Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa syödään niin järkyttävän usein, 5-6 ateriaa päivässä kun muualla

Vierailija
06.03.2012 |

pärjätään 3-4 aterialla?

Esim. brittilapset syövät tavallisesti vain 3 ateriaa päivässä.

Kommentit (242)

Vierailija
161/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sellainen sotku, jota jotkut luulevat hyväksi ateriaksi. Sisältää viljaa ja sokeria.

Sokeria?

Kaurahiutaleita

Maustamaton jogurtti

Marjoja

Sokeroimaton hedelmäsose

Vierailija
162/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan välipaloja ja iltapalaa tarvinnut. Jotain on vinossa kun pitää jatkuvasti olla jotain mitä nappaa suuhunsa ja välipaloja aikuisille? 

Jatkuvasti? Kun syö jotakin 4 h välein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sellainen sotku, jota jotkut luulevat hyväksi ateriaksi. Sisältää viljaa ja sokeria.

Sokeria?

Kaurahiutaleita

Maustamaton jogurtti

Marjoja

Sokeroimaton hedelmäsose

Aivan, pääosin sokeria.

Vierailija
164/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeria?

Kaurahiutaleita

Maustamaton jogurtti

Marjoja

Sokeroimaton hedelmäsose

Aivan, pääosin sokeria.

Kas kun olen kuitenkin laihtunut.

Vierailija
165/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sitten malliesimerkki, miten painolle käy, jos syö vain 2 kertaa päivässä. Sisareni on myös 2 kertaa päivässä syövä ja painaa 50 kg enemmän kuin minä. Saman pituisia olemme. Minä syön 5 kertaa päivässä.

Niinpä, syön 5 krt päivässä ja olen normaalipainoinen.

Vierailija
166/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeria?

Kaurahiutaleita

Maustamaton jogurtti

Marjoja

Sokeroimaton hedelmäsose

Aivan, pääosin sokeria.

Kas kun olen kuitenkin laihtunut.

Hoikkuus ei tarkoita tervettä.

Vierailija
167/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lasketaan. Omena tai lasi mehua on myös laskettava. Niissä on energiaa.

Helposti tulee 5-6 tankkausta päivässä. 

Vierailija
168/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lasketaan. Omena tai lasi mehua on myös laskettava. Niissä on energiaa.

Helposti tulee 5-6 tankkausta päivässä. 

Energiamäärän sijaan kannattaa panostaa makrojen suhteeseen ja harvoin syömiseen.

Vierailija
169/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista että suomilapset ovat vähän pulskempia kuin brittilapset, mutta aikuisilla briteillä on huomattavasti enemmän liikalihavuutta kuin suomalaisilla aikuisilla (tilastojen mukaan).

Vierailija
170/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aamupala

lounas

välipala

päivällinen

iltapala

Mä en tunne ketään joka söisi 5-6 kertaa päivässä.

Moni IS:n terveysartikkelien kommentoija luulee, että syödään 5 lounaan tai päivällisen kokoista ateriaa joka päivä. Heille ei mene kaaliin se, että töissä voi syödä vaikka purkin sokeroimatonta rahkaa ja hedelmän klo 15 aikoihin, ettei mene nälissään ruokakauppaan eikä ole sudennälkäinen ja syö kaikkea käteen sattuvaa ennen kuin päivällinen on valmis. Keskivetokommentoija luulee, että osa vetää 5 pizzaa ja kaljat sekä 7-9 palaa leipää siihen vielä lisäksi. En tiedä, miten ja missä ovat tavanneet tuolla tavalla eläviä ihmisiä? 

Vierailija
171/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenssa ohjeet lapsille on 5 ateriaa. En osaa tätä perustella, mutta osaatko sinä ap selittää, miksi kolme ateriaa on parempi vaihtoehto?

Tiedän kyllä, että useat perheet noudattaa orjallisesti tuota 5 ateriaa. Me syödään neljä kertaa.

Kaikilla ei ole suurta vatsalaukkua. Minun vatsaani ei mahdu kerrallaan kuin joku 300 gramman mikroateriaa vastaava ruokamäärä. Sosekeittoa voi mahtua 4 desiä ja sosekeiton kanssa desi raejuustoa. Hammaslääkäriliitto on todennut, että päivässä voi syödä viidesti kunhan pitää hampaistaan huolta ja ottaa kaksi palaa ksylitolipurkkaa tai kaksi ksylitolipastillia aterian jälkeen.

Vierailija
172/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenssa ohjeet lapsille on 5 ateriaa. En osaa tätä perustella, mutta osaatko sinä ap selittää, miksi kolme ateriaa on parempi vaihtoehto?

Tiedän kyllä, että useat perheet noudattaa orjallisesti tuota 5 ateriaa. Me syödään neljä kertaa.

Kaikilla ei ole suurta vatsalaukkua. Minun vatsaani ei mahdu kerrallaan kuin joku 300 gramman mikroateriaa vastaava ruokamäärä. Sosekeittoa voi mahtua 4 desiä ja sosekeiton kanssa desi raejuustoa. Hammaslääkäriliitto on todennut, että päivässä voi syödä viidesti kunhan pitää hampaistaan huolta ja ottaa kaksi palaa ksylitolipurkkaa tai kaksi ksylitolipastillia aterian jälkeen.

Ei ruokamäärän tarvitse olla iso, jos syö harvoin. Sehän riippuu ruuan sisällöstä, ei voluumista.

Vierailija
173/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön korkeintaan yhden aterian päivässä mutta en joka päivä ja pärjään erittäin hyvin. Varaa on syödä  mutta olen vain tuollainen ettei syöminen ole niin iso asia mulle  että siihen haluaisin panostaa ja syödä enemmän.

Vierailija
174/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kylmä.

Vierailija
175/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin napostelen eli jos tulee nälän tunne niin esim.  pari leipää ja   jos syön aterian niin vasta illalla. Jos syön mahan täyteen niin en jaksa tehdä mitään  eli jaksan paremmin töissäkin pelkästään kahvin voimalla.

Vierailija
176/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syön korkeintaan yhden aterian päivässä mutta en joka päivä ja pärjään erittäin hyvin. Varaa on syödä  mutta olen vain tuollainen ettei syöminen ole niin iso asia mulle  että siihen haluaisin panostaa ja syödä enemmän.

Syötkö "kaikkea pientä" vai oletko oikeasti syömättä?

Vierailija
177/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin äsköin riisiä ja wokkia. Noin 1 dl.

Syön jos nälkä, max yhden annoksen päivässä -  parissa.

Vierailija
178/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä luulet kaskellottien syntyvän?

Vierailija
179/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syötkö "kaikkea pientä" vai oletko oikeasti syömättä?

Kaikkea pientä pääosin mutta joskus syön aterian mutta kuten sanoin niin en joka päivä.

Vierailija
180/242 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toitotetaan, että usein ja pieniä annoksia. Sain näillä opeilla melkein diabeteksen. Nyt uusilla ohjeilla syön enemmän kerrallaan, mm. jälkiruoaksi hedelmän, ei enää välipalaksi. Sokeripiikit loivenneet ja harventuneet. Arvot parantuneet ja taidan välttyä lääkitykseltä. Toki sokeri minimiin ja sekin vähän jälkiruoaksi. Pätkäpaastoa harjoittelen.