Käsitykseni Katariina Sourista muuttui täysin.
Ajattelin hänen puhuneen muunsukupuolisuudesta, kaksisuuntaisesta, mielenterveysongelmien stigmoista, naispareista ja taiteilijan boheemista elämästä. Katsoin maalauksia Sanna Marinista. Nyt tuli tämä saamelaistaulu ja hänen kommenttinsa niihin... Käsitykseni muuttui.
Luulin että hän oli nykyajan woke, sorrosta tai sukupuolisyrjinnästä yms selittäjä. Mutta hänhän vaikuttaakin tolkun ihmiseltä. Ei anna saamelaisten itkemisen horjuttaa tai mene mukaan sortoleikkiin (aidoilta metsästäjäsaamelaisilta onkin saanut hyvää palautetta! Citysaamelaisia ei lasketa, eivät ole oikeita).
Hän ei ole enää Kärkkäinen, joka esitteli itseään lehdissä... Vaan Souri, tolkun ihminen. Ei näe joka paikassa valkoisten miesten ylivaltaa tai heteroisia normatiiveja, ei höpötä ahdistuksesta ja ilmastonmuutoksesta yms, vaan järkevänä menee eteenpäin. Ikä on tuonut viisautta ja perinteikkäät, tervehenkisen konservatiiviset arvot. Olen pahoillani, että aiemmin ajattelin hänestä ikävämmin. Kaltaisiaan jalat maassa olevia ja perinteikkäitä taiteilijoita tarvitaan enemmän!
Kommentit (9)
Minun myös! Taidan ostaa kauniita taulujaan. Hän on raikas tuulahdus keskellä wokettajien ja "suvaitsevaisen" vihervasemmiston ulvontaa. Toivottavasti perinteet ja liberaalien servaaminen yleistyy taidepiireissä.
Vierailija kirjoitti:
Minun myös! Taidan ostaa kauniita taulujaan. Hän on raikas tuulahdus keskellä wokettajien ja "suvaitsevaisen" vihervasemmiston ulvontaa. Toivottavasti perinteet ja liberaalien servaaminen yleistyy taidepiireissä.
Koko taulu on mielestäni hyvä servaus city"saamelaisille". Todellinen saamelainen ei ole soijalattea raitiovaunussa hörppivä överimeikattu tiktokkaaja, vaan elää rauhallista elämää tuntureilla poroja paimentaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko taulu on mielestäni hyvä servaus city"saamelaisille". Todellinen saamelainen ei ole soijalattea raitiovaunussa hörppivä överimeikattu tiktokkaaja, vaan elää rauhallista elämää tuntureilla poroja paimentaen.
Sitten kun naisella ei ole meikkiä, sinä miehenä kysyt, onko hän kipeänä.
Katariina Souri ole taiteilija. On maalaamisen harrastelija. Ihmettelen että teokset yleensäkään missään näytillä.
Jossain vaan oli että harmittelee kun ei ole saanut muilta taitelijoilta tukea tässä asiassa.
Vaikka en kaikista asioista varmasti Sourin kanssa samaa mieltä olekaan niin olen jostain syystä aina pitänyt hänestä. Tästä asiasta tosin olen hänen kanssaan samaa mieltäkin.
Nämä kulttuurillinen omiminen -puheet ovat kyllä melkoista huuhaata. Luin noita Petra Laitin postauksen kommentteja Instagramissa ja joku oli siellä mielestäni osuvasti kysynyt että saisiko peltoja ja latoja maalata vain pohjalaiset joihin kyseinen maisema yleisesti ottaen yhdistetään? Kulttuurillinen omiminen on asia joka ei oikein päähäni iskostu. Ymmärrän kyllä sen että kulttuureista ei saisi tehdä pilkkaa mutta kyllähän monia Suomen alueellisia stereotypioita käytetään toisaalta sketsiviihteessäkin hyväksi.
Miksi asioista pitää väkisin tehdä ongelmia? Hyötyykö väkisin keksittyjen ongelmien esille tuomisesta todellisuudessa kukaan muu kuin henkilö joka näitä ongelmia esille tuo? Miten saamelaiset kokonaisuutena tällaisesta hyötyvät? Oma veikkaukseni on että eivät mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Katariina Souri ole taiteilija. On maalaamisen harrastelija. Ihmettelen että teokset yleensäkään missään näytillä.
Jossain vaan oli että harmittelee kun ei ole saanut muilta taitelijoilta tukea tässä asiassa.
Aika jännää, että minun mielipiteeni taidegallerian omistajana poistettiin, ja tämä sai jäädä.
Intersektionaalit nyt ei osaa päättää. Inkkaripäähine on jo sensuroitu ja neljän tuulen lakit voi etelän ihminen heittää roskiin. Vallankumous etenee, se on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Toivon samaa... Souri on pitkään kaivattu konservatiivisten arvojen ja oikeiston ääni taidepiireissä. Kansa on kyllästynyt siihen, että kaikesta syyllistetään! Ei saa ajaa autolla tai grillata saunamakkaraa, ei saa sanoa naista naiseksi tai miestä mieheksi, ei saa pitää saamenhattua tai katsoa PulttiBois, ei saa olla hetero... Mutta Souri antaa toivoa perinteisistä arvoista, taitava monilahjakkuus joka ei vasemmiston juttuja purematta niele.
On varmaan saanut sairauteen hyvän lääkityksen. Aiemmat Sanna Marin hommat tulleet huonoina aikoina ja nyt on järkevämpi oma itsensä, joka näkee wokeltajien, feministiulvojien, ilmastoölisijöiden yms läpi.