Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten lasten pitkät hoitoajat

Vierailija
09.10.2008 |

Palasin juuri töihin vanhempainvapaalta ja meidän 11kk ja 2,5 vuotias lapsi menivät tarhaan. Meillä mies pääsee hyvin harvoin viemään tai hakemaan lapsia tarhasta. Joten kun itse teen 8 tuntista työpäivää + puolen tunnin ruokatunti ja matkat puoli tuntia suuntaansa, tulee lasten hoitopäivistä usein lähes 10 tunnin mittaisia.

Esikoinen näyttää pärjäävän hyvin, mutta hänelle tarha on jo ennestään tuttu. Oli äitiysloman aikaan hoidossa 2pvä viikossa, joten tarhassa on tutut hoitajat ja leikkikaveri. Kuopus vaan roikkuu koko ajan isosiskossaan kiinni, kun on tietysti ainoa tuttu henkilö. Tarhaan jäämiset on tosi vaikeita ja on kuulema välillä aika itkuinen. Tuntuu että iltaisin purkaa stressiään ja

En oikein tiedä mitä tässä tilanteessa tehdä. Olemme laskeneet tarkkaan, että jos haluamme pitää asuntomme ei kumpikaan meistä voi jäädä kotiin. Molemmilla tulot on suunilleen yhtä suuret. Molemmilla on lisäksi vielä opintolainaa jäljellä ja lisäksi lainaa on autosta, joka jouduttiin hankkimaan miehen työmatkoihin. Isovanhemmat asuvat kaukana, eikä ketään muutakaan "tuttua ja turvallista" aikuista ole lähellä.

Miehellä siis melko pitkät työmatkat mitkä tekevät hänen päivästään pitemmän. Hän on kyllä nyt alkanut etsiä töitä lähempää, mutta se voi kestää jonkin aikaa. Toisen auton hankkiminen saattaisi lyhentää vähän minun työmatkoihin menevää aikaa, mutta ei merkittävästi.

Työnantajan puolesta minulla olisi mahdollisuus lyhennettyyn työaikaan niin että teen 4 päiväistä viikkoa, mutta pelkään että silloin muut päivät venyisivät vielä pitemmiksi, koska työmäärää on vaikea vähentää. Työpäivien lyhentäminen esim. 6 tuntisiksi ei onnistu. Tänään olen kotona koska kuopus on sairaana, joten todennäköisesti huomenna menee taas tosi pitkään töissä. Tai jos huomennakin sairaspäivä on kai käytävä toimistolla viikonloppuna. Periaatteessa tykkään työstäni tosi paljon, mutta välillä toivoisi enemmän joustavuutta.

Onko muita joilla on tai on ollut samankaltainen tilanne. Ja miten olette siitä selvinneet? Ovatko lapset sopeutuneet hoitopäiviin jne? Pahinta tässä on että tuntee jatkuvaa syyllisyyttä ja riittämättömyyttä äitinä... Tuntuu että päiväkodissakin katsotaan pahasti, kun meidän lapsilla niin pitkät hoitopäivät ja kuopus aika vaativaa sorttia.

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä helppo ratkaisu ole, mutta ollaan kyllä laskettu että ilman minun palkka ei rahat riitä lainan lyhennysten jälkeen juuri mihinkään. Tehtiin se virhe että otettiin matalien korkojen aikaan liian iso asuntolaina.

Ette sitten ajatelleet että korot AINA nousevat jossain vaiheessa?!?

Koetahan takoa järkeä sen miehesikin päähän että lastenne henkinen hyvinvointi on tärkeämpää kuin hänen vanhoilliset periaatteensa.

Vierailija
62/63 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on valinnoista.

Pistätkö urasi ja materian lastesi hyvinvoinnin edelle?

Mutta tosiasia on että monillahan täytyy olla se vimpan päälle talo/asunto, olisihan se nyt nöyryyttävää asua jossain kerrostalossa, mitä kaverit jne. sanoisivat.

Samaten uusi auto tai mieluiten kaksi, eihän siinä naapurin uudenkarhean auton vieressä kehtaa pitää jotain 5v vanhaan koslaa.

Menestymisen ulkoiset merkit on kaikki kaikessa monille vaikka muuten elämä olisi päin helvettiä.

Ja sitten kun joutuu painamaan pitkää päivää että tämä kaikki materia saadaan maksettua niin ihmetellään ja surkutellaan kun mm. lapsilla on pitkät hoitopäivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
10.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommataan se talo, uudenkarhea auto, vakipaikka ja tyylikäs elämä ENNEN lapsia.

Ainoastaan siinä AP on harvinaisuus,että potee huonoa omaatuntoa pienten(!!) lastensa pitkistä päivistä. Suurin osa kun vaan hehkuttaa, kuinka "meidän Niilo 10kk viihtyy niiiiin hyvin päiväkodissa kaikki 11t päivässä ja kuinka tuon ikäinen jo kaipaa virikkeitä ja kavereita".

Neuvo ap:lle: Ensinnäkin, vaihtakaa autoa! UUs auto pois, joku vanha tilalle, johon ei tarvi lainaa (itse ostimme esim. kesäkuussa isomman auton, maksoi 2400€ ja toimii täysin)

Toiseksi: Mieti,mistä pystytte tinkimään. Vaatteet kirppareilta, ruuat tarjousten mukaan. Meikit voi jättää ostamatta, tukan leikata ammattikoululla.

Ja sitten vielä muille neuvoksi: Älkää ostako /rakentako taloa, johon teidän LAPSILLA ei ole varaa! Eli jos vedetään talous liian hulppean talon takia liian tiukalle, käy juuri näin.

Meillä asuntolaina laskettiin VAIN miehen tulojen mukaan. Niinpä minä pystyin nyt vauvan synnyttyä jäämään rauhassa kotiin. Sitten taas, kun minäkin saan palkkaa, voidaan maksaa lainaa enempi takaisin.

että joillakin voi olla laskettu laina niin että vaan mies lyhentää, auto ( pakollinen ) on vanha, ja se asunto on pieni kerrostalokolmio/kaksio eikä silti pysty elämään vaan miehen palkalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä