size=2][color=0000EE]Oona1975, 25.4. (30+3); tyttö 1225 g, 39 cm
[size=2][color=0000EE]Äp81, 23.5. ; poika 1925 g, 44 cm
[size=2][color=0000EE]joors1, 24.5. (35+3); poika 2390 g, 46 cm
[size=2][color=0000EE]Cityäippä, 11.6. (36+2); poika 3185 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]Fiikus77, 13.6. ; poika 2840 g, 46 cm
[size=2][color=0000EE]Senniina, 19.6. (38+6) klo 5.51; tyttö 3730 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]Sannnis, 19.6. ; poika
[size=2][color=0000EE]Elisabet73, 19.6. (37+6); tyttö 3422 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]Hemppu79 20.6. (38+3); tyttö 3990 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]Miiu77, 21.6. (40+0) klo 8.07; poika 3895 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]Koala-72, 23.6. (39+3); poika 3390 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]-Veruska-, 25.6. (39+3); tyttö 2826 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]kihara-74, 25.6. klo 15.10; tyttö 4400 g, 54 cm
[size=2][color=0000EE]claudiina@, 26.6.; tyttö 3210 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]jiippi, 26.6. (39+5); poika 3630 g, 50.5cm
[size=2][color=0000EE]Misti, 27.6. (38+5); tyttö 3430 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]Kuutar78, 28.6. (39+6) klo 3.50; poika 3620 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]pals, 29.6. (40+0); poika 3630 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]peetta, 29.6. (40+0) klo 16.15; poika 3435 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]anjuusa, 30.6. (39+3); poika 3350 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]ElluP, 1.7. (39+3) klo 5.57; poika 3525 g, 51 cm
[size=2][color=0000EE]AMS74, 1.7. (40+3) klo 5.19; tyttö 3580 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]@nikki, 1.7. (40+6) klo 10.21; poika 2625 g, 49 cm
[size=2][color=0000EE]Amalia-Joel, 2.7. (39+3); tyttö 3770 g, 50 cm
[size=2][color=0000EE]peipposka80, 3.7. ; poika 3255 g, 50 cm
Kommentit (106)
ihan ekaksi Melballe jättionnittelut pikkuherran syntymästä ja tervetuloa tänne vauva-arjen pariin :-)
Samanlaista pierujumppaa Leon iskäkin tekee Leolle kuin Unnallakin ja tehoaa aikasta hyvin. Minä en osaa ollankaan yhtä hyvin. Nyt on herra kuitenkin alkanut puklailemaan... tänään aamulla on jo puklailtu yökkärit pariin otteeseen ja juuri vaihdetut lakanat. Mahtaisko siitä Cuplatonista olla apua?
Minä en ole viitsinut maidonkerääjää käyttää toisessa rinnassa, vaan annan valua suoraan harsolle. Kaksi annosta pumpattua maitoa on pakkasessa, enkä juuri enempää ajatellut sinne arkistoida. 2 päiväähän maito säilyy jääkaapissa, joten jos/kun jotain menoa tulee meikäläiselle, voin pumpata sitten tuoretavaraa pulloon. Minä en yksinkertaisesti uskalla pumppailla, ettei vaan maidontuotanto lisäänny yli tarpeen. Rinnat on jo nyt ihan tarpeeksi pinkeät jos herra sattuukin nukkumaan 3 tuntia (tai enemmän, mitä ei ole tällä viikolla kyllä käynyt).
... posti toi testattavaksi uusia kestovaippoja. Nythän ollaan käytetty harsoja ja ImseVimsen Organic Cotton kuoria (ja satunnaisesti Ruskovillan villahousua). Tilasin nettikaupasta Swaddelebees merkkisen taskuvaipan ja AIO-vaipan kokeeksi - yhden molempia S-koossa. Kunhan pesukone/rumpu ovat työnsä tehneet pääsen kokeileen niitä peppua vasten :-) Näyttäisivät ihan sopivan kokoisilta, mutta lopullinen tuomio tulee vasta käytön jälkeen
mutta nyt lounaalle, ettei jää kokonaan ateria väliin. Nälkä on jo melkoinen
(ja kyllä makea maistuu. odotusaikana en syönyt juuri ollenkaan makeeta, mutta nyt menee kahvin kanssa dominoita vaikka kuinka monta)
t. Fiikus
niin yöllä ja autoreissuilla meillä on käytössä ihan tavis Liberot :-) eli sekakäyttäjiä ollaan
t. Fiikus
Meillä levisi tietsikka kun oli lyhyt sähkökatko ja nyt huollossa. Vasta tänään laitettu pöytäkoneeseen ohjelmat kuntoon, joten eipä ole päässyt surffaamaan tännekään. Nytkin vain pikaisesti kun ukkonen alkaa kohta.
Meillä menee varsin hyvin. Syö, nukkuu ja on hyvinkin tyytyväinen vauva. Isoveli vaan käy jatkuvasti pussaamassa tukan märäksi.
Ukkosta luvattu koko viikonlopuksi, joten taidan päästä koneelle seuraavan kerran ensi viikolla.
Onnea kaikille (en ole ehtinyt lukemaan ketkä kaikki vauvautuneet) ja jaksamista
Jiippi ja pikkukundi
Kiitos kamalasti vinkeistä ja sympatiasta.. Panu valvoi ilta kahdeksaan, en kerennyt soittaa minnekkään kun tissiteltiin ja olin vähän pihalla kaikesta :D No mutta niin, sitten nukkui hienosti 24 asti, omassa sämgyssä! Siitä puolentoista tunnin välein syötöt ja aamu kuuteen meni välit omassa sängyssä. Siitä lähtien onpi valvonut pieni.. ja tää isokin :D Mutta onneksi edes hiukan nukkui, sain itekki jonkun välin nukuttua! Ei sillä, kova väsymys silti, mutta kyllä siihen on jo totuttu ;)
Melballe suuronnittelut pikkumiehestä, sua onkin ooteltu kun on hiljasta ollut :)
Veruska: Arvaa oonko itkulla oottanut ja unelmoinut liinojani :D Kun ne on lainassa kaverilla, tänään nähdään onneksi niin saan ne vihdoin! Varmasti helpottaa ja pääsee vähän puuhaamaan kotihommiakin.. Paljon myös voimia Unnalle ja sinulle!! Ei ole helppoa olla ilmavaivainen jos käy kipeetä.. Toivotaan hyviä unia teillekin!!
Imetyksestä: Nyt huomaa että pieni ei oikein suostu imemään ilman rintakumia :( Tosin mulla on edelleen niin sairaan kïpeet nännit että ei varmaan voisi edes ilman.. Ja pieni ei ihan tukehdu kun näistä suihkuaa tota kamaa.. Saan rintapumpunkin tänään, jee! Mutta parempi kai imettää kumilla kun ei imettää lainkaan?
Senniina, heh :) Alkoko sulla esikoisen kanssa missään vaiheessa semmonen säännöllinen rytmi? Silleen että ois päiväunet ja yöunet, ja syötöt vähenee? Tuleeko semmosta kautta ikinä.. :D
Leo oli niin ihana!! Tosi kivan olonen toi sankkokylpy, pitää testata!!
Elluilla oli nukuttu hyvin :) Ja mainiota kun maitoa tulee, itsekkin oon lukenut ton että säilyy pakkasessa 3 kk.
Öttis ja Konsta oli niiin komeita että <3 :)
Heh, kätevää, sylissä tyyny, jossa vauva, joka imuttelee tissiä. Voi viihdyttää itteensä samalla tässä koneella :D
Missäs A-J? Kaikki ok?
Pals ja Panu
Onnittelut tuoreimmille kesäheinille, lisäilen listoille taas jahkas saan aikaseksi:-)
Käytiin tänään iskän työpaikalla ja mun työpaikalla (ovat vierekkäin) näytillä ja reissu meni hienosti. Niinhän se aina on, että vierailuilla vauvat ovat yksiä herranterttuja ja kotona näytetään sitten todellinen luonne:-)
Mukavaa lukea näitä juttuja, kun monesti jonkun kirjoittama on kuin omaa tekstiä. Niin samanlaiselta kuulostaa vauva-arki! Säärikarvojen ajokin osui kohdalle, heh!
Pals, kyllä se rytmi jossakin vaiheessa löytyi, mutta en kuollaksenikaan muista milloin. Isolta Panulta oli vuorokausirytmi alkuun ihan väärinpäin ja muistan hillittömiä nukuttamis- ja tissinlutkutussessioita alkuajoilta. Mulla on tarkkoja muistiinpanoja ison Panun vauva-ajoilta, joten täytyy kaivella esiin ja katsoa sieltä. Vuorokausirytmi kääntyi kyllä suht aikaisin, koska muistan että odotin aina öitä, että sai vähän nukkua. Varsinainen yöelämä meillä alkoi vasta, kun poika oli 6kk. Tuli 8 hammasta pienen ajan sisällä, kääntymiset ja ryömimisyritykset ym. Sitä jatkui sitten siihen n. vuoden ikään, jolloin poika alkoi nukkua täysiä öitä. Varsinaista rytmittämistä aloin tehdä silloin, kun aloitettiin kiinteät n. 4 kk iässä. Yritin aina pitää kiinni ruokailuajasta ja että aamulla noustaan sängystä ym. rutiinit. Olinkin aikamoinen rytmipoliisi ja poika on edelleen erittäin tarkka ruoka-ajoistaan..Kyllä se siitä kuitenkin helpottaa ja syöttövälit pitenee, vaikka alkuun ei siltä tunnukaan.
Nyt unohtu muut kommentit, palailen..
ja kiitos senniina vastauksesta!! uskon että kyllä meilläkin rytmi löytyy, ja nyt alan tehdä sen että aamulla noustaan sängystä ja tehdään aamupesut, ja illalla iltatoimet.. helpottaa ainakin omaa psyykkeä :D
äsken yritettiin laittaa kantoliinaa, mutta ei saatu sitä oikein tiukalle.. pitää vAAn harjotella!
sori pienet kirjaimet, näpyttelen vaan vasemmalla kädellä kun oikeassa panu :D
hauska lukea näitä kalenterimerkintöjä -00. Jossakin mulla on vielä tarkempia kirjauksia esikoisen syömisistä ja nukkumisista, mutta jotakin merkkipaaluja on kalenterissa. Iso P syntyi 31.12.99 ja 27.1. hän on hymyillyt ja sanonut äy/ägyy. Kohtahan Meralkin on 27 pv ja olen ollut näkevinäni pari oikeeta hymyä...ehkä kuvittelen... katsekontaktin kuitenkin välillä jo saa ihan oikeesti, ihanaa!
Näköjään helmikuun aikana eli reilun 1 kk iässä pojalla on ruvennut yöt menemään suht hyvin. 4.-5.3.00 hän on nukkunut 24-05, 5.30.-7.30 ja perässä lukee: jee! Samana viikonloppuna on löytynyt oma nyrkki ja sen muistan hyvin. Yhden syötön öitä alkoi siis olla reilun 1 kk ikäisenä, mutta 6 kk iässä on taas vedetty 3 kertaa yössä. Yksi askel eteen, kaksi taakse:-)
Pitäis nytkin ruveta kirjoittelemaan kaikkia havaintoja tytöstä, koska ei niitä kohta enää muista!
Meilläkin on siis jo vauvauduttu ja kotiuduttu, jos ette ole ehtineet käydä odotuspuolella.
Meille tuli maanantaina 9.7. tyttövauva klo12.02 3740g 51cm pipa 34cm. (rv 40+5)
Tällä kertaa synnytys sujui ihan kohtuullisesti, pientä sähläystä puudutteiden annossa mutta muuten Ok. Parempi fiilis jäi ainakin kun esikoisen kohdalta. Sain spinaalin kun kärvistelin tarpeeksi pitkään supistuksia ilman helpotusta, tai olishan sitä voinut ottaa epiduraalinkin sitä ennen, mutta sainkin kohdunkaulanpuudutuksen suurimpiin tuskiin, joka vähän jeesas.
Synnytys oli kestoltaan tosi lyhyt verrattuna viimeks.
eli 8 tuntia ja 10 min (esikoisesta 17 h ja jotain). Salissa olin mielestäni kolme tuntia ennen synnytystä. Ponnistus vain 4 min (esikoisesta yli 40 min), spinaali tosiaan auttoi että pysty ponnistaan heti ja kunnolla ilman tuskia.
Vauva oli meillä kanssa kakannut veteen, joten oli sitä tulehdusarvojen seurantaa sekä mun raskaudiabeteksesta johtuvaa vauvan sokereiden seurantaa sairaalassa ihan tajuttomasti, sotki vauvan rytmit ihan täysin. Joten täällä kotona, kun eilen kotiuduttiin, on ollut enemmän ja vähemmän sählinkiä vauvan syömisen ja nukkumisen kanssa.
Aluks luulin että imetys lähtis ihan OK käyntiin jo ekana päivänä tuli sairaalassa maitoa, mutta kissan villat. Sitten vauvan sokerit meni alas ja lisämaito aiheutti sen ettei neiti enää juonutkaan tissiä.
Nyt kotona rinnat on ihan rikki ja on käytettävä kumia että suostuu imeen ollenkaan. Eli sen asian kanssa kikkailua tuntuu tämänkin vauvan kanssa olevan. (Esikoisen kanssa ei maitoa tullut viikkoon joten sekin imetys meni alusta asti pyllylleen.)
Muuten osaan onneksi suhtautua asioihin rennommin. Ja kun mies on kesälomalla vielä reilu viikon niin saan levättyä päivälläkin jos on tarvetta.
Tähän asti ei mitään kummempia, oltiin puistossa pikakäynnillä tänään esikoisen kanssa. Tosin kun ei ole vielä niitä sisarusrattaita niin en voi kauas esikoisen kanssa lähtee käveleen.
Esikoinen kohta 2v. haluaa kovasti auttaa vauvan hoidossa ja olla ajan tasalla mitä tapahtuu joten hänen päivärytmi on aivan sekaisin. Vielä on siis matkaa ihanaan vauvaperhe-arkeen. Mutta nautitaan kyllä kovasti uudesta tulokkaasta.
-joutur-
Vieraita lappaa ovesta sisään,kotihommia tehdään ja itekkin ollaan liikenteessä oltu, joten koneella istuminen on jäänyt. Ajatuksissa olette kuitenkin.
Vauva on aivan ihana ja uskomattoman helppo ollut tähän asti, kop,kop....Poika nukkuu 7-8 tunnin yöunia ja päivälläkin nukkuu hyvin, varsinkin pihalla. Oli tänäänkin nukkunut koko ajan, kun oli mummolassa pari tuntia hoidossa, kun käytiin miehen kanssa ostoksilla. Neuvolasta käytiin taas to, painoa 300g viikossa lisää, että hyvin kasvaa. 3700g painoi nyt. Kaikki muutenkin ok, kävelyheijaste oli jäänyt jo pois. Mun haavakin on parantunut tosi hyvin. Runsaasta pulauttelusta sano th et ei haittaa mitään, jos paino nousee ja vauva ei ole kovin itkuinen. Lääkettäkin on sitten jos tarve vaatii.
Mutta nyt on pakko mennä iltapalalle, etten pökrää...luen joskun kun taas ehdin välistä jääneet jutut.
peetta ja Juuso 2 vkoa
Mua kiinnostaa niin kovasti, että millon on kelläkin tullu mitään tolkkua päiviin :) Ja niin, pitäis tosiaan pistää ylös noita juttuja, millon Panu tekee mitäkin. Vahinkohymyjä on tullut, mutta huomaa että ne tosiaan on vielä vähän vahinkoja.. Kovasti nostaa päätään jos on vaikka rinnalla kattelemassa ja ottaa katsekontaktia. Samoin jos pupuhelistintä heiluttelee, kääntää katseen aina äänen suuntaan :) Ihana pikkuinen..
Harmi vaan että on nyt nukkunut useemman tunnin pätkän, tarkoittaen että yö menee taas tässä istuessa.. Nyt suihkuun ja sit pitää yrittää tehdä toiselle vähän iltapesuja ja nukkumaan ihan sänkyyn.
Pals ja Panu 2 vko
Melballe ja jouturille paljon, paljon onnea vauvautumisen johdosta! Ei ole monta mahakasta kesäheinää enää jäljellä.
Meillä oli siis mummu yötä eilisestä tähän päivään. Ja kaksi toisessa mummulassa ollutta lastakin kotiutui eilen illalla, kun oli tullut niin kova koti-ikävä. Kyyneleet silmissä tulivat siinä kympin aikaan tädin kyydillä. Ihan säälitti pienet reppanat :(
Fiikuksen Leo oli tosiaan söpönen siinä ämpärissä :) Samoin ovat CÄ:n lapset suloisia :)
Palsilla oli sitten vihdoi nukuttu, hienoa! Ja niin kuin Senniina sanoi, niin kyllä se rytmi siitä, ennemmin tai myöhemmin, alkaa hahmottua. Mulle tuli vielä sellainen juttu mieleen, kun minä en öiseen aikaan koskaan sytyttele valoja tai pahemmin juttele vauvan kanssa, kun hän syömään herää. Jos vaippa on tarvis vaihtaa, niin se vaihdetaan nopeasti -vaikka pimeässä :)- ja sitten vain syödään ja vauva nopeasti takaisin nukkumaan. Ja koska meillä nukutaan perhepedissä, niin vauva ei siis ehdi edes kunnolla herätä, ennen kuin minä jo reagoin ääntelyyn. Pointtina siis mulla tässä se, että voisko siitä olla apua, jos öiseen aikaan yrittäisi mahdollisimman nopeasti ja " äänettömästi" hoitaa rutiinit, jotta vauvakin ymmärtää, että yöllä ja päivällä on eroa. Siis, jos ette vielä näin tee. Ja mun tarkoitus ei ole jaella neuvoja joka asiaan, kerroin vain systeemistä, joka meillä on toiminut. Ymmärrän kyllä, että jokainen vauva on yksilö, eikä kaikilla toimi samat jutskat :)
Omasta neidistä vielä sen varran, että -uskokaa tai älkää- meillä hymyillään! Eikä kyse ole niistä vahinkohymyistä, vaan ne on ihan oikeita, hereillä tulleita hymyjä. Sellaisen saa, kun ensin saa neidin katsekontaktiin ja hetken juttelee hänelle. Toissapäivänä tuli ensimmäiset kaksi hymyä ja kysyinkin neuvolan th:lta, voiko ylipäänsä olla mahdollista, että vauva jo hymyilisi ja hän totesi, että koska neiti on niin virkeä ja terhakka, niin on hyvinkin mahdollista, että hymyilee. Ja eilen ja tänään niitä hymyjä on myös tullut useampi. Edellinen neiti meillä hymyili 3,5 viikkoisena ja siksikin tämä oli niin ihmeellistä. Mutta totta :)
Jaha, nyt on vauva vailla tankkausta, joten huomiseen.
Misti ja hymytyttö 2vkoa2pvää
ja onnittelut vauvautuneille.
Nyt pikasee (niin ku aina.. ;-) ) kirjottelen.
Ke käytii neuvolassa. Painoa oli tullut mukamas liian vähän melkein 4.2 (toki piano 105g alle 4 gk syntyessään) mutta pituus oli 55cm eli 4cm syntymästä ja tuohan oli kolmen viikon iässä.
Imetyksestö terkkari kyseli kovasti. Totesin että en jaksa asiasta enää suuremmin puhua. Saa pullosta sekä rinnasta syödäkseen ja syö rintaa silloin kun hänestä siltä tuntuu.
Kaiken huippu on että miehen vanhemmat kyselee asiasta koko ajan. No joo..en ota stressiä.
eilen käytii mun töissä..Saatii lasten muumiastiasto.. (mentii päivää aiemmin ku piti ni sihteeri oli ostoksilla kun sinne menin..). sitten iltapäivästä tuli kummitytön perhe kylään. Ja Leevi tietyst nukku koko ajan.
Tänää käytii ostaas kantoliina..Jos siitä ois apua meidän iltoihin. Eli päivät nukkuu hyvin mutta iltasin huutaa ajoittain pää punasena..mies tossa luki liinan käyttöohjeet ja näytti mulle niitä malleja.
Sitten..Pals. Imetä ihmeessä rintakumin kanssa koska parempi se sillä on imettää ku jättää imettämättä.
Ja ihania vekaria teillä. oliko se fiikuksen vaavi (en siis muista) joka ämpärissä oli..Ihanan paksu tukka vauvalla..ja CÄ:n muksut sulosia.
Kauhistus..Kuuntelen kolmoselta urheilua..Pitkämäki viskas keihään pituushyppy paikalle.Mielenkiinnolla siis odotan mitä siel tapahtuu( ja tuolt näytetää vaan naisten juoksua..)
Sain tänää jo ristiäiskuvat..Ja johan oli homma että sain ne järjestettyä..
Oon käyny lukees juttuja mutta muita kommentteja ei irtoo..Oon aikasta väsynyt. mut kun yksiksee tätä palettia pyörittää mut en valita. ite oon tätä halunnut.
mutta...kerran pojat nukkuu sohvalla ni meen ite suihkuun ja painelen sänkyyn nukkumaan.. =)
yritän joku päivä paneutua sivuihin enemmin..
Miiu + Leevi kolme viikkoa ja risat.
Voi, Misti, ei mua neuvon haittaa, päin vastoin!!Ihanaa kun ihmiset vähän opastaa :D Joo oon yrittänyt nyt pitää erittäin minimaalista linjaa kaiken suhteen yöllä, mutta pikkuinen esim kakkii niin usein että joka kerta olis pakko vaihtaa, ja vessassa on saamarin kirkkaat valot :/ Ja siellä taas vaan voi sen pyllyn pestä. Ihanaa jos voisi nukkua vieressä ja imisi kyljellään, niin ei tarttisi hypätä, mutta ei suostu tosiaan syömään siten, hullua :O Yritin taas koko tän yön.. Mutta ilman valjoa (heh, paljopa hyödyttää kun ulkona on IHAN valoisaa) oon nyt olkkarissa syöttänyt ja ihan hiljaa, ja sitten kantanut toisen vaan sänkyyn.
Tässä taas ollaan syöntireissulla, puolentoista tunnin välein mennyt tämä yö, väsyttää mutta Panu sentään on nukkunut noi välit :) Jospa vielä jaksasi nukkua,,
-P
Palsille tsemppiä ja toivotaan että rytmi alkaa löytyä pikkuhiljaa.
Ja tuleehan se jossain vaiheessa kuitenkin :)
vauvat ovat niin erilaisia jo ihan syntymästään. Onneksi on nykyisin tää netti, niin löytää helpommin vertaistukea kaikenlaisiin asioihin.
Ja nyt ehdin lukaista teidän kirjoituksiakin ja katsella vauvojen kuvia, aivan suloisia kaikki, se kylvetyskuva oli varsin ihana :)
Täytynee katsoa saisko itse laitettua kuvaa jossain vaiheessa.
Suoraan sanottuna on mennyt aika nukkumiseen :D olen käyttänyt hyödyksi tän lapsista vapaan ajan ja nukkunut miltei joka välin, minkä vauvakin. Yötn meillä on menneet hienosti, joka toinen yö on hieman enemmän ähellystä ja masunvääntöjä, muttei vielä kovin paljoa, ja sitten joka toine yö vedellään 2-3 syötön öillä ja nukutaa kuin tukkijätkät(naiset) välit. Vaipan vaihdan about kerran yössä, paitsi jos rutisee kakkaa useammin.
Eilen käytiin neuvolassa, oli se " kotikäynti" jonka kävimme siellä.
Paino alkanut nousemaan, nyt 3640g ja pituutta 52cm.
Kaikki okei ja viikon päästä uusi käynti jolloin sitten saamme neuvolakortinkin mukaan ja pitänee hommata ne devitol-tipat myös, oli puhetta siitä, mutten huomannut kysyä saako täällä neuvolasta niitä vai ostetaanko itse, no meillä on apteekki vieressä niin käydään hakemassa sitten jos tarttee.
Jännästi sitä unohtaa tuon vauva-arjen ja käytännön asioita, mutta hurjan mielenkiintoista puuhaa taas opetella kaikki uudelleen.
Ja kyllä muistilokeroista sitten pullahtaakin joitain hommia, kuinka tein edellisten kanssa. Ovat vaan muuttuneet monetkin ohjeet, niin jännä seurata mikä on tämänpäivän systeemi. Sen voin sanoa, että ainakin silloin parikymmentä vuotta sitten touhu oli ihan erilaista :D
Ja paljon vinkkejä sain myös tiedän kirjoituksista, kiitos...nyt en vaan ala erittelemään kaikkea, laiska kun olen.
Mutta nyt alkaa kuulua ähinää sängystä, palailen ja mukavaa viikonloppua kaikille. Ja paljon onnea vauvan saaneille :)
Jouturille iiisot vauvaonnittelut!!!
Kiva oli kuulla S@ri@stakin! Kuullostaa mahtavalta tuo vauvan kanssa kaksin oleilu, siis se rauhassa toisiinne tutustuminen. Vaikka tuosta ukosta on paljon apua, niin olen mä jo pari kertaa kysellyt, että mihin te lähtisitte esikoisen kanssa pois jaloista pyörimästä ;). No, esikoinen itse asiassa suunnittelee reissua mummin kanssa maalle ja mies onkin silloin jo töissä, että sitten on sitä " oma rauhaa" .
Rytmeistä - minäkin olin kirjoitellut esikoisesta ylös päivärytmejä. Tuo poika söi kolmiviikkoisena pari kertaa yössä ja nukkui päivisinkin pitkiä pätkiä, jopa 4-5 tuntia kerralla. 8 tunnin yöunet alkoivat jo alle parikuisena. Ei vaikuta tämä pikkuveli samasta puusta veistetyltä, huoh. Tai en tiedä valitanko turhasta ja onko sitä näin vanhempana väsyneempi noihin yöheräilyihin, mutta Konsta söi eilen kaavalla klo 21, 24.30, 4.00, 6.00 ja 8.00... ei ihme, että kaveri kasvaa sen kilon parissa viikossa tuolla tankkauksella.
Mutta eipä nämä vauvojen rytmit ole mitenkään kiveen kirjoitettuja. Niin kuin Senniinakin sanoi, yksi askel eteen ja kaksi taakse. Yöheräilyjä tulee milloin minkäkin kehitysvaiheen ja hampaiden puhkeamisen jne vuoksi. Päivärytmit minäkin pidin ja pidän tarkkoina. Aamulla ajoissa ylös, aamuruoat, pesut, ulkoilut jne jne. Elmolla (kohta siis 4 v) on edelleen tarkka päivärytmi ruokailuineen päivineen. Mutta kukin tietysti tyylillään.
Olen itsekin kuullut tuosta öiden pitämisestä mahdollisimman " pimeinä ja äänettöminä" , jotta vauva tajuaa eron yön ja päivän suhteen. Itse kyllä imetän pimeässä ja juttelen mahdollisimman vähän, mutta vaipat kyllä vaihdan kirkkaassa veskin valossa ja sillä hyvä, en tykkää pesuja tehdä pimeässä ja kun se vesipiste todellakin on siellä vessassa :).
Konstan tulevat kummit kävivät eilen kahvittelemassa. Heidän poikansa onkin meidän kummipoikamme. Nyt pitäisi saada ne kastekutsut askarreltua....
Tänään menemme koko porukalla juhlimaan isäni synttäreitä - ohjelmassa grillaamista jos vain sää sallii.
Tulkaahan linjoille!
-CÄ-
Oli vähän sellanen levoton yö, vaikka ei syötykään kuin pari kertaa. Niin oli äänekästä aamuyön nukkuminen tytöllä, että ei ole tosikaan.
Mä en muuten vaihda vaippaa yöllä, ellei ole kakkaa ja yleensä ei ole. Mulla on sellanen himmeä yövalo, jota käytän imettäessä. Meillä on pimennysverho, joten siellä ei tosiaankaan nää mitään. Vessan valoihin en mene, ellei ole pakko=tyttö kaulaa myöten eritteissä. Lusikallisen kokoset pyyhin pyllypyyhkeillä päiväsaikaankin. Aamurutiineihin sitten kuuluu hanan alla uiminen, oli vaipassa tavaraa tai ei.
Täällä sataa taas, vaikka piti olla aurinkoista. Höh. Kauppaan pitäis lähteä ja ukko vetää unta vielä. Niin vetää kyllä tyttökin. Seuraavan syötön jälkeen pitäis päästä liikenteeseen, ettei tartte prisman kassalla vetää tissiä esille;-)
S@ri@n kuulumisia oli mukava lukea. Muut kommentoinnit unohtui, kun en muistanut avata tätä uuteen ikkunaan..
Viikonloppuja!
Pikaisesti, koska Julle varmaan herää ihan kohtsillään aamu-unilta.
Noista yövaihdoista sen verran, että mies kyllä laittaa valot kylppäriin kun käy vaihtamassa vaipat (ihana mies kun sen tekee joka yö), mutta se valo ei ole suoraan vauvan päällä vaan suihkun puolella jolloin vaipanvaihtopuoli jää hämäräksi. Itse vaihdoin viime yönä siinä viiden maissa enkä laittanut valoja päälle, ihan tarpeeksi tulee valoa ikkunasta siihen aikaan jo. Meillä poika saa nukkua aamulla niin pitkään kuin nukuttaa, saapahan itse käytyä rauhassa suihkussa ja juotua aamukahvit ja luettua Hesarin. Se on meidän traditio ollut miehen kanssa koko yhdessäoloajan, että vkonloppuaamuisin ja lomilla juodaan kahvit ja luetaan yhdessä lehti.
Meillä yöt menneet nyt pari yötä kahdella syötöllä, poitsu hilluu ylhäällä noin kymmeneen ja nukkuu sitten yhteen-kahteen ja sitten taas nukkuu viiteen-kuuteen ja sitten taas kymmeneen-yhteentoista aamuisten kähinöiden jälkeen. Hereillä ollaan yleensä aina kuudesta seitsemään kähisemässä. Mutta joo, nautitaan nyt kun voidaan tuosta vähästä syötöstä, en edes kuvittele, että se pysyisi näin hyvänä tästä eteenpäin.
Meidän piti lähteä keskustaan tänään, mutta on niin pilvinen ja tuulinen keli, että taitaa mennä Jumbo-reissuksi tämä päivä. Eipähän tarvi miettiä pukemisia sen kummemmin.
Eilen oltiin siellä neuvolassa, poitsulla nyt painoa 3705g, eli 200g tullut jo syntymäpainoonkin. Hienosti siis lihonut meidän poika alle kahdessa viikossa. Pituutta tullut 2,5cm lisää myös (nyt 53,5cm), pipokin isontunut puoli senttiä. Ihokin on todella hyvässä kunnossa, vain käsissä vähän pintakuivuutta. Neuvolan täti totesi, että turha teidän on täällä ravata kun poika on lähes täydelinen ja laittoi seuraavat ajat 14.8. Silloin sitten äitin lopputarkastus ja poitsun lääkäri samaan aikaan. Painotti kyllä moneen kertaan että jos mitään tulee tässä välissä niin soitatte. Mulle toi käy, koska todellakin turha käydä jos kaikki menee hyvin. Ja täällä Vantaalla ei noi resurssit niihin kotikäynteihin riitä neuvoloissa, mutta en kyllä kaipaakaan kun toi neuvola on lähellä ja autokin on jolla mennä.
Mä en ole kirjaillut Jullen rytmejä ylös, olen kyllä muutenkin huono kirjoittelemaan päiväkirjoja yms. Olisihan se varmaan ihan hyvä, mutta usein kun aamulla herään en muista oikein itsekään että mihin aikoihin sitä ollaan oikein oltu hereillä.
Kestoilusta sen verran, että meillä kestoillaan päivät ja yöt menee kertiksillä. Ostin lisäimuja kestoihin kun muutaman kerran on fuskannut, yleisesti kuitenkin mennyt ihan hyvin. Mieskin alkaa pikkuhiljaa tottumaan eikä nurise niin kovasti, mutta pitää kiinni noista kertisöistä ja sen hänelle suon.
Jahas, nyt kuuluu kähinää tuolta sängystä, ihan hyvä niin, tissit alkaakin olemaan sitä mieltä et poika sais herätä.
Aijoo ja Konsta ja isoveljensä sekä Leo olivat ihania. Vaan eikö ne kaikki =)
-Ellu-
en mäkään tarkoittanut, että herättäisin vauvan aamulla (tai millonkaan) tiettyyn aikaan. Me vaan noustaan n. klo 8-9.30, kun neiti sattuu heräämään eikä siis jäädä enää sänkyyn lojumaan ja tissuttelemaan, vaikka se oliskin niin mukavaa joskus:-)
Me jäädään =) Tai siis mies jää yleensä vauvan kanssa ja minä hipsin suihkuun ja tekemään aamupalaa. Poitsu sitten vetääkin yleensä sikeitä sinne yhteentoista, jolloin me saadaan miehen kanssa ne aamupalat jne syödä ja tehdä rauhassa. Mutta joo meidän herra on tullut isäänsä joten päivä alkaa vasta yhdeltätoista ja loppuu sinne kymmeneen. Veikkaanpa, että meno tässä talossa muuttuu kun iskä lähtee töihin, vaikka onhan se kiva kuitenkin noita aamutoimia tehdä rauhassa yksinkin.
Saa nyt nähdä, olen ajatellut antaa nämä ekat kuukaudet mennä vauvan tahtiin ja alan rytmittämään vasta kun nukkuu 7-8h kerrallaan.
Nyt pesemään kestoja, ei noilla 12 kappaleella kahta päivää pärjää. Onko kukaan muu muuten huomannut, että aio-vaipat on ihan mielettömän paksuja tollaisille vastasyntyneille? Poitsun kun pistää sellaiseen ja laskee makuulleen niin peppu on taivaissa päähän verrattuna. Ollaan käännytty nyt enemmän ja enemmän taskuvaippojen puolelle, eipä sen puoleen, aioja en ostanutkaan kun kahdet kokeeksi.
-E-
Onnittelut Melballe pikkuisesta pojasta! Hienoa, että kohta kaikki ovat mukana juttelemassa tällä puolellakin. Hassua, että meillä taitaa olla se porukan vanhin vauva vaikka la olisi ollut 070707 ;). Mitäköhän kuuluu Oonalle, äp81:lle ja joors1:lle, jotka kanssa saivat vauvansa etuajassa?
Miten Palsin ja Panun yö? Soititteko neuvolapuhelimeen?
elisabet73 - saatettiin sitten törmätäkin naikkarilla - hassua, olisi ollut kiva tietää ja nähdä livenä.
Fiikuksen Leo oli tosi suloinen ämpärissään - meillähän on muuten pojilla vain 2 päivää ikäeroa!
Meillä harrastetaan samaa pierujumppaa kuin Veruskalla - toimii tosi hyvin ainakin isän tekemänä. Pieru tulee kuulemma vielä paremmin, jos antaa vauvan itse rentouttaa jalat suoraksi sen koukistuksen jälkeen.
ElluP, NKL:lta saamassa vihkosessa lukee, että jos maitoa tulee ylimääräistä vähintään 3 dl päivässä, kannattaa harkita luovuttamista. Pistä ihmeessä pakkaseen vaan, kohtahan nämä pikkuihmeet juovat kerralla parikin desiä ja säilyyhän tuo pakkasessa muistaakseni sen 3 kuukautta (korjatkaa, jos liioittelen!)
Painosta ja makeasta - kyllä maistuisi makea, ihan hirveästi! Ja olen nyt hyvällä omallatunnolla nautiskellutkin, kun ei silloin odotusaikana mitään saanut syödä. Painosta ei toistaiseksi tarvitse olla huolissaan - kun aloin Konstaa odottamaan painoin 78kg ja nyt vaaka näyttää 67kg. Eipä jäänyt tälläkään kertaa raskauskiloja, päin vastoin. No tilanteella on ollut tapana muuttua, kun imetys loppuu ja oma mussutus jatkuu. Näin kävi ainakin esikoisen kanssa.
Omaan yöelämään ei ihmeitä - syöttöjä ja vaipan vaihtoja. Viime yönä onneksi vain 3 herätystä, mutta silti väsyttää. Taidanpa mennä päikkäreille, kun pojat lähtivät porukalla ulkoilemaan.
Tässä kuva Konstasta ja isoveljestä :).
http://www.aijaa.com/v.php?i=719183.jpg
Hyvää alkavaa viikonloppua!
-CÄ ja Konsta 1kk2pvää-