Elämänilo hukassa- raha-asiat sekaisin
Hei!
Yleensä tilipäivä on ns. "ilon päivä", mutta nyt siitä on tullut yhtä painajaista. Tilini ei riitä kaikkien laskujen maksuun ja olen aivan hajalla.
Maksuajan pyytäminen ei auta, kun ovat seuraavassa kuussa joka tapauksessa maksussa ja rahaa ei vaan jää.
Muutimme uuden mieheni kanssa yhteen asumaan ja talon kustannukset olivatkin odotettua suuremmat. Sähkölasku mm. talviaikana 500 €. Mies maksaa tästä puolet toki. Omat asumiskuluni entisestä ovat nousseet 250 €/kk ja kaikki tämä on maksukyvystäni sitten pois. Olen kokoajan ahdistunut ja apea. Olen sanonut miehelleni, että tämä talo ajaa minut konkurssiin, mutta hän ei ole ottanut asiaa tosissaan.
Meillä on vuoden soppari, että tästä sähkösyöpöstä ei pääse edes pois ennen kuin vuosi on kulunut.
MITÄ MÄ TEEN??? Vinkkejä? Olen miettinyt toista duunia, mutta se ei onnistu, koska on lapset ja mies paljon työmatkoilla.
Ja älkää sanonko mitäs et selvittänyt asioita. Ei tullut mieleenikään, että sähkö voi maksaa noin paljon....
Eli ennen minulla jäi laskujen jälkeen kuukaudessa käyttöön 450 €, nyt 200 €.
Kommentit (62)
Ihme vatipää miehenä, ei voi kuin ihmetellä...
On hänen äitinsä asunto, jota ei voi myydä pois. Varmasti tekee sen heti, kun äidistä aika jättää.
Luultavasti eristeet ovat vähissä todellakin.
Varaaja on uusittu ennen muuttoamme ja keittiö vuosi sitten, eli koneet ok kunnossa. Putket eivät ainakaan näkyvästi vuoda.
Kiitos teille vastaajat, olen saanut vähän valoa tähän päivään :) ap
Kiitos palstan, oivalsin, että minulla ei ole vain rahaongelma. Mies on väsynyt vässykkä, jota tällä hetkellä ällöän yli kaiken. En usko, että tunne menee ohi.
ap
siis niin että annat ymmärtää ja vihjailet ja mies ei "halua" ymmärtää mutta kyselee miksi olet nyrpeä koko ajan. Mutta kuitenkaan ette ole puhuneet suoraan oikeilla summilla ja totuudella muuten kuin että annat ymmärtää että talo huolestuttaa.
Totuus on että sun pitää muuttaa koska et voi maksaa osuuttasi kuluista. Ei siinä ällötys auta tai toisen tilin kadehtiminen; itse olet muuttanut liian kalliiseen kämppään ja nyt sanot aivan suoraan laskut ja tilinauha kädessä että missä mennään sille miehellesi. Ja kerrot myös ne aikaisemmat velat ja maksut.
Ei kukaan voi olettaa että lapseton mies hoitasi enemmän kuin puolet sun lasten kuluista mutta jos haluatte ratkaisua tilanteeseen niin suoraan ja rehellisesti pitää pystyä puhumaan.
Kelle sitä pitää esittää hienompaa ??
Siis muutit anoppi ehdokkaan taloon ja sinulle esiteltiin sähkölaskua joka noin 300 e pienempi kuin todellisuus?
Paljonko sulla oli vuokra vanhassa asunnossa ja paljonko nyt?
Anoppi voi myydä talonsa ihan miten haluaa. Eihän tuossa ole järkeä sinun asua talossa joka vie sinut perikatoon.
Sähkölaskut varmasti pienenee, mutta huolehdi uuden asunnon hankinnasta ja virallisesta irtisanomisesta nykyisessä asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Siis muutit anoppi ehdokkaan taloon ja sinulle esiteltiin sähkölaskua joka noin 300 e pienempi kuin todellisuus?
Paljonko sulla oli vuokra vanhassa asunnossa ja paljonko nyt?
Anoppi voi myydä talonsa ihan miten haluaa. Eihän tuossa ole järkeä sinun asua talossa joka vie sinut perikatoon.
Sähkölaskut varmasti pienenee, mutta huolehdi uuden asunnon hankinnasta ja virallisesta irtisanomisesta nykyisessä asunnossa.
Aloitus on lähes 12 vuotta vanha.
Vierailija kirjoitti:
Kelle sitä pitää esittää hienompaa ??
Miksi kirjoitit näin tyhjänpäiväisen kysymyksen 12 vuotta vanhaan aloitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei tajua kuin suoraa puhetta. Tuollainen "kyllä se tajuaa" ei pidä ollenkaan paikkaansa! Pistä faktat paperille ja mies maksamaan niin että sulle jää min 500e/kk käyttöön!
Ai vitsi, noinko helppoa se on? Munki pitää sitte varmaan hommata mies kun mulla jää kuukaudessa noin 150 e ruokaan, hygieniaan, sukkiin, kalsareihin yms.
Jos vuokranantaja on sanonut sähkölaskun 200 e/kk, se on varmasti keskiarvo koko vuoden sähkölaskusta. Näillä sähkön hinnoilla ihan mielestäni realistinen summa.
Vierailija kirjoitti:
Kun jossain välissä mietin kakkosduunia, niin oli nähnyt jossain ilmoituksen jossa haettiin osa-aikaista työntekijää, niin esitteli sitä minulle ja sanoi, että näin voisit saada raha-asiat kuntoon.
Oikeasti, kun olen lukenut tätä ketjua ja mitä itse kirjoitan tajuan, että mies on täysi kusipää. Tosin sen kakkosduunin joudun hankkimaan, että saan rahat takuuvuokraan uutta kämppää varten.
Olen niin väsynyt ja itkettää. ap
No, ei kai se ihan kusipää ole.
Periaatteessahan sun pitäisi maksaa 3/4 menoista eli itsesi + 2 lasta ja miehen 1/4 eli oma osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta et sinäkään lukea osaa, eli se oletko sinä oikea kommentoimaan kenenkään tyhmyyttä?
Toistan nyt, että vuokralla asutaan ja määräaikainen vuokrasopimus 1 vuosi. Kyllä minä ymmärsin, että sähkö maksaa, mutta 500 €/kk oli kyllä niin paljon, että en olisi voinut edes kuvitella moista.
Mutta hyvää päivänjatkoa sinulle!
Et osannut kuvitella vaikka lehdet huutanut vuoden kuinka ihmiset on kusessa suurista sähkölaskuista!?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008987146.html
https://kaksplus.fi/perhe-elama/koti/1-600-euron-sahkolasku-sai-suurper…
Jne
Jne
Missä sun silmät on ollut!!
Vierailija kirjoitti:
Olen tosiaan ajatellut, että koska maksaa puolet niin on minulle ok. Nyt kuitenkin kun rupesi tarjoamaan minulle sitä toista duunia jäin miettimään, että eihän tämä VOI OLLA totta. Miehen vuokrakulut eivät kasvaneet, kun muutimme yhteen, itse asiassa hänellä ne laskivat, sen sijaan itse valun koko ajan syvempään ahdinkoon ja toinen senkun kasvattaa tilinsä saldoa.
Eihän tämä tosiaan ole mikään parisuhde. Onpa hyvä, että tuli tämä tänne kirjoitettua...näin sai ajatuksia vähän kasaan.
Kyllä vuokra laski varmaan sullakin!
Et saa yksin samalla hinnalla vuokrattua mitä mut maksat omalla osuudella.
Itse kerroit että vuokra on pieni.
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt kun oikein kaivelen, niin asunto oli sellainen minkä mies halusi. Itse olisin tyytynyt kt-asuntoon, juuri siksi, että kulut ovat aika pienet. Miten ihmeessä olen tämmöisessä kusessa tämmöisen miehen kanssa?
ap
Maksa oma ja lastesi osuudet ja pidä pää kiinni.
Eli vedestä 3/4
Sähköstä 3/4
Vuokrasta 3/4
Ruoasta 3/4
Jne
Jne
Vierailija kirjoitti:
Jos vuokranantaja on sanonut sähkölaskun 200 e/kk, se on varmasti keskiarvo koko vuoden sähkölaskusta. Näillä sähkön hinnoilla ihan mielestäni realistinen summa.
Aloitus onkin vuodelta 2012.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän tätä asiaa ajattelen sitä enemmän mua oksettaa toi ukkeli. Olen sanonut hänelle asiasta pari kertaa ja hän ehdottaa oikein ilmoituksen kera kakkosduunia. Eikös se kerro jo aika paljon?
ap
Yritti auttaa. Ei kai se vieraita lapsia elätä. Se on sun tehtävä. Maksa menos itse äläkä hauku miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et sinäkään lukea osaa, eli se oletko sinä oikea kommentoimaan kenenkään tyhmyyttä?
Toistan nyt, että vuokralla asutaan ja määräaikainen vuokrasopimus 1 vuosi. Kyllä minä ymmärsin, että sähkö maksaa, mutta 500 €/kk oli kyllä niin paljon, että en olisi voinut edes kuvitella moista.
Mutta hyvää päivänjatkoa sinulle!Et osannut kuvitella vaikka lehdet huutanut vuoden kuinka ihmiset on kusessa suurista sähkölaskuista!?
Jne
Jne
Eivät tainneet sinunkaan silmäsi olleet auki, kun aloitus on viime vuosikymmeneltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta hyvää päivänjatkoa sinulle!Et osannut kuvitella vaikka lehdet huutanut vuoden kuinka ihmiset on kusessa suurista sähkölaskuista!?
Jne
Jne
Eivät tainneet si
No älä. Itse vastailet täyttä häkää täällä samaan aloitukseen.
Ainakin rautakaupasta voi ostaa ns. takansydämen sitä tarkoitusta varten.