Ei koskaan enää kaasoksi!
Terveisiä työleiriltä eli ystävän häistä! Kun lupauduin kaasoksi, en todella tiennyt mihin ryhdyin. Työnjakojen piti olla selvät morsiusparin, bestamanien ja kaasojen osalta, mutta todella toisin kävi. Kolme viimeistä päivää meni huonoilla syömisillä ja vähillä unilla ja nyt kun mietin, niin syynä oli heikko suunnittelu. Toisen juhlia on vaikea olla toteuttamassa ja näin on varsinkin silloin kun paljon asioita jätetään puolitiehen. Mielestäni ystävän apua käytettiin härskisti hyväksi ja kiitokset jäivät liian laimeiksi. Kokonaisuuteen (polttarit yms) paloi myös rahaa satoja euroja - kyllä kypsyttää. Minkäänlaista lahjaa tms. ei tullut, vaikka selllainenkin käytäntö on kuulema yleinen ja mielestäni tarpeellinen ele, kun töitä painetaan toisten eteen hiki hatussa. Toivottavasti toiset morsiusparit ymmärtävät olla hyödyntämättä ystäviään tällä tavoin, sillä maku meni, ehkä lopullisesti.
Kommentit (35)
mutta mun kaasolla ei ollut mielestäni liikaa tehtäviä, enkä missään nimessä olisi enemmän halunnutkaan/tarvinnutkaan hänen tekevän.
Hän oli kanssani valitsemassa puvun (ensimmäisestä liikkeestä, ekalla etsimiskerralla), järjesti ihanat polttarit (ei mitään järjettömiä rahantuhluu juttuja, rentoa yhdessäoloa ystävien kanssa), teki kanssani yhtenä iltana hääkarkit, kuljetti hääpäivänä kampaajalle ja meikkaajalle jne ja oli tukena hääjuhlassa (paitsi loppuillasta lähinnä auton takakontilla, mutta ei mun menoa haitannut :-). Niin ja bestmanin kanssa järjestivät yhden hääleikin, vaikka oltiin kyllä toivottu, ettei leikkejä olisi.. Mutta oli ihan ok leikki kuitenkin ja oltiin otettuja, kun halusivat jotain järjestää.
Ja tästä sai kiitoslahjaksi lahjakortin hiusten värjäykseen ja leikkaukseen omalle kampaajalleen ja bestman taasen sai samanarvoisen lahjakortin lempipubiinsa. :-)
Ystävänpuheen häneltä pyysin, mutta hänelle iski migreeni hääpäivänä ja tietenkään en odottanut että olisi puheen pitänyt.
Kun telkkarissa alkoivat ne hääohjelmat, alkoivat hääparitkin haluta toinen toistaan " hienompia" häitä, joiden piti olla ikimuistoiset ja " meidän näköiset" teemahäät, mutta jotka kuitenkin ovat kaikki aika lailla samanlaisia. Voivathan ne olla hääparille tietenkin ikimuistoiset, mutta tuskin vieraille.
Ja ystäville ei pitäisi sälyttää töitä, heidän pitäisi saada olla vieraina.
Ennen kaaso (tai morsiusneito, miten vaan,) oli usein morsiamen paras ystävä tai sisar, eikä hänen tehtävään ollut muu kuin seuran pito ja morsiamen tukeminen. (Ne vanhat naiset kaasoina olivat joskus sata vuotta sitten jolloin morsian tarvitsi opastusta ja henkistä tukea esim. hääyön viettoa ajatellen. Vaikka ei kai silloinkaan suurin osa morsiamista mitään tietämättömiä ja kokemattomia neitsytä olleet:)
olen samaa mieltä sen kirjoittajan kanssa joka totesi, että takana tulisi olla suku tai rahaa ennenkuin häitä lähdetään väsäämään. Tämän päivän ihmisillä on niin paljon vastuuta ja velvollisuuksia, että toisten juhlien järjestämisestä voi tulla jättipainajainen.
Jos on, niin saa kyllä myöntää olevansa tyhmä.
Ei kuulosta siltä, että olisitte olleet aidosti parhaan ystävänne kaasoja, jos olette kokeneet meiningin tuollaiseksi :( Itse olin hyvän ystäväni kaasona, ja koin sen kunniatehtävänä! Tottakai hommaakin oli, mutta tein kaiken vapaaehtoisesti ja mielelläni. Ja kiitoksenkin toki sain. Jo siinä, kun hääjuhla onnistui ja ystäväni oli onnellinen hääpäivänä ja vielä pitkään sen jälkeenkin muisteli hymyssäsuin häitään :) Lisäksi ystäväni kiitti mua aidosti silmiin katsoen monta kertaa, mitään lahjaa en edes osannut odottaa (vaikka kyllä sellaisenkin sain).
Ei kaason kuulu olla mikään palkaton työntekijä vaan se on oikeasti kunniatehtävä! Jos teistä tuntuu noin kurjalta, olette tainneet ottaa vastaan tehtävän ihan väärältä henkilöltä...
Vierailija:
Niin ja bestmanin kanssa järjestivät yhden hääleikin, vaikka oltiin kyllä toivottu, ettei leikkejä olisi.. Mutta oli ihan ok leikki kuitenkin ja oltiin otettuja, kun halusivat jotain järjestää.
Minun ollessani kaasona vuosia sitten morsiuspari oli toivonut, ettei mitään leikkejä. Ei varsinkaan morsiamen ryöstöä, anopin ryöstöä tai mitään muutakaan. Spontaaneja puheita toivoivat :).
No, hääväki sitten murisi keskenään, että on se kumma kun ei kaaso ole edes leikkejä järjestänyt ;-) ja eikös sitten tullut anopin ryöstö...
Ilmeisesti ihmisten on hankala ymmärtää, että joka morsiuspari EI halua leikkejä. Kivojahan ne toki ovat, mutta eivät kaikki kuitenkaan halua.
Muuten tässä tapauksessa kaasona olo oli ihan ok. Rahaa tosin kului enemmän kuin olisi ollut tarpeen :).
Alkuperäinen nimenomaan kertoi, että tämä jäi puuttumaan ja se loukkasi. Ymmärrän ärtymyksen, sillä kaikenlainen ihmisten hyödyntäminen syö minua!
Kiva kun kerroitte kokemuksistanne! Aion kohta pyytää ystävääni kaasoksi häihini. En aio käytää häntä orjana vaan tukena ja makutuomarina vaate ja koristeluvalinnoissa. Kaikki ostetaan valmiina,mitään ei tehdä talkoohengessä. En oikeastaan tarvitse mitään muuta apua kuin pukuvalinnassa. Muut asiat hoidan miehen kanssa itse,vieraita ei tulekaan kuin 50.
Polttareita en edes halua enkä odota,mutta jos joku haluaa järjestää ne niin en kieltäydy enkä suutu. Kaasoa aion häiden jälkeen muistaa shoppailuristeilyllä ja pienellä korulla.
Kuulostaako aivan kamalalta?
Nimittäin en halunnut kenenkään muun olevan paniikissa/stressaavan meidän häistä. Anopit nyt tietysti hösöttivät minkä ehtivät, mutta he eivät sitten kokeneetkaan järjestelyitä niin kovana työnä kuin mitä kaaso olisi luultavasti kokenut.
Koristeluihin, ohjelmaan yms. pyydettiin apua eri ihmisiltä juuri niin paljon/vähän kuin ehtivät ja halusivat tehdä.
Musta tärkein juttu, mikä kaikkien häitä järjestävien pitäisi muistaa, on se, että mitään ei ole PAKKO tehdä, vaan häät ovat teidän omanne ja teette niistä juuri sellaiset kuin haluatte. Sama pitäis muistaa myös vieraiden ja sukulaisten - jos morsiuspari ei tanssia ja seuraleikkejä halua, niin niitä ei sitten tarvi järjestää.
Mitä ihmettä olisin kaasolla tehnyt? Ei käynyt mielessäkään, värvätä joku kiltti raasu työmyyräksi.
Siis morsiusneito on se naimaton " hovineiti" seremoniassa. Usein kai nykyisin järkkäävät myös juhlia. Kaaso on suomalainen perinne, se vanhempi emohahmo.