Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun nykyiset eläkeläiset sattuivat joutumaan työttömäksi

Vierailija
01.09.2024 |

Niin he saivat silloin täyttä ansiosidonnaista 500 päivää, monet hyödynsivät eläkeputken ja pääsivät monta vuotta nuorempana eläkkeelle kuin nykynuoret tulevat pääsemään vielä siitä eläkeputkesta!

Ei mene tasan asiat, kun katsoo tätä:

https://yle.fi/a/74-20108017

Ansisidonnaista lyhennettiin jo aikaisemmin 300 päivään. Nyt tulee sitten leikkaukset! Ja työssäoloehto tuplaantuu. Tämä kaikki sen päälle, että suuret ikäluokat saavat yli nelinkertaisena takaisin eläkemaksunsa eläkkeenä, kun nykynuoret eivät voi edes haaveilla tuollaisista!

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ajatellaan että ansiosidonnainen on etu, palkanlisä. Olet varmaan jollain tekosyyllä maksimipäivät saikullakin, jos ikinä töitä saat.

Vierailija
2/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin totta!suuret ikäluokat pääsivät niin helpolla.Me nuoremmat emme  pääse ikinä eläkkeelle lopulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä yleistä. Olen eläkeläinen mutta en kuulu suuriin ikäluokkiin. Enkä ole koskaan ollut työttömänä.

Vierailija
4/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 500 päivää ei edes kulunut jos meni johonkin työvoimakoulutukseen ja sen päälle taisi vielä tulla se 9e/päivä. Eli käytännössä sai hankittua täydellä ansiosidonnaisella+9e/päivä kokonaan uuden ammatin ja jos ei työllistynyt niin oli vielä ne 500 päivää jäljellä nostella ansiosidonnaista.

Vierailija
5/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikään kuin kaikki olisivat olleet työttömiä ja ansiosidonnaisella. Suurin osa oli kuitenkin töissä 63-65 - vuotiaiksi.

Vierailija
6/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät suuret ikäluokat ole ainoa eläkkeellä oleva ihmisryhmä.

Vierailija
7/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta!suuret ikäluokat pääsivät niin helpolla.Me nuoremmat emme  pääse ikinä eläkkeelle lopulta.

Olet siis kateellinen äidillesi ja isällesi. Muista haukkua heidät tänään sunnuntaipäivällisellä.

Vierailija
8/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkihan tässä maassa on eläkeläisten vika.  

Vierailija
9/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis kateellinen äidillesi ja isällesi. Muista haukkua heidät tänään sunnuntaipäivällisellä.

Se on jo katkaissut välit vanhempiinsa psykoterapeutin neuvosta.

Vierailija
10/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on jo katkaissut välit vanhempiinsa psykoterapeutin neuvosta.

Perintöä odotellessa.

Vierailija
11/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos työttömyys pitkittyi niin vuoden (tai kahden viimeistään) kunta työllisti joten millekään työmarkkinatuelle ei pudonneet kuin harvat. Itse sain 2010-luvulla vasta neljän vuoden työttömyyden jälkeen tuollaisen paikan.

Vierailija
12/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät suuret ikäluokat ole ainoa eläkkeellä oleva ihmisryhmä.

Se toinen ryhmä ei ole ansiosidonnaisesta koskaan kuullutkaan, koska ensin pitäisi olla töissä. 

Tiesittekö muuten, että silloin vanhaan hyvään aikaan töissäolokertymää piti olla 12 kuukautta 

Vierailija
13/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun lamassa, isäni jäi työttömyysputkeen 56v, itse tulen pääsemään  eläkkeelle 65v.

Isällä oli takana tuossa vaiheessa raskasta ruumiillista työtä 14v asti ja kroppa oli sen mukainen, ehti kyllä olla 20v eläkkeellä ennen kuolemaansa.

Itse tyhmyyksissäni ole hoitajaksi ryhtynyt ja jalkojen päällä koko ikäni töitä tehnyt, varaosilla mennään. 

Isäni oli tyytyväinen elämäänsä, kun vertasi sitä oman isänsä elämään, joka koki pikku lapsena sisällissodan, oli talvi-ja jatkosodassa, nuori perhe kotona tai oikeastaan ei ollut edes kotia, koska isoäiti ja isä olivat lähteneet sotaa pakoon maalle isoäidin lapsuuden kotiin. 

Minä olen tyytyväinen elämääni, olen itse saanut tehdä valinnat, mitä olen työkseni tehnyt, miten olen elämäni elänyt. 

Te nuoremmat voitte vielä muuttaa yhteiskunnan suuntaa niin, että pääsette eläkkeelle, suurimmalla osalla on älyä, koulutusta ja taitoa ja ihan erilaista rohkeutta kuin omalla sukupolvellani.

Lopettakaa kadehtiminen ja muuttakaa maailma mieleiseksenne. 

Vierailija
14/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 500 päivää ei edes kulunut jos meni johonkin työvoimakoulutukseen ja sen päälle taisi vielä tulla se 9e/päivä. Eli käytännössä sai hankittua täydellä ansiosidonnaisella+9e/päivä kokonaan uuden ammatin ja jos ei työllistynyt niin oli vielä ne 500 päivää jäljellä nostella ansiosidonnaista.

Tämä oli käytäntö vielä joskus 2010-luvun tienoilla tai vähän sen jälkeen. Noilla main yksi tuttu meni koulutukseen ja ansiosidonnainen ei kulunut sen aikana. Ja se oli just viimeinen mahdollisuus tuohon, sen jälkeen se lakkautettiin. Hänen ansisidonnaisen päivänsä olivat siis loppumassa joten tuolla sai pidennettyä aikaa. Työllistyi sitten aikanaan useiden pätkätöiden ja määräaikaisuuksien jälkeen kyseiselle alalle vakituiseksi.

Vierailija
15/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja siihen kävi mikä tahansa työkkärinkurssi. Yksi tuttu oli jossain missä kunnostivat omia tuolejaan jne. Näihin ei edes kuulunut mitään työharjoitteluja (eli orjatöitä) yrityksissä. Tämä oli 2000-luvun aikana.

Vierailija
16/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli sitä aikaa kun ei ollut tasa-arvoa ja jakamatonta ihmisoikeutta.

Luulitteko todella että pieni Suomen valtio voi toimia sossuna koko maailmalle?!

Vierailija
17/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro AP ikäsi ja työ historiasi

Vierailija
18/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä yleistä. Olen eläkeläinen mutta en kuulu suuriin ikäluokkiin. Enkä ole koskaan ollut työttömänä.

Sama mun vanhemmilla. Äiti joutui sairauseläkkeelle alle 60v. Kummallakin on pieni työeläke. Olivat duunareita.

Kun isä oli ollut n. 25v. duunissa niin hänet potkittiin pihalle. Puolen vuoden kuluttua ottivat hänet takaisin uutena työntekijänä. Palkka laski.

Vierailija
19/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvun lamassa, isäni jäi työttömyysputkeen 56v, itse tulen pääsemään  eläkkeelle 65v.

Isällä oli takana tuossa vaiheessa raskasta ruumiillista työtä 14v asti ja kroppa oli sen mukainen, ehti kyllä olla 20v eläkkeellä ennen kuolemaansa.

Itse tyhmyyksissäni ole hoitajaksi ryhtynyt ja jalkojen päällä koko ikäni töitä tehnyt, varaosilla mennään. 

Isäni oli tyytyväinen elämäänsä, kun vertasi sitä oman isänsä elämään, joka koki pikku lapsena sisällissodan, oli talvi-ja jatkosodassa, nuori perhe kotona tai oikeastaan ei ollut edes kotia, koska isoäiti ja isä olivat lähteneet sotaa pakoon maalle isoäidin lapsuuden kotiin. 

Minä olen tyytyväinen elämääni, olen itse saanut tehdä valinnat, mitä olen työkseni tehnyt, miten olen elämäni elänyt. 

Te nuoremmat voitte vielä muuttaa yhteiskunnan suuntaa niin, että pääsette eläkkeelle, suurimmalla osalla on älyä, koulut

Kuule kun äänestämällä ei yhteiskuntaa muuteta ennen kuin eläkeläiset on mullan alla.

Vierailija
20/78 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro AP ikäsi ja työ historiasi

Kerro sinä ja opettele samalla yhdyssanat.