Pari korjausta stadin slangin väärinymmästäjille
Stara, starbo tai starika eivät tarkoita ketään tähtiesiintyjää. Stadin slangissa 1/3 oli venäjää 1/3 ruotsia ja loput suomea
, starik tarkoittaa vanhusta.
Suomessa on enää kolme rokkistaraa: Danny, Frederik ja Markku Aro
Toinen seikka mikä pitää korjata. Vanhassa stadin slangissa sekstaaminen tarkoitti vain pussaamista ja suutelemista. Jos aletiin suorempaan toimeen, alettiin bylsimään, koinimaan tai jörnimään.
Kommentit (15)
Juuba tsöba ja selkee bosa. Niin kun hesassa on tapana stuibaroida.
Vain alkkikset puhuvat stadin slangia.
1800-1900 vaihteen duunari- ja sillanalusmiesten paskaa.
Juuri niin, hyvä, että joku jaksaa oikoa tätä nykynuorten virheellistä sanojen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleisesti käytössä ollut vielä 70-80 -luvuilla, nyt toki harvemmin kuulee.
Itse olen alkanut käyttämään taas vähän enemmän, ettei pääse kokonaan unohtumaan.
Etymologian sanakirja aloitti paasauksen. Omasta mielestään.
starika/starikka on vanha mies, tonhan mä bonjaan, böndenä. (taitaa olla venäläistä alkuperää?)
bonjata/ponjata = käsittää/ymmärtää ('njet ponimai'). bönde = maalainen. bondgård=maalaistalo
'ulaböndeksi' kutsuttiin maalaisia, joiden sivistys tuli ULA-radioiden yleistymisen myötä.
('tulla Pönttövuoren tunnelin läpi' = muuttaa maalta kaupunkiin, sivistyksen pariin; "oliks se sama vuosi, kun tulit pönttövuoren tunnelin läpi" ? ) :)
Stadilaiset pois Helsingistä. Teitä ei täällä kaivata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleisesti käytössä ollut vielä 70-80 -luvuilla, nyt toki harvemmin kuulee.
Itse olen alkanut käyttämään taas vähän enemmän, ettei pääse kokonaan unohtumaan.
Pelkkää paskaa.
Vielä kasarilla Kehä 3:n sisäpuolella puhetyyli sai paljon vaikutteita gamlasta stadin slangista. Oma vaarini oli kotoisin Linjoilta ja puhui sitä sujuvasti, joten itsellekin jäi paljon mieleen. Nykyäänhän puhutaan vain tyyliin wallah bro, ma vannon ja jotain tiktok-sanastoa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä kasarilla Kehä 3:n sisäpuolella puhetyyli sai paljon vaikutteita gamlasta stadin slangista. Oma vaarini oli kotoisin Linjoilta ja puhui sitä sujuvasti, joten itsellekin jäi paljon mieleen. Nykyäänhän puhutaan vain tyyliin wallah bro, ma vannon ja jotain tiktok-sanastoa.
Tuo on silkkaa itähelsinkiä.
Vierailija kirjoitti:
Wallah bro mattopesula vai pitseeria?
Että ihan ymmästäjille🤦