***KesäHeinät vko 24***
[size=3][color=DC143C]KesäHeinät-07 [color=FF3030][size=3]
[size=2][color=FF3030]Tässä pinossa vaihtavat kuulumisia odotuksen iloista ja suruista kesäheinät eli ne, joiden laskettu aika osuu kesä-heinäkuun -07 vaihteeseen (21.6.-10.7.) Ethän ilmoittautuessasi kopioi koko listaa, kiitos!
[color=FF3030][size=2]21.6.
[color=0000EE]Miiu77, [color=CD2990]ikä:29, monesko: esikoinen
[color=FF3030][size=2]23.6.
[color=0000EE]Airmid, [color=CD2990]ikä: , monesko:
[color=FF3030][size=2]24.6.
[color=0000EE]Jarmiina, [color=CD2990]ikä: , monesko: esikoinen
[color=FF3030][size=2]25.6.
[size=2][color=0000EE]joors1, [color=CD2990]ikä:30, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]@nikki, [color=CD2990]ikä: 38, monesko: toinen, poika 12/00
[color=FF3030][size=2]26.6.
[size=2][color=0000EE]lillukanvarsi, [color=CD2990]ikä: ,monesko: toinen, esikoinen 4,5 v.
[size=2][color=0000EE]maaaaria, [color=CD2990]ikä: 26, monesko: toinen, tyttö 05/06
[size=2][color=0000EE]besero, [color=CD2990]ikä: 34, monesko: kolmas, poika 97 ja poika 03
[color=FF3030][size=2]27.6.
[size=2][color=0000EE]Fiikus77, [color=CD2990]ikä: 29, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]Lellu83, [color=CD2990]ikä: 23, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]Senniina, [color=CD2990]ikä: 38, monesko: toinen, poika 12/99
[size=2][color=0000EE]tiinaf, [color=CD2990]ikä: , monesko:
[color=FF3030][size=2]28.6.
[size=2][color=0000EE]koala-72, [color=CD2990]ikä: 34, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]Kihara, [color=CD2990]ikä: 32, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]AMS74, [color=CD2990]ikä: 32, monesko: toinen, poika 7/05
[size=2][color=0000EE]Sannnis, [color=CD2990]ikä: 30, monesko: toinen, esikoinen 1v.
[color=FF3030][size=2]29.6.
[size=2][color=0000EE]S@nde, [color=CD2990]ikä: 30, monesko: toinen, 06/04
[size=2][color=0000EE]Äp81, [color=CD2990]ikä: , monesko: toinen, esikoinen 03/01
[size=2][color=0000EE]syystoivo, [color=CD2990]ikä: , monesko: toinen, esikoinen 10kk
[size=2][color=0000EE]peetta, [color=CD2990]ikä: 23, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]pals, [color=CD2990]ikä: , monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]-Veruska-, [color=CD2990]ikä: 23, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]Kuutar78, [color=CD2990]ikä: 27, monesko: esikoinen
[color=FF3030][size=2]30.6.
[size=2][color=0000EE]Spaghetti, [color=CD2990]ikä: , monesko: toinen, poika 10/04
[size=2][color=0000EE]Merkurius76, [color=CD2990]ikä: , monesko: toinen, esikoinen 5/05
[color=FF3030][size=2]1.7.
[size=2][color=0000EE]Oona1975, [color=CD2990]ikä: , monesko: kolmas, 02/04, 08/06
[size=2][color=0000EE]punatintti, [color=CD2990]ikä: 27, monesko: toinen, esikoinen 1v.
[color=FF3030][size=2]2.7.
[size=2][color=0000EE]Nintje, [color=CD2990]ikä: 33, monesko: toinen, 02/04
[color=FF3030][size=2]3.7.
[size=2][color=0000EE]löllöriini, [color=CD2990]ikä: 34, monesko: kolmas (tyttö 01, poika 03)
[color=FF3030][size=2]4.7.
[size=2][color=0000EE]Jushka, [color=CD2990]ikä: 28, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]anjuusa, [color=CD2990]ikä:, monesko: toinen, tyttö 7/05
[size=2][color=0000EE]elisabet73, [color=CD2990]ikä: 33, monesko: esikoinen, tm-04 rv8,km-05 rv7
[color=FF3030][size=2]5.7.
[size=2][color=0000EE]ElluP, [color=CD2990]ikä: 27, monesko: esikoinen
[size=2][color=0000EE]Monument, [color=CD2990]ikä: 32, monesko: esikoinen
[color=FF3030][size=2]6.7.
[size=2][color=0000EE]joutur, [color=CD2990]ikä: 32, monesko: toinen, tyttö 07/05
[size=2][color=0000EE]S@ri@, [color=CD2990]ikä: 40, monesko: yhdeksäs
[size=2][color=0000EE]Amalia-Joel, [color=CD2990]ikä: 30, monesko: toinen, poika 10v., poika 7v. miehen aik.liitosta
[size=2][color=0000EE]melba, [color=CD2990]ikä: 33, monesko: toinen, esikoinen -00
[size=2][color=0000EE]Misti, [color=CD2990]ikä: 32, monesko: viides
[color=FF3030][size=2]7.7.
[size=2][color=0000EE]Omenana, [color=CD2990]ikä: , monesko:
[size=2][color=0000EE]Cityäippä, [color=CD2990]ikä: 36, monesko: toinen, poika 10/03
[size=2][color=0000EE]Sohvi@, [color=CD2990]ikä: 30, monesko: toinen, esikoinen 07/05
[size=2][color=0000EE]Juska82, [color=CD2990]ikä: 23, monesko: esikoinen
[color=FF3030][size=2]8.7.
[size=2][color=0000EE]Sunshine24, [color=CD2990]ikä: 24, monesko: toinen, tyttö 7/05
[size=2][color=0000EE]Irene77, [color=CD2990]ikä: 30, monesko: toinen, poika 2,5 v.
[color=FF3030][size=2]10.7.
[size=2][color=0000EE]annam_, [color=CD2990]ikä: , monesko: toinen, esikoinen 1v.
Kommentit (201)
Voe mahoton, ko meinas vallan tulla jo vierotusoireita, ko koko päivänä en oo istunu koneella, nyt vasta kotiuduin päivän reissulta ;) Asiaan...ja lopuksi lärveisiä ä-polilta.
Ellu: Koita jaksaa sen rempan kans ja pääasia, että ne ukot tuli töihin sinne vihdoinkin. Tsemppiä!
Misti: Elä sie luulekkaan lähteväsi täältä mihkään. Ei met päästetä sua eikä ketään muutakaan, eiks jeh? :)
Senniina: Mun mieltä sun kirjotukset ei ainakaan pahoita lainkaan ja mun mielestä tää paikka on hyvä purkaa fiiliksiään ja jos joku vetää herneet nenään jostain asiasta, nii se on sen vetäjän vika :)
Kuutar: Itseasiassa aivan samaa asiaa mietin eilen, että kuinka sitä kaipaa näitä mönkimisiä mahassa, vaikka välillä maha sinkuukin avaruuteen asti - aivan varmasti ja paljon.
Froteesta juttua: Ite oon laittanut sen pakkauksen froteen tohon vauvan sänkyyn ja meinasin käyä ostaan kangaskaupasta lisää sitä muovitettua froteeta, jotta saan " suojan" peiton päälle, joka lattialla. Siis sitten kun tulee aika, jolloin vauvaa voi pitää lattialla ilmakylpyilemässä. Ja suunnittelin, josko laitan sitä myös hoitopöydän patjan päälle. Paljon helpompaa nakata pesuun se frotee, ko esmes kokonainen lattiapeitto tai pestä koko hoitopöytä.
Ja nyt ä-polilärveisiin: neiti (nyt voi melko varmuudella jo sanoa) on kuin onkin pää alaspäin, jes! Eli normaali synnytys ainaki näillä näkymin tiedossa, ellei muksu innostu vielä muuttaan asentoaan - toivossa on hyvä elää. Supparit on ilmeisesti vähän tehonneet, kun kohdunsuu oli sormelle auki. Pituutta oli vielä 2 senttiä. Mulla vähän hukassa noi avoimuudet ja pituudet, että jos joku viisaampi valaisis mua, että oonko ihan oikeassa? Painoarvio n. 3 kiloa ja neitillä on kuulemma isänsä nenä (tuumas lääkäri). Ja nyt sain oikein luvan kans tehä kaikkea mahollista, että tulee suppareita ja mieluitenhan sitä vähän aikasemmin menis synnyttään, ko viikkotolkulla " myöhässä" .
Jahhans, ois muuten mullaki parit ikkunat vielä pesua vailla ;) Nyt poijes...
AJ 36+6 (huomenna poksuu taas täydet)
olettekos muut käyneet lukasemassa iltalehden sivuja?
i joku synnyttäny autoon matkalla sairaalaan ja mies pyörtyny ja ajanu ojaan..
ja ruotsalaisissa mansikoissa jotain vaarallista mtrkkyä??
arvatkaapas kuinka kivalta tuntuu..söin nimittäin just paripäivää sitten torilta ostettuja ruotsalaisia mansikoita suoraan rasiasta... en edes pessy, koska haluttiin napsia ne heti kauppareissulla poikien kanssa, eikä ne ollu oikeesti edes hyviä vaan aika happamia..
masu ikävään sen verran..
tämä on meillekkin se viimeinen vauva, joten voi hyvin olla, että ikävä iskee vielä kyynelten kera jossain vaiheessa, aika näyttää.
mutta monestihan jos vauva arki on mennyt kivasti, niin äiti alkaa potemaan uutta vauvakuumetta jo silloin kun vaua on 3-5kk, liekkö se jotain hormonaalista??
siitä mahan koosta..
en ole kun muutaman kerran mitannu koko raskaus aikana ja nyt se
oli navan kohdalta tasan100cm, enkä ole saanut koskaan aikaiseksi raskausarpia. siitä olen kiitollinen ,koska muuten olen aika vaalea ihoinen ja verisuonetkin kuultaa paikkapaikoin ' kivasti' ihon läpi. mutta selluliittia peppuun on taas ilmaantunut.. niinkuin 3vuotiaani sanoi..äiti sun peppuun on tullu ryppyjä!!
ja suonikohjuja kuuluu sukumme naisten jaloissa ollakkin...
tulihan taas tässä kirjoituksen aikana syötyä yksi mars-jäätelöpatukka ja lasi cokista.. aika terveellisiä välipaloja!
sitä ehkäsyasiaa mietin, kun muilta palstoilta olen lukenut, miten älyttömän äkkiä ihmisillä on menkat alkaneet täysimetyksestä huolimatta. Itellä esikoisen jälkeen pysyi vuoden poissa, vaikka imetyskin hiipui aikalailla loppua kohti. Toivosin kyllä, että mulla pysyis viheiliäinen vieras kaukana poissa jonkin aikaa. Mulla on ihan älyttömät kuukautiskivut ja pms-oireet nääs, enkä usko että toinenkaan synnytys niitä pois vie. Mutta ehkäsyä ei siis tule. Kai se joskus neljävitosena on hommattava, ettei ihan riskaabeliksi mene:-)
A-J, meillä myllää melko samankokoiset tytöt masussa, jos oikein luin ultrakuulumisesi :) saas nähdä mitä painavat sitten synnyttyään.
Ja mulla kanssa kohdunsuu sen sormelle auki ja 1,5-2 cm suljettua jäljellä eli mulla ainakin sisäsuu vielä kiinni. Napakoita supistuksia tulee ja menee ja välillä vihloo tonne kohdunsuulle, mutta niin oli viimeksikin näihin aikoihin.
Ja minä ainakin sitä sterilisaatiota mietiskelin jossain vaiheessa, muista enää mainitsinko täällä, voi olla. MUTTA meillä täällä tampereellahan ei niin vaan pääse siihen operaatioon ja mulle vielä epäselvää mitenkä mun käy. Enköhän minä ole jo osuuteni vauvahommissa tehnyt :)
Mulla ollut nyt viikonpäivät sellaisia pikaunia päivisin, simahdan hetkeksi ihan unimatin maille, parikin kertaa päivässä.
Ja toi siivousvimma on myös iskenyt ja vitutus- siis just sellainen ennen-menkkoja-äksyily. Eli taitaa olla niitä viime ajan hommeleita.
Minä olen kanssa tykännyt olla suihkutella supitusten aikana, ammeeseen olisin mennyt pari kertaa, mutta silloin ei ollut henkilökuntaa joka olisi ammeen valmistellut. Toi silloin keski-suomessa. Mun tyttärenihän aikoo tehdä " vesisynnytyksen" , ainakin mahdollisimman pitkään olla ammeessa ja jos kaikki menee hyvin, hän synnyttää myös veteen eli tarkoittaa menemistä Vammalaan :)
Viime viikonloppuna oli just aktiivisynnyttäjien kurssi jossa kävivät läpi myös vesihommia ja muita metodeja. Eli aktiivisynnytyshän lähinnä tarkoittaa supistusten aikana liikkumista mahdollisimman paljon ja asennoissa, jotka auttavat vauvaa laskeutumaan ja kääntymään parhaaseen synnytysasentoon. Joogassahan näitä myös käydään läpi.
lantion pyöritystä konttausasennossa ja kyykkyistuntaa tyynyn päällä yms. Ja musiikki auttaa siihen mielenhallintaa hyvin. Yleensä tunnelma synnytyssalissa hyvin rauhallinen ja " rento" , herkkä ja kun äidillä rauhallinen olo, sujuu synnytyskin mukavammin.
Ohhos, tuli tekstiä :) terkkuja kaikille!
että mielestäni jokainen synnytys on ns. aktiivisynnytys :)
kyllä jokainen äiti siinä sen verran on aktiivinen, että näin voi sanoa.
Ja hyvä, jokaiselle sopiva kivunlievitys, on myös osa sitä. Kipu on niin erilaista eri kerroilla ja eri ihmisillä ja on hyvä että mahdollisuuksia on.
Rohkeasti vaan kuuntelee sitä omaa kroppaa ja olemista, sitä on kuitenkin ammatti-ihmisten keskellä ja heiltä voi kysyä neuvoa ja ohjeita. Niin...huomioikaa, tämä on eniten yksinpuhelua palstan välityksellä, omalle itselleni...osa omaa psyykkaamista tulevaan :)
jaan sen teidän kanssa, kiitos!
Olipas taas lukemista, kun aamulla viimeks käynyt koneella. Tosi kivasti kyl vironnut tää meidän poppoo =) Nyt on tutustuttu synnäriinkin, et kokolailla valmista kamaa oltas menee ihan tosi toimiin. Jos vaan... siel ku ootettiin sitä kätilöö esittelee paikkoja, vihlo alapäätä nii maan vietävästi ja poitsu oli ERITTÄIN virkeä. Mies jo kysykin et joko jäädään, vissii puhaltelin ja irvistin siihen malliin. Mutta ei.
Kävin tuossa äsken kattomassa veljen neljä kk vanhaa tyttöö, viimeks nähnyt sen pääsiäisenä. Kyllä oli kasvanut , jutteli kovasti ja kiljui ja nauroi. Varpaat oli myös löytynyt. IHANA!!!! Vähän oli hankala pitää sylissä tän masun kanssa. Mutta tuon söpöläisen näkeminen vaan vahvisti sitä tunnetta et tahtoo HETI tän oman täältä syliin =)
Ehkäsystä ollut puhetta. Mä en voi ainakaan ottaa " perinteisiä" pillereitä käyttöön. Mun päätä särki ainakin puol vuotta ennen raskautta joka ikinen päivä, ja päänsärky loppu kuin seinään kun lopetin pillerit. Terkkarilta kysyin et oisko voinu johtuu pillereistä, sano et hyvin paljon mahdollista ja et ei niitä sitten jatkossa. Minipillereitä vois kokeilla, kortsujen kanssa inhoon ainakin läträtä. Mä en kyllä uskalla ilman ehkäsyy olla, koska nytkin tulin heti raskaaksi kun lopetin pillerit. Tarkotus ois täälläkin suht pienillä väleillä lapset tehdä, mut ei kuitenkaan ihan heti perään. Vuoden päästä syksyllä vois alkaa taas harkitsee. Mutta sitähän ei nyt ikinä tiedä miten tärppää ja tärppääkö. Ja sekin vaikuttaa varmasti miten tän esikoisen kanssa lähtee menee. Mutta suunnitellahan aina saa, käytäntö on sit mitä on.
Minäkin kyllä hyvin innokkaasti luen aina kaikkien jutut vaikka en kommentoisikaan. Joten ette kirjoita näkymättömällä musteella!!! Vertaistuki on tärkeetä. Ja musta ainakin näin ensisynnyttäjänä on tuntunut tärkeeltä kuulla muiden " vaivoista" ym. Voi sit vertailla omiin, vaikka kaikki raskaudethan ovat omalaisiaan...Äh, en oikein osaa selittää mitä tarkotan, mutta kuitenkin...tärkeetä et kirjotetaan omaa napaa.
Mutta juups, palaillaan <3
Peetta ja Juuso 37+6 ( huomenna poksuuu ja paukkuu =))
Ihanhan tässä jo monta tuntia menikin ;) Piti vain lähteä käymään Tampesterissa, siellä kun alkoi Travallessa jo ennakkoale kanta-asiakkaille. Ja haalareitahan aina tarvitaan. Siellä on muuten ihan vauvakokojakin, jos jotakuta kiinnostaa. Minäkään en voinut vastustaa pientä 62cm haalaria.
Ellullahan oli hyviä uutisia rempan suhteen! Yleensä ei koskaan käy noin päin, että hommat tulisi etuajassa valmiiksi. Päinvastoin. Hyvin olit tainnut Justiinaa esittää ;)
Ehkäisystä oli ollut juttua. Minä en ole eläissäni syönyt pillereitä kuin kahden kierron verran, eivät sopineet mulle. Ennen tätä raskautta oli käytössä hetken ehkäisyrengas, joka oli muuten ihan hyvä, paitsi että palelin koko ajan ihan kauheesti. Tosin tuo oire olis voinu ajan kanssa helpottaa. Suunnitelmissa oli myös hormonikierukan laitto, mutta kun tää vauvakuume iski meillä molempiin, niin ajateltiin sitten jättää sen laitto tämän raskauden jälkeen. Eli kierukka on suunnitelmissa täällä. Ihan jo senkin takia, että se vois vähän rauhottaa mun runsaita menkkoja, tai hyvässä lykyssä viedä ne kokonaan. Eikä tarvis muistaa mitään tiettyjä päiviä tai kellonaikoja ehkäisyn suhteen.
Meilläkin mies kyselee jo usein, että eikö yhtään supistais :) Odottaa reppana paitsi vauvaa, niin myös kesälomaansa. Aloittaa siis isyysloman+kesäloman synnytyksestä. Ja mitä tulee ikävään masua kohtaan, niin mulla on sitä nyt jo :) Ihan surkea ajatus, että tätä ei enää koskaan kokisi. Mutta niin se taitaa silti olla...
Omaa napaa on nyt illan aikana vähän supistellut. Ihan sillain kivuttomasti vaan, mutta kuitenkin. Näistä ei viitsi edes isännälle mainita, innostuu vaan suotta.
Jaha, jos taas antais tilaa muillekin!
http://www.nelonen.fi/hauskatnettivideot/arvostele_video.asp?id=341
Onkohan tää joku meistä? ;) Ja äänien kanssa sitten katsokaa...
Mä oonkin nähnyt ton videon ennenkin, aika huima =) Meilläkin samantapasta mylläystä ollut, ei kuitenkaan ihan noin.
Hitsi, äsken jo ajattelin et tiputteleeko lapsivettä. Mut tais vaan jalkoväli hiota hittolainen...Tää on kyllä ihan älytöntä, kun kokoajan vaan ajattelee synnytystä ja etsiskelee merkkejä lähdön lähenemisestä =D
Elossa ollaan. Nukahdin päivällä ja sen seurauksena koko päivä meni ihan pöpperössä. Mulle ei vaan nuo päiväunet sovi, ei yhtään.
Kovasti teillä muilla on jo synnytykset mielessä. Mulla taas olo et jollei vedet mene, niin ei se sieltä mitään tule. Toki laskettuun aikaankin on 3 viikkoa vielä ja lisäksi jos mun menkoista katsottais, niin olis vielä 4 viikkoa jäljellä - se vaan niiden niskapussiultrien mukaan aikaistettiin tuonne. Eipä silti ei mulla mikään kiireen tuntu olekaan vauvan saamisessa, jotenkin kai ajattelen, että tulee sit kun tulee ja lisäksi kun viimeiksi sai ihan täysaikaisen ja isokokoisen pojan, joka oli maailman helpoin hoidettava, niin toivoo nyt samanmoista.
Ehkäisy pitäis meilläkin miettiä, kun jotenkin tuntuu, et nää biologiset nyt ainakin on tässä. Jos meille vielä joku tulee, niin sitten jollain muulla systeemillä. Mut ei mulle mikään ehkäisy sovi, joten täytyy nyt miettiä.
Niin Senniinalle mainittakoon, että mulla alkoi säännölliset kuukautiset 2 vko jälkivuodon loppumisesta... eli eipä paljon yli jälkitarkastuksen meillä ainakaan sovi miettiä tuota ehkäisyä ;-)
Ja siis täysimetin hirmuisen isoa poikaa vielä, joka söi itselleen sellaisen " sokerileuan" eli kaksoisleuan että taatusti tiesi, että imetyksestä ei ollut puutetta.
Kylläpä on mukava, kun on paljon luettavaa...aamulla kävin viimeks...
Tänään sain vauvan pinnasängyn laitettua valmiiks, tuntuu aikas hyvältä, vaikka oonhan mäkin jo vaatteet pessy ja silittänyt aikaisemmin. Laitoin sen froteen pakkauksesta siihen keskelle sänkyä yläpäähän, lisäks niitä pätkiä on mulla sukulaisilta niin paljon että olen käyttänyt sitten useampia kun vauva kasvaa, lisäks tietty hoitopöydällä on ollu käytössä ja vaunukopassa samaset pätkät. Nyt oon ostanu jopa tutin ja tuttipullon tutteja ja äidinmaidonvastiketta, joita en viimeks edes tajunnu ostaa ajoissa. Esikoinen syntyi rv39+6.
Niin siitä ehkäisystä, tarkistelin tossa keväällä kuinka viimeks alkoi menkat ne oli suunnilleen kuukausi siitä kun jälkivuoto loppu, eli otin kupariropellin kun kävin jälkitarkastuksessa. Mulle ei ole sopinut kanssa mitkään pillerit eikä se hormonirengaskaan eikä se kuparikierukkakaan. Pillereitä olen kyllä syönyt jos jonkinmoisia toistakymmentä vuotta. Meillä on päädytty nyt tämän vauvan jälkeen siihen että mies menee sterilisaatioon. Sinne on vaan kunnallisesti jonoa eli jotenkin tarvis pärjätä ennen sitä. Hormonikierukka olis helppo jos se vähentäs sitä vuotoa, mut katsotaan...
Vielä omaa napaa, vähän on supistellut onneksi jo täälläkin ja oli eilen taas pitkästä aikaa niitä menkkamaisia kipuja joita en ole ennen edes noteerannu, kun olen lukenut ison osan varmaan vatsavaivoiksi, koska niitäkin on piisannut. Tämmönen höppänä minäkin olen.
Muuten olen siivoillut hirmuisesti ja järjestellyt tavaroita, kun nyt kun melkein kahteen vuoteen ei ole tuntunut ehtivän tekeen mitään, kun esikoinen tuli maailmaan.
Lisäksi huomenna on tulossa vieraita yökylään eli puuhaa onneksi piisaa.
Mummolaan pitäs viedä tytön tavaroita ja matkasänky valmiiks, kun lähtö on jokatapauksessa tulossa jossain vaiheessa ja tyttö viedään silloin sinne hoitoon.
Eli kovasti saa miettiä enemmän asioita kuin silloin esikoista odotellessa.
Nyt on lähettävä nukkuun.
-joutur 37+2 (näin puolenyön jälkeen)
olipas hauska viedeopätkä..
lähes samanlaista kumpuilua täälläkin ja välillä se tuntuu tosi ilkeeltä. lääkärikin sanoi, että vaikka vauva vaikuttaa sirolta niin pitkäjalkanen on ,ja kyllä se varmaan tuntuu kun oikoo jalkojaan..
mutta aarrg... ihan hirvee viime yö!!
nuorempi pojista nukahti illalla mun vieree, ja kun heräsin puol 2, niin kiikutin hänet omaan sänkyyn.
mutta sen jälkeen sitten torkuin/nukuin vaan tunnin pätkissä. ja vaihdoin asentoa jatkuvasti( olipa ainakin koko parisänky tilaa kääntyillä) ja ravasin vessassa. liitoskivut oli käsittämättömät, kävelystä ei meinannu tulla mitään. ja alamahassa olevat kohdun kannatinlihakset oli niiiin kuin tulessa (ärsyyntyiköhän ne siitä nukkuvan pojan kantamisesta,luulisin).
mä olen yrittänyt bongailla sitä limatulppaa, mutta ei mitään havaintoa. neuvolassa lohdutti eilen ja sanoi, ettei sitä kaikki edes huomaa ja toisilla se tulee ihan selvänä klönttinä. enkä tosiaan muista että olisin huomannu kahdesta edellisestäkään..
kävin eilen kirjastossa kattelemassa ,josko sieltä olis löytyny joku synnytys video, mutta eihän sielä nyt ollu...
edellisellä kerralla lainasin yhden ja pakotin miehenikin kattomaan sen, jotta olis mielessä miten se synnytys etenee..
meillähän se synnytys ei edennyt kuitenkaan pitkän kaavan mukaan vaan oli tosi nopeasti ohi. ja nyt mies kuvittelee että tämäkin syntyy samalla tavalla.. saa nähdä..
ehkäisyä on täälläkin mietitty.
uskonpa että kortsut on meillä käytössä, vaikka en/emme niistä erityiseti tykkää.
pillereitä en enää ala syömään. söin vuosia femodenia, kunnes kerran gyne käski lopettaa ja vaihdettiin minipillerit,
ja ne oli mun mielestä kamalat..lihosin 2kk/ 6kg, joten päätin lopettaa nekin ja sitten vuosi siitä tulin vasta raskaaksi( ei ehkäisyä) ja kakkonen syntyi. siten ollaankin kulutettu kumia ja kun päätettiin rohkeesti jättää ehkäisy pois ja jatkettiin antaa tulla jos ..periaatteella, niin ,kyllä päätettiin että ei luoteta mihinkään imetyksen tuomaan ehkäisyyn, vaikka ollaankin jo ' ikäihmisiä' hedelmällisyys puolella(35 ja 38).
onkos jollakin tietoa??
voiko isyysloman aloittaa lasketustapäivästä, vaikka vauva ei ole vielä syntynyt??
yritän kyllä soittaa kelaan tänään jos suinkin muistan, mutta onko jollain kokemusta...
besero38+3
Ja totaalisesti persiilleen mennyt aamuyö takana...Ensin alko koira viuhtomaan aamu 4, ko alko oksentaan ja sen jälkeen ripuloimaan. Ou mään, mukava homma, ko ite ei enää oikein taivu lattiaa putsaan. En tiiä, mikä tota koiruutta oikein vaivaa, mutta pariin kuukauteen ei oo voinu pitää enää mattoja lattiassa, ko koskaan ei tiiä millon oksentaa/ripuloi...
Pääsin kuiten uudestaan nukkumaan, nii enköhän herää aamu 7 jumalattomaan suonenvetoon!!! Voi isä, että mie huusin. Ei oo koskaan ennen ollu tollasta suonenvetoo ja tää oli ensimmäinen kerta tän ootuksen aikana. Mies tietenki heräs mun huutoon ja tais olla vähän paniikissa ja luuli tieten, että nyt tuli lähtö :o Pyysin tekemään mun jalalleni jotain, mutta ei sitä voinu ees koskea, ko oli yhtä tuskaa. Pitää vissiin alkaa syömään magnesiumia?!
Nooh, ei tuo vielä tähän loppunu...Taas nukkumaan ja herään tossa 8 pintaan, niin toinen käsi on nyt jotenkin puutunut/kosketusarka - en saa sormia koukkuun/nyrkkiin kunnolla, ko sattuu. Tätä on muuten ollu nyt parina aamuna ja ko päivä menee eteenpäin, nii helpottuu, mutta voisko tää käsipuolisuus olla jotain sellasta, että joku hermotus/verisuonisto jotenkin ois puristuksissa tai jotain? Tää on rasittavaa! Kuvitelkaa millasta on naputella koneella :/
Anteeksi omanapaisuus, mutta nyt tarttee vertaistukea... :(
AJ *poks poks* 37
Kävin illalla lukemassa päivän jutut, mutten jaksanut itse enää kirjoitella mitään. Ihme juttu, väsynyt olin, mutten saanut silti nukuttua. Tuntuu, että valvon koko yön, herään vähän väliä ja muutoinkin se uni vaikuttaa todella kevyeltä. Mahtoikohan poikkeavat päiväkahveet vaikuttaneet unen laatuun. Hei, mitä se kahvi saikaan aikaan syntyvässä lapsessa? Mä en ole tähän saakka aamukahvin jälkeen juonut kuin korkeintaan kupillisen ja nyt tuli ryystettyä oikein urakalla...
Neuvolassa siis kävin myös eilen, eikä siellä mitään ihmeitä enää tässä vaiheessa. Paineet oli alimmillaan koko aikana, hempaa ei otettu, kun edellisellä kerralla oli kuitenkin vielä 127 ilman lisärautaa, sf-mitta oli kasvanut vielä sentillä (nyt 32), mutta... painoo oli tullut TASAN KILO!!!
Järkytys, toivottavasti en joudu punkeemaan mitään nelikiloista vaavia. Toki isoa vauvaa on helpompi pidellä ja hoidella, mutta olen niin asennoitunut, että samanmoinen alta kolmikolmikiloinen täältä tulisi - olisi niin paljon helpompi synnytettävä. Uuden ajan sain vielä ensi viikon torstaillle (toivottavasti ei tarvii mennä). Nythän on viikkoja jo 38+4.
Sykkeistä on ollut puhetta. Meilläkin oli taas vaihtelua 130-160 välillä (viimeksihän oli vähän vaisua 131-138). Tätsy kertoi (mikä täälläkin jo tiedettiin), että liian tasainen syke on huonompi juttu kuin tämä vaihteleva ja siksi hänkin kuunteli näitä aikas´ kauan näitä tällä kertaa.
Siivousta en ole harjoittanut pitkään aikaan, mutta eilisessä kyläpaikassa sain vahvistusta sen tehosta, että pitäisipä varmaan aktivoitua viikonlopulla. Joo, sielläpä oli emäntä valmistellut " hulluna" vieraiden tuloa siivoillut, pessyt ikkunoita ja siirrellyt huonekaluja - ja niinpä oli synnytys käynnistynyt (reilusti viikon ennen la:ta). Siis aivan tahattomasti oli rouva touhuillut, mutta niin vaan saman vuorokauden aikana olikin vaavi jo maailmassa.
Ehkäisyasiasta: olenpa minäkin pillereitä popsinut (ehkä kax´kyt´ vuotta, en enää muista tarkkaan). Eihän ne mullekaan silleen ole sopinut, painoo tuli jossain alkuvaiheessa ihan järjettömästi ja välistä särki päätä tosi paljon, mutta se on ollut kuitenkin meille se kaikkein helpoin. Muistan edellisen raskauden jälkeen odottaneeni kuukautisia VUODEN, kun jälkitarkastuksessa olin jo saanut reseptin, mutta aloitusluvan vasta seuraavista kuukautisista. Jälkivuotoahan mulla kesti ensin todella pitkään, mutta menkat sitten antoivatkin odottaa itseään. Silloin edellisestä olisin halunnut sen kapselin käsivarteeen, mutta lekuri meinas´ sen olevan liian kallis ja jos haluaisinkin sitten uuden lapsen alle viisi vuotta edellisestä, niin se pitäisi poistaa ja menisi sitten rahat hukkaan. Ilman ehkäisyä en kuitenkaan halua nytkään olla - kaikesta hedelmättömyydestäni huolimatta; ekaa väännettiin vähän alle ja tätä pikku kakkosta vähän yli vuosi!
Siitä strilisaatiosta meillä ainakin on ikä- ja lapsilukukriteerit, että voisin kuvitella onnistuvan s@ri@nkin kohdalla, vaikka kuulutaankin eri sairaanhoitopiiriin. Meillä luulisi ainakin ikä riittävän 38 x 2 - ja lapsiakin tän jälkeen kaksi, eipä taideta enempää ehtiä?! On tää " viimeinen" tuntunut jotenkin niin ihanalta - toivotaan, etten ahdistu myöhemmin...
Eilen pohdin (kun liian hyvä olo vielä) ääneen, että millonkahan tää vauva on päättänyt syntyä. Meillä myös miehellä alkaa loma heti vaavin syntymästä ja niinpä mieheni totesi, että toivottavasti kuitenkin juhannukseen mennessä, koska heillä kaikki muut aloittaa lomansa siitä, ettei joudu vielä töihin. Kerrothan BESERO, jos saat KELA:sta jonkun järjellisen vastauksen sen isyysloman aloittamisesta! Kiitokset jo etukäteen - ja nyt vuoro toisille!
Jännittäviä aikoja meille toivoo: Nikki
A-J, mulla on myös tuota sormisärkyä. Aamulla varsinkin niitten oikominen ihan sattuu. Ihan reumaattinen olo. Kovin turvoksissa ne eivät ole, mutta tiputtelen tavaroita ihan tämän tästä. Ja se nostelu kun on niin mukavaa..
Suonenvedoilta isommilta olen välttynyt, mutta jos tuolta polvitaipeesta vetää, niin kannattaa kaikesta helvetillisestä kivusta huolimatta kuitenkin antaa miehen suoristaa se jalka. Niinku ne jalkapallomatseissa tekee:-) Tai yrittää sitä vastaliikettä kuitenkin. Muistan esikoiselta yhden sellaisen just aamusta ja linkutin sitä jalkaa pitkän aikaa. Kauhee kokemus!
Kökkö keli tänään, mutta tili tuli. Pitää mennä törsäämään viimeisiin pikkukamoihin, mitä puuttuu. Apteekkia ym.
Ai niin, oli hauskan näkönen tuo video. Kyllä Ernestikin meuhkaa, mutta ei nyt tuollaista sentään. Enemminkin E pönkää itteään ihme asentoihin ja joskus mietinkin, jos hän kuitenkin on siellä selkä mun selkää vasten. Kai sitä poraamisliikettä voi näin loppumetreilläkin tapahtua.
Noista isyyslomien aloituksista en tiiä mittään. Kelan sivut ei vissiin kerro sitä? Meillä mies jää lomalle sitten kun vauva syntyy.
Nyt pitää kuivata tukka ja ruveta valmistautumaan kauppareissuun. Voi ottaa meinaan koville. Illalla pitäs vielä työporukan kans syömään ja hyvästä yöstä (valvoin kyllä joskus klo2 aikaan) huolimatta tartten kyllä päivätirsat, että jaksan.
S ja E rv37+2
täällä Tampereella ei ole tehty pitkiin aikoihin julkisella puolella noita sterilisaatioita, kun ei ole ollut resursseja, jonot ovat olleet parikin vuotta.Ja ostopalveluina eivät ole innostuneet lähikunnista, joissa tilaa olisi, jonoja purkamaan. Nyt ilmeisesti on saatu alkuvuodesta palkattua lääkäri jonoja purkamaan, mutta kuulemma vaikeata vieläkin päästä siihen. Kysyin neuvolalääkäriltä tämän hetken tilannetta, mutta hän ei osannut sanoa, joten pitäisi ottaa ja kysäistä uudelleen gyneltä, kenen pakeilla olen ehkäisyhommat käynyt hoitamassa.
Kun muutin Tampereelle kolme vuotta sitten, marssin kysymään paikkaa operaatioon ja silloin sanottiin ettei mitään mahkua päästä täällä, eivät ottaneet edes jonoon. Mullahan olisi ollut jyväskylässä just tulossa kyseinen operaatio :) (nyt ajatellen ihan kiva etten ehtinyt)
Aamulehdessä ollut paljonkin juttua aiheesta.
(.) viime yö meni taas hyvin, heräsin yhden kerran vessaan ja silloin paukkuikin ukkonen, nukahdin heti ja heräsin vasta ysiltä!!!!
Tänään ajattelin hipsiä kaupungille ostoksille, lapset lähtevät isälleen.
Multa muuten lääkäri kysyi nyt viimeksi äpolilla, kumpaa tahdon enemmän, käynnistystä vai spontaania synnytyksen alkamista.
Kyllä tahtoisin että tämä alkaisi syntyä ihan omin avuin.
Mutta nyt menen hörppimään kupin kahvia :)
Mikäs se nyt on valvottanut kaikkia?! Meinaan nimittäin itsekin heräsin 2.00, 4.44 ja sitten vielä joskus seitsemän ja kahdeksan välillä. Jonka jälkeen siis vielä jatkoin unia. Ja kun muuten mulla on mennyt nyt pitkän aikaa ihan täysin heräilemättä yöt. Silloin 4.44 olin ihan varma että on jo kunnolla aamu kun aurinko paistoi niin kirkkaasti. Täällä Oulussahan ei tuu enää edes pimeää yöllä. S@ri@ tais olla ainut joka oli saanut hyvin nukuttua!
@nikki, minäkin huomasin eilen, että kyllä se touhuilu vain tehoaa! Eli parhaat ässät (ei suklaa) pitkän kaavan mukaan ja sitten vielä kävely päälle. Johan oli menkkamaisia kipuja koko illan ja oikeastaan yölläkin. Tyhjensinkin tuossa sitten kameran ja laitoin akun latautumaan ihan vain " varmuuden vuoksi" . Mutta tänä aamuna ei sitten oo ollut taas mitään tuntemuksia. Odottavan aika ON pitkä.
Misti oli pistänyt hauskan videon! Ei meillä todellakaan myllerretä tuohon malliin!!! Tässä vatsan edessä lähinnä kupuaa peppu tai joku isompi osa ja ihan oikealla kyljessä sitten pyörii ihanat pienet kantapäät ja varpaat. Meillekin neuvolassa sanoi, että koska noin sivulle tulee potkut, niin täytyy sirolla neidillä olla pitkät jalat. En sitten tiedä siitä, me kun ollaan tällaisia hobitteja miehen kanssa....
Tänään sitten ois tarkoitus kahvitella keskustassa yhen tuttavan kanssa jolla on miltei tasan 2vko mun jälkeen laskettu aika. Ihan kiva päästä vaihtamaan kunnolla kuulumisia! Tosin veljen vaimokin on nyt raskaana, mutta vielä melko alussa. Hyvää viikonloppua kaikille!
-Veruska 38!!! & Sirriäinen-
Täällä parempi yö takana. Heräsin kerran vessaan, mutta sitten nukuin jopa seiskaan! Sen jälkeen ei uni tullutkaan, joten nousin ylös. Mutta tämä malli olis kyllä paljon parempi vaihtoehto kuin se, että on aamuyöstä ihan hereillä ja sitten, kun on just nukahtanut uudelleen, lapset tulevat jo herättämään.
Harmaalta näyttää keli täälläkin, mutta onneksi ei nyt sada. Hurja juttu oli aamulla uutisissa se varusmiesten juttu, jossa olivat saaneet salamaniskun :(
AJ, mulla on ollut tasan yksi suonenveto tämän raskauden aikana, mutta se oli kyllä aika lailla kuvailemasi kaltainen. Kolme päivää jälkeenkin päin kävi vielä rappujen kiipeäminen ja alastulo kipeää pohkeessa. Ja niin kuin Senniina jo totesikin, niin nopein apu on tosiaan se, että vaikka väkisin suoristaa jalan ja koukistaa nilkan.
( ¤) Vauvalla on ollut koko aamun hirmu jumppa menossa. Kantapää viuhtoo edestakaisin mun oikean puolen kylkiluiden alla ja peppu punkeaa vasemmalla. Mä jo niin haluaisin nähdä, minkälainen tapaus siellä möyryää :) Ja tänäänhän täälläkin ollaan sitten jo täysaikaisia, eli ei muuta kuin tervetuloa vauva! Vaikka silti odottelisin mieluusti ainakin ensi viikkoon, että saataisiin ne lasten synttärit alta pois.
Synttäreistä tulikin mieleeni, että onkos kukaan kokeillut/päässyt maistamaan tätä Snellmannin suolaista kuivakakkua? Aineet odottavat kaapissa ja ajattelin sitä tänään kokeilla. (tässä linkki ohjeeseen:
http://www.snellman.fi/index.asp?sivu=reseptit&ryhma=24&id=439&alisivu=1 )
No, nyt on taas mentävä, mutta onneksi pääsee takaisin :)
Misti rv 37+0
Täällä suunnassa huonoa oloa... Jotenkin ollut pari päivää maha vähän sekaisin ja nyt sitten ihan silleen kipeäkin. Ja äsken tuli oksennus. Tuntuu kuitenkin, ettei ois ihan tavan oksennustautia, vaan jotenkin tää raskaus tekee tuon huonon olon. Ei oikein ruoka maistu jne...
Ehkäisystä. Minä en haluais käyttää mitään sitten kun taas hommiin päästään (eihän sitä tiiä kuin kauan siinä toipumisessakin menee...). Kun tätä ekaakin yritettiin se 9kk laittaa alulle. Ja koska vakaa aikomus on täysimettää melko kauan jos vain maitoa heruu. Mutta voi olla, että tuo mies on vähän eri mieltä asioista. Eli kun mulle ois varmaan ihan ok, että toinen lapsi tulis melko lyhyellä välillä. Mutta ei tuosta oikein vielä osaa sanoa, ennen kuin arki esikoisen kanssa lähtee rullaamaan. Sittenhän sen näkee mitkä on fiilikset.
-V-