Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä oon niin väsynyt tähän rakentamiseen!!

Vierailija
05.07.2007 |

Jo pelkästään tienvarsiilmoitus raksamessuista saa mut toivottomuuden partaalle (valmiista ja kauniista taloista sekä pihoista) ja vajaan vuoden vanha avioliitto on lähes karilla pelkästä vapaa ajan puutteesta.

Kaksi vuotta on nyt taloa ja pihaa pykätty pystyyn, ensimmäisestä itse sahatusta lankusta lähtien ja mä en enää vaan jaksa. Näen oikeasti painajaisia tiilien kantamisesta ja tosi elämässä töiden jälkeen odottaa viidettä räkätautiaan peräperään huutava taapero ja lopun yötä odottava raksa ja hiessä punnerrus.

Jos voisi palata ajassa taakse, en koskaan enää suostuisi muuhun kuin pakettitaloon. En tiedä miksi ihmeessä tätä edes kirjoitan tänne, täältä saa ihmisiltä kuitenkin vaan pelkää negatiivista arvostelua ja haukkua lasten kasvatuksesta.

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitystä selitystä! En ole elämäsi asiantuntija, mutta aika paljon selittelet. Joten haiskahtaa.... Itsepähän parhaiten tiedät.

Vierailija
42/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisessa paikassa matkoineen klo 7-17 j aylityöt päälle. Taloa tehtiin siellä missä töitäkin ja pienetkin lapset saivat pärjätä keskenään. Pullamössöistä valittavat eivät tiedä ' vanhoista ajoista' ilmeisesti yhtään mitään. Joka aikakaudella on ollut vaikeutensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELi kuten sanottu, ei haittaa. Vaikka vierähtäisi vuodella eteenpäin seuraavaan jouluun, sekään ei haittaa. Meillä on pieni kämppä nyt kivalla alueella jossa kaikki toimii hyvin, joten mihinkään ei ole kiire. EI uhrata perhettä eikä jokaista ropoa siihen, että kämppä valmistuisi mahdollisimman nopeasti.

Aikatauluja teemme, mutta muokkaamme niitä sitä mukaa kun on tarvis. Ja apujoukkoja on aika paljon rakentamassa, mm. miehen vanhemmat asuu 20 metrin päässä. Joten katsellaan nyt miten käy.

Vierailija:

meinaatte itse tehdä niin maaliskuusta jouluun on liian lyhyt aika edes haaveilla! Eli sen saa sovinnolla unohtaa. Me teimme ekan talon 90% itse ja aikaa meni tasan vuosi paketin tulosta eikä talo vieläkään ollut täysin valmis mutta muuttokunnossa hyvinkin.

Itse tehden (siis meillä tarkoitti minä, mies ja appi illat, lomat ja vlt) 1,5v on realistinen tavoite.

Vierailija
44/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä haiskahtaa kateus, mutta ei täällä, vaan siellä päässä!

38

Vierailija
45/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

upea talo, paljon omaisuutta, erittäin tyytyväinen, saa toteuttaa itseään niin töissä kuin kotonakin - piti mm. hoitovapaita (koska mulla hyvä palkka, mahdollista myös näin päin), yhdessä oltu 24 vuotta. Älykäs ja kunnianhimoinen.

Kaksi lasta, jotka meidän ja suvun silmäteriä, tyytyväisiä ja tasapainoisia, terveitä, kauniita ja fiksuja. Älykkäitä ja kunnianhimoisia.

En nyt ihan keksi mitä ajat takaa??

38

Vierailija
46/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkusen eri alkaa rakentamaan 8h työpäivän jälkeen kuin 11-12 tunnin. Et revipä siitä 50-lukufani.

Vierailija:

nykyajan pullamössö ihmisille. Puhtaasti kyse on asenteesta ja joustamisesta! eikö se palkitse että pääsee sitten omaan rauhaan ja säästyy siinä myös hieman euroja kun itse pakertaa?

Taas voi kysyä miten ihmeessä ne vielä 50-luvulla ihmiset selvisi? ei ollut pakettitaloja eikä juuri rakennustarvikkeitakaan mutta eipä ollut juuri vaihtoehtojakaan kuin tehdä se talo. Kaikki piti tehdä itse ja käsipelillä, ihan maankaivuusta lähtien.

Ja taloa alettiin yleensä rakentamaan kun lapsia oli jo pari.. ja siinä rakentamisen aikaan niitä toinen mokoma lisää..

Vierailija
47/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vain menee!

Vierailija
48/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahansuopuutta ja kateutta..

Itse asiassa olen hyvännäköinen, kyllä. Monesti menestyvien miesten vaimot ovat, ja samaten kauniiden lasten äidit.

Hyvät viikonloput sullekin! Yritä saada elämä raiteilleen, niin sapettaa vähemmän!

38

Vierailija
49/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sama asia kun koko talon rakentaminen alusta asti. Mutta paljon mekin teimme. Puolisen vuotta meni kaikenkaikkiaan, ja melkein kaikki laitettiin uusiksi.

Itse tehtiin mahdollisimman paljon, mutta saatiin apuakin. Lopputuloksesta ollaan ylpeitä.

Me tosiaan tykättiin rempata, alussa oli ihanaa purkaa, rikkoa ja repiä :) Sen jälkeen ruveta laittamaan uutta, ja huomata mitä saa aikaan. Töiden jälkeen hommailtiin, ja asuttiin vuokralla, ei remontin keskellä. Tultiin sihen tulokseen että, voidaan ja halutaankin joskus vielä rempata joku talo tai asunto.

Vierailija
50/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei ole sama asia kun koko talon rakentaminen alusta asti. Mutta paljon mekin teimme. Puolisen vuotta meni kaikenkaikkiaan, ja melkein kaikki laitettiin uusiksi.

Itse tehtiin mahdollisimman paljon, mutta saatiin apuakin. Lopputuloksesta ollaan ylpeitä.

Me tosiaan tykättiin rempata, alussa oli ihanaa purkaa, rikkoa ja repiä :) Sen jälkeen ruveta laittamaan uutta, ja huomata mitä saa aikaan. Töiden jälkeen hommailtiin, ja asuttiin vuokralla, ei remontin keskellä. Tultiin sihen tulokseen että, voidaan ja halutaankin joskus vielä rempata joku talo tai asunto.

Vierailija
51/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

13- ja 7- vuotiaat. Auttoivat mielellään, nuorempi varsinkin oli tosi äijää kun sai kantaa lankkuja purkulavalle jne. :)

Jos olis ollut ihan pikkumuksuja niin luonnollisesti olis ollut hankalampaa!

Vierailija
52/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakentamisessa sana " veltto" on aikaa kaukaa haettu.

Aika tökerö oli myös tuolta eräältä tuo muurahainen ja heinäsirkka-vertaus. Kyllä tämä meidän talo valmistuu, vaikka aikatauluja ei olekaan. En kuitenkaan aja tiukoilla aikatauluilla ukkoani hulluuden partaalle. Tämä sopii meille. Toinen toiselle... En edes alennu haukkumaan millään nimikkeellä niitä, joilla on järjestelmälliset aikataulut. Se on heidän tapansa ja voi sopia heille erinomaisesti.

Vierailija
53/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo on rinnetontilla, jossa alakerran muurasi rakennusfirma ja yläkertaan tuli ulkoa valmis talopaketti.

Toukokuun alussa alkoi kaivuutyöt, kesäkuun alussa tuli talopaketti ja marraskuun alussa muutettiin uuteen kotiin. Mies teki itse sisätyöt, kaverina oli ammattitaitoinen timpuri. Minä hoidin lapsen ja auttelin siivouksessa.

Kolme vuotta ollaan kohta asuttu ja talon rakennuskustannuksiin verrattuna talon arvo on kolminkertainen. Huviksemme arvioitutimme talon ja yllätys oli suuri (hinta olis noin 600 000). Pk-seutu 190m2.

Mutta ikinä emme muuta tästä talosta pois :D Maailman ihanin paikka!

Vierailija
54/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset paahtaa niska limassa ja vauhdilla. Toiset ottaa rennommin ja tekee hitaammin. Mitä se muille kuuluu, jokaisen oma asia!

Vierailija
55/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sieltä ei tultu kotiin kun korkeintaan kerran kuussa. Ei joka päivä tultu jos oltiin vaikka 100 km päässä töissä.

Kuulostaa vähän siltä että 50-luvulla tehtiin muutama tunti töitä siinä lähellä?? höpö höpö... työajat oli pitkiä ja lomat olemattomia. Saati että olis ollut jotain perhevapaita tai äitiyslomia tai vuorotteluvapaita. Ja tähän kun ympätään se ihan tavallinen arki mikä vei taatusti enemmän aikaa kun nyky pulllamössöillä: vedet piti kantaa, halot hakata, pyykit pestä rannassa käsin! ruoka tehtiin puuhellalla ja syömisetkin kasvatettiin itse. Ei ollut purkkihernekeittoo, eineksiä, pitzapaikoista nyt puhumattakaan ja joku vaan väittää että arki oli silloin niin helppoo etttä rakentaminen sujui suitsait!

Vierailija
56/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei edes Olkiluodossa!

Se on siis suhteellista mikä on täydellistä.

Vierailija
57/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se suomalaisille ah-niin-tyypillinen asenne, että riittää kun on sinnepäin ei myöskään johda muuhun kuin siihen, että saa kaiken sinnepäin.

Vierailija
58/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoi tontilla hommat huhtikuun lopussa, kesäkuun alussa tuli talopaketti (pienelementti). Nyt ollaan siinä vaiheessa, että talo on pystyssä, katto valmis, piippukin löytyy. Sisäseinät on paikoillaan (niitä tasoitellaan, hiotaan ja pohjamaalataan parhaillaan), sähköt on lähestulkoon kokonaan vedetty, ilmanvaihtotyöt ja ulkovuoren laitto parhaillaan käynnissä. Hyvin etenee ja muuttaa aiomme syyskuussa.

Rakentaminen on ollut mukavaa, eikä raksalle lähtö ole tympinyt. Organisointikykyä tarvitaan ja mahdollisimman selkeät kuviot siitä mitä haluaa.

Perheeseen kuuluu 1v. lapsi, joka käytännössä sitoo koko ajan toisen vanhemmista kotiin, toinen sitten aina paahtaa raksalla minkä töiltään ehtii. Kirvesmies ollut hommissa 2kk, ja paljon hänelle ei enää hommia olekaan.

Vierailija
59/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies haluaisi rakentaa talon omin pikku kätösinsä. Minä taas haluaisin nähdä häntä seuraavan vuoden aikana enkä keikkua kodinhengettärenä kahden alle kolmivuotiaan kanssa.

Meillä ei ole edes rahasta niin pulaa, ettei sen takia voitaisi taloa jollain firmalla teettää. Mies vaan haluaisi toteuttaa itseään. Muistan minäkin koulun puukässyistä kuinka hauska oli vasaralla paukutella, se varmaan täysin kaupunkilaismiehellänikin on muistissa.

Me nyt ajattelemme etukäteen ja pyritään teettämään mahdollisimman paljon eri firmoilla. Kilpailuttamisissa on ja tulee olemaan kädet täynnä työtä.

Alun tontin raivuutyöt sun muut " pikkuhommat" on sovittu miehen hoidettavaksi, jotta saa hänkin tehdä käsillään OIKEAA työtä. Sen jälkeen on ammattilaisten vuoro.

Vierailija
60/66 |
06.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te tiedätte kuinka masentuneita/uupuneita/alkoholisoituneita ne entisajankin ihmiset olivat? Hakkasivat lapsiaan jne.

Me purettiin juuri sodan kynnyksellä rakennettu talo. Perhe elänyt varmasti kovassa puutteessa ja ollut HYVIN raskasta. Talo oli varsinainen kyhäelmä. Eristeenä oli mm sanomalehtiä, pahvin palasia yms. Ikkunat oli tuettu erilaisilla rievuilla, että pysyivät paikoillaan. Sisävessaa ei tietenkään jne. Eipä menisi nykyajan tarkastuksista lävitse. Niin, perheellä oli varmasti hyvin raskasta. Ja sen mukainen oli elämäkin. Perheessä monta lasta, joista NELJÄ on tehnyt itsemurhan ja yksi sairastaa skitsofreniaa.