Miksi Suomessa syödään niin järkyttävän usein, 5-6 ateriaa päivässä kun muualla
pärjätään 3-4 aterialla?
Esim. brittilapset syövät tavallisesti vain 3 ateriaa päivässä.
Kommentit (242)
En tun eketään joka söisi 6 ateriaa. Briteissä kaikki tuntemani henkilöt syövät useammin kuin 3 kertaa päivässä, useimmat 4.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ulkosuomalainen ja tuntuu että suomessa syödään koko ajan. Täällä asuinmaassani ei kukaan kanna mukana välipaloja saatika vedä iltapäiväkahvilla pullaa.
Miten moni sitten todellisuudessa kantaa välipaloja mukanaan tai syö iltapäiväkahvin kanssa pullaa?
Vierailija kirjoitti:
Koska syötte niitä irtokarkkeja ja suklaata ja sipsejä? Eikö kukaan tässä ketjussa muka syö niitä kun kukaan ei mainitse tai sitten ei kehtaa mainita? Entä pullia, kakkuja, viinereitä, jäätelöä, munkkeja? Eikö niitäkään muka kukaan syö?
Kerran viikossa 1 pulla kahvin kanssa. Sipsejä, karkkia yms. harvemmin. Ei joka viikko.
T. 5 x päivässä syövä
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös tiedostaa omat tekemisensä. Ellet syö välipalaa, niin syötkö sitten ruoka-aikana enemmän kuin muuten söisit välipalan kera?
Tämä! Tätä ihmiset ei tajua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kyllä liikaa "paloja" ja ne lihottavat kansaa. Ei edes kohtuullisesti liikkuva tarvitse ravintoa koko ajan.
3 ateriaa ja 1-2 välipalaa tarvittaessa. En tiedä miten tuossa olisi liikaa, jos vielä huolehtii annoskoosta sekä -sisällöstä.
Mikä tuo "tarvittaessa" on? Onko ihminen siis nääntymässä jos syö 3 kertaa päivässä, kun väliinkin tarvitsee jotain? Onko mahdotonta odottaa ruoka-aikaa?
Kannattaa myös tiedostaa omat tekemisensä. Ellet syö välipalaa, niin syötkö sitten ruoka-aikana enemmän kuin muuten söisit välipalan kera?
Useimmat ei syö. Pätkäpaastokin on tehokas laihdutusmenetelmä siksi, että ruoka-ikkunan rajoittaminen kuin huomaamatta rajoittaa myös syötyjen kalorien määrää.
Joillekin kyllä sopii syödä hyvin pieniä annoksia ja se on ihan ok. Kuitenkin useimmat jotka syö 6 ateriaa päivässä syö varsinaisina ruoka-aikoina (lounas ja illallinen) yhä liian isot annokset ja siksi ovat tuhteja, kuten suurin osa suomalaisista. Ei ihmiset hahmota sitä, että kuinka pieniä niiden annosten pitäisi olla.
Toisaalta jos syö esim kaksi ateriaa päivässä, voi molemmat olla aika isot. Oma äitini on langanlaiha ja hän syö kaksi reilua ateriaa päivässä, sisältäen aina jotakin makeaa. Esim syö puuronsa vaniljarahkan (sokeroitu) sekä mustikkasopan kanssa. Ruokaan kuin ruokaan hän lisää puolukkahilloa sekä leipää ja syö jälkkäriksi joka päivä yhden jäätelön.
Kun äiti syö iltapalaa tähän lisäksi, hänen paino pysyy suunnilleen samana. Aika usein hän syö vain aamupalan sekä päivällisen ja silloin hänen painonsa helposti tippuu. BMI on joku 20 hänellä, joskus alempi jos paino pääsee tippumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös ulkosuomalainen ja tuntuu että suomessa syödään koko ajan. Täällä asuinmaassani ei kukaan kanna mukana välipaloja saatika vedä iltapäiväkahvilla pullaa.
Miten moni sitten todellisuudessa kantaa välipaloja mukanaan tai syö iltapäiväkahvin kanssa pullaa?
Käyn joskus Suomessa työmatkalla ja kyllä vaan on monella ties mitä välipaloja mukana toimistolla. Siis istuvat sen kahdeksan tuntia, kävelevät vain lounaalle ja silti tarvitsevat "energiaa" kesken päivän. Tietäähän siinä lopputuloksen.
Olen syönyt jo tänään kaksi kertaa. Jugurttia, marjoja, leipää, kurkkua, avocadon ja porkkanasosekeittoa. Vettä, kahvia ja vihreää teetä.Ja ehdin syödä vielä ainakin kolmesti. Mitäs siihen sanotte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kyllä liikaa "paloja" ja ne lihottavat kansaa. Ei edes kohtuullisesti liikkuva tarvitse ravintoa koko ajan.
3 ateriaa ja 1-2 välipalaa tarvittaessa. En tiedä miten tuossa olisi liikaa, jos vielä huolehtii annoskoosta sekä -sisällöstä.
Mikä tuo "tarvittaessa" on? Onko ihminen siis nääntymässä jos syö 3 kertaa päivässä, kun väliinkin tarvitsee jotain? Onko mahdotonta odottaa ruoka-aikaa?
Syn aina saman määrän siitä riippumatta onko välipalaa ottanut vai ei. Hyvin harvoin syön mitään välipalaa, yleensä vain jos vaikka joku on toimistolle tuonut auto- tai vauvapullaa ja pitää sosialismin vuoksi ottaa vaikkei tekisi mieli.
Aamukahvi, lounassalaatti ja päivällinen riittää mulle.
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt jo tänään kaksi kertaa. Jugurttia, marjoja, leipää, kurkkua, avocadon ja porkkanasosekeittoa. Vettä, kahvia ja vihreää teetä.Ja ehdin syödä vielä ainakin kolmesti. Mitäs siihen sanotte?
Mä oon syöny vaikka kuinka monesti. Porkkanaa, salaattia, sipulia, nuudeleita, kanaa ja kastiketta. Eiku se oliki vaan yks ateria. No mutta monta haarukallista sentään, lasketaanko ne erillisiksi aterioiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon syöny vaikka kuinka monesti. Porkkanaa, salaattia, sipulia, nuudeleita, kanaa ja kastiketta. Eiku se oliki vaan yks ateria. No mutta monta haarukallista sentään, lasketaanko ne erillisiksi aterioiksi?
Kyllä lasketaan. Luulen kyllä kommenttisi perusteella, ettet kuitenkaan osaa laskea.
Mistä lähtien välipala on ruvettu laskemaan ateriaksi? Ei hedelmä, jukurtti tai voileipä ole ateria. Mutta ei ne välipalatkaan ole välttämättömiä, jos normaalilla aterialla syödään kunnolla. Valitettavasti liian monet lapset ja nuoret jättävät koululounaan syömättä ja korvaavat sen jollain makealla mössöllä. Ei se koululounas ole niin pahaa kuin monet tenavat väittävät, se voi tosin maistua erilaiselta kuin äidin tekemät sapuskat, mutta ihan syötävää se silti on.
Minulla on kokemusta kouluruuasta monelta kymmeneltä vuodelta. Oikeastaan väliin jäivät vain oppikoulun vuodet, sillä meidän koulussa oli vain harvoina vuosina saatavilla maksua vastaan lämmintä ruokaa. Työni tein koulussa ja söin lähes päivittäin lounaan koulussa, pois lukien maksalaatikko. Eihän ne ruuat aina gurmeeta olleet, mutta aivan hyviä kuitenkin, varsinkin kun ajattelee, miten vähällä rahalla ne tehtiin.
Onko täällä joku, joka syö kuusi kertaa päivässä ja on silti hyväkuntoinen, terve ja normaalipainoinen? Tunnen kyllä ihmisiä, jotka tekevät noin eikä ongelmia, vaikka parilla heistä ikä reilusti 80 v. Aamiainen klo 7-8, pieni välipala klo 10.30 (kahvi plus joku pieni keksi tms), lounas klo 13, välipala klo 15 (kahvi ja pulla), illallinen klo 17.30 ja iltapala klo 20.30 ( pieni annos puuroa). Nämä ajat ovat suurinpiirtein. Ateriat ovat kyllä aika pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Suomenssa ohjeet lapsille on 5 ateriaa. En osaa tätä perustella, mutta osaatko sinä ap selittää, miksi kolme ateriaa on parempi vaihtoehto?
Tiedän kyllä, että useat perheet noudattaa orjallisesti tuota 5 ateriaa. Me syödään neljä kertaa.
Meillä Saksassa: aamupala kotona, aamupäivän välipala tarhassa tai koulussa, lounas tarhassa tai koulussa, kotona iltapäivän välipala, kello 18 Abendbrot eli iltaruoka. Tekee 5 ruokailua päivässä ja on ihan normaalia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isommat annokset harvoin, ovat paremmat verensokerin heilahteluja, hampaita ja liikakiloja ajatellen. Uusia ohjeita, mm. pätkäpaasto. Suomen virallinen suositus ja käypähoitosuositukset päivittyvät hiiiiiiitaaasti. Onneksi seuraamalla maailman tuulia, voi itse ottaa itselleen sopivat käytännöt käyttöön. Suomessa vielä opetetaan syö monta välipalaa ja toki voi jokainen tehdä niin kuin itse haluaa. Uusilla ohjeilla sain hiipivän diabeteksen kuriin, pari kiloa pois ja energisemmän olotilan. En palaa virallisiin ohjeisiin.
Joo kyllä se on kuulkaa niin, että pitää syödä vain kolme kertaa päivässä, koska niin tehdään ulkomaillakin ja siellä ei kukaan ole lihava. Ja pätkäpaasto pakolliseksi heti kaikille! Koska se on joskus auttanut jotakuta laihduttamisessa tai jossain muussa asiassa, niin kyllä sitä pitää sitten kaikkien noudattaa. Jokin vero vaikka, jos ei noudata.
Ja ihan turha väittää, ettei täällä kaikki muka kanniskelisikaan aina välipaloja mukanaan. Pengot vaan seuraavalla kerralla vähän tarkemmin kavereiden kamat. Kyllä sieltä jotain jogurttia tai vähintään banaani löytyy, ties vaikka voikkari.
Nuo välipalasuositukset ovat ajalta, jolloin oltiin laihoja ja lapset ei välttämättä saaneet tarpeeksi ravintoa, jos ei välipaloja ollut.
Meillä kotona oli kauan sitten aamulla esim pullaa tai leipää palanen, koulussa soppaa tai puuroa ja oma voileipä ja maitoa pullossa. Ja iltaruoka kun isä tuli töistä. Ei mitään ilta- saati yöpaloja syöty, vaan ajoissa nukkumaan. Ja liikunnaksi kävely kouluun ja kotiin, noin 2 km suuntaansa.
Kyllä briteissäkin on paha ylipaino-ongelma ainakin nuorilla ja aikuisilla.
Suolistosyövät lisääntyvät koko maailmassa lihavuuden takia alle 50-vuotiailla. Ei heitä tietysti ole sitä läheskään niin paljon kuin vanhoina sairastuvia, mutta prosentuaalisesti lisääntyvät kovasti. Suomi ei niissä syöpätilastoissa pahimpia ollut, taisi olla USA ja Kanada ja Etelä-Amerikka pahimpia paikkoja. Ja Australia taisi olla myös lähellä kärkitiloja.