Olin Särkänniemessä ja huomasin heti, ketkä perheet ovat maalta. :)
Yleensä näiden perheiden isillä oli lököfarkut, tuulitakki ja lippis. Äideillä oli trikoot ja raidallinen t-paita. Poikalapset seurasivat tyylissä täysin isäänsä. Tytöissä oli enemmän vaihtelua.
Ei kannata muuten vetää hernettä nenään, sillä tiedän, että poikkeuksiakin on. Totuuden nimissä on kuitenkin sanottava, että tämä on yleinen suuntaus. Ei tarvitse kuin mennä pienelle maalaispaikkakunnalle, ja lähes säännönmukaisesti ihmiset pukeutuvat juuri noin! :)
Kommentit (72)
Vaikka en itse lähdekään ihmisten ilmoille trikoissa, niin ei tulisi mieleenikään alkaa arvostelemaan sellaisia, jotka niin tekevät.
Minäkin olen opettanut lapseni siihen, että kaikki saavat pukeutua niinkuin tykkäävät. Poikani on nykyään varsinainen trendipelle omasta halustaan, mutta ei morkkaa maastohousu- tai collaripöksykavereitaan. Olen ylpeä pojastani! Minusta 8-vuotiaalle on ihan hyvä saavutus hyväksyä toiset sellaisina kuin he ovat. Kotoa se asenne lähtee!
Ethän ap välitä lapsillesi noin ikäviä ajatuksia? Kasvata heistä suvaitsevaisia aikuisia, jotka tekevät täästä mukavamman paikan meille kaikille, eikös joo.
Et voi kieltää, etteikö aloitusviestissäsi olisi vahvasti paistanut tuo kaupunkilaiset osaavat pukeutua ja maalaiset eivät -asenne, kun jo otsikko kuuluu " huomasin heti ketkä olivat maalta" .
47
pointtini oli se, että pukeutukoon muut miten lystää. Minä puen päälleni mitä haluan. Saat sinäkin pukeutua ihan oman makusi mukaan, mutta vain sinunlaisesi ihmiset tekevät siitä numeron.
Voit pukeutua hyvin omasta mielestäsi, jonkun muun mielestä siinä ei ole mitään hienoa. Pääasia, että jokainen pukee sitä mitä haluaa eikä muut siihen puutu.
SE on sitä sielun sivistystä jota sinulta poloiselta tuntuu puuttuvan.
Sitäpaitsi, minä ja perheeni asumme maalla emmekä todellakaan osaa sitä hävetä. vaikka se näkyisi housunpunteista..
Jos joku haluaa asua kaupungissa, sinnehän pääsee kuka vaan, milloin vaan.. samoin kuin tänne maalle. Elämä on valintoja, ja tämä on kyllä yleensä jokaisen oma päätös, missä asustaa.
En jotenkin jaksa käsittää tätä vastakkainasettelua maaseutu-kaupunki..
Millä mitattuna kaupunkilaiset ovat parempia kuin maalaiset? vaatetuksellako? Sitähän saa kaupasta vaatettakin... sellaista kun haluaa.. ei ne ole myynnissä vain kaupunkilaisille ne " muotikuteet" . Oletko ajatellut, etteivät kaikki halua pukeutua samallatavalla.
Noh, oletan sinun olevan vielä melko nuori.
Mukavaa kesälomaa sinulle. lepää vähän ja matkustele.. se avartaa =)
t.37
nykyisestä vaatevarastostamme luultavasti: minä farkut t-paidan ja jos on kylmä, niin valkoinen fleecetakki olisi pakko pukea, jalkaan sandaalit, koska en omista muita kenkiä. Mies laittaisi luultavasti farkut ja kaulus- tai t-paidan ja jonkun hupparin, koska en antaisi laittaa farkkutakkia (kun on niin juopon näköistä). Ei hattuja.
Pojat laittaisi farkut tai nuorempi jotkut pikkupoikien housut (mukavemmat) ja t-paidat, kylmäll verkkaritakit tai jotkut hupparit, jalkaan lenkkarit, päähän lippikset.
Ennen piti kaupunkilaissutturana aina olla niin viimesen päälle pyntättynä. Nyt on ihanan vapaata, saa olla just sellasena kun on vaikka siinä helvatan tuulitakissa. Miten joku viitsii haaskata mukavaa päivää perheen kanssa kyttäämällä toisten lippiksiä ja lököhousuja? Ollaan kaik sellasia ku ollaan ja antaa kaikkien kukkien kukkia. Me ollaan ainakin onnellinen perhe lökäpöksyissämme ja se on pääasia!
En ymmärrä koko tuota puolustelua, jonka mukaan jokainen saa pukeutua niin kuin haluaa. No tietenkin saa! Kuvitteletteko, että menen jakamaan huonosti pukeutuville jotain lappusia, joissa kiellän heitä jatkamasta vanhalla tyylillään?!
Mutta yhtä lailla jokainen saa myös olla sitä mieltä, että jotkut eivät osaa pukeutua hyvin. Kyllä, minä katson ihmisten vaatteita ja toisinaan ihmettelen, miksi jotkut eivät kiinnitä mitään huomiota ulkonäköönsä. En tietenkään sano sitä ääneen, kunhan ajattelen. Minulle itselleni MYÖS ulkoinen kauneus on tärkeää.
Neuvon myös lapsiani esim. siinä, millaiset värit ja tyylit sopivat yhteen. Mutta tietenkin heillä on vapaus valita itse, mitä kaapista päälleen laittavat enkä sitä, hyvänen aika.
ap
Ei minulla ole mitään maalla asumista tai maalaisia vastaan. Tässä oli kyse vaatteista, ei asuinpaikasta.
t. ap, 35 v
Tuskinpa esim pariisilaiset tai wieniläiset yms tämmöisestä aiheesta edes keskustelisivatkaan. " Suuressa maailmassa" kun on itsestään selvää, että pukeudutaan tilanteen vaatimalla tavalla, se on yhtä luonnollista kuin hengittäminen. Eikä tilanteeseen sopimatonta pukeutumista puolustella tai perustella sillä, että sisäinen kauneus olisi (muka) tärkeintä.
Mikä sitten on huvipuisto-tilanteeseen sopiva pukeutuminen? No, huvipuistot yleensä sijaitsevat kaupungeissa ja kaupungille mentäessä ei laiteta niitä rentoja navettavaatteita päälle.
Vaan siitä oltiin huolissaan, että kasvatat lapsistasi ikäviä ihmisiä, jotka jaottelevat ihmisiä luokkiin näiden pukeutumisen perusteella, kun perusteen pitäisi olla ihan joku muu.
Vierailija:
Minulle itselleni MYÖS ulkoinen kauneus on tärkeää.
ap
Ja johan täällä ääneen huutelit ihmisten pukeutumisesta.
Kannattaisko miettiä ennenkuin avaa suunsa (seuraavalla kerralla)?
t: se huvipuistojen vieressä asustellut, monesti niissä vieraillut joka saa vaatteensa siellä hikeentymään ja sotattua, 38 v.
Vierailija:
Mikä sitten on huvipuisto-tilanteeseen sopiva pukeutuminen? No, huvipuistot yleensä sijaitsevat kaupungeissa ja kaupungille mentäessä ei laiteta niitä rentoja navettavaatteita päälle.
Upeeta logiikkaa taas....
t: se 38v
Vierailija:
Vaan siitä oltiin huolissaan, että kasvatat lapsistasi ikäviä ihmisiä, jotka jaottelevat ihmisiä luokkiin näiden pukeutumisen perusteella, kun perusteen pitäisi olla ihan joku muu.
Luuletko, että pidän heille iltaisin luentoja ihmisten arvostelemisen taidosta? :)
Teiltä on nyt vain hukassa muutama asia, kuten
- se, etten arvostele ihmisten pukeutumista ääneen
- se, ettei sisäinen kauneus ole automaattisesti kadoksissa niiltä, joille ulkoinenkin kauneus merkitsee jotain
- se, etten opeta lapsiani jaottelemaan ihmisiä luokkiin ylipäätään, en pukeutumisen tai minkään muunkaan perusteella!
ap
opettele kirjoittamaan! Eikö Korson yläasteella opetettu, milloin tulee iso tai pieni alkukirjain? Aika taisi mennä sen vahtimiseen, kuka on junti ja kuka Vantaalainen.
Mieluummin olen huonolla (sinun mittapuusi mukaan) itsetunnolla varustettu, sisäisesti ja ulkoisesti kaunis ihminen
kuin
hyvällä (sinun mittapuusi mukaan) itsetunnolla varustettu, sisäisesti kaunis ihminen, jonka ulkonäkö on mitä sattuu.
ap, joka muuten lähtee nyt koneelta muihin hommiin
Eikö maalainen voi laittaa nättejä vaatteita päälle, hypätä autoon ja ajaa kaupunkiin...? Vai lisäävätkö rönttävaatteet jollakin tapaa matkustamismukavuutta?
Ja ap, en sanonut että pukeutuisin itse huonosti, aloituksesi oli vain niin säälittävä.
t: 59
yritän vain kertoa sinulle sen, että vaatteilla ei tosissaankaan ole väliä minun arvomaailmassani.
Ne on toisenlaiset asiat jotka minun (yhtävanhoja) aivojani rassaa..
Ja jos jonkun vaatteet ei miellytä minua, en jaksa miettiä tuollaisia.
Olen todella ylpeä asuin paikastani. En vaihtaisi kaupunkiin ja muotikuteisiin enkä noin ahdasmieliseen ajatteluun tätä elämääni.
harmi että kaltaisiasi riittää...
Hirveää vaahtoamista taas vastauksissa...
Ja se sisäinen kauneus oikein kukoistaa kun ei viitsitä panostaa tuohon ulkokuoreen pätkän vertaa :)
...Viuhviuh-pukukansa siellä hakee safkaa ja ne kaikki on helsinkiläisiä!